Wat zal ik doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bentevanbeek

Wat zal ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:02

Hallo..,

Mijn verzorg shetje heeft sinds kort een paar kleine verzorgertjes erbij die alleen poetsen.
1 van de meisjes rijd op de manege waar ik les heb.
Ze is redelijk klein en mager , dus ik dacht er aan dat zij hem misschien konden rijden.
Mijn shet is wel een zadel en ruiter gewend maar dat is al weer 3 jaar geleden ofzo , dus ik weet niet of ze er al klaar voor is.
Ze rijd pas 1 jaar maar kan het wel.
Het is ook een probleem dat mijn shet echt wel een beetje hengsten gedrag vertoond :(
Wat moet ik nou dan , want hij heeft echt zijn beweging nodig , en ik kan maar 1 keer in de week.
xx

HorseTopShop

Re: Wat zal ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:05

Wandelen, longeren, etc. kan toch ook? Laat ze rustig aan beginnen en kijk aan hoe het met het rijden gaat.

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:06

Ik ga dan ook pas in januari / februari starten hoor :D

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:43

ik zou het gewoon proberen, maar wel onder jou begelijding.
als je het nou niet vertrouwd kun je hem van te voren nog even longeren?

vjkonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:47

je kunt dat meisje een keer voordoen hoe je moet longeren en laat haar het een keer doen (met jou erbij)
vraag het aan haar wat ze wil en zeg wat hij doet en hoe hij is als ze dan toch wil rijden ben jij er bij en help haar als het nodig is

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:55

jij kent je pony het beste!
Maar je geeft al aan, dat hij wat hengsten gedrag vertoont.
Ik weet niet hoe oud het meisje is, maar mijn dochter zal ik niet op een shet willen zetten die behoorlijk wat hengstengedrag vertoont...
Zeker niet als ze net een jaartje rijervaring heeft!

Ik zal maar lekker wandelingen gaan maken met de shet, of lekker aan de longe laten hollen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:17

-> VP

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:25

Laat ze eerst maar een band opbouwen samen. Poetsen, knuffelen, longeren, vrijheidsdressuur? En dan is kijken of het rijden gaat of niet? :)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:20

Mijn verzorg fries was 6 jaar niet gereden.
Sinds kort pakken we het weer op en het gaat super goed.
Dus ik denk dat als je het voorzichtig probeert dat er geen problemen moeten zijn.
X

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:26

idd eerst een band opbouwen, begin met pony longeren zonder ruiter met zadel erop.
dan een keer aan de hand iemand iemand erop, doet de pony raar kan je ingrijpen.

gaat het goed dan uitbreiden aan de longe en als je het vertrouwd in een klein afgezet stuk los.
blijf er wel altijd zelf bij en bepraat dat goed met de kleine meisjes. Overleg met haar ouders.

als ik zo lees is het ook jou verzorgpony? dan zou ik eerst overleggen met de eigenaar van de shet.
de eigenaar is verantwoordelijk als het fout gaat, als het ruitertje valt en een arm breekt is de eigenaar daar verantwoordelijk voor, ook voor ernstigere gevallen.... niet iedere eigenaar wilt die verantwoordelijkheid
Is het wel jouw eigen pony, bedenk dan goed of je die verantwoordelijkheid wilt dragen

( al kan er natuurlijk ook altijd wat tijdens het poetsen gebeuren )

bentevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 15:31

Een ander meisje heeft iets met hem geflikt waardoor we niet meer van het terrein met hem afmogen , niks meer rijden dus

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:37

Maar wat VIND de eigenaar dan??

In je OP geef je aan dat jou 'verzorg' shet is, welke een x-tal verzorgstertjes er bij heeft gekregen. Het is aan de eigenaar/eigenaresse of zij het goed vindt dat er op gereden wordt. Hij/zij is uiteindelijk ook verantwoordelijk voor jullie.