Keuze tussen 2 paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Keuze tussen 2 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:21

Heee! (:
ik weet niet precies waar ik het neer moest zetten, dus ik zet hem maar bij 'overige'.

Ik heb een beetje een luxe-probleem, maar kan alsnog geen beslissing nemen! Een tijdje terug is m'n bijrijdpaard verkocht en had dus een advertentie op marktplaats gezet. Hier heb ik allemaal erg leuke reacties op gekregen en uiteindelijk heb ik op 2 mails gereageerd: Een e-pony die elk jaar een veulentje krijgt, Roxy, en een luxe tuiger ruin, Safier.
Uiteindelijk bij allebij gekeken en was verliefd op allebei de beestjes! Ik dacht dat ik wel genoeg tijd zou hebben voor allemaal, helaas is dat dus niet zo. Nu wil ik er met eentje stoppen, maar ik weet niet zo goed welke. Allebei hebben ze hun voor- en nadelen. Zal het hier even op een rijtje zetten.

Welke zouden jullie kiezen?

Roxy is een e-pony zonder papieren die elk jaar een veulen krijgt. De eigenaar heeft 6 pony's en fokt hiermee hobbymatig. Niemand van stal durfde op Roxy te rijden, omdat ze 'gevaarlijk' zou zijn. Daarbij schudt ze heel erg met haar hoofd. Ze heeft tot nu toe al haar verzorgsters weggepest. Ik verzorg haar nu zo'n 4 a 5 maanden en ik vind haar echt geweldig! Heb gevraagd aan de eigenaar of ze haar rug en nek wilde laten nakijken, er is een dierenarts gekomen en die heeft niks kunnen vinden. Die zei dat het een 'tik' was en dat ik dat met heel veel geduld eruit kan rijden. Nu ik les krijgt gaat het super, ze schudt bijna niet meer met haar hoofd en ze begint ook steeds meer naar me te luisteren aan de hand (eerst liet ze altijd even zien dat zij de baas was). In het weiland komt ze nu ook naar me toegelopen, terwijl ze in het begin altijd wegrende. Ik mag binnenkort naar buiten en ik weet niet of wedstrijden een optie is. Ik heb 1 buitenbak tot mijn beschikking, dit is geen officiele bak, dus niet geschikt om voor wedstrijden te oefenen. Roxy staat op ongeveer een kwartiertje fietsen vanaf mijn huis.

Safier is een 11-jarige tuiger ruin, echt een prachtig beest. De eigenaar heeft L2 met hem gestart, maar heeft hier lang voor moeten trainen. Safier is een beetje lui in de bak, maar met veel begeleiding zou ik ook wedstrijden met hem mogen gaan rijden. Daarnaast kan ik springen en mag ik later naar buiten. Ik moet nu nog met de eigenaar afspreken om te gaan rijden, maar als ik Safier helemaal ken mag ik ook zelf naar hem toe. Ik heb 2 (buiten)bakken tot mijn beschikking, die ook op 'wedstrijd formaat' zijn. Safier staat op ongeveer een half uurtje fietsen van mijn huis.

Ik weet dat het echt een luxe-probleem is, maar allebei hebben ze zo hun mogelijkheden en voor- en nadelen.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen een beslissing te maken!

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:26

ik zou als ik jou was voor Roxy gaan omdat je beschrijft met haar zo'n goeie band te hebben en ze staat lekker dichtbij :) volg je gevoel, succes!

Laux

Re: Keuze tussen 2 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:27

Ik zou voor Roxy gaan, omdat die pony zich bij jou juist heel goed gedraagt.
Voor de tweede zou het makkelijker zijn om een leuk maatje te vinden dan voor de eerste.
Die pony is juist zo blij met jou. :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:32

nou...ik zou dus voor het paard gaan, die safier. Roxy krijgt elk jaar een veulen, dat betekent meteen een aantal maanden niet rijden. een drachtige merrie berijd je niet na de 6e maand (vind ik ] en heeft ook tijd nogdig zich te herpakken na de bevalling....

