Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingetje3012

Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:29

Hallo bokkers...

De titel van dit berichtje zegt al genoeg.
Ik ben op zoek naar een leuk jong dressuurpaard, maar die zijn zo lastig te vinden.
De ene is te duur, de andere is te klein, weer een andere heeft een gebrek.

Zelf heb ik wel een aantal eisen die een paard moet hebben, omdat ik zelf al best wel wat pech heb gehad
met mijn vorige paarden (heb mijn eigen paard pas uit de sport moeten halen vanwege HKO)
Ben ik toch best wel kritisch geworden.
Het hoeft geen paard te zijn met geweldige gangen of een super afstammeling.

Mijn vraag is eigenlijk:
Waar zoeken jullie naar paarden?
Ik zoek natuurlijk op sporthorses, marktplaats en paardenfokken. Ook kijk ik naar websites van stallen.

Heb je tips of iets dergelijks of wil je, je verhaal ook kwijt dan hoor ik het graag!

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:16

probeer bij een fokker een paard te kopen, op een handelsstal ben je zowiezo enkele duizende euro's meer kwijt.

Missmoonie86

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:22

Ik heb mijn vorige merrie bij een fokker gekocht. En met garantie. Mocht het paard ziek worden of toch kreupel worden dan kon ik het paard weer inruilen voor een ander paard of ik kreeg mn geld terug.
De fokker zelf heeft geen website maar er staan wel advertenties van op speurders omgeving Asten ( brabant). Moet wel zeggen dat de paarden groen zijn of hooguit zadelmak. Maar ze zijn leuk geprijst en hebben een goede afstamming.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:32

GA na een fokker, paard goed laten keuren ook rontgen! Paarden zijn eenmaal duur..

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:54

Ik ben op zoek naar een (e) pony, maar heb hetzelfde probleem hoor :)
Of ze zijn direct 15.000 euro of te oud of niet mooi..
Of en dat is ook al vaak gebeurd, ze zijn al zo goed als verkocht |(

Ik kijk ook op sporthorses, marktplaats, bij sommige handelaars op de site en bokt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:06

Snap je probleem..
Heb er 20 gereden, nog veel meer paarden gezien.
Vond toen 1 KWPNer leuk, maar eigenaar/fokker kwam niet met de oude foto's over de brug.
Vervolgens heel ander type paard wit met zwarte stippen een Knabstrupper, helaas, afgekeurd op de foto's.

Afvallen deden ze om de meest verschillende redenen, sommige heb ik niet eens vrij zien bewegen of rijden.
Al stappend richting bak al afgekeurd, omdat ze schots en scheef waren. (overigens ook 1 al in de spuitplaats).
Tevens alles wat in mijn ogen niet fijn te rijden was, om die reden niet gekocht.
(varieerde van rug vast houden, 1 kant stuk vaster dan andere kant, stout, knarsetandend aan lange teugel, of gewoon niet type waar ik mee om kan gaan.)

En ja, toen eindelijk.... mijn paard gevonden.. heeft tijd geduurd en vele paarden later,
maar ben helemaal blij met mijn Tobago.

Is hij perfect, nee! Ik zocht uiteraard een perfecte,
maar wou best in sommige opzichten water bij de wijn doen,
maar dat moest dan wel weer ergens gecompenseerd worden.
Gekocht heb ik een te duur, te klein, niet gestipt, overbouwe,
steile achterbenen hebbend, ongelijke voorvoeten hebbend niet sport paard.
Waarom mocht hij dan toch mee? Omdat hij super fijn te rijden was,
gaf super fijn gevoel.
Vriendelijk, had zekere cool, maar wel allert.
Dat is belangrijker dan de rest, hij is overigens wel helemaal
gezond en de dingen die niet perfect zijn, zitten hem zeker niet in de weg.
En de problemen die hij heeft, qua bouw,
compenseert hij met zijn karakter en het gevoel dat hij kan geven met rijden.
Ja, hij zal met sommige oefeningen vanwege zijn bouw meer moeite hebben,
maar nobody is perfect, ik ook niet.
En het dagelijkse plezier weegt wel op tegen die paar minpuntjes.
Overigens kan hij ook ontzettend stout zijn hoor, maar het is ook geen fiets maar een paard.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:13

sjolvir, dat is nu precies wat ik bedoel!
Ik zoek ook niet het perfecte paard. Dat was mijn vorige die nu een blessure heeft ook niet.
Die was wat te lang in de rug, en had ongelijke voeten. Maar ze was zo ontzettend lief en super fijn te rijden.
Het is echt mijn droompaard. Helaas is zij op 8 jarige leeftijd al uit de sport en rij ik haar heel rustig als zew goede dagen heeft.
Zo eentje zoek ik weer. Hij of zij hoeft niet perfect te zijn, ze moet vertrouwd aanvoelen en fijn te rijden zijn. Karakter vind ik zo belangrijk. Uiterlijk en gangen ook wel, maar daar wil ik best in compenseren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:44

