Goede manege in Amsterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boterbloem88

Goede manege in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:11

Hallo allemaal,

Ik ben onlangs van Alkmaar naar Amsterdam verhuisd en ik zoek een goede manege. Ik heb 5 jaar paardgereden toen ik jong was in Alkmaar en ik wil deze hobby nu weer oppakken (het paardrijden blijft altijd toch nog trekken).

Ik ben student dus misschien dat ik ergens korting kan krijgen. Maar ik ben vooral op zoek naar een manege waar ik een goed gevoel bij heb, waar de sfeer en de entourage goed is. Leuke paarden etc.

Heeft er iemand ervaring met maneges in en rondom Amsterdam? (ja ik weet het, Amsterdam is niet echt een natuurrijke omgeving).

Misschien dat ik dan eens ga kijken.

Martine

Re: Goede manege in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:16

VSW -> MA

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:23

Waar in amsterdam?

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:26

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:28

mwa, zo geweldig is de hollandsche niet imo. het ziet er allemaal prachtig uit, helaas de paarden wat minder.
maargoed ik ben er al lang niet meer geweest dus mischien is er een hoop veranderd

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:30

Als student is BLOK of HORS misschien iets voor je? Dat zijn studentenrijverenigingen in Amsterdam. Er zitten er door heel NL, kijk eens op www.studentenruiters.nl voor meer informatie. Daar staan ook wel websites en/of contactpersonen op voor bovengenoemde verenigingen. :)

(Nee, heb geen aandelen, wel jarenlang actief lid geweest van 2 andere studentenrijverenigingen.)

Boterbloem88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:42

Ik ga eens kijken bij de tips die jullie hebben gegeven.

Bedankt!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:30

manege spaarnwoude of manege de ruif zijn er leuk.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:47

waar in amsterdam woon je?
Anders kun je ook gaan denken aan maneges in amstelveen en aalsmeer.

Aan de rand van Amstelveen met Amsterdam zitten er twee. De Amsterdamse Manege en Manege Nieuw Amstelland. Nieuw Amstelland heeft zowieso een site waar je info vanaf kan halen, die andere weet ik niet. Nieuw Amstelland sta ik zelf met mijn paard, met heel veel plezier. Wordt goed en prettig les gegeven, 's zomers zijn er bosritten mogelijk, worden wedstrijdjes georganiseerd en het is er gezellig.

In Aalsmeer, tegen Amstelveen aan, Ligt o.a. de Funny Horse. Heb ik zelf jaren gereden. Wordt ook fijn les gegeven en hebben ook een site met info.

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:20

De amsterdamse manege is ook heel erg leuk!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:28

Ik heb zelf op manege nieuw amstelland gereden en op de hollandsche manege via de studentenrijvereniging. Het ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen. Wil je gaan springen, dan zou ik naar nieuw amstelland gaan, maar als je voor de dressuur gaat dan zal ik bij blok (of hors) gaan (krijg je ook korting) en op de hollandsche manege gaan rijden. Ik vond het ook erg gezellig bij de studentenruiters. Kan je nog een keer een wedstrijdje gaan rijden en je zit met leeftijdgenoten.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:27

