Mensen met een eigen pony? Help!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn12

Mensen met een eigen pony? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:43

Hallo ik wil en krijg misschien een eigen pony.
Maar mijn ouders hebben natuurlijk weer vragen en ik wil nu dus vragen of jullie bokkers het antwoord weten.
Vragen:
Hoe duur kost een paard met zadel dierenarts enz. Erbij?
Waar kan ik mijn droompaard vinden en kopen en wat is het verstandigst( ze zeggen dat sommige handelaren allemaal fake dingen gebruiken)?
Hoe vaak per week moet je er heen?
Wat voor paard/ pony is leuk lief kan je vertrouwen en kan een beetje springen?
Hoe verdien je snel geld voor een eigen pony(mag geen bijbaantje)?

Ik zelf kan best antwoorden op internet zoeken maar dit vind ik persoonlijk vertrouwder.
Want ik vind fokkers ook goed maar jullie hebben ervaring.

Nou hoop op veel antwoorden!
Doei! /3

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:51

Als je al niet weet hoe vaak je naar je pony moet gaan, vraag ik me af of je wel genoeg weet om aan een eigen pony te beginnen? Volgensmij hebben je ouders er ook weinig verstand van..

Edit: jevragen

Prijs? Je kan het zelf zo duur mogelijk maken een eigen paard. Da en andere kosten standaard: enting, wormenkuren, tandarts, hoefsmid(bekappen of beslaan) wordt het paard ziek, ben je ervan bewust dat je in 1 x een hele smak geld kwijt bent.mstalling p maand kan je zelf zo duur mogelijk maken.

Je droompaard? Stel eisen, wat wil je? Zet een advertentie met deze eisen en mensennreageren.
Laat je paard keuren!!!

Ik ga elke dag naar mijn pony.

Geld verdienen voor een pony zonder bijbaan? In de buurt honden uitlaten, schoonmaken, heitje voor karweitje? Ik weet niet of je je paard helemaal alleen moet betalen, maar dan ben je erg lang bezig. Betalen je ouders stalling dierenartskosten enz??

Als je een springpaard wilt, moet je dat bij eisen zetten.

Kiichi

Re: Mensen met een eigen pony? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:06

Gezien je vragen weet ik niet of je toe bent aan een eigen paard, maar goed.

De kosten van een paard zijn zeer variabel en hangt onder andere van je eisen af. Laten we zeggen, aankoop paard van 500 euro tot 5.000 euro of meer. Een goed zadel, kan vanaf 250 euro 2de hands, kan meer (zeer waarschijnlijk meer) en minder zijn.

Waar kan jij je paard vinden? Je kan naar een handelaar toe gaan of naar particulieren (dus gewoon mensen die een paard verkopen en niet handelen). Marktplaats/bokt etc. zijn redelijk goede bronnen waar je paarden kan vinden. Bezoek vele paarden en besluit niet meteen voor het 1ste paard te gaan wat je tegen komt.

Hoe vaak per week? Die vraag is serieus neem ik aan. Ook hier zijn meerdere opties, als je paard in volpension staat, hoef je niet dagelijks heen en als je een bijrijder zoekt hoef je helemaal niet meer heen, maar daarvoor neem je geen paard. Ik ga iedere dag minimaal 1 keer heen, vaak 2 keer.

Hoe je snel geld verdient zonder bijbaantje? Als je dit weet, vertel het mij dan, ben erg benieuwd.

Vergeet niet dat je ook nog kosten hebt zoals stalling, wat iedere maand terugkomt. Variërend van 150-600 euro per maand, afhankelijk van je regio en wensen. Hoefsmid, tandarts, dierenarts, wormenkuren, dekens, vervanging en aanschaf van spullen zijn kosten die vaak terugkomen.