Ik heb op verschillende sites gekeken toen ik ging kijken naar een eigen paard. Helaas was er telkens niet het paard voor mij bij.
Nadat ik op verschillende paarden en ponys had gereden en nog niet HET paard gevonden te hebben begon ik de moed op te geven, vroeg me af of mijn paard wel ergens rond zou lopen of nog geboren moest worden.
Totdat ik Tres onverwacht op mijn pad kreeg door een pb van een gebruiker hier op bokt. En zij was het helemaal toen ik haar de eerste keer zag en dat is ze gebleven. Ik zocht juist niet het perfecte paard maar ik vond het perfecte paard onverwacht op mijn pad.
De vorige eigenaresse heeft trouwens gereageerd op een advertentie van mij hier op bokt. Misschien dat het ook wat voor je kan zijn.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:49

voor mij is het ook zo lastig, heb ik weerleuk paardje gezien en dan heeft hij weer gebreken, onwijs moeilijk!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 12:51

@C_arola: Bedankt voor je berichtje. Ik hoop zo ook een keer tegen Het paard aan te lopen. Jou nieuwe paard ken ik wel! De vorige eigenaresse zit bij mij op de rijvereniging. Daar heb je zeker een leuk paardje aan! Succes ermee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:55

Nog een aanvullende tip: neem eens contact op met een hengstenhouder en vraag hem of hij nog iets te koop weet te staan bij zijn klanten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:59

Wat zoek je dan precies? maak een duidelijk lijstje, welke stokmaat, leeftijd?
Weet wel iemand die binnenkort een super leuk diertje op internet gaat zetten, maar die is dan dus weer niet zo groot..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:01

ingetje3012 schreef:
@C_arola: Bedankt voor je berichtje. Ik hoop zo ook een keer tegen Het paard aan te lopen. Jou nieuwe paard ken ik wel! De vorige eigenaresse zit bij mij op de rijvereniging. Daar heb je zeker een leuk paardje aan! Succes ermee.

Dank je! Ik hoop dat je ook Het paard zal vinden :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:06

Er staan paarden zat te koop. Alleen moet je gewoon de moeite nemen om ze in levende lijfe te gaan bezichtigen. Soms lijken de foto's nergens naar, maar blijkt het desbetreffende paard in het echt heel leuk te zijn. Een lijstje maken wat voor jou van belang is bijv. prijs, leeftijd, geslacht, stokmaat en nivo {en eventueel de afstand die je af wil leggen} en dan gewoon de tijd nemen om meerdere paarden te gaan bekijken. Niet verwachten dat je binnen 1 week je droompaard vind {kan natuurlijk} maar er gewoon een leuke sport van maken. Een paar paarden op 1 dag proberen te bezichtigen, kun je mooi vergelijken. Je moet ook een beetje de lol er van in zien om op zoek te gaan naar een nieuw paard. Leuk dagje uit!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:11

Ik durfde de drempel van eigen paard niet goed over en kreeg toen een foto van een kennis kijk eens wat ik tegen kwam echt iets voor jou. Gaan kijken en vond hem leuk....kwam rechtstreeks van fokker heb zijn moeder gezien en de vader was bekend (Zie jij had een Flem heb ik nu ook) en ze hadden hem niet in de verkoop staan actief. Ze hadden zoiets als de juiste persoon voorbij komt gun ik haar die. EN dat was ik.

Heb er een super leuk paard aan over gehouden. Toen ik hem gezien had ben ik toch nog andere paarden gaan bekijken van dezelfde leeftijd en ongeveer de zelfde prijs klassen maar bleef terug komen op mij paardje. En 1/2 jaar later ben ik hem pas op gaan halen na nog een keer zien. Wist namelijk dat zij niet perse hem wilde verkopen en dat ik tijd had om de juiste beslissing te nemen. En ondanks dat we samen nu veel hobbels hebben gehad geniet ik van mijn beest met een grote persoonlijkheid waar je u tegen zegt en daarmee doet hij zijn doopnaam eer aan.

