Pony beleren terwijl je wat te groot bent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Pony beleren terwijl je wat te groot bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:45

Laat jij liever een pony beleren door iemand die te groot(niet te zwaar!) is maar wel volwassen, of door iemand die past maar erg jong is.
Dan heb ik het natuurlijk niet over iemand van 180 op een shetlander, zeg dat iemand 10 cm onder de buik uit komt als max?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:46

Waarom twee uitersten kiezen? Zoek iemand die ervaring heeft en wel op je paard past.
Er zijn heus wel wat kleinere/ lichte ruiters die pony's beleren, daar hoef je niet gelijk een boom
van een kerel op te zetten. Ook zeker geen kind er mee laten prutsen!

Pentax

Re: Pony beleren terwijl je wat te groot bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:47

Hoeveel volwassen ken jij die op een pony van 120 passen? Dan is de lichtste ruiter nog steeds te groot.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:48

Ligt er helemaal aan natuurlijk. Wat is te groot en hoe rijdt de ruiter. Ik ben ook weleens op een pony gestapt als 'proefkonijn' terwijl ik eigenlijk voor het mooie wat te groot was (kwam net onder zijn buikje uit). Maar wat de één te groot vindt, vindt de ander nog prima kunnen. Wat de één prima vindt kunnen, vindt de ander veel te groot. Dus wat is 'te groot'? HOe groot is de pony en hoe groot is de ruiter? 10 cm onder de buik verschilt ook bij een haflinger en een rank welshje natuurlijk.

Daarnaast is volwassen niet altijd beter dan een kind natuurlijk. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de ruiter die rustig zit en het paard niet stoort, of dit nu een volwassene is of niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:34

Ik heb mijn Shet bewust zelf beleerd. Ik wil dat hij gewoon net zo gemakkelijk te rijden moet zijn als een grotere pony of een paard. Aangezien ik er straks ook gewoon (jonge) kinderen er fijn mee wil laten rijden en als je er van begin af aan met kinderen mee aan laat prutsen, is dat zeker niet het geval.

Scheelt dat ik niet groot ben en de Shet ruim een meter is en 4,5 jaar, wel heeft ie eerst sleep werk gedaan (bomen uit de bossen slepen van de zomer) en is dus wel wat werk gewend. Ook nooit lang en maar een aantal keer in de week (keer of 2 maximaal (meestal nog niet 1 keer in de week) en min of 10/15, de rest van de tijd lekker op de wei). Verder niet in de rijbak, maar de bossen in recht uit, wel veel bergen (en geen heuveltjes zoals in Nederland).

Verder is het wel belangrijk om de reactie van de pony in de gaten te houden. Of ie er plezier in heeft en er geen moeite mee heeft. Mijn shet heeft er zoveel lol in dat ik moeite moet doen om hem terug naar huis te sturen, haha.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:43

Ik ben zelf niet zo groot dus beleer mijn pony's zelf. Ze gaan eerst voor de wagen, sterker worden. Dan stap ik er een paar keer op om ze verder door kinderen te laten rijden.

Ik rij (zadelmak maken) op het moment een merrie van 126/127 ongeveer en ben hier niets te groot voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:52

Het is natuurlijk wel een verschil of het een iele welsh is of een stevige ander exemplaar. Het gevaar met kleine pony en een grote ruiter is niet alleen het te zwaar te groot zijn, maar vooral balans problemen. Ik heb al vaak gezien dat een kleine pony door een grotere ruiter ondersteboven wordt getrokken wanneer de pony schrok...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:53

Gewoon niet te moeilijk doen. Als je het zelf goed kan, gewoon doen!
Vroeger moesten de paarden veel ergere dingen doorstaan dan de hedendaagse commentaren!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:54

-> PP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:58

1Boefje schreef:
Vroeger moesten de paarden veel ergere dingen doorstaan dan de hedendaagse commentaren!

Oh dus dat wilt zeggen dat het daarom maar goed is? En geen gebruik maken van de kennis die we nu hebben?
Hoe leg je dat uit aan het paard?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:50

Joolien schreef:
1Boefje schreef:

Oh dus dat wilt zeggen dat het daarom maar goed is? En geen gebruik maken van de kennis die we nu hebben?
Hoe leg je dat uit aan het paard?

Vertel mij eens hoe je een paard uitlegt dat wij er op willen rijden??

Je moet inderdaad werken met de kennis die er nu is, maar tegenwoordig worden de paarden wel als suiker behandeld en dat zijn ze absoluut niet.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:02

1Boefje schreef:

Hoe leg je dat uit aan het paard?[/quote]

Vertel mij eens hoe je een paard uitlegt dat wij er op willen rijden??

Je moet inderdaad werken met de kennis die er nu is, maar tegenwoordig worden de paarden wel als suiker behandeld en dat zijn ze absoluut niet.[/quote]

Dat klopt als een bus en is wat ik bedoel met ze als een mens behandelen, mijn shet is zonder last van zug te krijgen of kreupel te raken al 15 jaar bereden en betuigd dus daaruit trek ik naar mijn mening terecht de conclusie dat het wel meevalt met de schade die hij oploopt en gezien het enthousiasme waarmee hij alles doet vermoed ik zomaar dat hij ook geen pijn heeft