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:36

Ik zou voor Roxy kiezen aangezien je heel wat met haar bereikt hebt in best wel korte tijd.
En is ook lekker dichtbij, want een half uur is best ver vind ik en zeker als je op de fiets moet, het weer word er de komende tijd natuurlijk niet beter op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:04

Ik zou voor Safier gaan. Een drachtige merrie kun je soms lang doorrijden, en soms na een paar maanden al niet meer. Daarnaast zijn ze met een veulen aan de voet vaak anders als wanneer ze veulenloos zijn. Het is iets verder fietsen, maar ik denk dat je van Safier meer kunt leren, en als je toch wedstrijdambities hebt, is het wel fijn als het paard daar al een beetje ervaring mee heeft, je ervoor kunt oefenen, en het paard het ook kan (met drachtigheid zou ik dat niet zo snel doen, zeker als het paardje het niet gewend is, je wilt zo'n paard niet in de stress brengen).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:13

TAO-->VP

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:39

Wat ik me afvraag; weten de eigenaren dat je twee paarden op verschillende locaties doet? En je bent ze allebei gaan doen (voor hoelang nu?) en uiteindelijk moet je dus weer stoppen. Als eigenaar zou ik daar niet bepaald blij mee zijn.
Maar goed, als ik verzorgster zoek zou ik liever geen mensen willen die al andere adresjes hebben. Heb zelf vroeger ook wel eens twee paarden te gelijk gedaan maar uiteindelijk ga je de een toch leuker vinden dan de ander, of je komt dus tijd te kort en dan kom je weer in zo'n vervelende situatie, voor jou, het paard en de eigenaar. Niet echt handig dus.

Even on topic, ik zou voor Roxy kiezen omdat ik denk dat er voor het andere paard makkelijker een andere verzorgster gezocht kan worden.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:29

Ik zou voor Safier gaan, een merrie die elk jaar een veulen krijgt? Dat vraagt behoorlijk veel van haar, en als daarnaast ook nog intensief gaat rijden.. In mijn ogen breek je zo'n beest dan op wat energie betreft.
Daarnaast kan je ook een aantal maanden per jaar niet op haar rijden, en zou je alleen grondwerk kunnen doen en de vbraag is, wil je dit??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:36

Tja, het onhandige van een fokmerrie is dat die op de mooiste momenten van het jaar, lente/begin zomer, niet te rijden is ivm hoogdrachtig zijn of een pasgeboren veulen. En als het veulen oud genoeg is om een korte tijd van moeder weg te zijn heb je vaak te maken met een erg afgeleide merrie (die steeds haar veulen in de gaten wil houden) en kun je nog steeds niet ver weg, maw een paar uurtjes het bos in is er niet bij. In de praktijk heb je eigenlijk maar een maand of 5/6 dat je echt voluit kan rijden anders is ze ofwel te drachtig (en moet je al voorzichtiger zijn qua inspanning en flexibiliteit van het lijf) ofwel het veulen nog te jong om echt flink te trainen. Ik zou voor de andere gaan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:38

Ik zou voor de tweede gaan. Daar kan je veel van leren van dat dier.
En inderdaad kan ik uit ervaring vertellen dat rijden met een dragende en/of zogende merrie niet erg handig is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:14

Ik zou voor Roxy gaan.
Tja, drachtigheid en rijden. Als rijden niet het belangrijkste voor je is en je Roxy echt lief vind zou ik als ik jou was een wandelingetje en wat poetsen ook voor lief nemen. En je kan ervaring met veulens krijgen, ook erg handig in de paardenwereld...

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 09:24

Bedankt voor alle reacties! Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet wat ik ga doen...

Ik vind het geen probleem om een paar maanden niet te rijden, er zijn genoeg andere dingen die ik met Roxy kan doen. Er is een optie om met Roxy wedstrijden te rijden, maar dan is het sowieso lastig op niveau te blijven, door die paar maanden niet rijden. Met Safier heb ik wel de mogelijkheid het hele jaar te rijden, op wedstrijd te gaan en naar buiten....

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:29

Maar met Safier mag je op dit moment nog niet zelf rijden! Dan zou ik echt voor Roxy gaan. Je klinkt daar veel enthousiaster over, en dat is naar mijn mening veel belangrijker. Leren, wedstrijden, allemaal prima, maar als het minder klikt is het toch op een gegeven moment niet echt leuk meer. En hoe leuk is het als je verzorgpony een veulen krijgt?? Lijkt me juist superleuk! Dan kun je even niet rijden, maar dat is ook geen half jaar, en je doet nu ook al verschillende dingen met haar!

