beginnen met ponyrijden, altijd aan de longe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitos

beginnen met ponyrijden, altijd aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:35

Een vriendin van me moet een boek over paardrijden uit het Duits vertalen.
Daar staat in dat je altijd begint met les aan de longe en pas na een aantal longelessen naar de groepsles gaat. Zo ging dat vroeger bij mij niet, ik werd meteen in een groepsles gezet. Weten jullie wat bij de meeste maneges gebruikelijk is?

Anoniem

Re: beginnen met ponyrijden, altijd aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:35

HELAAS is dat bij de meeste maneges niet gebruikelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:38

Op de manege waar ik heb gereden, is het gebruikelijk eerst een paar longe lessen te volgen (privé/beginnerslessen) van een halfuur,wanneer je dan kan stappen en lichtrijden in draf mag je in de groepsles van een uur,daar mag je kiezen of je wel of niet in galop aan de longe wil.

Ik heb hier een meisje "lessen" op mijn shetlander,die reed van begin af aan zonder,mijn pony is net 5 en vind het lopen aan de longe nog heel moeilijk,daarom wil ik haar niet te veel belasten. Maar dit is wel een extreem brave,bomproof pony :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:39

De eerste lessen waren hier altijd eerst voltige (dus wel aan een longe).

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:07

ik ben ook zo begonnen, bij de meeste manege's denk ik dat ze dat veiliger vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:17

AnneBinky17 schreef:
ik ben ook zo begonnen, bij de meeste manege's denk ik dat ze dat veiliger vinden.

Volgens mij is het meer omdat het kind nog niet kan sturen,en zo aan de longe hoeft hij/zij alleen maar op zichzelf te letten (dus lichtrijden,stil zitten,handen en benen goed houden.) De longeur/instructeur stuurt en zorgt voor het tempo/

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:19

owh hoort dat? :?
bij mij gewoon meteen op paardje en gaan met die banaan (dat overingens heel goed ging :D )
maar ik heb er wel van gelezen/gehoord, maar nog nooit gezien in de praktijk? :n

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:21

Bij ons beginnen ze aan de longe tot ze genoeg balans hebben. Gaan de kinderen meteen de groepsles in heb je kans dat ze hun balans aan de teugels gaan zoeken. Hier gaan ze pas de groepsles in als ze zonder handen kunnen lichtrijden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:25

Mensen (dus kinderen en volwassenen) die bij ons op stal komen om te leren rijden, gaan de eerste keer sowieso aan de longe en daarna is het afhankelijk van de ruiter of er nog meer longelessen volgen. Meestal blijft het bij 3 a 4 longelessen. De een heeft het wat sneller door dan de ander. Vaak doen we de bak ook nog door de helft om in het begin het sturen wat makkelijker te maken.

Zouden ze eigenlijk overal moeten doen, dus nee, het is niet gek dat het in het boek staat en ja, het is wel gek dat het niet vaak gebeurt. Zelf ben ik overigens ook niet zo begonnen (lang geleden begin jaren 90). Werd gewoon op een pony gezet en hoppa. Meteen in mijn eerste les er twee keer afgedonderd, ouders lagen in een deuk (was schijnbaar een grappig gezicht) en ik was als de dood dat ik niet meer mocht paardrijden hierna, dus heb geen kik gegeven en ben er meteen weer opgeklommen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:28

Hier niet, ik ging gewoon meteen de beginnersles in. Dat ging ook meteen prima...
Tenzij er iets bijzonders aan de hand was of zo. Een heel bang kind bijvoorbeeld, die nemen ze dan wel apart om te wennen aan de longe. Maar eigenlijk gebeurde dat nooit, want de meeste kinderen die heel erg bang zijn, beginnen al niet bewust met paardrijden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:30

Ik heb nooit echt aan de longe gelest, bij mijn eerste lessen reden we in een treintje. Kan ik me goed voorstellen, want volgens mij is het voor veel kinderen moeilijk om de overstap te maken van longe naar los.. Bij kinderen die wat banger zijn (is mijn ervaring van kampen) is het beter als ze niet eens weten dat er zoiets bestaat als een longe :+ . En die beginnertjes galopperen allemaal zelf na 5-6 uur les!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:43

TAO-->MA

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:09

Bij ons doen ze het ook eerst aan de longe. pas als je goed kan lichtrijden, doorzitten en enige controle hebt over je lichaam en paard, dan mag je naar de groepsles (we noemen het kleine les). pas in de volgende groepsles mag je galopperen (noemen wij grote les). Bij ons zijn ze van het idee dat je eerst stap en draf goed moet beheersen voor je galop mag.

