eigen paard, wanneer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette07

eigen paard, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:21

Ik ben even benieuwd in welke levensfase jullie je eigen paard hebben gekocht?
Hoe waren de omstandigheden (heb je een baan, huis, etc)?

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoeveel een eigen paard jullie per maand kost.
Graag er even bij beschrijven hoe het paard wordt gehouden en wat je er zoal mee doet..

Ik ben voorlopig nog niet van plan een eigen paard te kopen, maar misschien in de toekomst (over 2 a 3 jaar wel)

Alvast bedankt voor het reageren! :o

AnneH_87

Re: eigen paard, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:18

Toen ik 13 jaar was kochten mijn ouders mijn eerste eigen pony. Zij betaalde hier ook alles van.
Ik zat nog op school, woonde wel thuis :D

Mijn tweede paardje heb ik in 2008 gekocht, ik was toen 20 jaar.
Ik had toen zelf werk en heb dit paardje toen ook helemaal zelf gekocht :) Woonde wel nog thuis!
Had mijn oude pony toen ingeruild en moest dus een bedrag bijbetalen.

Mijn derde paardje die ik als tweede paard dit jaar erbij gekocht heb, heb ik ook zelf betaald.
Maar toen had ik vast werk (nu nog) en woon nog steeds thuis.

Ik betaal alles zelf van mijn paarden, van stalling, lessen, hoefsmid,
spullen en ga zo maar door, er gaat dus echt een groot deel van mijn
loon op aan de paardjes :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:31

Ik ben altijd bang geweest voor het financiele plaatje van ene paard houden. Ik weet heel goed wat het kost en heb er lang over gedaan om de drempel over te vallen omdat ik dan ook mijn paard ten alle tijden het beste wil bieden wat maar mogelijk is in alle situaties.

Toen ik samen ging wonen had mijn man een hobby die veel tijd kost en ik had niets. Ben toen begonnen met verzorgpaard maar werkte niet echt meer voor mij. Toen heb ik samen met man lief het besluit genomen om er zelf een te kopen. Ik ben eerst gaan sparen voor een bepaald aankoop bedrag elke maand wat je gemiddeld bij een luxe stal kwijt zou zijn als bedrag opzij gezet. Zo wen je ook aan die kosten kwijt te zijn en kan je zien of je het redt met alles bij elkaar. Toen heb ik nog meer dan ik in gedachte had uit te geven aan een paard (daar ook op gezocht) nog eens gespaart als reserve potje voor onverwachte uitgaves als je paard ziek wordt en stort daar nog maandelijks geld bij voor onverwachte kosten die ik niet kan betalen normaal:) En dat potje is als het ooit (hoop nog lang niet nooit) voor een nieuw paard als deze iets zou mankeren of overlijden. Tussendoor verzamelde ik alvast allerlei spullen die je nodig hebt (Niet eens alles nieuw) als je ene paard houdt. Alleen zadel en hoofdstel niet. Daarna heb ik zoals ik altijd gewild heb een jong paard gekocht wat eerst nog 1 jaar zeker op de weide moest maar wel vast naar mijn hand gevormd kon worden met omgang.

Ik had hem eerst bij een boer daar koste het niet veel en kon hij veel buiten in de weide in de kudde en lekker opgroeien. Ondertussen in omgang met mij leren omgaan. Maar toen ik eenmaal in ging rijden was die locatie niet ideaal meer want de bak was erg slecht. Toen ben ik verhuisd naar een stal met goede buitenbak alleen maar als je net als ik meer wil in sport niet handig in winter. Daarna verhuisd naar een locatie met binnenbak en alles erop en eraan en mijn paard mocht ook nog veel naar buiten:) Dat koste me wel veel geld meer maar had alle gemak bij de hand en mijn paard was er gelukkig want mocht nog steeds buiten in een kudde elke dag. Werdt wel elk jaar duurder en duurder;) Gelukkig kon ik het prima aan.