Toen ik jaren geleden mijn paard verkocht en naar de grote stad vertrok om daar te gaan studeren stond ik voor het zelfde dilemma als jij. Ik heb in de afgelopen jaren heel wat manege's in de regio versleten en ben inmiddels ervaringsdeskundige ;-). Ik ben begonnen op de Hollandsche manege bij studentenvereniging BLOK. Een geweldige tijd, ik heb er ontzettend veel vrienden aan overgehouden en was een fanatiek ruiter. Voordeel van BLOK is dat het paardrijden echt op de eerste plaatst staat, niet het borrelen na afloop ( al gebeurt dat ook en is het echt wel gezellig!) de beste ruiters reden ook bij BLOK en niet bij HORS ( sorry als ik iemand hier beledig...) welke toch wat meer corporaal is. Over de Hollandsche manege kan ik het volgende zeggen, de paarden komen dan niet dagelijks op de wei maar ik kan je garanderen dat de paarden er ontzettend goed bij staan, happy zijn en in verhouding tot andere maneges minder vaak kreupel e.d zijn en echt goed doorgereden ( ze kunnen allemaal wel een M dressuur proef lopen of hoger). De discussie over de niet dagelijkse weidegang is al vaak gevoerd hier op Bokt, dus die ga ik hier niet oprakelen.
Voordeel van rijden bij een studentenvereniging als BLOK is de fikse korting die je krijgt op de lesprijs, bovendien organiseren ze regelmatig activiteiten als buitenritten e.d. Ook is er de mogelijkheid om springles te krijgen op de Hollandsche. BLOK is een tijdje weggeweest van de Hollandsche en reed toen bij manege Zunderdorp, toentertijd echt een goede manege met fantastische eigenaren. De manege is aantal jaren geleden in andere handen overgegaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik er sindsdien niet meer geweest ben. de omgeving is wel prachtig daar en de paarden kwamen toen wel regelmatig op het land.
Ik ben trouwens nog steeds lid van de vereniging, zo nu en dan organiseren ze iets voor de " oude banketstaaf" zoals dat dan mooi heet.
Daarnaast heb ik ook gereden op manege Nieuw Amstelland ( in 2008-2009), ik ben daar echter minder enthousiast over dan mijn voorganger. Het paardenmateriaal was echt matig te noemen. Ik heb op sommige paarden gereden waarvan ik echt het gevoel kreeg dat ze nog een paar lessen moesten lopen zodat ze maximaal rendement op zouden leveren voordat ze een enkeltje slachthuis kregen. Ook vond ik het personeel, uitzonderingen daar gelaten, erg onbeschoft. Zo gebeurde het regelmatig dat ik de kantine binnen liep, de instructrice groette maar vervolgens werd aangekeken en genegeerd. Dan voel je je wel een beetje onwelkom als betalende klant. Ik heb het gedrag van de pensionklanten op deze manege ook als zeer arrogant ervaren. Er werd echt een beetje neergekeken op de manegeklanten. Regelmatig reden er pensionklanten mee in de bak tijdens mijn prive les, als deze pensionklant vervolgens jou gaat uitfoeteren en dat je uit je doppen moeten kijken terwijl jij prive les hebt en zij jou op de volte in volle galop van achter benadert, tsjaa... Ik had het toen ook helemaal geschoten met deze manege. Overigens heb ik hier nog nooit een paard buiten zien staan ( ook al was het hartje zomer). Maar goed dit zijn mijn persoonlijke ervaring ( en die van mijn vriendin..)
Een andere manege in het Amsterdamsche bos, waar ik vooraf mijn bedenkingen had gezien de slechte berichtgeving, is de Amsterdamsche Bosmanege. Hier heb ik afgelopen zomer gereden en ik moet zeggen dat het mijn verwachtingen echt heeft overtroffen. Ontzettend vriendelijk personeel, na 2 keer gereden te hebben werd ik al vriendelijk begroet, ook door pensionklanten waar ik een gezellig praatje mee maakte. Ik heb er een aantal privelessen gereden op een een superfijn paard. Er werden echt hele goede aanwijzingen gegeven en het smaakte zeker naar meer. Ook stonden er elke keer dat ik kwam er altijd een aantal paarden buiten op het beperkte stukje buiten. Overigens staat de manege echt op een heerlijk rustig plekje in het amsterdamsche bos. Omdat ik net een kindje heb gekregen staat het paardrijden weer even op een rustig pitje maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik heb me weer aangemeld voor de lessen bij BLOK en ik ben van plan om ook weer privelessen te gaan doen op de Amsterdamse bosmanege.
Daarnaast heb ik in de afgelopen jaren ook regelmatig paarden bijgereden op stallen als Zeinstra, Braam ( oudekerk a/d amstel) en Wennekers in Aalsmeer. Mocht je dus echt vaker willen rijden dan loont het wel om op deze stallen te kijken voor een bijrijdpaard , mensen zijn altijd wel op zoek ( eigen vervoer is daarbij wel handig, al heb ik het als student ook jaren met het ov opgelost, duurt alleen iets langer voor je er bent )
Mocht je meer willen weten dan kun je me altijd een PB sturen.
En voor ik het vergeet; veel plezier in Amsterdam! Ik hoop dat je een onvergetelijke studententijd tegemoet gaat!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:45

Misschien kan je manege de eenhoorn in Diemen eens proberen. Hangt er een beetje vanaf waar in Amsterdam je woont, maar het is best makkelijk te bereiken.
Het is een redelijk kleine manege maar wel gezellig en de paarden worden prima verzorgd. Ze staan in de zomer op de wei en in de winter overdag in de paddock en 's nachts op stal.
Studenten betalen het tarief voor kinderen en de lessen zijn best goed.
Website is http://www.manegedeeenhoorn.nl

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:54

Drie van mijn vriendinnen rijden bij Manege Nieuw Amstelland en zijn hier erg tevreden. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar binnenkort logeer ik bij hen en ga ik ook mee :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:00

Manege Zunderdorp waar Bruceandnoon het over heeft bestaat helaas niet meer, deze kun je dus van je lijstje afhalen ;)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:05

Manege De Ruif :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:06

shadow38 schreef:
http://www.dehollandschemanege.nl/
ben er zelf een paar keer geweest egt prachtig en fijne paarden/pony's

zoooo... dat lijkt wel het paleis der paarden zeg :oo

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:07

Amsterdamsche manege, daar heb ik leren paardrijden.
Vond de sfeer altijd heel leuk en heb daar jaren gelopen met veel plezier!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:17

Ik zou niet naar de Hollandsche manege gaan. Ik rijd daar regelmatig als we uitwisselings wedstrijd hebben met de carroussel. De paarden daar zien er echt uit als typische manegepaarden, en de meeste waar ik op heb gereden kan je niks mee..

