schoppende manege ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke85

schoppende manege ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:28

vol verbazing heb ik naar een manege les zitten kijken voor de "gevorderde" ruiter
en wat ik daar zag, schoppende trekkende ruiters die gestimuleerd worden door instructeur om de ribben van een paard bijna te kneuzen, bochten maak je door te trekken en alleen de voorste ruiter stuurt.
Is dit de manier om paard te rijden en les te krijgen?
Tuurlijk iedereen moet het leren en niemand word geboren als een 2e anky maar moet het nou zo?
Nu weet ik ook wel dat het niet op iedere manege zo gaat maar ik moest toch even mijn frustratie kwijt!

Is er eigenlijk iets wat je hier aan kan doen?
Oja ik vergeet het eindeloos zagen in de paarden mond om de pony aan de teugel te laten lopen :')

heel treurig

delerium

Re: schoppende manege ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:54

RT-D -> MA

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:55

tsja, zonde. maar wat doe je er aan? is er verschil in lessen voor beginners en gevorderden, ver gevorderden? lijkt me dat die andere lessen krijgen dan wat beschreven wordt?

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:05

nou ik vroeg me juist af of je eigenlijk papieren nodig hebt om je eigen "manege"te beginnen, ik zeg helemaal niet dat ik een top ruiter ben, en de laatste keer dat ik op wedstrijd ben geweest is ook al 10 jaar terug, maar dit was zo slecht.
er staan maar 5 paarden, maar het mag zichzelf een manege noemen, dus zullen er toch ook papieren voor nodig zijn?
of kan zo maar iedere boeren pummel een 'manege"beginnen en daar zelf lessen gaan geven?
en daar vervolgens 12 euro per uur voor vragen. . . .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:07

Tuurlijk kan iedereen een manege beginnen, manegehouder en instructeur zijn geen beschermde titels. Het is aan de lesklant om te selecteren, bijv op diploma's.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:09

Alle beginners beginnen zo, omdat de cordinatie van kinderen nou eenmaal niet zo goed is dat ze alles in een keer kunnen. Ik geef les aan een meisje van 9 en die rijd al heel netjes. Ze rijd bij mij op de manege. Ze schopt nog wel een beetje, maar ik leg de nadruk op het goed aansporen (drukken) maar met aangaloperen is een schopje net iets makkelijker :D

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:13

echt ik vind het belachelijk en kan me er echt druk om maken :(
en het ergste is misschien nog wel dat de ruiters vaak denken dat ze de beste zijn.

misschien moet ik het toch maar los laten >;)

loveidefix; kijk maar je leert het haar dus wel anders, dat is al heel wat, en een meisje van 9 tja *D komt net met dr beentjes onder het zadel vandaan :D dat is nog super schattig, maar zodra ze zo hard schoppen dat je de maaginhoud bijna hoort klotsen, vind het echt ver gaan hoor, en af en toe een schopje om in de galop te komen is iets anders als schoppen tijdens het lichtrijden als je gaat staan.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:22

ik erger mij soms ook aan de gevorderde ruiters hoor, die zagen en trekken en schoppen en slaan, dat is voor mij dan ook vaak te reden om niet te kijken naar dat soort lessen, geen gel..l trek je paard in de krul!
bij de meeste ruiters zie je dat de paarden / ponys niet ontspannen lopen. het is vaak onwetendheid van mensen. maar manege houders of instructeurs zouden beter moeten weten! helaas.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:24

ik vroeger ook lopen zagen en vervolgens schoppen omdat pony niet vooruit wou.
wist niet beter, want dat moest zo en iedereen deed het zo >;)

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:25

Gelukkig is dit op onze manege niet zo, anders zou ik er ook écht niet tegen kunnen... :\
Zeker als er ook gewoon niks van gezegd wordt en ze dus echt niet beter weten, dan is het eerder de schuld van de instructie dan van de ruiter.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:26

