help ik kan niet rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

houvanpaard

help ik kan niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 18:46

hallo
als ik rijd dan klap ik vaak voorover en ik ben heel onzeker ik durf ook niet meer te galopperen. ik rijd op een heel lief paard en weet dat er niets kan gebeuren maar toch ben ik heel erg onzeker en kan ik me niet ontspannen hoe los ik dat op?? plz help me ik wil weer plezier in paardrijden inplaats van inpaniek te zijn van de kleinste dingetjes

Cassidy

Re: help ik kan niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:48

Ik zou even teruggaan naar de basis en zitlessen nemen.
En vertel eens wat meer: is dit paard van jezelf, rij je bij op een paard van een ander of rij je op een manege?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:48

Ga op zoek naar iemand die echt goed les kan geven en die je kan helpen. :j

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 18:50

ik rijd op een manege en vrijdag gaan we springen maar ik kan me niet ontspannen vantevoren heb ik er altijd wel zin in maar als ik er dan opzit verstijf ik helemaal

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:55

Heb ik ook een hele lange tijd gehad omdat ik geen paarden meer vertrouwde. Je rijd dus op een heel mak paar dan zou ik gewoon een beetje je gedachten op nul zetten en nergends aan denken, niet aan hoe je kan valllen ofz maar gewoon of je op een shet van een meter zit en vraag aan je lesgever of die op je zit wil letten als je tog naar voren gaat zitten. Maar het lijkt erop of je dat paard niet vertrouwd...

Cassidy

Ik heb het gevoel dat je nog helemaal niet aan springen toebent.
Probeer eerst je vertrouwen te vinden tijdens een normale dressuurles.
Hoe lang rij je al?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-09-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla_Auriana

Ik zou dan eerst weer wat prive lessen nemen. Nadat ik best wel hard was gevallen van mijn paard ben ik ook weer terug gegaan naar basis en gewoon rustig opbouwen.
In zo'n groepsles is er vaak minder tijd voor individuele aandacht om aan dit soort dingen te werken.

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:00

ja ik ben er een keer in galop afgebokt en 2x in de zelfde les en sins dien werd ik eerst gewoon misselijk als ik opstapte gelukkeg gaat het nu al beter maar ik krimp de hele tijd inelkaar en ik mag geen priveles want dat is stukke duurder

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:03

Ik herken veel in jouw verhaal. Misschien moet je eens wat meer met paarden omgaan, helpen op de manege, zodat je meer vertrouwen in paarden krijgt. Rijden op een tijdstip dat je ontspannen bent helpt bij mij ook, vooral 's avonds in mijn geval. Of vragen dat je aan de longe mag rijden, zodat je meer zekerheid hebt.

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:05

ik ga best wel vaak met paarden om ik kom nu zo'n 5x in de week bij paarden en de longe lijkt me ook niet zo handig want ik wil niet laten blijken dat ik bang ben want daar schaam ik me eigenlijk heel erg voor
Laatst bijgewerkt door houvanpaard op 18-09-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:06

houvanpaard schreef:
ja ik ben er een keer in galop afgebokt en 2x in de zelfde les en sins dien werd ik eerst gewoon misselijk als ik opstapte gelukkeg gaat het nu al beter maar ik krimp de hele tijd inelkaar en ik mag geen priveles want dat is stukke duurder

Welke manege rij je?? :o

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:06

ik reed bij indijk vlak bij sneek in friesland

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:08

Je moet op een paard gaat rijden die je 100% vertrouwd anders werkt t echt niet. Zoek een makke en kijk bij andere lessen en dan zie je dat ie niks doet en dan weet je dat ie bij jou ook niks zal doen. Krijg je vertrouwen van hoor. En dan moet je gewoon op dat paard blijven rijden totdat je vertrouwen weer goed is en dan andere paarden proberen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:08

houvanpaard schreef:

Okeej,, Die ken ik niet :o ik zou vragen of je op een pony mag(misschien wat aan de kleinere kant) en die erg rustig is waar veel beginners op rijden. Vertel tegen je ma en je instuctrice over dat je er vaak tegen op zit. Dan komt waarschijnlijk alles op zn tijd weer goed :j

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:09

houvanpaard schreef:
ik ga best wel vaak met paarden om ik kom nu zo'n 5x in de week bij paarden en de longe lijkt me ook niet zo handig want ik wil niet laten blijken dat ik bang ben want daar schaam ik me eigenlijk heel erg voor

niet doen, schaamen :n is namelijk nergens voor nodig :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:09

houvanpaard schreef:

Zitlessen en longelessen zijn helemaal niet verkeerd en zijn ook op hun plek bij ruiters die al langer rijden. Een goede manege zal je echt niet uitlachen, en toegeven dat je een probleem hebt is de eerste stap om het probleem aan te pakken. Maar dan moet je dat wel op de manege doen, wij kunnen je via Bokt alleen maar advies geven.

