rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Jess1989

rijstijl bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:26

Allereerst wil ik het volgende even duidelijk maken. Ik wil NIET iedereen over 1 kam scheren, ik WEET dat er ook zeker goede ruiters tussen zitten, maar het volgende moet me toch even van het hart.

Ik kijk zelde naar de topsport op TV. Ik vind het er niet fijn uitzien en vermijd het daarom liever. Nu kwam ik net echter springen tegen tijdens het zappen en ik besloot even te kijken.
De ruiters die ik heb gezien zijn NL, zweden, duitsland en frankrijk...

Nou echt... gádverdamme :n Het geruk, gepluk, gejakker en de onbelans was niet om aan te zien. Tuurlijk snap ik dat een paard heet word op het moment dat ze in zo'n wedstrijd zitten, maar met je volle gewicht aan de (soms dubbele) teugels hangen lijkt mij écht te ver gaan :n

Volgens mij was het de duitser die nogal een heet paard onder zich had, het paard wilde graag, had de snelheid er flink in en als resultaat begon de ruiter flink te zagen en te hangen.
De fransman kon er ook wat van en je zag het paard continu met de mond open, het hoofd omhoog gooien en schudden met het hoofd om van de druk af te komen.

Waarom word hier niet naar gekeken door de jury? Tuurlijk is het leuk als je foutloos rijd, maar het gaat er ook om hóe dat gebeurd.
Nu vind ik het toch al niet erg paardvriendelijk om ze over een hindernis te jagen die gemiddeld 1.5m hoog is, aangezien de gewrichten echt flinke klappen te verduren krijgen, maar om dan ook nog eens het paard gigantisch in de bek te hangen omdat je als ruiter niet bekwaam genoeg bent om het paard op zit terug te brengen... nee :n Misselijkmakend gewoon.

Zelf weet ik niet hoe de jurering in elkaar zit, maar volgens mij krijgen de ruiters alleen strafpunten met een tijdfout, waterfout of een balk er af? Waarom is het zo moeilijk om te kijken naar hóe de ruiter rijd. Bij de dressuur krijg je toch ook flinke strafpunten als je loopt te zagen? Waarom bij het springen dan niet?

Oh en even voor de duidelijkheid, ik heb niet alleen 'de pik' op springen, maar ben geen fan van alle topsporten.
Laatst bijgewerkt door Fenn op 16-09-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets genuanceerder gemaakt.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:29

Sorry maar hier gaan we weer.. volgens mij zijn hier al wel 100 topics over voorbij gekomen.
En als ruiter niet bekwaam genoeg zijn? Ik ga me aan zo'n opmerking niet eens wagen als ik er geen verstand van heb.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:31

dressagelady schreef:
Sorry maar hier gaan we weer.. volgens mij zijn hier al wel 100 topics over voorbij gekomen.
En als ruiter niet bekwaam genoeg zijn? Ik ga me aan zo'n opmerking niet eens wagen als ik er geen verstand van heb.

Klopt, 100.000 mogen het er van mij zijn. Tot op heden is er nog niets veranderd, of wel?
Als je er toch niet op wil reageren, reageer dan gewoon niet of bekijk het topic niet eens :')
Vind jij het wel normaal dan? Dat ze zitten te rukken en te plukken? (zelfs IK kon zien dat het ruk en pluk werk is...).
En als iemand moet rukken en plukken om het paard terug te krijgen, kunnen ze het dus niet op een andere manier... anders neem ik aan dat iemand wel voor de vriendelijke manier gaat? :?

dressagelady

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:32

Ik zeg niet dat ik er niet op wil reageren, ik zeg dat ik me hier niet aan ga wagen aangezien ik er net als jij geen verstand van heb op dit niveau :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:35

Het is altijd zo geweest.
Er zitten wel vriendelijke ruiters tussen in de springsport, die heel netjes het parcours kunnen rijden.
Maar veel paarden zijn zo heet, dat de ruiter alles moet doen om ze goed voor de hindernis te krijgen. Anders kunnen die paarden niet zo hoog springen en klappen dwars door de hindernis heen met alle ongelukken van dien.