Ik adviseer jou om een verzorgpaard te nemen. Niet de lasten, wel de lusten. Het is natuurlijk wel anders dan een eigen paard, maar jij kunt hier enorm veel van gaan leren. Je kan ook een lease-paard nemen, dan raak je gewend aan het betalen van maandelijkse kosten en ervaar je meteen dat je iedere dag voor het paard moet zorgen.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:22

Heb je les? Dan zou ik je instructrice (of iig iemand met veel paardenervaring en die ook weet hoe jij rijdt) vragen of ze je wilt helpen met het zoeken naar een geschikte pony voor jou.
Zorg dat je mensen om je heen hebt met ervaring in de paarden (en dan bedoel ik niet het vriendinnetje van de manege die 'al' 3 jaar rijdt ;) ) en luister ook naar hun adviezen want ik heb het idee dat jij en je ouders niet veel ervaring hebben met paarden houden...

Hoe duur een pony in aanschaf is ligt er heel erg aan. Zoek je er 1 met papieren en flink wat wedstrijdervaring of een wat oudere recreatiepony?
Waar wil je je pony stallen? Bij een privéstal, op een manege, bij een boer in de buurt, op een weilandje met schuilstal? De prijzen verschillen heel erg. Van een paar tientjes tot een paar honderd euro per maand.
Zadel idem. Laat je er 1 op maat maken of koop je een tweedehandsje? Prijzen verschillen ook hier van enkele honderden euro's tot enkele duizenden.

Houd daarbij rekening met het feit dat je pony ook ziek kan worden en naar de hoefsmid moet en dierenartsen zijn niet goedkoop, zeker niet als je het allemaal maar krap aan redt met de financiën zonder back-up spaarpotje of verzekering.
Hoe je snel aan geld kunt komen zonder te werken, dat zou volgens mij iedereen wel willen weten. :D

Een eigen pony klinkt wel heel erg leuk en spannend maar het brengt ook een heleboel verantwoordelijkheden met zich mee. Zeker als je hem niet in volpension hebt staan en alles zelf moet doen.
Weet dan heel goed waar je aan begint want je moet er (vaak minstens 2x daags) heen in weer en wind, als het -15 is buiten en ook als de mussen dood van het dak af vallen, als je ziek bent en ook als je geen tijd/zin hebt ivm veel huiswerk oid.

Edit: Ik ga mee met wat Kiichi zegt hierboven, probeer eerst een verzorgpony en kijk dan of een eigen pony wel wat voor jou is. :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:15

Een lease pony bij een manege zoeken is een goede optie.
Je kan een pony uitzoeken die je leuk lijkt, je hebt vaste kosten dus geen verrassingen, niet een grote verantwoordelijkheid,
je kan nog 'ruilen' als het zou moeten..
Je hoeft niet elke dag heen.
Geen dingen zoals smid wormkuren voer dekens enz enz te regelen, maar krijgt die dingen wel mee dus je leert er van hoe het zou zijn om echt je eigen pony te hebben.
En mocht je dan over willen gaan naar eigen, dan is de lease pony vaak ook nog wel te koop,
of heb je ondertussen connecties opgedaan via de leasepony, met mensen die je kunnen helpen bij de aanschaf van een eigen pony :)

susannausma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:59

je kan beter eerst een verzorgpony zoeken misschien en dan de info zoeken die je wil weten zodat je helemaal klaar bent voor een eigen pony

turbo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:35

Je droompaard is altijd je eigen keus, wat vind jij mooi etc.
Verder ga ik mee met Susannausma; met een VZ pony kom ik er al gauw achter hoeveel tijd erin zit, ook in de regen en in de sneeuw moet je er naar toe.
Je hebt nog een hoop dingen om over na te denken :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:12

