Casus: KWPN paard: Opknappen of afmaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Casus: KWPN paard: Opknappen of afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:15

Jaja... ik heb 2 interessante casussen op hetzelfde moment :+ eigenlijk wilde ik deze nog even bewaren, maar het is lastig zijn vorderingen bij te houden als ik het niet meteen opschrijf. En eerst schrijven en 4 maanden later plaatsen vind ik ook weer zoiets :')

Dus ja, dan maar 2 tegelijk, ik werk met de paarden niet iedere dag, dus voor de liefhebbers heb ik dan iets vaker wat om te lezen :+ :+

Achtergrond:

Enige tijd terug kreeg ik een mail van een klantje van mij. In die mail sprak ze over een paard wat voor de nodige problemen zorgde en wat opgevangen moest worden omdat hij anders zou worden ingeslapen. En vervolgens de vraag of ik niet iets voor dit paard zou kunnen betekenen.

Daar heb ik heel even over moeten denken, niet omdat ik dit paard niet zou willen helpen, maar om de doodeenvoudige reden dat ik 'genoeg' eigen paarden heb en niet zit te springen om nog een extra kostganger...

Maar ja, als het dier gezond is, dan vind ik een dergelijk einde om die reden ook weer erg rigoureus...

Afijn, ik heb er een nacht van wakker gelegen en besloten dat ik contact op zou nemen met de eigenaar van dit paard. Ik sprak haar en hoorde het verhaal aan. Nadat ik duidelijk heb meegegeven dat ik van dergelijke uitspraken niet erg gecharmeerd ben, begreep ik haar standpunt ook wel weer.

Het paard vertoonde met rijden ernstig staakgedrag (heftig steigeren etc.) en om die reden voor verkoop niet geschikt. Zij kan het paard niet meer onderhouden en verkopen durft ze om eerder genoemde reden dus niet. Wat ik mij wel kan voorstellen. Om te voorkomen dat hij een pijnlijk handelscircuit in zou gaan, zou inslapen de enige optie zijn.

Hem evt. met vervroegd pensioen sturen was volgens haar dierenarts geen optie, het dier is er nog te jong voor en te goed voor. Het dier kwijnt gewoon weg nu. Maar ja, ermee werken ging dus ook niet.

De problemen begonnen een jaar of 3 geleden. hHet paard werd dressuurmatig gereden en dit ging goed. Op een zeker moment is het paard gaan staken en dit ging van kwaad tot erger. Zo erg, dat rijden niet meer ging en zelfs gevaarlijk werd. Om een fysieke oorzaak uit te sluiten is het paard helemaal door de mallemolen gehaald. Zowel middels het reguliere, als het alternatieve circuit. Het paard was rontgenologisch helemaal in orde, behalve dat hij 1 te strakke collateraal band had, waaraan hij is geopereerd.

Naast de eerder genoemde problemen, heeft het paard nog wat punten waaraan gewerkt zou moeten worden. Zo kan hij niet vast staan en is hij wat angstig.

Na een rust periode heeft de eigenaresse er wel een paar x opgezeten maar zonder iets aan het dier te vragen, want daar kwam hij heftig in de staak. Het paard is vervolgens naar iemand gegaan (met bijbehorend verhaal) die er recreatief mee aan de gang zou gaan, maar dit is volledig geescaleerd. Hierop is het paard binnen een week weer naar huis gehaald.

Ik ben bij het paard wezen kijken en in de oogopslag van het dier zag ik een vriendelijk dier, wat weliswaar met zijn ziel onder zijn arm stond. Dit heb ik de eigenaresse ook meegegeven, dat dit mij opviel. Zij gaf aan dat haar dierenarts dit ook al had aagegeven.

Ik zag de ellende van de eigenaresse die toch echt wel gek van haar paard was, maar gewoonweg met de handen in het haar zat. Ik heb nog even met haar gesproken en haar gezegd dat ik er op terug zou komen.

Een week later heb ik haar opgebeld. Ik zou hem overnemen...

Inmiddels staat hij nu een week bij mij en ben ik met hem aan de gang gegaan.

NAdat hij de eerste 2 dagen zijn stal als galopbaan heeft gebruikt (helemaal uit zijn doen) is hij nu wat rustiger geworden.

Dag 1 heb ik hem rustig aan de lijn gewerkt. Ik wilde hem niet direct los doen omdat ik vond dat hij eerst wat meer tot rust moest komen. Aan de lijn kon ik mooi zien hoe hij beweegt en wat er met, maar vooral in, zijn lijf gebeurd.

Het viel meteen op dat hij zich erg strak houdt in de rug en dat hij meer door zijn lijf moet leren bewegen. En met dat in het achterhoofd, ga ik straks met hem werken.

Dag 2 heb ik hem los in de bak gehad en dat was heel interessant om te zien hoe hij zich zou gedragen.