En nu nu zijn alle dromen uit gekomen en staat hij thuis en kan ik hem dagelijk zien vanuit mijn keuken raam. Dit lijkt niet veel te kosten maar ik moest bijvoorbeeld alles nog kopen aan palen, lint enz schuilstal bouwen, geen bak (rijdt op manege om de hoek en moet nog bak komen) dus vervoer handig om te hebben, weide onderhoud voor gras behoud enz enz. Zelf alles inkopen zoals hooi enz..dat kost wisselend aan prijzen (hoop volgend jaar zelf te kunnen hooien) en koop je vaak een behoorlijke lading ineens en dus veel geld ineens en niet maandelijks stalling kosten. Dan nog los voer en lessen enz. Kost het best wat geld ondanks dat hij thuis staat. Bij ons in de omgeving zijn sommige pensionstallen goedkoper om hem te hoduen dan bij mij thuis;) maar...vind het te gek dat ik op welk tijd stip van de dag dan ook de weide in kan en aan de gang kan en genieten van min paard als ik in tuin zit;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:36

Ik ben een tijdje uit de paarden geweest tijdens mijn opleiding. Na mijn opleiding had ik een baan en verdiende dus lekker. Toen weer begonnen met paardrijden, via een vriendin een verzorgpaard gekregen wat na een paar maanden van mij werd. Na een jaar mn shet erbij gekocht. Ik woonde nog steeds thuis, was 21/22 jaar.
Inmiddels verhuisd, zit op kamers (niet ideaal maar je moet wat) en de paarden heb ik nog steeds.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:39

Ik heb mijn eerste paard gekocht in 2008.
Ik zat toen in het 2 jaar van mijn HBO opleiding.
Heb alles zelf betaald, aanschaf en ook de stallingskosten op pension etc.
Nu ben ik net klaar met mijn opleiding en ben ik op zoek naar een 2de paard. Mijn eigen paard is vanwege een blessure niet meer geschikt om te rijden en staat nu lekker in de wei.
Mijn nieuwe paard komt weer op dezelfde pensionstal.
Daar ben ik gemiddeld met 2 privelessen 250 euro in de maand kwijt. Voor die andere ongeveer 75 tot 100.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:30

Toen ik 19 was kocht ik mijn eigen paard. Heb er hard voor moeten sparen maar toen kon ik het me wel permiteren. Ik kocht toen de 17jarige kruising lippizaner die ik overigens nog steeds in mijn bezit heb ( nu inmiddels 22jaar). Ik betaal nu 295euro per maand aan de stal dit is dan incl weidegang en zonder weidegang betaal ik 265euro. Voor de rest om de maand hoefsmid en 1x in de 3maanden breng ik de mest weg voor een mest onderzoek, mocht hij wormen hebben dan krijgt hij een wormenkuur en anders niets ( nieuwe manier van ontwormen). En ja voor de rest kan je het zo duur maken als je zelf wilt! Denk hierbij aan: dekjes, hoofdstel, zadel, beschermers e.d. Je kan het REDELIJK goedkoop houden of juist weer erg duur.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:39

Mijn pony heb ik van jongs af aan en heeft tot ruim 3 jaar terug bij mijn ouders op de boerderij gestaan. Sinds 3 jaar heb ik nu ook een eigen paard en beiden staan nu bij mij en mijn vriend op onze boerderij. Op het moment van aankoop van mijn paard was ik al weer een aantal jaar aan het werk. Tja, wat ik ervoor kwijt ben per maand. Weet ik eigenlijk niet precies. Betaal zelf het voer (voordroog), koop hennepstrooiselbalen groot in. We hebben van het voorjaar een paddock aangelegd. Dus voor mij zijn het meer grote uitgavens ineens. Maar vind het wel fijn, dat ik nu alles zelf in de hand heb en daar heb ik best wat voor over...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:58