Ik kijk altijd graag naar de springsport, vindt het heel knap hoe ze zo'n parcours kunnen springen.
Maar er zit wel verschil van rijden tussen de ruiters, naar de ene kijk je met meer plezier dan naar de andere.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:35

dressagelady schreef:
Ik zeg niet dat ik er niet op wil reageren, ik zeg dat ik me hier niet aan ga wagen aangezien ik er net als jij geen verstand van heb op dit niveau :)

Klopt, ik zou bij god niet weten hoe ik een galopswissel uitvoer, oid... maar ik kan wél zien wanneer iemand loopt te rukken en te plukken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:37

mika11 schreef:
Het is altijd zo geweest.
Er zitten wel vriendelijke ruiters tussen in de springsport, die heel netjes het parcours kunnen rijden.
Maar veel paarden zijn zo heet, dat de ruiter alles moet doen om ze goed voor de hindernis te krijgen. Anders kunnen die paarden niet zo hoog springen en klappen dwars door de hindernis heen met alle ongelukken van dien.

Ik kijk altijd graag naar de springsport, vindt het heel knap hoe ze zo'n parcours kunnen springen.
Maar er zit wel verschil van rijden tussen de ruiters, naar de ene kijk je met meer plezier dan naar de andere.

Ik zeg ook zeker niet dat iedereen zo rijd hoor :) absoluut niet. Je zal ook vast wel goede ruiters er tussen hebben zitten, maar die 4 die ik zag, waren geen pretje om naar te kijken :n

Ik denk dan altijd; waarom breng je het paard al uit in de sport als je op díe manier ze 'rustig' moet krijgen? (je krijgt ze niet rustig, je houd ze alleen in). Zorg dan eerst dat ie koel in het koppie blijft en op de zit terug te rijden is. Of met minimale hulpen.
het lijkt mij dat ze nu steeds meer gewend raken aan het rukken en plukken en later helemaal gewoon door drammen?

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:38

Ja en als hun naar ons gaan kijken vinden ze dat we dit en dat fout doen ! Je kunt hier niet tegen vechten.
Ik kijk er niet naar omdat ik de manier ook niet goedkeur maar ja het houdt toch niet op.

Ik behandel mijn paarden anders en ben blij dat ze lekker bij mij zijn en niet bij een ander.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:41

En daar gaan we weer... :z
er is wél uit onderzoek gebleken dat springpaarden minder stress hebben dan dressuurpaarden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:41

Die paarden zijn denk ik zo heet, omdat ze naar de hindernis willen. Dat moeten ze ook willen anders krijg je geen paard zo gek om zo'n parcours te springen.
Maar sommige paarden worden dan zo heet/sterk, dat je dat geruk en gepluk ziet.
Maar ik denk dat de paarden zo gefocussed zijn op het springen, dat de ruiter sterker moet inwerken omdat het paard het anders niet eens merkt/voelt.
Tenminste, dat denk ik zelf.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:46

Daar gaan we weer? Mag iemand z'n mening niet geven? Natuurlijk zijn er al 100 topics hiervan, maar er zijn ook al 100 topics met foto's van ruiters met een harde hand... En daar mogen we zeker niets van zeggen...

Ik ben het er mee eens, vind het er vaak ook niet fijn uitzien nee. Maar wat doe je eraan? Het houdt nu iig niet op, door 1 topic te openen. Dus ik snap je goede bedoeling, maar het helpt helaas niet.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:50

En ja hoor de beste stuurlui staan weer aan wal :')
TS heb jij ooit op hoog niveau gesprongen?
Zo nee dan blijkt maar weer dat je niet weet waar je het over hebt.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:59

liesjecryos schreef:

Dus omdat ik niet op zo hoog niveau heb gesprongen, mag ik niet zeggen dat rukken en plukken niet hoort? :+
Lekker krom weer... bij een manege les krijg je op je flikker dat je hangt en in de mond trekt, maar als het topsport is moeten we maar met zn allen onze mond houden, want daar mag je alleen wat van zeggen als je minstens hetzelfde niveay hebt gereden :n Ga toch weg....