Hij was zeer onrustig en was erg loperig door de baan en vooral lonkend naar de paarden die in de weides staan. Daarnaast toonde hij weinig respect en kwam hij in volle galop op mij afrennen toen ik op hem afkwam. Kennelijk niet met de intentie voor mij opzij te gaan. Nu stap ik niet snel opzij voor een paard, maar nu ff wel :+ en dat was maar goed ook :') maar goed, dat is een kwestie van inschatten.

Dit grapje haalde hij tot 3x toe uit, maar ik heb er in eerste instantie weinig aandacht aan besteed. Uiteindelijk ben ik met mijn hoofdmaat 59/60 veeeeeeeeeel slimmer als dat hij is, dus ik wist dat ik het toch wel voor elkaar zou krijgen. Mij krijgen ze niet zo snel gek :')

Afijn, binnen no-time kon ik hem dus wel gewoon pakken en daarvoor heb ik hem de hemel ingeprijsd *\o/* _/-\o_ *\o/*

Dag 3 mocht hij lekker de weide op, samen met een ander paard. En daar waar hij de dag ervoor nog in volle galop recht op mij af kwam denderen met de intentie recht over mij heen te gaan, aangezien ik voor zijn gevoel ernstig in de weg stond :') , kwam hij nu keurig naar mij toe lopen, kon ik hem vastklikken en liep hij braaf met mij mee de weide uit.

De dagen erna heb ik hem lekker een beetje met rust gelaten. Het viel mij op dat hij aan de hand nog niet erg gehoorzaam is, dus daar ben ik nu spelenderwijs mee aan de gang. Hij moet leren dat het not- done is mij ongevraagd voorbij te gaan en dat ik degene ben die zijn tempo bepaald. Hier ben ik heel subtiel mee aan de gang gegaan.

Dit zal wel als een rode draad door zijn training lopen. Hij mist wat 'basis-normen' en die moeten hem weer even bijgebracht worden, voordat ik uberhaupt een stap verder kan zetten.

Maar al met al een leuke uitdaging en een aanwinst in mijn stallen.

Wordt vervolgd!

A_nouk

Re: Casus: KWPN paard: Opknappen of afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:17

Weer een intressante casus, ben benieuwd hoe je deze op gaat knappen :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:27

Ik ben stille meelezer in je topics, maar nu krijg ik er een dagtaak aan :') weer een interessante casus, ik ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:47

Wat heb jij interessante casussen aldoor, erg interessant. Ik vind het super leerzaam hoe je alles doet, en je beschrijft het heel duidelijk en leuk. Ik denk dat het ook voor jou zelf leuk is om dit als een soort dagboek te zien en terug te lezen over een tijd(je). Succes met dit paard!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:59

Oeoeoe dat is ook wel een hele interresante casus. ook deze ga ik zeker volgen! vind dat je op een fijne leuke manier schrijft en zo leerzaam.

Succes ook met deze casus.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:04

Wow, wat heb jij een leuke baan zeg... ben heel benieuwd hoe het met deze zal gaan, ook deze ga ik volgen!

Wordt hij verkocht als hij weer 'opgeknapt' is of gaat hij dan terug naar de eigenaresse?
Is er bekend of hij in het verleden mishandeld is of iig op de verkeerde manier behandeld is?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:05

Allereerst wat fijn dat je dit dier een kans wilt geven +:)+
Naar wat ik hier en daar van en over jou gelezen hebt had het dier niet beter terecht kunnen komen.
Ik ga dit dus ook zeker volgen :) Succes!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 08:43

Vesceron schreef:
Wow, wat heb jij een leuke baan zeg... ben heel benieuwd hoe het met deze zal gaan, ook deze ga ik volgen!

Wordt hij verkocht als hij weer 'opgeknapt' is of gaat hij dan terug naar de eigenaresse?
Is er bekend of hij in het verleden mishandeld is of iig op de verkeerde manier behandeld is?

Ik weet nog niet wat ik met hem ga doen. Ik heb nu nog geen idee hoe hij ontwikkelen zal, dus vind het moeilijk.

Als hij helemaal tot rust komt, wordt hij wellicht verkocht, maar misschien wordt hij tzt ook wel lespaard en mag hij bij mij blijven.

1 ding is zeker, hij gaat enkel weg als hij naar een heel goed baasje gaat en als hij helemaal in orde is, anders zal hij zijn dagen gewoon bij mij slijten.

Het paard is niet mishandeld of verkeerd behandeld geweest, zoals de paarden in de voorgaande verhalen, tenminste, voor zover ik het weet. Dit paard is gewoon kind van de rekening van een sportcarriere geworden. Het paard is over zijn grens gegaan en op een zeker moment was de maat vol en wilde hij helemaal niets meer.

Het paard heeft een sterk karakter en dat maakt dat hij 'onhandelbaar' geworden is.