Ik was 37 jaar toen ik mijn eerste eigen paard kocht, die is nu met vervroegd pensioen en staat 24/7 met schuilstal op de wei kost 175 euro. Vorig jaar mijn tweede paard gekocht en deze staat in het pensiongedeelte op dezelfde lokatie, overdag weide zomer en winter en s'nachts op stal (volpension) 310 euro. Daar komen hoefsmid voor beide elke 7 weken, inenten, tandarts en om de week priveles nog bij....
Hmmmmm, ik denk dat ik gemiddeld zo'n 550 euro per maand voor beide incl. alles kwijt ben.
En daar werk ik dan ook elke dag voor ;)

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:11

kocht me paard toen ik 18 was. werkte 4 dagen in week en ging nog 1 dag naar school. nu 2 jaar later is dat nog zo.
ik betaal 200 euro in maand aan stalling heb dan een binnenbak een buitenbak hooi en stro en pavo koek. wei, paddock.
betaal alles zelf. als ik les met iemand betaal ik 10 euro per les. als ik alleen les betaal ik 15 euro. daarnaast koop ik wel eens een dekje of een halster. of kleding dan ben ik zo rond de 100 euroo kwijt..!!

veel geld duss!! maar kijk wat je er voor terug krijgt. heeeel veel liefde en plezierr...!!!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:15

Wij hadden thuis zelf 2 pony's en later ook een paard waar ik op reed.
Toen ik 19 was ben ik er helemaal mee gestopt omdat ik het huis uit ging.

Toen ik eenmaal uitgestudeerd was, baan had gevonden, etc., ben ik weer met paardrijden begonnen.
Eerst met een bijrijdpaard.
En toen ik 24 was heb ik zelf weer een paard gekocht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:20

Na mijn afstuderen en toen ik eigen (huur)huisje had en een baan.
En eigenlijk was dat niet gekocht, ik kreeg mijn paard als verzorgpaard (ik was toen denk ik 31?), is echter nooit meer weg gegaan.
En ik heb haar uiteindelijk gekocht.

Wat kost een paard.. Daar zijn al zoveel topics over geweest..
Joy1991, betaald overigens wel heel weinig voor een les.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:24

Toen ik 14 was heeft mijn moeder een pony gekocht die ik moest delen met een ander meisje, na 2,5 jaar is zij gestopt, toen heeft mijn zusje nog een paar maanden geprobeerd maar de was toch erg bang voor hem. op mijn 17,5e heb ik die pony van mijn moeder over genomen, zodat ik zelf alles kon bepalen. ik heb toen een baantje gezocht, en heb nu een betalende bijrijder voor 2 dagen in de week, voor 70 euro.
Ik reken ongeveer op 300 euro in de maand, soms is het wat minder, dan gaat dat geld op de rekening voor evt DA kosten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:38

Ik heb vorig jaar pas een eigen paard gekocht na al een tijd de mogelijkheid te hebben gehad om een paard te kopen. De reden waarom ik het niet eerder heb gedaan was omdat ik nog geen duidelijk beeld had wat ik precies zocht en ik een angst had gekregen om op een vreemd paard te rijden.
Ik woonde al een paar jaar samen met mijn vriend, had er meer dan genoeg tijd voor en we besloten om samen een paard voor me te kopen toen ik wist wat ik zocht.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:50

Ik heb sinds zaterdag voor t eerst een echt eigen paard! :j
Zo'n 3 jaar geleden pas begonnen met rijden op een manege, daarbij anderhalf jaar een verzorgpaard gehad, maar dat werkte niet meer zo goed. Toen even het financiele plaatje goed bekeken en overstag gegaan. Ik heb een fulltime baan en een eigen huis, woon niet samen maar heb wel een boyfriend <3, en dus nu een eigen paardje erbij. Ben aan stalling op zich niet heel veel kwijt, 150 euro pm, en daarvoor ben ik gestopt met roken!! Vond dit een betere besteding van mn geld!! ;) . Verder heb je dan je voer en de smid en (hopelijk niet te veel) da kosten nog bij, en de lessen elke week die ik ga nemen.
De aanschaf van al je spullen en benodigheden is effe een aderlating, maar als je eenmaal voorzien bent en afgezien van je vaste kosten valt het volgens mij wel mee. Je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:36