Ik ben erg te vinden voor deze manier van leren paardrijden.

Ben benieuwd hoe het bij anderen gaat

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:13

ik moest ook eerst (laaang) aan de longe. Ik mocht de eerste tijd de teugels niet vast houden, maar voor de balans alleen een halstertouw om de nek. Pas toen ik echt goed kon zitten mocht ik in de les, met teugels :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:38

Op de manege waar ik vroeger heb gereden, ging je gelijk de groepsles in. Ik ben hier overigens niet begonnen met rijden, maar op een manege op een vakantieadres. Daar ging je als beginner wél aan de longe. Ik denk dat ik daar een 5-tal lessen heb gehad.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:43

Bij ons op stal begin je ook aan de longe. Pas als je lichtrijden zonder handen onder de knie hebt ( en dan zonder je balans te verliezen etc. ) , ga je een keertje los in stap en leer je de beginselen van het sturen. Dat bouwen we dan steeds uit, dat je begint aan de longe eerste 20 minuten, daarna nog even in stap los etc.
En galop mag je ook pas los als je weer controle hebt over alles wat je doet, en met je handen los kunt galloperen.
Daarna schuif je door naar een zogeheten puppy les, daar is het allemaal nog basis en daar ben je los in stap en draf en evt. galop en anders galop nog aan de longe.
En zo bouwen we het steeds uit.
Fijn voor de pony's geen getrek in hun mondjes. En zo leer je wel een goede basis. Maar dat is onze mening :).

Edit; je blijft bij ons net zo lang aan de longe tot dat je er klaar voor bent om los te gaan. Dat kan met 3 lessen zijn, maar ook wel 10 of meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:05

verootjoo schreef:
ik moest ook eerst (laaang) aan de longe. Ik mocht de eerste tijd de teugels niet vast houden, maar voor de balans alleen een halstertouw om de nek. Pas toen ik echt goed kon zitten mocht ik in de les, met teugels :D

Dat zou iedere mangege moeten doen!! :)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:36

Bij ons gaan ze eerst aan de longe, en pas als ze met teugels goed in balans kunnen draven mogen ze los :)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:48

Heel veel gelezen dat het gebeurd, nog nooit hier in de buurt gezien dat het ook daadwerkelijk is.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:49

Ik ken niet anders :D op alle 3 de maneges waar ik heb gereden deden/doen ze dat :)
Maar hoe moet je ooit in een les mee rijden als je niet zelf kan galloperen? :(:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:54

Tegenwoordig merk ik ook dat het niet veel meer gebeurd. Ik heb nochtans zo wel leren rijden. Eerst een aantal longe lessen tot je de gangen beheerste en je paard naar stilstand kon brengen zonder dat het te lang duurde. Vanaf dan mocht je in de groepslessen. Meestal was de laatste 'longe' les niet meer aan de longe maar gewoon los rijden om te kijken of je het al wel aankon.

Vind het echt jammer dat dit niet meer veel gedaan word, de basis word zo niet meer correct aangeleerd. Je word er onmiddellijk ingegooid en je moet maar zien te volgen.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:21

Toen ik 7 jaar geleden voor het eerst op een paard stapte ging ik ook aan een longeertouwtje en pas na 3 lessen en de galop oefenen in een groeples.. toen ik later westernles nam, was het gewoon meteen in de les, maar had natuurlijk wel al weer wat ervaring.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:27

Ik geef momenteel een aantal beginners les, maar ik heb ze over het algemeen niet aan de longeerlijn in het begin.
Geef les met superbrave kleine pony's, doe ze gelijk los maar loop wel mee direct naast de pony (ter hoogte van het kind).

Bij één pony doe ik ze met de eerste paar keer draven wel aan de lijn, die loopt net wat te vlot om bij te houden :D De rest heeft een dusdanig rustig tempo dat je er prima naast kunt blijven lopen.

Met evenwichtsoefeningetjes en dat soort dingen doe ik uiteraard wel de lijn eraan :j .

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:28

Bij ons gaan de kinderen wel gewoon gelijk in de groepsles, maar de eerste lessen wordt de pony waarop ze rijden wel vastgehouden.

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:01

Bij ons beginnen ze aan de longe en zonder teugels in het begin. Wanneer je alles onder controle hebt, dus goed kunnen lichtrijden en niet trekken aan de teugels en niet schoppen, mag je naar de groepsles