Lynn12 schreef:
Hallo ik wil en krijg misschien een eigen pony.
Maar mijn ouders hebben natuurlijk weer vragen en ik wil nu dus vragen of jullie bokkers het antwoord weten.
Vragen:
Hoe duur kost een paard met zadel dierenarts enz. Erbij?
Tussen E10 voor een shetlander en 15 miljoen voor een Totilas., ik zou zeggen ga gewoon eens op marktplaats kijken dan doe je indrukken op wat de prijzen ong zijn. Idem met DA kosten....deze kunnen zo uiteenlopen van 30 euro per jaar tot misschien wel 10.000 euro
Waar kan ik mijn droompaard vinden en kopen en wat is het verstandigst( ze zeggen dat sommige handelaren allemaal fake dingen gebruiken)?Marktplaats/Bokt/Fokkers
Hoe vaak per week moet je er heen? Als je denkt dat 2x genoeg is heb je het mis, paard heeft dagelijkse verzroging nodig ik zeg min 5x per week ervan uitgaande dat je vol pension staat en je paard zomer en winter buiten komt. Is ook afhankelijk op wat voor stal je paard staat.
Wat voor paard/ pony is leuk lief kan je vertrouwen en kan een beetje springen? Er zit geen etiket op een paard, elk paard is anders , heeft zijn eigen karaktertrekken.
Hoe verdien je snel geld voor een eigen pony(mag geen bijbaantje)?loterij winnen, als je niet mag werken houd het al snel op

Verder vraag ik mij af hoe betrouwbaar bokt is, iedereen heeft zijn eigen mening en eigen ervaringen.
Beter is eens een paardenboek kopen, rassen beschrijvingen lezen, eens op een keuring ofzo gaan kijken en maak eens een praatje met de eigenaren. Verdiep je vooral in paarden en ga niet over 1 nacht ijs.

Ik zelf kan best antwoorden op internet zoeken maar dit vind ik persoonlijk vertrouwder.
Want ik vind fokkers ook goed maar jullie hebben ervaring.

Nou hoop op veel antwoorden!
Doei! /3

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:17

turbo1 schreef:
Verder ga ik mee met Susannausma; met een VZ pony kom ik er al gauw achter hoeveel tijd erin zit, ook in de regen en in de sneeuw moet je er naar toe.

Wat mooi is hoeft dan ook niet gelijk geschikt te zijn.
Zeker voor kinderen vind ik het karakter veel belangrijker. Voor mij moet een kind veilig kunnen rijden, onder het paard door kunnen lopen en veilig mee kunnen rijden in een groeps les. Ook vind ik het belangrijk dat wanneer pony niet gereden word niet de volgende dag explodeerd.

Deze ponies zijn over het algemeen wat ouder.10+. En niet specifiek rasgebonden.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:25

Cowgirl schreef:
turbo1 schreef:

Wat mooi is hoeft dan ook niet gelijk geschikt te zijn.
Zeker voor kinderen vind ik het karakter veel belangrijker. Voor mij moet een kind veilig kunnen rijden, onder het paard door kunnen lopen en veilig mee kunnen rijden in een groeps les. Ook vind ik het belangrijk dat wanneer pony niet gereden word niet de volgende dag explodeerd.

Deze ponies zijn over het algemeen wat ouder.10+. En niet specifiek rasgebonden.

Ben ik met je eens Cowgirl, zeker de veiligheid gaat voor voor jonge kinderen!
Je paard kan nog zo mooi zijn, en tegelijkertijd ook een bomontploffing zijn als hij 1 dag niet gereden wordt of niet zo veel energie kwijt kon de dag ervoor.
Veiligheid gaat voor iedereen voor vind ik, boven uiterlijk en alle andere dingen.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:19

* ik zou als ik jou was eerst ff lekker een verzorgpaardje zoeken, ervaring opdoen en je gaan verdiepen in het onderhouden (ook kwa financieeen) van een paard

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:24

staat het hele jaar op de wei heeft geen deken nodig over het algemeen kan hij gewoon (alleen) gras eten.
€180 hooi
€50 pavo koek
€100 muesli
€7 liksteen
€50 wormenkuren
€90 hoefsmid
€30 inenting
€100 extra
= afgerond €600! dus ik weet verder niet wat er zo heel duur aan kan zijn!!!

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:59

Bij handelaren zou ik geen paard kopen, daar ben ik nooit een voorstander van.
Ik kijk zelf ook op marktplaats. Daar staan leuke beestjes op voor leuke prijsjes.

CynthiaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:23

hy, ik heb zelf al 5 jaar een pony ik ga er elke dag heen hij staat namelijk op een wei .
prijs: hangt af van wat hij allemaal kan mijn pony kan flink wat dressuur en kan ook 50cm-60cm springen de prijs was €2500.