Ik zit ook erg te twijfelen over deze vraag; wat is de beste levenfase?
Ik ben nu 23 en ben gisteren begonnen aan mijn laatste jaar van een hbo studie, dus best een druk jaar. Ik heb ook sinds een week een 0-uren contract bij een zorginstelling gekregen, waarvan het loon vrij wisselend kan zijn omdat ik niet altijd evenveel zal kunnen werken door school. (Kan wel minimaal 8 uur per week werken en wordt betaald op Mbo niveau)
Voor mij lopen de omstandigheden nu een beetje bij elkaar; mijn lieve verzorgpaardje is al 25 en alhoewel we nog af en toe een buitenrit maken zit echt rijden er niet meer in. Als dit lieve paard jonger was geweest, zou ik op dit moment geen behoefte hebben aan een eigen rijpaard. (Natuurlijk blijf ik in de weer met mijn verzorgpaard, maar ik zal het rijden op den duur missen.) En er komt ook nog eens per volgende maand een zeer geschikte grote wei met ruime schuilstal te huur te staan op zeer korte afstand van ons huis.
De voordelen voor mij om tijdens mijn studie een paard te kopen versus nog een jaar te wachten, is als extra motivatie, het is gewoon iets wat ik al heel lang heel graag wil en wat mij ook lekker buiten zal bezig houden (jaja, ook in de winter dat vind ik geen probleem). Ik denk dat ik het zo druk ga krijgen dat ik blij ben om even lekker bij mijn eigen paardjes af te schakelen.
Ook denk ik dat het een voordeel is om vóórdat ik echt fulltime ga werken, al gewend zal zijn aan het hebben van de veranwoordelijkheden die een eigen paard met zich meeslepen. Ik denk dat het makkelijker is als het al een deel van mijn leven is zegmaar, ipv andersom dat ik een baan heb met veel wisselende diensten en dan ook nog zelf moet gaan wennen aan een eigen dier. (Ik weet 100% zeker dat ik de discipline, verantwoordelijkheden en zorg kan opbrengen, maar heb zelf nog nooit een eigen dier gehad ivm allergische gezinsleden behalve een stel vissen).
Het nadeel is dat ik het superdruk ga krijgen als ik het nu doe. Ik moet de wei binnen een maand overnemen, anders is hij weg. Ik heb het contract bij die instelling tot december en weet niet of het verlengt gaat worden, ik werk me dan rot aan school en werk en alhoewel het altijd een hele grote prioriteit zou blijven, denk ik niet dat ik zoveel tijd aan de paarden (paard en shetlander trouwens, ik wil niet dat hij alleen staat) kan besteden als mijn Pennymeisjshart zou willen!
Het voordeel van dat ik nu nog student ben is dat ik nog minimaal dit jaartje thuis blijf wonen en dus geen extra kosten maak en de wei ligt zoals ik al zei op 1 minuutje lopen van ons huis af, dus zouden pa en ma het voeren ook wel eens over kunnen nemen en dit vinden ze ook prima.
Moeilijk dus! Kunnen jullie merken dat dit me al weken bezig houdt? := En dan heb ik het niet eens gehad over het prioriteiten stellen mbt geld! Alhoewel ik verwacht dat het gaat lukken met deze nieuwe baan en ik heb de zekerstelling dat de dieren nooit iets zullen missen, omdat mijn ouders bereid zijn om geld voor te schieten als dit nodig is, dan kan ik alles over een jaar terug betalen.
Laatst bijgewerkt door Whild op 01-09-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:40

Ik was 15 toen ik zelf mijn pony kocht en ging onderhouden.
ben inmiddels 21 en heb hem nogsteeds.
Ik woonde op mijn 15e nog thuis, en kon hem onderhouden van mijn weekendbaantje. In echte rampsituaties waren daar mijn ouders.
Nu woon ik samen, studeer nog, dus ik zit nog altijd even krap :) Heb inmiddels wel ook een potje gespaard.