Dus raap je moed bij elkaar en vraag om zitlessen. Aan de longe. Hoef je niets anders te doen dan te zitten en je te concentreren op jezelf.

En ik heb nog geen antwoord op mijn vraag hoe lang je rijdt? Heb je vroeger longelessen gehad?

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:11

vosje456 schreef:
houvanpaard schreef:

Okeej,, Die ken ik niet :o ik zou vragen of je op een pony mag(misschien wat aan de kleinere kant) en die erg rustig is waar veel beginners op rijden. Vertel tegen je ma en je instuctrice over dat je er vaak tegen op zit. Dan komt waarschijnlijk alles op zn tijd weer goed :j

ik denk dat je gelijk hebt alleen ik ben bang dat als ik het tegen mijn moetder zeg dat ze me van paardrijden afhaald want het is zo duur en pony's hebben ze niet veel ze hebben paar shetlanders en daar ben ik te groot voor en ze hebben een dan heb je fjorden die het kleinst zijn en die zijn te sterk of niet beleerd (zoals mijn liefeling)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:14

vosje456 schreef:
houvanpaard schreef:

ik denk dat je gelijk hebt alleen ik ben bang dat als ik het tegen mijn moetder zeg dat ze me van paardrijden afhaald want het is zo duur

Begrijpenlijk. Zeg iets van: Ma, Ik wil heel graag weer plezier in paardrijden krijgen want ik zit nu met het probleem *blabla* maar ik wil echt niet van paardrijden af :P

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:14

Cassidy schreef:
houvanpaard schreef:

Zitlessen en longelessen zijn helemaal niet verkeerd en zijn ook op hun plek bij ruiters die al langer rijden. Een goede manege zal je echt niet uitlachen, en toegeven dat je een probleem hebt is de eerste stap om het probleem aan te pakken. Maar dan moet je dat wel op de manege doen, wij kunnen je via Bokt alleen maar advies geven.

Dus raap je moed bij elkaar en vraag om zitlessen. Aan de longe. Hoef je niets anders te doen dan te zitten en je te concentreren op jezelf.

En ik heb nog geen antwoord op mijn vraag hoe lang je rijdt? Heb je vroeger longelessen gehad?

ik rijd sins mijn 6de op een pony in de buurt maar sins 2 jaar op een manege en heb nog nooit longelessen gehad zelfs nog maar 1x zelf gelongeerd :o :o :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:15

Ik hoop voor je dat je moeder snapt dat je heel graag wilt paardrijden, en ze je niet van paardrijden afhaalt omdat je toegeeft dat je soms de bibbers hebt.

Iedere ruiter maakt in zijn ruitercarriere weleens een periode door dat hij angstig wordt omdat er iets gebeurt is. Er zijn er die daardoor stoppen, hun leven lang spijt ervan hebben dat ze zijn gestopt en dan soms op latere leeftijd weer beginnen.
En er zijn er die toegeven dat ze de bibbers hebben en die daar actief wat mee gaan doen. Met hulp van instructie, manege of andere paarden.

Als jij nog nooit longelessen hebt gehad is het helemaal niet zo verkeerd om daar nu mee te beginnen. Ik blijf me afvragen waarom maneges dat toch doen, een beginnend ruiter zomaar op een paard te zetten zonder ze van tevoren grondig voor te bereiden aan de longe...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:16

Waar les je nu dan? want Marjon is al gestopt met lesgeven toch?

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:18

weet ik ik rijd nu bij breimer

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:19

Die ken ik niet, is dat ook een manege ?

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:20

enniee schreef:
Die ken ik niet, is dat ook een manege ?

ja stal breimer dat is in tjerkgaast

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:22

Probeer je te ontspannen,
Vraag aan je instructrische of je bij het opstappen even mag wachten tot je gaat stappen,
Dan ga je heel erg rustig zitten,
Houdt je teugel lang,
En ga heel ontspannen zitten.
Zeg tegen jezelf,
'ik kan dit,
Ik doe dit,
Ik ga ervoor
Niet bang zijn'
En dan ga je stappen,
Je blijft ontspannen zitten.
Als dat goed gaat,
Ga je dat in een RUSTIGE draf probeeren,
Gaat het fout??
Ga gelijk terug naar de stap en probeer je weer te ontspannen.
Ik hoop dat ik je zo heb geholpen!
Stuur mij anders even een pb over hoe het ging! en als je nog meer vragen hebt of je hebt hulp nodig,
Stuur mij dan gewoon even een berichtje en dan help ik je!

Groetjes!