Respect voor de eigenaresse overigens, die echt wel ingezien heeft waar het probleem is ontstaan en hem kosteloos geschonken heeft in de hoop op toch nog een goed leven voor dit paard.

Ieder mens maakt fouten, maar het siert de mens die zijn fouten inziet en deze op de juiste manier tracht te herstellen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:48

Heel erg interessant deze casus!
Ben erg benieuwd hoe dit paard zich verder gaat ontwikkelen en hoe jij te werk gaat.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:21

Ik heb een soortgelijke merrie op stal staan. Staken onder het zadel, gevaarlijk op stal, onwijs lief verder in de omgang en een plaatje om te zien.

Helaas is ze gewoon levengevaarlijk om te rijden. Niet alleen met mij, maar ook met andere. Hierdoor hebben wij de knoop doorgehakt en wordt ze óf zaterdag opgehaald door iemand (Bestemming onbekend), of laten wij haar afkeuren door de VA waarna de verzekering haar inneemt.

Ik heb het gedult en de lef er niet meer voor.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:36

Vandaag door het slechte weer niet zo heel veel gedaan. Alleen geoefend met het vaststaan en dat ging bijzonder goed :D wel gebruik ik nu nog een lege stal, die tegenover zijn eigen stal is. In een stal voelt hij zich 'safe' dus een kale stal leek mij een mooi punt om mee te starten. In eerste instantie ben ik bij hem gebleven om vervolgens buiten de stal bij hem te gaan staan. Ik laat hem nog niet alleen en ben nog duidelijk aanwezig voor hem, dit gaan we uiteraard afbouwen met de tijd.

Hier reageerde hij bijzonder goed op en hij zal nu dus iedere dag 'even' op stal vast moeten staan. Van daaruit verhuizen we naar de stallengang om vervolgens buiten vast te worden gezet.

Hij is op het moment bijzonder rustig, hij voelt zich goed.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:49

Heel veel succes.

Kun je van zo'n overvraagd sportpaard ooit nog weer een sportpaard maken, aangenomen dat je dat zou willen? Of blijft dat voor altijd een no-go-area?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:54

He Elise
Echt heel interessant om de vorderingen te volgen. Succes!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:54

ik vind het echt reuze interessant!

en heel goed werk dat je doet.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:58

Leuke casus, ik lees ook mee

Ik heb ooit een soort gelijk paard in training gehad. Paard was van iemand anders en ik was echt nog heel erg jong (volgens mij een jaartje of 12) Ik heb het paard samen met mijn vader heel rustig zadel mak gemaakt etc en dat ging echt super. Maar na een paar keer rijden ging ze heel raar doen (ik vroeg nog helemaal niets) ze ging recht op de omheining af galopperen en liep er dan ook echt volop tegenaan. Of ze ging stijgeren en liet zich achterover vallen. Na een paar weken hebben we besloten die eigenaar te bellen dat hij zijn paard op moest komen halen, de merrie was echt te gevaarlijk met rijden, ik gewoonweg nog te jong hiervoor en wij vonden dat het paard medisch onderzocht moest worden. Een half jaar later hoorde wij via via dat dit paard al een hele geschiedenis had, de eigenaar had gezegd dat ze al 6 jaar in het land had gestaan en dat er nooit iets met haar was gedaan. Achteraf bleek dat de merrie al door 2 mensen ' ingereden' was en ook daar vertoonde zij dat vreemde gedrag. Van de eigenaar hebben we nooit meer iets gehoord! Er was afgesproken dat hij geld over zou maken voor mijn 'spaarrekening' maar ik heb nooit iets ontvangen van deze man.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 06:51

Moderatoropmerking:
Er zijn een heleboel stipjes en oneliners uit dit topic verwijderd.
Als je een topic wil volgen kun je het aanstippen zonder daarvan een mededeling te doen in dit topic.
Hou het hier graag ontopic en overzichtelijk.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:21

en nog een casus om te volgen, ik vind het echt zo mooi hoe jij precies weet wat te doen met zo'n paard.

Heb je toevallig ook nog tips voor 2 paarden die een soort van dubbelzijdig tape zijn geworden in de loop der jaren en die nu echt moeten leren zonder elkaar te kunnen?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:38

Leuk, nog een casus. Dit paard heeft inderdaad duidelijk een andere achtergrond dan je vorige casussen. Ik vind het zelf ook interessant om "probleempaarden" te bestuderen en proberen te begrijpen en ze te helpen, wanneer ik dat kan. Ik vind het daarom erg leuk om jou te volgen :) kan bovendien een hoop van je berichten leren.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:09

Is dit een van de ''slachtpaarden'' waar je laatst over vertelde?Er was er je tóch nog een aangeboden...