Ik ben heel blij dat mijn ouders het hebben toegelaten, en ook dat ze het mij zelf hebben laten betalen. Want het is een hele hoop verantwoordelijkheid! :)

juliaxrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:11

toen ik 9 was kreeg ik een shetlandertje, die is verkocht toen ik 11 jaar was, en toen 2 jaar geen paard of pony, en toen ik 13 jaar was kreeg ik mijn huidigi welsh pony rosa ! beide van mijn ouders gekregen die betalen ook alles, behalve dekjes enzo,.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:13

Ik was 15 toen ik mijn eigen ponytje kreeg, mn ouders vonden dat ik toen genoeg ervaring had. ik had een prima baantje, en betaal alles zelf, altijd al gedaan. mn eigen paard mag nog een paar jaar wachten, want dat kan ik nog lang niet betalen. en mijn pony moet ook gwn kunnen blijfen!!

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:47

Ik was 23, had een baan maar woonde nog thuis.
Op mijn 26e heb ik een tweede paard gekocht toen woonde ik op mezelf.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:40

Wij hadden een pensionstal thuis, maar we moesten daar weg, dus langzaam aan ging iedereen weg. Alleen mijn moederspaard kwam daardoor dus alleen te staan en kwam er dus een shettie, waarop ik ging rijden :))

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:48

Ik heb mijn paard eigenlijk pas 5 maanden :)

Ik was net gestopt met mijn verzorgpaard waar ik zoveel tijd en energie in had gestoken. Niet alleen qua rijden maar ook qua verzorging. Na die periode had ik echt het idee dat ik gewoon echt klaar was voor een eigen paard :) Die is er dan ook 3 maanden nadat ik gestopt was gekomen.
Ik ben 20, studeer voltijd, heb een parttime docentenbaan waar onwijs veel tijd in gaat zitten en heb een vriend. Verder woon ik thuis. De tijd heb ik na mijn studie of werk of na het eten en het geld komt binnen via mijn halve docentenbaan :) Gaat prima zo, al zeg ik het zelf :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:45

Ik heb mijn paard op mijn 25ste gekocht. Ik had toen een baan, voldoende spaargeld en een woning. Ik heb de kosten vantevoren berekend en kwam tot de conclusie dat ik het kon betalen. Het verzorgen was ik namelijk een beetje beu. Inmiddels heb ik hem alweer 4 jaar en ben ik erg blij met mijn keuze. Ik kan mijn paard betalen en kan daarnaast ook nog steeds elke maand sparen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:48

Ik was 33, was klaar met school en vervolgopleidingen, vaste en goed betaalde baan, had een eigen huurflatje en een auto voor de deur.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:05

Ik was (net) 18 toen ik m'n eigen paardje kocht, zat in het 2e jaar van mijn MBO opleiding. Ik wou al heel erg lang een eigen paard en nadat de zoveelste verzorg(/bijrijd) pony onder mij vandaan werd verkocht of er een jongere ruiter op ging omdat die hem dan kon uitbrengen etc. (hoewel dit allemaal zeker wel begrijpelijk is van de eigenaren, was het voor mij toch elke keer weer balen had me er altijd gewoon bij neergelegd en dacht dat het me weinig deed tot ik het een keer echt zat was dat ik nooit verder kon komen, je altijd in onzekerheid blijft of je er morgen, volgende week, volgende maand of volgend jaar nog wel op (kunt) rijd(en)), riep ik dat ik wel mijn eigen paard kocht waar ik eens mee verder kon!