Nee, ik zou het wel weten!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:32

Nogmaals, je moet echt nadenken wat je wil:

Roxy: Je klinkt er enthousiast over, dat je een paar maanden niet kan rijden vind je niet erg, en veulens zijn ook leuk. Dichterbij
Safier: Is goed op niveau, je kan altijd (wedstrijden) rijden. Verder weg.

Ik zou het wel weten: Roxy, alleen ik ben niet jou...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:35

denk dat ik voor jouwn leeftijd voor de eerste zou gaan. Je bent de enige voor haar (de rest kon niet met haar overweg). Elk jaar veulens.. en lekker dichtbij.

De tweede kan erg leuk zijn, maar ook wel weer wat serieuzer qua training. Zo'n type paard moet je gewoon aan het werk zetten.
Als jij dat zoekt oke.. maar dat kan toch altijd nog?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:41

Mijn keus zou zijn safier, maar daar moet ik wel bijzeggen dat ik best veel waarde hecht aan rijden (dat wil niet zeggen dat als er door omstandigheden niet gereden wordt, ik niet kom maar dat ik niet als ik van te voren weet dat ik iederjaar een x aantal maanden niet kan rijden ik daar zelf niet voor zou gaan). Het lijkt mij namelijk best frustrerend dat als je je paard eindelijk lekker aan het lopen hebt, ze drachtig worden en je daarna weer je paard helemaal in vorm moet rijden... Natuurlijk is knuffelen etc leuk, maar ik denk zelf dat als je dan een paard aangeboden krijgt wat je kan rijden je dan toch een aantal keer daar heen gaat of zelfs overstapt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:01

Een paard in de laatste maanden van de dracht kun je nog prima ontspannen buiten mee rijden en na het veulenen kun je er ookal snel voorzichtig wat mee doen. Zo te horen heb je een goede band met Roxy en is dat wederzijds. Met de tuiger moet je tussen de paarden starten, ik weet niet hoe oud je bent maar met Roxy kun je ook wedstrijden, maar dan bij de pony's, rijden. Ook is het zo dat een drachtig paard in goede conditie het ook wel weer snel oppakt na de bevalling.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:30

Ik zou ook voor Saffier gaan. Roxy is een fokmerrie dus heb je ook tussen pauzes met rijden. Als je niet perse wilt rijden is dit natuurlijk geen probleem. Maar met Saffier kan je meer denk ik als Roxy.
Maar ik zou vooral doen wat je zelf het leukst vind.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:00

ik zou niet de voor en nadelen gaan vergelijken, maar echt naar je gevoel luisteren. met wie heb de meeste klik? dan moet je die nemen. als ik je zo hoor is het roxy, maar je moet dat echt zelf bekijken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:09

en denk je er al uit te zijn? of brengen we je meer aan het twijfelen?

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:52

Als ik jouw verhaal zo lees, heb jij zelf al de neiging om voor Roxy te kiezen. Jij bent de enige die haar zonder problemen bent gaan rijden, je krijgt les met haar, ze staat dicht bij je huis en je hebt al een goede band met haar.
Het nadeel is dat ze 1x per jaar een veulen krijgt, maar is dit wel een nadeel. Je kan dan inderdaad even niet rijden maar er zijn genoeg andere dingen die je kan doen. Heeft de eigenaar van Roxy nog meer pony's? Misschien vind hij het wel fijn als je 1 van die rijdt als Roxy even niet bereden kan worden.

Hopenlijk ben je er inmiddels uit?

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:26

heeeeeel erg bedankt voor alle reacties! (:

ik heb er zelf echt lang over nagedacht en heb veel verschillende reacties gekregen op dit 'probleem'. Ik denk dat mijn keuze tóch naar Roxy gaat. Ik verwacht dat het erg lastig zou zijn om een andere verzorgster voor Roxy te vinden, daarbij vind ik het niet zo erg om een paar maanden niet te kunnen rijden. Dan kan ik bezig gaan met grondwerk enz. De eigenaar van Roxy heeft nog 6 andere pony's en een hengst, dus misschien kan ik ook wel met de hengst aan de slag!