Vallen, teugels los laten of vast houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Vallen, teugels los laten of vast houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:57

Ik heb al meerdere topics doorgelezen maar ik ben dit nog niet echt tegen gekomen...
Sorry als dit toch ergens staat... :o

Ik ben een paar dagen geleden van mijn paard afgevallen.
Ik ben nog nooit eerder van haar afgevallen dus wist ik niet of ze weg zou rennen of niet. (Het was wel in de bak)
Ik hield de teugels vast maar terwijl ik viel zag ik de paniek in haar ogen en dat ik het hele bit door haar mond trok.
Daarom heb ik toen maar losgelaten.
Ze bleef gelukkig wel staan :D

Maar nu is dus mijn vraag moet je ook echt de teugels vast houden als je het hele bit door het paard zijn mond trekt en hem daarmee zou kunnen bezeren?

Sabinee__

Re: Vallen, teugels los laten of vast houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:58

Buiten zou ik kosten wat kost vast houden.. Liever even een pijnlijke mond dat een doodgereden paard..
Binnen laat ik los

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:59

Als je in de bak valt, gewoon de teugels loslaten.
Paard kan toch niet weglopen.

Teugels proberen vast te houden, is altijd een risico voor jezelf en het paard.

Ik ben een keer in het bos van m'n paard gevallen, wilde de teugels ook vasthouden.
Maar doordat ik zo krampachtig de teugels vasthield en met m'n eigen gewicht op mijn hand viel, had ik 2 botjes in m'n hand gebroken. :+

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:00

Sabinee__ schreef:
Buiten zou ik kosten wat kost vast houden.. Liever even een pijnlijke mond dat een doodgereden paard..
Binnen laat ik los

Zo doe ik het inderdaad ook, in de bak kan ze nergens heen maar buiten... Ben ik bang dat ze keihard naar huis rent en misschien wel word geraakt dan maar een pijnlijke neus(bitloos)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:39

ik laat los, je kunt bij het vallen ook je paard onbedoeld jouw kant optrekken zodat ze over je heen lopen. In de val heb ik wel de reflex om vast te houden dus het remt dan al wel af maar dat is dus geen opzet maar een reflex.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:50

Ik laat altijd los. Buiten of niet. als je ligt en ze echt geschrokken zijn gaan ze toch wel of jij er aan hangt of niet. Ik ga niet nóg een keer een arm breken. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:51

WhySoWhite schreef:
Ik laat altijd los. Buiten of niet. als je ligt en ze echt geschrokken zijn gaan ze toch wel of jij er aan hangt of niet. Ik ga niet nóg een keer een arm breken. ;)

Precies, en ik niet nog een keer mijn hand #)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:52

Ik probeer los te laten, maar heb wel de reflex inderdaad om de teugels vast te blijven houden.
Al kan ik met trots zeggen dat het al 3 á 4 jaar geleden is dat ik zand heb gehapt _O-

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:54

ik heb buiten een keer de teugels vastgehouden na een val en ben toen een behoorlijk eind meegesleurt, gevolg was dat ik gekneusde ribben had. Maar paard was gelukkig niet onder een auto gelopen :oo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:55

O daar denk ik echt niet over na. Paar weken geleden ben ik gevallen en het moment dat ter sprake had kunnen komen of ik die teugels moest loslaten of niet kan ik me niet eens herinneren. Ik herinner mij dat ik dacht: verdorie ik blijf er niet op en daarna als eerste dat ik op de weg lag. Met mijn zweepje nog stevig in mijn hand :Y)

Maar sowieso... het is natuurlijk doodeng als hij in de verte verdwijnt. Maar dat doet hij ook als ik de teugels nog vast heb, het is dan van hals op slot en vroemmmm. Afgelopen winter was ik gevallen in de sneeuw toen ik met 'm aan het langelijnen was. Ik had de lijnen nog wel vast en hij bleef maar draven. En sleurde mij mee. Vond het sneu voor 'm dat er meer dan 70 kilo in z'n mondje hing dus toen heb ik losgelaten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:56

ik heb eens het middenhandsbeentje van mijn pink gebroken door vast te houden dus ik raad loslaten aan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:57

Zo nu denk ik altijd loslaten, maar ik weet zeker, uit reflex hou ik áltijd vast.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:59

Ik hou standaard vast.
Had van de week een verbande vinger. Ik reed een halloweenshow en mijn outfit bevatte één handschoen. Grrrrrrr. Die hand zonder handschoen verbrande vingers van de teugels off course.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:02

ik denk dat iedereen uit reflex vast houd buiten
ik ben anderhalf jaar terug met mijn vorige paard onderuit gegaan nadat hij steigerde (achterovergeklapt)
Ik heb de teugels toen niet losgelaten met het gevolg dat ik een stuk werd meegesleurd...toen ik weer wilde opstaan en hij weer wilde wegrennen, maar vooralsnog vastgehouden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:04