Manege Spaarnwoude rijd ik, heb ik gestaan met mijn paarden. Hele fijne manege, goeie mooie gezonde paarden, goeie instructie. Niet goedkoop, maar wel leuk!

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:03

Ik krijg ook paardrijles in Amsterdam.
Ik zat eerst op stal De Andere Wereld in Diemen. http://www.stal-de-andere-wereld.nl/
Maar de instructrice waar ik les van kreeg is overgestapt naar een andere manege; De Double R Ranch in Diemen [westernstal] http://www.doubler.nl

Ik heb zelf helemaal niks met bijvoorbeeld de Hollandse Manege bij de overtoom.
Een manege midden in de stad, die paarden zien nooit gras, vreselijk. Daar hoef ik geen les te krijgen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:12

Ik heb een paar maanden terug met de eigenaar van de Hollandse staan praten, de paarden gaan wel degelijk naar buiten (zegt hij dan), buiten de stad heeft hij een paar hectare waar ze op kunnen.
In hoe vere dat waar is, weet ik ook niet, maar er zullen vast mensen op de Hollandse rijden die daar wel wat vanaf weten.

Ik ben er 1x geweest, met de premiere van Penny''s Shadow. Heb er ook in de stallen mogen lopen, ondanks dat er nog enkele stands staan, vond ik het er heel netjes en verzorgd uitzien.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:13

Ik heb in A'dam de Ruif en de Hollandsche geprobeerd en het is maar wat je gewend bent...
Het is toch een wat andere mentaliteit van met paarden omgaan dan ik uit de boerenprovincie ken. :D

De Hollandsche Manege heb ik een proefpakket van 5 privélessen genomen, na 3 lessen ben ik afgehaakt. Té dieronvriendelijk. De paarden zijn stijf en sjagrijnig, staan nota bene in stands! naar de muur te kijken de hele dag en zien nooit gras of daglicht. Ik vind het persoonlijk schandalig dat het nog kan en wilde er niet aan meewerken.

De lessen vond ik zowel bij de Ruif als bij de Hollandsche enorm Orun-basic, op veel druk rijden.
Heb nu les op de klassieke methode en de paarden in de wei.... regio Utrecht. Ik reis liever een stukkie... :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:18

Samy schreef:
Ik heb een paar maanden terug met de eigenaar van de Hollandse staan praten, de paarden gaan wel degelijk naar buiten (zegt hij dan),

In ieder geval zeker niet elke dag, en ook niet elke week. Volgens mij is dat alleen in de zomer een paar weken.

En er verzorgd uitzien.. tja... dat het gangpad is aangeveegd en er bij wijze van spreke gouden knoppen op de stallen zitten.. daar heeft een paard helemaal niks aan. :n

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:18

Weet super goede les in Aalsmeer. Klinkt ver, is het niet. Als je vlakbij amsterdamse bos woont is het precies aan de andere kant v het bos.
Je kunt er met de bus komen. Priveles op z pony is bijv 17,50 per half uur en zeer goed en paardvriendelijk rijden. Je kunt ook mee t bos in met lessen. Enige is dat het een kleine stal is, waar weinig volwassenen op 'manege' paarden rijden. Wel zijn er leuke eigenaren met paarden.
Stal de Brink met Mayke Bons die les geeft. Ff googelen :-).

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:22

Samy schreef:
Ik heb een paar maanden terug met de eigenaar van de Hollandse staan praten, de paarden gaan wel degelijk naar buiten (zegt hij dan), buiten de stad heeft hij een paar hectare waar ze op kunnen.
In hoe vere dat waar is, weet ik ook niet, maar er zullen vast mensen op de Hollandse rijden die daar wel wat vanaf weten.

Ik ben er 1x geweest, met de premiere van Penny''s Shadow. Heb er ook in de stallen mogen lopen, ondanks dat er nog enkele stands staan, vond ik het er heel netjes en verzorgd uitzien.

Ik vraag me af hoe vaak de paarden dan naar buiten gaan, want er zijn veel mensen die daar rijden. bijna elke dag zijn daar lessen. Wanneer gaan de paarden dan naar die weide?? En hoe verplaats je zo veel paarden naar een stuk land buiten de stad?

Ik vraag dat me gewoon af...