Verder kan het best zo zijn dat het paard heet word omdat het wil springen, maar het lijkt mij dat de inwerking stééds groter moet worden om het paard in te houden. Dus waar stopt het? Het paard finaal om rukken? Het zou toch veel beter zijn als je het paard op een zachte ophouden terug krijgt? Dan luisterd het paard naar mijn idee beter naar de ruiter dan zo'n paard wat gewoon door dendert :+

En tuurlijk kan best bewezen zijn dat springpaarden minder stress hebben dan dressuurpaarden, maar het gaat hier niet om dressuur vs. springen. Het gaat mij om het geruk en gepluk in het algemeen en springen noemde ik als voorbeeld omdat ik dat net zat te kijken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:00

@liesjecyros, en jij vind dat hoog niveau springruiters dan een vrijbrief hebben om eens lekker hard in die mond te gaan zitten jakkeren met dubbele teugels? Ik vond het er vreselijk uitzien.
Vind alle topsporten vreselijk, een en al martelwerk, maar vind het prachtig om de paarden zelf te zien. Jammer dat ze worden getekend door opengetrokken bekken, schots en scheef zittende ruiters en spoor-gebeuk.

Ik vind het niet kunnen en in de top 5 van dierenmishandeling staan.
Ook het omhoogtrekken van die hoofden om ze "in een goede positie te krijgen". Jaja, ga een eind fietsen,
een paard springt vanuit nature met een naar voren gestrekte nek.

Het is gewoon gruwelijk, die mensen die geen enkele rekening houden met de gevoelens van zo'n paard zelf.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:01

Ik snap ts wel als je op HOOG niveau rijdt zou je zeggen nou die mensen kunnen ons een hoop leren en als je dan getrek en gezaag ziet denk je nou dat doen de jonge manege klantjes ook. trekken en zagen in hoog of laag niveau moet niet kunnen dus op dat vlak weet ze wel waar ze over heeft.!! Maar nu ben ik ook weer zo ieder doet het anders behandel je eigen paard zoals jij denkt dat het goed is. en trek je verder van de rest niks aan.

Heb je een paard zoals die van en trek je 1 keer dan lig je er finaal af en mag je hopen dat ze je niet overloopt! Dus aan mijne word niet getrokken of gezaagd ( ben daar ook op tegen) maar goed de een doet het zo de ander zo. Respect voor ieder als ze maar goed te eten krijgen voldoende rust en afwisseling meer MAG je eigenlijk en zeker in deze tijden niet meer verwachtten van mensen dat kan ook niet de verschillen tussen de gedachte's van mensen zijn altijd en op vrijwel alle vlakken verschillend

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:03

Ik ben het met je eens hoor !
ik kijk het ook niet

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:03

Pearlss schreef:
Ik snap ts wel als je op HOOG niveau rijdt zou je zeggen nou die mensen kunnen ons een hoop leren en als je dan getrek en gezaag ziet denk je nou dat doen de jonge manege klantjes ook. trekken en zagen in hoog of laag niveau moet niet kunnen dus op dat vlak weet ze wel waar ze over heeft.!! Maar nu ben ik ook weer zo ieder doet het anders behandel je eigen paard zoals jij denkt dat het goed is. en trek je verder van de rest niks aan.

Heb je een paard zoals die van en trek je 1 keer dan lig je er finaal af en mag je hopen dat ze je niet overloopt! Dus aan mijne word niet getrokken of gezaagd ( ben daar ook op tegen) maar goed de een doet het zo de ander zo. Respect voor ieder als ze maar goed te eten krijgen voldoende rust en afwisseling meer MAG je eigenlijk en zeker in deze tijden niet meer verwachtten van mensen dat kan ook niet de verschillen tussen de gedachte's van mensen zijn altijd en op vrijwel alle vlakken verschillend

Tuurlijk behandeld iedereen zn paard zoals het hem/haar goeddunkt, maar zijn de topsporters geen voorbeel figuren? Kijken we niet als klein meisje tegen ze op en zeiden niet vele van ons 'ik wil later anky van grunsven worden'? Ik wilde altijd dolgraag gaan dressuren, maar toen ik op een leeftijd kwam dat ik eens écht goed kon kijken naar hoe er nu precies gereden werd, toen was de lol er voor mij af en nu doe ik niets anders meer dan het doodsimpele knolhobbelen. Lang teugeltje, hoofdje naar beneden en lekker rijden. Geen druk, niet presteren, gewoon doen waar je met zn 2en zin in hebt.