Mijn vriend zou toen net met zijn ouders naar een echt groot huis verhuizen, met een aantal stallen en alle faciliteiten en er was een 2e woonruimte waar mijn vriend en ik dan heen zouden gaan. Toen was dus ook het idee om 2 paarden erbij te nemen, z'n ouders zouden dan overdag toezicht kunnen houden. Ik me aangemeld op o.a. sporthorses met een zoekfunctie en na enkele maanden ging het huis toch ineens niet door en mocht niet meer verhuurd worden. Heel vaag, maar ik kreeg nog altijd de mails. Verwijderde ze eigenlijk direct weer tot ik eens een mail opende van een hengst veulen, eigenlijk te jong maar vond het dier echt leuk. Toch op aandringen van mijn vriend contact opgenomen (die vond dat ik beter in een eigen paard kon investeren dan in dat van een ander), helaas het veulen was al verkocht maar ze hadden nog wel een leuke halfbroer van hem staan een jaarling (1,5 jaar), en dat is hem uiteindelijk ook geworden.

In alle tussentijd had ik in word een heel verslag uitgewerkt waarin alles uitgezocht en overdacht was met evt. problemen die je tegen kunt komen en oplossingen. Dit verslag heb ik toen aan mijn ouders gegeven met de vraag of ze er eens naar wouden kijken en zeggen wat ze vonden. Hun vonden echter nog steeds dat ik geen paard mocht, het was gewoon veel te duur. Daarbij geloofde ze ook niet dat er pensionstallen bestaan waar gewoon alles voor je gedaan word, nee hun denken (nog altijd) dat je de gehele verzorging alleen moet doen en je zelf een eigen stuk grond moet hebben. Helaas, mijn ouders staan er dus niet achter. Hier heb ik wel heel veel moeite mee gehad, toch ben ik door gegaan met de koop. Heb aan klasgenoten gevraagd (volg een bouwkunde opleiding, dus alleen maar jongens en die zijn veel met auto's e.d. bezig) wat hun zo per maand kwijt zijn aan de auto en ook aan mijn vriend gevraagd of die alle kosten van z'n volvo eens op een rijtje wil zetten. Conclussie -> paard kost niet veel meer tot in sommige gevallen zelfs minder dan een auto. Ik mocht van mijn ouders wel een auto maar geen paard (die kost te veel tijd en geld..)

Toch heb ik wel de knoop doorgehakt, ik heb mijn paard gekocht. Heb dit nooit echt aan mijn ouders kunnen vertellen. In het begin heel bang voor hun reactie, maar nu heb ik mijn paard inmiddels al weer bijna 2 jaar en in die 2 jaar heb ik hem prima kunnen onderhouden. Ik stond (/sta) er dus helemaal alleen voor, moet alles zelf regelen en bekostigen maar wat een voldoening kun je daaruit halen zeg! Nadat ik mijn paard bijna een jaar had, ben ik gaan samen wonen met mijn vriend en is er ook nog een hond bijgekomen. Ik voel me vrij, heb altijd al zelf m'n eigen boontjes gedopt (vroeg me ouders nooit om geld en wou/wil alles alleen doen :+ ), en nu doe ik het ook echt. Inmiddels ben ik echt net 20 en alles gaat echt goed. :j

Ben overigens nog wel student (en dat blijft voorlopig ook nog wel zo, ik wil nog minstens een HBO opleiding erbij doen namelijk), maar red het toch allemaal. Daarbij rijd ik nog steeds (inmiddels geen pony's meer maar) paarden voor andere. Heb er nu ik mijn eigen heb (waarvan ik gewoon weet dat ik met hem verder kan komen en hij blijft) wel veel meer rust in gevonden, geef me zelf geen valse hoop meer en rijd die andere paarden nog altijd met erg veel plezier (zou dat ook niet kunnen missen overigens), maar het is allemaal gewoon net wat rustiger in mijn koppie. :)