Wat jij beschrijft zie je overal. Op manege's, pension, wedstrijden, enz.
Maar wel vreemd dat de instructeur het de ruiter zo aanleert of niet op aanspreekt.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:28

kijk en dat is de reden van mijn frustratie, je zit op les om te leren, maar als het juist word gestimuleerd om je paard te schoppen . . . . . en je ouders denken heey dat is een goedkope manege daar mag jij op paardrijden . . . .
ik denk niet dat de dierenbescherming hier iets mee doet, is er niet een ander meld orgaan waar je dit kan aangeven?
kamer van koophandel? dat het zootje niet deugt??
of naar de eigenaar lopen en zeggen dat hij uit een ei komt?
en geen les kan geven :D

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:30

Vind het altijd heel erg.
Maar als je aan de manege ruiters zou vragen het normaal te doen zijn die paarden niet vooruit te branden, sturen werkt ook niet meer goed.. Zo verpest zijn die paarden, dat het vaak "noodzaak" is. :'(
Eigenlijk heeft de manege in de lessen de paarden les gegeven. :s En nog verkeerd ook.
Helemaal kapot gemaakt, was altijd zo blij als ik als manege ruiter op het nieuwe paard mocht, die reed zo lekker, en daar hoefde je je niet bewusteloos te trappen om het paard vooruit te krijgen.
Dat paard was dan een maandje lekker en dan was het over, ingeburgerd als manege paard.

Mag wel eens wat aan gebeuren, manege paarden komen netjes opgeleid op de manege om vervolgens vernietigd te worden, als een manege ruiter netjes opgeleid word zouden de paarden toch niet zo verpest raken? Dus als je dit ziet, andere manege zoeken? :=

Overigens;
Bij ons was gevorderd alleen dat je meer figuren kende (die goed uitvoeren was niet belangrijk..).
Verder werd het met leeftijden geordend. Goed of slecht, je reed met mensen van je eigen leeftijd.
Vaak zaten gevorderde dus tussen beginners.. en dat is echt een hinder hoor! Ze snijden af, kijken niet wat er om zich heen gebeurd..

Erg jammer. :(

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:39

tja dit is dus idd wat ik bedoel.
en het probleem blijft ook voortduren zoals je omschrijft, erg tragisch.
ik denk dat er maar 2 manieren zijn om er mee om te gaan, of net zoals alle anderen je kop in het zand steken, of massaal in actie komen.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:41

vind het niet kunnen,
maar mag ik vragen bij welke manege dit was?
Want heb het zelf nog nooit op de maneges gezien waar ik ben geweest..

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:42

ga niet in detail treden, of misschien moet ik dit wel doen . . . .
tis in ieder geval in zoetermeer en dan niet de grote manege's

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:43

Ligt het misschien aan de omgeving, hier in [***] eo gaat dat net zo hoor...

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:47

Vooral ook "manegeruiters". Ik ben toevallig zelf manegeruiter maar heb ook jaren een eigen paard gehad. Ik rij 27 jaar en ben wellicht meer gevorderd dan de gemiddelde eigen-paard-bezitter hier op Bokt. Het is erg simpel om alle mensen die toevallig geen eigen paard hebben (zoals ik bijv. door tijdgebrek) over 1 kam te scheren. Daarnaast ligt de fout in jouw voorbeeld niet bij de ruiter, maar bij de instructeur.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:49

Als manege ruiter (10 jaar lang) kwam het bij mij niet op dat het fout was, was me zo aangeleerd, toen ik aan bijrijd paarden begon ging er een lichtje branden en heb ik mijn rijstijl aangepast, maar zacht rijden op een manegepaard is simpelweg bijna onmogelijk zeker als het omgekeerde word gestimuleerd door de instructie.