Uiteraard mogen mensen doen wat ze zelf willen, maar ik vind dat dat niet ten koste van het paard mag gaan. :n Dat is namelijk ziekelijk.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:19

Ik zeg ook niet dat het ten koste van het paard mag gaan !!!!!! Geen woorden op mij afschuiven die niet gezegt zijn.

Ik zeg letterlijk !! NIEMAND is het met elkaar eens de VERSCHILLEN van wat goed en slecht is zijn ZO ENORM groot . Dat je in deze wereld in DIT leven niet meer kan verwachtten van mensen dan dat het paard een goede stal en wei heeft genoeg rust en voeding !!

Ik zie het ook graag anders, maar de mensen waarvan ik zeg die moeten dit en dat veranderderen zeggen op hun beurt weer jij moet dit en zus veranderen.

Het is een zinloze bodemloze put waar je toch niet uit komt puur omdat menings verschillen erg groot zijn.

Ps ik heb nooit een akny of wat dan ook willen zijn mijn excuses maar de enige in 16 jaar van mijn paardentijd die ik ken is anky ik heb daar nooit naar gekeken nooit mee bezig gehouden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:23

Pearlss schreef:
Ik zeg ook niet dat het ten koste van het paard mag gaan !!!!!! Geen woorden op mij afschuiven die niet gezegt zijn.

Ik zeg letterlijk !! NIEMAND is het met elkaar eens de VERSCHILLEN van wat goed en slecht is zijn ZO ENORM groot . Dat je in deze wereld in DIT leven niet meer kan verwachtten van mensen dan dat het paard een goede stal en wei heeft genoeg rust en voeding !!

Ik zie het ook graag anders, maar de mensen waarvan ik zeg die moeten dit en dat veranderderen zeggen op hun beurt weer jij moet dit en zus veranderen.

Het is een zinloze bodemloze put waar je toch niet uit komt puur omdat menings verschillen erg groot zijn.

Ps ik heb nooit een akny of wat dan ook willen zijn mijn excuses maar de enige in 16 jaar van mijn paardentijd die ik ken is anky ik heb daar nooit naar gekeken nooit mee bezig gehouden.

:= Ik wilde ook nooit anky zijn, maar wel graag in de dressuur bezig zijn. Van dat idee ben ik compleet afgestapt, puur omdat ik heb gezien hoe men (niet allemaal!) met de paarden omgaan.
En dat is toch eigenlijk sneu? Dat mensen de topsport de rug toe keren, puur vanwege het rijgedrag van sommige ruiters?

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:24

Ja gaan we weer, is het niet bitloos gaan wel wel over dit moeilijk doen....
Sorry ts maar echt het heeft geen zin om hier moeilijk over te doen :Y)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:26

JessAndHope schreef:
Zelf weet ik niet hoe de jurering in elkaar zit, maar volgens mij krijgen de ruiters alleen strafpunten met een tijdfout, waterfout of een balk er af? Waarom is het zo moeilijk om te kijken naar hóe de ruiter rijd. Bij de dressuur krijg je toch ook flinke strafpunten als je loopt te zagen? Waarom bij het springen dan niet?

Hier ben ik het inderdaad ook mee eens :j
Is er misschien een jurylid die hier kan reageren? Ik ben erg nieuwsgierig waarom deze regel wel geld in de dressuur en niet bij springen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:29

liesjecryos schreef:

weet je wat ik dan denk Liesje....
vroeger,toen bokt nog niet bestond...hield iederen gewoon zn mond als ie er geen verstand van had.....

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:34

Het is ook sneu dat dan mensen inderdaad er vanaf zien, maar je zou ook kunnen zeggen ik ga er juist mee door en laat zien wat (volgens jou) de goede manier is.
Maar dat is ieder voor zich.

