spelletjes in de manege les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

spelletjes in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:18

aangezien ik geen idee heb waar ik het plaatsten moet zet ik het hier maar neer..

Wie o wie weet leuke spelletjes te doen in de manege les
Met beginners en gevorderden??

Mandarijn

Re: spelletjes in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:25

Met beginners deed ik vaak Schipper mag ik overvaren (en dan niet in galop naar de overkant := ) of Annamaria koekoek.
Stoelendans met balken vinden ze vaak ook leuk.
Estafettes.

Bij de gevorderden vossenjacht, estafettes met wat lastigere dingetjes erin.
Soort van Tally-ho (geen idee hoe je het schrijft) is ook altijd wel leuk, twee pony's op de hoefslag en de rest in het midden. Bijvoorbeeld eentje bij de A en een bij de C.
Dan een half rondje zo snel mogelijk stappen, dan 1 rondje zo snel mogelijk draven en dan 1 rondje zo snel mogelijk galopperen. Als de pony per ongeluk een versnelling hoger gaat een volte 10m laten rijden en bij afsnijden hetzelfde :D .

Weet er nog wel meer, maar kom er nu even niet op.

Dit hoort bij MA denk ik trouwens.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:26

Je hebt geen flauw idee waar je het neer moet zetten en dan pleur je het bij Leven zonder paarden? :+

Wat hierboven beschreven wordt vond ik ook altijd heel leuk! Niets aan toe te voegen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:29

LZP --> JI

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:32

Verkeersles! Klinkt heel stom, maar is echt heel leuk voor kinderen.
- hand uitsteken als je van de hoefslag gaat
- goed om je heen kijken (links rechts en achterom)
- als instructeur roep je af en toe: stop licht staat op rood! (iedereen op de rem) of laaghangende takken (iedereen over het paard hangen)
- enz.

Echt heel leuk en nog leerzaam ook.

Tikkertje is ook leuk. (Persoon tikken, niet het paard!) Of tonnen race (twee tonnen in de bak, 2 groepen maken, handschoen op de ton leggen, de ene persoon haalt 'm op, de ander legt 'm neer. eerste groep die volledig geweest is wint.)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:36

Mandarijn schreef:
Met beginners deed ik vaak Schipper mag ik overvaren (en dan niet in galop naar de overkant := ) of Annamaria koekoek.
Stoelendans met balken vinden ze vaak ook leuk.
Estafettes.

Bij de gevorderden vossenjacht, estafettes met wat lastigere dingetjes erin.
Soort van Tally-ho (geen idee hoe je het schrijft) is ook altijd wel leuk, twee pony's op de hoefslag en de rest in het midden. Bijvoorbeeld eentje bij de A en een bij de C.
Dan een half rondje zo snel mogelijk stappen, dan 1 rondje zo snel mogelijk draven en dan 1 rondje zo snel mogelijk galopperen. Als de pony per ongeluk een versnelling hoger gaat een volte 10m laten rijden en bij afsnijden hetzelfde :D .

Weet er nog wel meer, maar kom er nu even niet op.

Dit hoort bij MA denk ik trouwens.

Die eerste 2 zat ik ook al aan te denken!
hoe deed je vossenjacht ook al weer??!

Dat verkeers ding is ook wel erg leuk!

Thnx ga ze gelijk op schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:36

slalommen om pionnen heen vond ik altijd erg leuk! :)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:37

sweetheart schreef:
Verkeersles! Klinkt heel stom, maar is echt heel leuk voor kinderen.
- hand uitsteken als je van de hoefslag gaat
- goed om je heen kijken (links rechts en achterom)
- als instructeur roep je af en toe: stop licht staat op rood! (iedereen op de rem) of laaghangende takken (iedereen over het paard hangen)
- enz.

Dat is inderdaad ook leuk :j bij het 'stoplicht' wel goed opletten dat ze niet met z'n allen als een idioot aan die teugels gaan hangen. Gebeurde bij een vorig stagebedrijf waar ik liep nog weleens, instructeur riep "Pas op, een fietser!" en alle kinderen waren zo druk bezig met op tijd remmen dat ze vergaten hoe het ook alweer moest en sommige pony's hadden dan bij wijze van spreken het bit achter hun oren zitten.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:39

japielover schreef:
hoe deed je vossenjacht ook al weer??!

Je doet een theedoek of iets anders bij iemand in z'n laars en de rest moet dan proberen om deze af te pakken.
Degene die het lukt om 'm af te pakken, is de volgende.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:44

Ik vond stoelendans vroeger echt ontzettend leuk om te doen in de manegeles. En om het moeilijker te maken moesten we vaak een zweepje erbij en pas als die in de pion zat waar je bij stond had je ook echt je plek veroverd. Was soms best spannend, want je kreeg niet altijd gelijk je zweep in die pion :))

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:47

toppie dames jullie zijn mijn reddende engels!! wist egt niets te verzinnen voor vanavond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:34

Dit lijkt me meer op zijn plaats op MA daarom:
JI => MA

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:13

hihi hij was al een keer verplaatst naar JI ben benieuwd..

__Talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:40

Ehhm nou wij doen in de paardenles ook wel eens spelletjes :)
Meestal zoiets als: Balkendans (stoelendans met balken, paard moet met z'n voorbenen aan de ene kant van de balk staan en met z'n achterbenen aan de andere kant, anders telt het niet), het Vlaggenspel (bak in drie delen verdelen, rood wit en blauw, een kleur noemen en de ruiters moeten daar zo snel mogelijk heen rijden, laatste valt af), paardenvoetbal, en hoe heet dat spel ook alweer, dat je een zakdoek in je rijbroek moet doen en dan moet de rest het zien af te pakken.
Ohja en ook het commandospel, maar dat duurt met gevorderden wel altijd lang, zodat je wat lastigere dingen moet verzinnen.
Oh en estafettes blijven ook heel leuk natuurlijk. :)

T_S_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:46

Verkeersspel vinden de kids erg leuk:

Rood: Halt
Oranje: Stap
Groen: Draf
Snelweg: Galop

Takken: Bukken naar voren
Vuurbal: Achterover bukken
Appels plukken: Staan met een hand omhoog
Hobbelende weg: Doorzitten

en zo kan je er zelf nog een heleboel bij verzinnen!

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:08

Ik ben dan wel geen instructrice :o , maar wij doen soms stap, draf, galop.
Leuk voor gevorderde en ook voor beginners.
Je hebt 2 teams, 1 bij de A, 1 bij de C, je gaat omstebeurt een half rondje stappen, een half rondje draven en een heel rondje galloperen.
En dan welk team het eerst klaar is, dus een soort estafette ;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:17

Ik ben geen instructrice hoor, maar ik ken wel wat spelletjes.

- Wat pingvinii zegt is heel leuk: met 2 tegen elkaar: De een start bij C, de ander bij A. Beide moeten een half rondje stappen, een heel rondje draven en evt nog een rondje in galop. Als je te snel gaat, dus per ongeluk aandraaft, moet je een volte rijden. Wie het eerst weer bij zijn eigen letter is na die rondjes, heeft gewonnen.
- Paardenvoetbal, heb je wel een een grote veilige bal nodig, en paarden die durven te voetballen. Je gaat gewoon in teams, en je kunt scoren door de bal tegen de muur te laten rollen bij A of C, ligt er aan in welk team je zit.
- Wie het snelst overgangen kan maken. Stap-Draf-Stap-Galop-Halthouden enz. Degene die het laatst in de aangegeven gang zit ligt eruit. Minder leuk voor beginners die nog niet goed overgangen kunnen rijden, omdat die dan heel erg gaan zitten schoppen/trekken enzo. ;)
- Stoelendans. Als de muziek uit gaat moet je snel van de hoefslag af, naar een hindernispaal oid, en daar afstijgen, en die paal aantikken/vasthouden.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:12

Wij deden vaak annemarie koekoek! Alle pony's over de lange zijde van de bak verdeeld en de instructrice zegt dan 'annemaria koekoek' Degene die niet op tijd stil staat met zn pony moet weer terug naar het begin. Ik vond dat altijd heel leuk :p

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:08

wij deden altijd voetbal met de ponys , echt superleuk!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:17

Je kunt ook vies en lekkertje doen:) Ene kant van de bak is vies, andere lekker. In het midden staat iemand, de tikker. Die zegt dan bv. 'spinazie' en dan moet iedereen naar de kant toe die het best bij diegene past. Het tikken doe je dan bv. met een lang zweepje:)

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:12

ehm het fruiten spel doen we soms hiero ^^ gaat als volgt:

de gene die les geeft vertelt een verhaaltje waar steeds een aantal bepaalde soorten fruit genoemt wordt bv:

Peer: rondje draaien
Banaan: Galop
Ananas: stap
Framboos: halthouden
Appel: draf

het maakt niet uit wat voor'n een fruit je kiest ik noem maar wat dus een verhaaltje:

"ik liep vandaag in de supermarkt en zag een Ananas [stappen] die deed ik meteen in me boodschappenmandje, toen zag ik een lekkere peer [rondje draaien] dus pakte ik die ook. Toen ik verder de fruit afdeling op liep zag ik ook nog een appel [draf]..."

ect. Ik zelf vind het meestal wel leuk :D

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:22

wij doen wel eens vies land lekker land of abc paarden naam. de leraar/lerares zegt dan een letter. de leerlingen roepen dan een pony naam van de manege die begint met die letter. of schipper mag ik over varen :P

somersummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:23

estafette :)

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:11

Ik weet er wel veel denk ik:
Schipper mag ik over varen, in draf en/of galop.
Tikkertje, behalve met paarden die bang zijn voor zweepjes, of gewoon met de hand doen.
Stoelendans, met pionnen of balken.
Estafette, altijd wel leuk, een parcour met 1 0f 2 hindernissen, een slalom en een zeil ofzo.
Ponyvoetbal! Als een van jullie of jullie manege een ponyvoetbal heeft is het leuk om te doen! Twee teams maken, twee coals en spelen maar!
Annemaria koekoek of fotomodel.
Met z'n tweeën op een paard of gewoon zonder zadel en dan een klein parcour of oefeningen.
Dat was het dan.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:13

pingvinii is ook erg leuk! Maar dat is hierboven al uitgelegd.