Wanneer de beste tijd is om een eigen paard te kopen? Dit is denk ik per persoon verschillend, de een is er pas echt aan toe wanneer die afgestudeerd is een baan heeft en een eigen huisje en alles, de ander al veel eerder wanneer die nog volop bezig met is met de studie. De een heeft heel vroeg al het verantwoordelijkheids niveau en de ander juist weer wat later bv. Denk dat een ander dit niet voor je kan bepalen, daarbij gaat het kopen van je eerste eigen paard heel veel samen met een boel wikken en wegen constant ben je erover aan het denken of het echt wel kan, is het wel verantwoord, moet het paard dan niet over een jaar weer weg? En alles, dat is in mijn ogen sowieso al een pluspunt en als je daarna tot de conclussie komt dat je het allemaal wel prima kan bolwerken en je dan dat paardje koopt je sowieso een heel wel overwogen keuze hebt genomen. Op jonge leeftijd een paard kopen zonder er goed over na te denken is in mijn ogen dan juist weer niet goed, dit zijn vaak echt impuls aankopen en daarbij ben je vaak zelf ook nog volop in ontwikkeling.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:23

Ik was 24 toen ik mijn paard kocht (heb haar nu bijna 2 jaar), zat in het laatste jaar van mijn HBO-opleiding en woonde samen met mijn vriend (nog steeds hoor :D ).

Vroeger heb ik een hele tijd op een manege gereden, maar naar verloop van tijd kreeg ik andere hobby's en stopte ik met paardrijden. Toen ik ging samen wonen met mijn vriend ontdekte ik dat hier in de buurt op de heide een manege lag, toen begon het weer te kriebelen. Paar maanden op de manege gereden, maar hoe ze daar met de paarden omgingen kon me niet bevallen... Dus gestopt en op zoek gegaan naar een verzorgpaard.
Verzorgpaard heb ik ongeveer 2 jaar gehad, daar heb ik heel veel geleerd (meer dan in al die jaren op de manege), daar heb ik ook mijn instructrice leren kennen. Op een gegeven moment begon het hebben van mijn eigen paard wel heel erg te kriebelen en samen met mijn instructrice ben ik op zoek gegaan. Nadat ik bij een paar paarden was gaan kijken heb ik mijn merrie gevonden *\o/*

Ik had me altijd voorgenomen om eerst af te studeren en een baan te zoeken en dan pas een paard te nemen, maar toch is het anders gelopen en ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik kocht haar tijdens mijn afstudeerstage, toen kreeg ik dus stagevergoeding van EUR 300,-.
Ik heb wel altijd veel gespaard, dus dat was op zich geen probleem. Stalling kostte toen EUR 150,- per maand (nu EUR 160,-), hoefsmid kost me ongeveer EUR 40,- per maand (verdeeld over alle maanden en alleen in de zomer, 's winters staat ze blootsvoets i.v.m. de sneeuw).
Mijn merrie krijgt geen extra voer, ze is flink genoeg :') Dus dat kost me niks extra. Wel krijgt ze 2x per jaar een kuur met een kruidensupplement, dit kost EUR 60,- per kuur, dus zeg maar EUR 10,- per maand.
Daarnaast volg ik Centered Riding lessen, ong. 1x per 3/4 weken. Een 5-lessenkaart kost me EUR165,-, per jaar heb ik daar dan ong. 2 van nodig. Ligt beetje aan de winter, als het een strenge winter is, rijd ik weinig omdat ik niet door de sneeuw durf te ploegen met mijn paard :=
Dan ga ik volg ik nog zo'n 1 à 2 x per jaar een clinic waarvoor ik een trailer moet huren, plus de kosten van de clinic uiteraard.
Als je al die kosten plus de kosten van "accessoires" bijelkaar optelt en door 12 deelt, zal ik op zo'n EUR 400,- per maand uitkomen.

Om je vraag te beantwoorden hoe het paard gehouden wordt;
Mijn paard staat op een kleinschalige privéstal, wordt 's morgens vroeg op de wei gezet in een merriekudde, 's avonds wordt ze naar binnen gehaald. Haar stal wordt dagelijks gemest, hooi zit ook bij de prijs inbegrepen. Als je krachtvoer wil geven, moet je dat zelf kopen. Stalhouder voert het wel voor je als je dat wil.
Op stal hebben we een buitenbak en super uitrijmogelijkheden. Van dat laatste maken wij het meeste gebruik :D Ik ben een recreatieruiter en rijd meerdere keren per week buiten.