Ik vind helaas alle topics hierover echt een bodemloze put! NIET omdat de mensen geen gelijk hebben
ben het met veel eens.
Maar ook veel mensen zijn het er mee ON eens..! Dat is het met mensen ieder een eigen denkwijze en wat goed is en slecht is ja. pff

Ik vind dat ik mijn paard goed behandel andere zijn boos omdat ik nog op een 24 jarig paard rijd.
Hun rijden op een paard van 10 jaar met atrose of hoefbevangen of die helemaal vast zit.

Mijn 24 jarige is compleet gezond word gemasseerd en goed mee getraind zodat ieder spiertje soepel is .
Wie is dan goed bezig..! weer menings verschillen het is maar net hoe je er tegen aankijkt.
Ik luister naar het paard, geeft ze aan dat het klaar is dan is het klaar.
Maar op dit moment is ze de oudste van stal maar in de beste conditie beste uithoudings vermogen.
de enige op goed gewicht en de enige die verwend word met massage.

Ik heb ook altijd hier op stal wat gezegt als er weer een penny meid kwam die in de mond trok tot bloedends toe 1x iemand er vanaf gehaald !! Ik dacht nou de eigenaar is wel blij maar nee ze was boos zij bepaalde dat wel.
Gister 1 haf met los ijzer haalt eigenaar zelf ijzers eraf en hup beest loopt kreupel en penny meisje mag gaan rijden.

Iemand gehad met een 20 jarige GEZOND paard gaat met pensioen en vervolgens NOOIT meer bereden beest zakte in werd heel ongelukkig maar nee hoor ze is met pensioen en hoefde niks meer te doen.
Ik ben gestoord dat mijn 24 nog onder het zadel komt en mijn 21 jarige nog aan de longe

Ik bedoel zeg nou zelf ziet er toch uit als een gezond paard mijn 24 jarige http://www.mijnalbum.nl/Foto-XNZMYUCT-D.jpg

Maar voor jou ga dressuren laat andere zien dat het anders kan!! geniet!! ik bedoel juist voor de kick de liefde en het genot ga je rijden toch ??!! Laat de mensen een poeppie ruiken...
Laatst bijgewerkt door Pearlss op 15-09-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:36

Ben het eens met TS en maak ong het zelfde mee als ik naar zo'n dingen kijken.
Vind ik ook dat er, zoals tijdens endurance, moet gekeken worden of het paard het mentaal wel aankan.
Het paard mag hijgend en mankend aankomen, maakt niet uit als die maar goed heeft gesprongen.

Ook zie ik soms, zelden maar het gebeurt, dat bv een paard niet goed uitkwam ofzo en dus weigert.
Wat doen ze dan, er op motten met zweep en rukken in de mond, niet 1keer mijn vaak 10-tallen keren.
Dit vind ik NIET KUNNEN.
Ook rijden ze vaak met ontzettend zware bitten, en rukken ze etc.
Vaak springen die paarden niet meer, maar worden over de sprong gejaagt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:41

Xiniee schreef:
Ben het eens met TS en maak ong het zelfde mee als ik naar zo'n dingen kijken.
Vind ik ook dat er, zoals tijdens endurance, moet gekeken worden of het paard het mentaal wel aankan.
Het paard mag hijgend en mankend aankomen, maakt niet uit als die maar goed heeft gesprongen.

Ook zie ik soms, zelden maar het gebeurt, dat bv een paard niet goed uitkwam ofzo en dus weigert.
Wat doen ze dan, er op motten met zweep en rukken in de mond, niet 1keer mijn vaak 10-tallen keren.
Dit vind ik NIET KUNNEN.
Ook rijden ze vaak met ontzettend zware bitten, en rukken ze etc.
Vaak springen die paarden niet meer, maar worden over de sprong gejaagt.

Volgensmij heb jij het niet over topsport maar mensen die denken dat ze heel wat zijn.. Een paard moet in het 1.50m toch écht zelf willen springen en kan er niet overheen worden gejaagd, dan gaat er vanalles fout en springt het paard niet eens goed genoeg.
Als paarden het echt zo erg vinden, gaan ze niet met plezier en wil het parcours in, terwijl dat toch echt nodig is op zo'n niveau