Na 10 jaar manege ruiter te zijn geweest moest ik om financiële redenen stoppen, toen kwam ik op Bokt.nl en leerde ik het goede rijden kennen.. Heb nog altijd spijt van die 10 jaar en die arme manege paarden. :n

Mijn manege was in Lelystad, ik ga geen namen noemen, durf niemand zwart te maken hoor. :=

@ Suus, dat zeg ik, het is de manege ruiters bij betreffende maneges zo geleerd, die zijn zich van geen kwaad bewust. Gelukkig zijn er ook betere maneges. :j

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:52

@Nomanji, ben het ook wel met je eens dat manegepaarden vaak zodanig zijn afgestompt dat de fijne hulpen helaas niet meer werken.
Voor de TS, laat maar eens een maandje of 3 je eigen paard in de manegelessen meedraaien. Kijk daarna nog maar eens hoe je de bak doorkomt met de fijne hulpen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:57

andere ruiters die zagen om aan de teugel te kunnen rijden, die schoppen en zwepen geven, de teugels zo kort pakken totdat het paard zijn neus niet meer recht kan houden maar verticaal en dan het liefste naar de borst gericht..
en dan commentaar hebben op het feit dat ik "waslijnen" van teugels zou hebben en niet zou kunnen rijden want ik krijg mijn paard nog geeneens aan de teugel...
dat heeft mij doen besluiten om gewoon een lesje terug te gaan, hier rijden we met teugels op maat en wordt er nog niet verwacht dat we aan de teugel kunnen rijden.
ik kan het trouwens wel, maar ik probeer altijd in het begin van de les ofdat paard wil lopen aan de teugel... zo hebben we een paard dat wanneer ik mijn "waslijnen zoals andere dat zeggen" heb zelf de ontspanning zoekt en zelfs met bogen in de teugels aan de teugel gaat lopen, ik heb nooit een gevecht gehad met dit paard terwijl ik ruiters zie rijden die gaan lopen trekken en zagen, en de teugels zo kort pakken.. die hebben gewoon altijd een gevecht met dat paard. ook een keertje de les voor mij en dat zijn dan echte gevorderde denk aan f10 en hoger rijden elke les aan de teugel... zo'n meisje moest rijden op dat paard en kreeg er niks van gebakken, teugels mega kort, schoppen, zweep ect ect. Stapt ze aan het einde van de les af, geeft mij het paard en zegt: Suc6 hij loopt vandaag voor geen ene meter, werkelijk wat een k*t paard..
Vervolgens stap ik op, maak beugels op maat.. breng de teugels op "waslijn" maat en stap weg. Ik zag dat meisje nog kijken aan de kant, ik moest bijna lachen om haar gezicht dat ze trok. Het was namelijk zo dat toen ik weg stapte ik 1 rondje later een paard onder me had wat ontspannen liep te knauwelen op zijn bitje en zijn achterhand goed gebruikte.
Mijn zo genaamde "waslijnen" zijn gewoon teugels waar net een klein boogje inhangt.. dit mede omdat ik anders moeite heb met het recht blijven zitten en mijn armen ontspannen te buigen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:52

Ik vind het ook erg om een schoppende ruiter te zien. Helemaal als het volwassenen zijn. Die zouden toch beter moeten weten.

@silvericathy: Daar stoor ik me dan weer niet aan. Als het paard ontspannen en fijn loopt, niks aan het handje.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:05

hmm, tja... bij ons in de les werd er altijd hard opgetreden tegen getrek, was uit den boze. Is nog steeds zo in mijn les. :) Schoppen trouwens ook, ik had iemand in de les die is er uit gestuurd wegens teveel trekken en schoppen bij haar pony.
Verder rijd ik in een privéles op stal dus dan zie ik het niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:57

Daarom kom ik al jaren niet meer bij maneges in de buurt. Dat geruk en gepluk, gestuiter en geschop...... ik wil zo niet rijden en ik wil het ook niet zien, vind her zo sneu......

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:31

bij ons word er ook zo gereden op de manege, heel vervelend (gelukkig ben ik in 2012 van de manege af)
maar de paarden zijn daardoor ook zo verpest dat ze niet eens meer normaal aan de teugel kunnen lopen want ze snappen het allemaal niet meer. ik heb het op gegeven om mn best te doen om m aan de teugel te laten lopen want het lukt gewoon niet op een normale manier