Bizzybijtje schreef:
Ik probeer los te laten, maar heb wel de reflex inderdaad om de teugels vast te blijven houden.
Al kan ik met trots zeggen dat het al 3 á 4 jaar geleden is dat ik zand heb gehapt _O-

Ik zou het maar even afkloppen als ik jou was :')

Ik zou altijd loslaten. Je kan je paard idd onbedoeld over je heen trekken of hem nog meer in paniek laten raken.. Dus ja, voor beiden is wel wat te zeggen. Maar dit is wat ik zou doen :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:07

onley schreef:
Nou ik dus niet, ik laat uit reflex altijd los :o
Denk er niet eens bij na. Buiten ben ik er 4x afgevallen, 3x bleef ze staan, maar 1x rende ze dus weg.... Gelukkig werd ze opgevangen door wandelaars :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:09

Dabo schreef:
onley schreef:
Nou ik dus niet, ik laat uit reflex altijd los :o

Ik dacht toevallig de laatste keer heel verstandig : ojee, nu trek ik hem over me heen, en hij werd niet al te blij toen ik naar de grond aan het vallen was met de teugels nog in mijn hand. Dus toen liet ik los :+ Hij bleef er wel heel zielig bij staan.. 'Sorry... het ging per ongeluk!'

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:11

Moet zeggen dat ik ook wel eens los heb gelaten. Een keer in het park rende dat rotbeest zo knetterhard weg dat ik toch maar losliet nadat ik gras overal had zitten. :')

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:09

Eigenlijk houd ik altijd vast maar heb een keer gehad dat er van alles gebeurde en daardoor los gelaten heb en toen ging alles gelukkig goed.
Anders was het paard over me heen gekomen.
Maar ook in de bak houd ik gewoon vast an de teugels tenzij er de situatie niet veilig is dan laat ik wel los.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:12

ik laat los, want als ik val,laat ik automatisch los :+
(nu ben ik nog maar 2x van me paard gevallen *klopt af :D * )
Ik kan er niks aan doen, maar als ik val denk ik er niet aan vasthouden :+ ( buiten zou het anders zijn :j )

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:16

Als het mijn schuld is dat ik val blijft ze staan, schrikt ze en val ik dan, moet ik héél goed vasthouden wil ik er voor zorgen dat ze niet wegloopt _O-

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:47

Buiten probeer ik altijd vast te houden, maar als het in de bak is of op het erf laat ik haar gewoon los.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:58

Ik kan het niet helpen, ik houd in een reflex altijd de teugels vast. Daardoor land je vaak ook iets beter, maar ik ben bij een bokkende poiny die daardoor omkeerde, wel overlopen, dus totaal veilig is het niet, maar je kunt ook geraakt worden als je loslaat, dus om daar nou rekening mee te gaan houden...

De vraag is of de paniek niet was omdat er plots iets onverwachts gebeurde, en niet zozeer het feit dat er in haar mond getrokken werd. Als je het bit door de mond trekt, is dat een glad voorwerp dat in een zijwaartse beweging door een holle ruimte over de tong en lippen gaat en echt zeer hoeft dat niet te doen, maar het voelt natuurlijk wel onwijs idioot voor een paard en dus schrikken ze.
Een paard kan ook nog eens last hebben van het geweten als ze je eraf gooien of als je valt, het is nl niet altijd de bedoeling om je er af te werken, en dat geeft ook wel een soort paniekblik.

Het feit dat ze meteen bleef staan wil zeggen dat ze zelf ook geschrokken was, of in elk geval verward was.

Je kunt gewoon vasthouden als dat lukt. Dat si egwoon handiger. De kans dat ze werkelijk pijn doet is klein en dat je ze beschadigd, nog kleiner. De voordelen, dat je paard tenminste niet de benen neemt of leert dat het de benen kan nemen als je er maar afgeworpen wordt, zijn groter.

Een en ander laat zich soms ook per situatie inschatten, zoals je dat nu had. Maar om het bit op zich zou ik me niet teveel zorgen maken.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:01

Ik laat los, ook buiten. Paard is veel te bang om weg te rennen en heb gehoord dat ze bij de vorige ruiter wel eens is weggerent en na een paar seconden omkeerde en weer terug rende. Moet ook zeggen dat als ik eraf val, het meestal niet zo is dat ik de teugels kan vastgrijpen want bij de vorige val ging het zo hard dat ik er gewoon overheen vloog.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:07

Ik heb geen tijd om na te denken over vsthouden of loslaten.
Uit reflex laat ik altijd los.
Gek genoeg controleer ik wel in een split-second of ik niet te ver zit in mijn beugels (worst nightmare, blijven hangen in mijn beugel!)
Ook probeer ik te mikken waar ik val... Ik ben dus met vanalles bezig, behalve mijn teugels...