Sterre hebben we gelongeert en toen we daar mee klaar waren wilde we Arabesk ook wat beweging geven.
Aan de longeer lijn... Arabesk heeft geen ontzag voor zwepen etc en al tik je haar op de kont, ze reageert niet. Ze trekt zich er niets van aan.
Longeren is dan ook niet te doen. Daarom geven we Arabesk altijd beweging op de natural horsemanship manier.
Waren we net mee bezig, komen er op eens twee oudere vrouwen langs lopen in hun zondagse kleding (in het bos...)
En de een roep in eens: "EEH!"
Toen ondstond er het volgende gesprek, zal het even zo doen om het makkelijk te maken:
Joyce: "Sorry?"
Vrouw 1: "Van wie zijn die paarden"
Joyce: "Van ... (namen eigenaar)"
Vrouw 1: "Wat doen jullie dan hier?"
Paulien: "Wij verzorgen ze"
Vrouw 2: "Wel ja, dat doe je dan toch niet zo!" (ontussen ontstond er hatelijke blik)
Joyce: "Hoe bedoelt U?"
Vrouw 1: "Ja zo met dat touw, dat hoort zo niet"
Ik: "Sorry mevrouw, zo iets noem je Natural Horsemanship. Dit paard heeft ook beweging nodig"
Vrouw 2: "Dat doe je aan zo'n touw hoor!"
Joyce: "Dit paard loopt dan niet. We kunnen haar niet stil laten staan, dan raakt ze hoefbevangen" (vrouw kijkt bij het woord hoefbevangen heel gek

Vrouw 1: "Nou en. Dat hoort zo niet, je hoort dat met zo'n touw te doen"
Ik: "Mevrouw, wilt U het proberen? Pak deze lijn en ga haar longeren"
Vrouw 2: "Nee nee, zo hoort het gewoon niet"
Ik: "Zo zie je maar weer dat er altijd mensen zijn die geen verstand hebben van paarden"
Vrouw 2: "Wat zeg je nou!

(Niet dus, ze keken gek bij het woord longeren (dat noemde ze: aan een touw laten lopen) en hoefbevangen kwam hun ook al niet bekend voor...

Ik: "Deze techniek is heel normaal hoor, de indianen dede het vroeger ook. Het is op een paarden manier met de paarden om gaan."
Vrouw 1: "Dat kan niet, jullie zijn gemeen tegen de paarden!"
Etc. Etc. Etc.
Zo ging het maar door.
Nou, eigenlijk vind ik dat mensen recht hebben om te zeggen wanneer ze bang zijn dat iets niet goed gaat, begrijp ik helemaal. Maar wanneer ze dan verteld word dat het heel normaal is krijg je van zo'n vrouw een grote mond en blijven hun oordeel sterk vast houden.
Is toch niet normaal.... Die vrouwen deden net of we de paarden sloegen en afranselden...
Dat moet toch niet kunnen.
Het lijkt net of alle ouderen denken dat héél de jeugd van tegen woordig slecht is en alleen maar slechte bedoelingen heeft...