bijten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

houvanpaard

bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:36

als ik aansingel begint mijn paard te bijten voorderest is ze heel lief hoe kan dat ik vind het erg iritant en zij heeft mij al een keer goed gebeten heeft iemand tips want het word heel iritant

laura123456

Re: bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:27

Een paardje bij ons op de manege durft het ook te doen , dan maak ik mijn stem zwaarder en zeg niet doen ! of durf niet hé ! en ik wij met mijn vinger en dan stopt het ook :P Maar is er geen reden waarom ze het doen ? pijn ?
Of misschien is ze net gevoelig en moet je gewoon rustig aansingelen ? :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:29

RT-P >> YRT

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:31

Merrie's hebben hier vaker last van dan ruinen, omdat ze een gevoeligere buik hebben, gewoon niet met 1 ruk aansingelen maar rustig gaatje voor gaatje, in de bak doe je hem iets verder dicht, doe je je beugels vast na beneden en doe je de rest dan lukt het vast! :)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:54

De meeste paarden houden niet van de singel, omdat hun buikje dan strak word aangetrokken, en vaak zetten ze dan ook hun buik uit om het de ruiter zo moeilijk mogelijk te maken. Ongeveer de helft van de paarden op de manege waar ik rij hebben hetzelfde probleem, maar vaak dreigen ze alleen door te happen.

Je kunt eerst beginnen met het eerste gaatje, dan het tweede, dan het derde enzovoorts. Als ze hapt kun je je stem verheffen, en de tweede keer mag je een tikje geven. Als er iemand in de buurt is, kun je vragen of deze de teugels wil vasthouden, dat is wel handig voor een keer, maar jij en je pony leren er zelf niet veel van. Je kunt je beter consequent opstellen, en je echt als de leider voordoen. Niet bang zijn, dat voelt je pony. Denk; 'Ik ben de baas, jij bent de volger. Jij mag niet bijten. Ik ben niet bang voor je.'

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:08

Het ligt ook aan je eigen houding, wij hadden een merrie op de manege en daar hing (opzich verstandig) een bordje op de deur dat je haar niet alleen mocht opzadelen. Daar werden kindjes een beetje mee bang gemaakt, het was nogal een nukkige merrie op stal maar ze was niet echt gemeen, als je duidelijk voor haar was.
Vriendin van me is gebeten door de merrie, omdat ze (na 10 jaar rijden) eigenlijk nog niet zo goed wist hoe je een paard voor moest zijn, en ze was eigenlijk nogal bang voor het paard omdat hij steeds zo boos keek, dus toen ze de singel ook nog te hard aantrok haalde de merrie uit en toen had ze een blauwe plek op haar arm, maar ik ben van mening dat dat best voorkomen had kunnen worden. Ik ben namelijk gek op die merrie en behalve boos kijken naar me, doet ze eigenlijk nooit wat. Het is de kunst je paard in de gaten te houden én rustig aan te singelen én kalm te blijven (niet gespannen naar je paard kijken en snel de singel aantrekken en weglopen). Als je paard omkijkt niet meteen schrikken en denken dat hij wil bijten, als hij boos naar je kijkt of z'n tanden ontbloot z'n hoofd aan de kant duwen, voor z'n neus wapperen of 'gewoon' een tik geven. Verder kun je ook de teugels over de hals leggen en de rechterteugel wat korter houden, bijvoorbeeld door je arm er doorheen te doen maar soms is het ook al genoeg om 'm gewoon wat korter over de hals te laten liggen, zodat het paard een tegenwerkende druk voel aan de rechterkant als hij naar jou wil bijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:53

Inderdaad net als hierboven wordt gezegd, rustig gaatje voor gaatje aansingelen, en belonen als ze braver is.
En doe bijvoorbeeld eerst de singel vast, dan bijv. je beugels op maat, weer een gaatje, hoofdstel in, weer een gaatje, zodat het heel geleidelijk gaat :)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:34

gaatje voor gaatje, en ook met je stem is heel belangrijk.