Weer reuze interessant meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:57

Klinkt goed! Wel goed dat je dit vol blijft houden :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:29

Suelza schreef:
Ieder mens maakt fouten, maar het siert de mens die zijn fouten inziet en deze op de juiste manier tracht te herstellen.

TS mag ik dan even melden dat ik het echt top vind dat jij zo over die eigenaresse praat (menig ander op bokt hadden haar helemaal uitgemaakt voor alles.. bokt kennende)

_/-\o_

Ik ben zeer benieuwd naar alle vorderingen

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:40

wel een interessante casus inderdaad. ik ga je wel even volgen ben namelijk benieuwd hoe het vervolg is.
wat ik wel moet zeggen is petje af dat je het zo rustig en netjes oppakt. jammer genoeg zijn er inderdaad mensen die er over na denken om een paardje af te laten maken. al snap ik wel dat zulke mensen met de handen in de haren zitten, maar toch is dit (de oplossing nu) de beste weg voor het paard en de eigenaar! gelukkig bestaan er mensen zoals jou die deze projectjes aan willen nemen en het durven ook.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 19:42

-:(- Och wat word ik hier gefrustreerd van zeg -:(-

Tot 2x toe schrijf ik een heel verhaal en tot 2x toe *poef*!!

Afijn, ik ga het nu voor de 3x proberen het verhaal te schrijven...

Ik heb door drukte niet bij kunnen houden hier, mijn excuses, maar bij deze alsnog een uitgebreide update.

Ik heb inmiddels een aantal x met hem gewerkt, in de baan, maar ook gewoon aan de hand.

In omgang

In omgang begint er nu meer rust te komen in hem. In eerste instantie sloeg hij bijna de staldeur eruit, tijdens de voerbeurten. Heel vervelend. De deur is inmiddels dus ook al enigzins 'ontzet' door het geweld wat hij erop los gelaten heeft. Ik denk dat hij door dit soort acties wellicht zijn aandacht, negatief danwel positief, heeft weten op te eisen.

Inmiddels is dit stukken beter, ik heb het opgelost door iedere x dat hij dat doet in een rechte lijn op hem af te lopen, zonder hem hierbij aan te kijken en hem dus gewoon compleet te negeren (geen stemreacties of wat dan ook) en vervolgens doodleuk zijn bovenluik te sluiten :') de eerste keren stond hij nogal beduusd te kijken, maar inmiddels begint hij de link tussen zijn actie en mijn reactie te leggen en heeft het "KLABAMMMM BAAAAMMMMM BENGGGG BENGGGGG" plaatsgemaakt voor een bescheiden: "klop klop".

Maar goed, ook dat wil ik niet, dus ook dan volgt dezelfde reactie van mij. Vanmorgen was het voor het eerst 'stil' (heeeeeerlijk die stilte, zo om kwart voor 7 in de ochtend :O ).

Je merkt wel dat hij nog een beetje 'kierewiet' is. Zo had ik hem vanmorgen met zijn maatje buiten gezet en hij heeft alleen maar hysterisch lopen rennen. Toen ik zijn maatje bij hem weg haalde om op stal te zetten, reageerde hij daar totaal niet op. Hij bleef apatisch heen en weer rennen. Ik kan inmiddels dit gedrag bij hem doorbreken, door hem aan te roepen en te gebaren te komen. Als hij daarop reageerd, wordt hij daar dan dus ook voor beloond. Dit gaat heel goed nu. Maar om de een of andere vage reden kan hij dit patroon zelf nog niet doorbreken. Maar goed, dat komt wel. Ik heb er wel vertrouwen in. Hij moet gewoon tot rust komen.

Aan het werk

Aan het werk merk je direct waar het probleem zit. Hij is erg onzeker, wat hem vreselijk onbetrouwbaar en onberekenbaar maakt. Hij kan niet omgaan met druk en de kleinste voor van druk (hij liep aan de lijn) maakt al dat hij steil achterover springt. Gelukkig kon ik hem met de lijn wel in evenwicht houden, want anders was hij zeker achterover geslagen. Dus ik begrijp goed dat de eigenaresse hier niet graag meer opstapte :x

Dit probeerde hij een aantal keer, maar ik heb het genegeerd en hem steeds weer voorwaarts gezet, waarop hij vervolgens zijn verzet staakte en keurig heeft mee gewerkt verder.

Al met al is het best een mannetje en hebben we nog best een pittige weg te gaan, maar ik heb er wel vertrouwen in. Dit komt goed.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:07

wow dat is echt een meneertje met pit zeg, kan me idd voorstellen dat die eigenaresse daar niet graag meer opstapte :=

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:10

Ik vraag me toch altijd af wat hier allemaal aan vooraf is gegaan dat een paard zichzelf zo kan verliezen. Gebeurd niet op 1 dag. Fijn dat hij in de omgang al makkelijker wordt, dat is een stap vooruit!