Tja en zoals de markt nu is gaat het nog niet snel met handel.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:17

sliert schreef:
Je moet ook een beetje de lol er van in zien om op zoek te gaan naar een nieuw paard. Leuk dagje uit!

Dat hadden wij ook, ik ben gewoon op regio 50 km. vanuit mijn woonplaats op marktplaats gaan zoeken en paard nummer 7 is het uiteindelijk geworden. Die kreeg ik van vrienden door; ze stond op speurders terwijl ik altijd op marktplaats kijk.
Tip: ga paarden kijken die je op de foto aanstaan, neem de tijd om het paard te beoordelen als je er heen gaat te kijken en wees kritisch, voldoet het paard aan je eisen? en zoek rustig verder als het paard je niet aanstaat.
Ik heb ze (incl tekortkomingen) gezien; platpoten (hoefsmid kreeg de schuld :Y) ), bokkepoten, franse standen, hanetred en een paard van 1.60 wat gewoon een pony was.
Succes, uiteindelijk slaag je wel ;)

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:24

Bedankt allemaal voor de positieve reacties!!
Ik weet ook zeker dat mijn paard zal vinden. Het heeft zeker tijd nodig.
Maar het begint gewoon te kriebelen als je andere ziet rijden en je zelf niet veel kan.
Maar we zoeken gewoon verder!!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:32

Ik ken het! Twijfel nu enorm over een paard dat ik al een tijdje ken en rijd. Voordelen zijn er zat: ik kan enorm goed met het beest overweg, het is een ruin, qua uiterlijk en bouw helemaal mijn paard, superkarakter en ik begrijp hem gewoon goed. Nadeel: meneer is een tuiger en aangezien ik rugklachten heb vind ik met name zijn draf heel moeilijk uit te zitten. Daarbij is hij veel gebruikt in manegelessen en aan één kant zit hij inmiddels heerlijk vast. Durf ik dat risico te nemen? Als hij goed over de rug wordt gereden en er veel op getraind wordt, wordt zijn draf dan beter? Of is hij toch niet mijn droompaard?

Wat ik ook erg lastig vind is bij mezelf te peilen of dit paard het echt is. Vind ik dit paard echt zoveel leuker dan de vorige? Ben ik er helemaal zeker van? Ik ga zo aan mij en mijn gevoelens twijfelen op zulke momenten..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:35

Bij twijfel niet doen, er zijn meer lieve en mooie paarden ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:36

Ik heb je ge-pd-t :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:37

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:38

haan schreef:
Bij twijfel niet doen, er zijn meer lieve en mooie paarden ;)

of juist wel doen _/-\o_

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:46

Lastig is het zeker! Ik zocht een springpaard stokmaat van ongeveer 1.65m. En ik heb er een aantal gereden van mensen die met hun wedstrijdpaarden op stal les kwamen volgen en wat was ik bang! Voor mijn gevoel te sterk en het ging "te hard". Ik had dan ook geen ervaring met "prive-paarden", alleen met manegepaarden. Uiteindelijk is het toch een manegepony van 1.53 geworden(waar ik al 3 jaar gek op was), klinisch goed, maar eigenlijk wat klein en niet goed gereden. Toch geniet ik er elke dag van dat hij van mij is. Ik voel me gewoon super zeker op deze pony. Voor mij is hij perfect! Ik hoop dat je ook snel een paardje vind waarmee je een echte "klik" hebt!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:55

@ tita: Het ligt natuurlijk ook aan degene die het paard komt. Die moet het gevoel hebben dat het paard bij hem/haar past. Ik heb al heel wat pech gehad met paarden. Ben er met 4 moeten stoppen in 3 jaar tijd. Hiervan waren er 2 van mijzelf en 2 van andere.
Dus ben nu erg voorzichtig en twijfel ook of ik wel de juiste beslissing neem. Een risico loop je altijd als je een paard koopt die ie wat krijgt. Maar het blijft lastig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:02

Ik laat morgen een paard keuren waar die helemaal niet voldoet aan mijn eisen :o en of het klikt kun je pas spreken van een bepaalde periode het was bij mij haar lieve karakter die het deed overhalen en verder moeten we afwachten of we nog een combi gaan vormen en of ze kan doen waar ik haar voor gekocht heb