Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zaro77

Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 14:31

Paardenrusthuis ‘paardenkamp’ in Soest heeft een bijna continu gesloten wachtlijst.
Het paardenrusthuis werkt met een niet transparante ‘wachtlijst’ waarop paardenleeftijd of de duur van begunstiger zijn geen invloed hebben.
Jonge veulens houden dus plaatsen op de wachtlijst bezet zonder dat er een toetsing heeft plaats gevonden of het paard nog leeft of misschien al verkocht is.

Tot mijn verbijstering kom ik er na ruim 20 jaar trouw donateurschap achter dat mijn paard niet kan genieten van zijn welverdiende (en dik betaalde) oude dag.
Iemand die pas sinds vorige maand donateur is en zijn paard op de wachtlijst heeft gezet, staat dus boven mij terwijl ik al meer dan 20 jaar begunstiger ben.

Veel eerlijker is het als er gekeken zou worden hoe lang een donateur al ruimhartig geeft of als er een leeftijdsgrens wordt ingesteld waarop je je paard kan inschrijven op de wachtlijst. Er is dan geen vage ontransparante wachtlijst nodig die bijna continu gesloten is.
De wachtlijst is op de huidige manier niet actueel want paarden worden tussentijds verkocht of komen te overlijden.

furious

Re: Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:36

Heb je ook aan het rusthuis gevraagd waarom ze zo te werk gaan?
Is het ook niet zo dat politiepaarden sneller een plek krijgen dan een particulier paard?

Wel vervelend dat je paard nu niet kan genieten van een pensioen in dat rusthuis. Misschien naar een andere opzoek gaan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:36

Tja dat is minder he.

Maar aan de andere kant, donateur zijn is een eigen keuze en vrijwillig, dat geeft geen recht op dat jouw paard er komt te staan.

Ik vind dat als een paard een eigenaar heeft dat het geen recht heeft op een paardenrusthuis, dat is meer voor zwaardere gevallen zoals manegepaarden die het dubbel en dwars verdiend heeft en of paarden die hun hele leven hard had gewerkt en bij de slacht zou eindigen omdat het te oud wordt, die verdienen deze plaatsen bij deze rusthuizen.

Maar voor gewoon een paard van particulieren is het anders vind ik, je zorgt er maar zelf voor, je had er zelf voor gekozen een eigen paard te nemen en het wordt ook oud he met de jaren, dat weet je vantevoren, want jouw paard heeft jou, toch? want anders is het niet eerlijk tegenover de paarden die het echt nodig hebben en het dubbel en dwars verdiend heeft, er zijn maar beperkte plaatsen.

Door heel NL zijn er zoveel paarden die oud zijn die kan er natuurlijk niet allemaal komen te staan.

Ikzelf zorg zelf voor mijn paard, vind het veels te leuk om hem oud te zien te worden en er zelf voor te zorgen, hij heeft toch altijd mij plezier gegeven.

Ik vind het triest dat er zoveel mensen hun paarden wegdoen omdat ze te oud worden om er voor in de plaats een nieuw jonger paard te laten komen, dat vind ik zo raar.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:47

vind het persoonlijk wel raar dat je dus al een veulen op de wachtlijst kan zetten. Zou het niet eerlijker zijn als je pas vanaf een bepaalde leeftijd je paard kan aanmelden voor een rusthuis en er nog naar de situatie van het paard wordt gekeken?
Een geblesseerd ouder paard zou dan toch voor moeten gaan op een paard dat best nog een paar jaartjes als recreatiepaard gebruikt kan worden?
Donateur of niet, er moet naar het individuele paard worden gegeken en niet naar de eigenaar.
Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:48

Ik weet al 20 jaar dat het kansloos is om je particulier aan te melden. Ik heb er daarom voor gekozen om zelf een prettige plek voor m'n maatje te vinden en zelf dit te bekostigen. Als je afhankelijk wil zijn van een stichting voor een goede oude dag voor je paard moet je geen paard nemen want ze worden oud en je hoort er dan ook voor te zorgen. Dat jij donateur bent is eigen keus, dat hoef je niet te doen. Daarom kan je niet verwachten dat jouw paard eerder aan de beurt is dan een ander.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:51

Ik meen dat je je paard pas op mag geven als hij de 18 (of 20? weet niet meer zeker) gepasseerd is. Dat wás althans wel altijd zo. Kan me niet voorstellen dat ze dat, gezien de enorme, altijd gesloten want overvolle, wachtlijst?
Ik zou ze eens bellen, om te vragen hoe het zit, en of er wat voor je paard geregeld kan worden. Het donateurschap geeft geen recht op een plek voor je paard trouwens; daar zijn ze wel heel duidelijk in.

Soest heeft een mooie plek voor paarden hun oude dag. Die van mij gaat er echter niet heen: je moet er namelijk afstand van je paard doen, dus hebt er niks meer over te zeggen. Die ouwe van mij blijft dus tot hij omvalt maar geld kosten, want ik doe 'm niet meer weg. ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:54

Grauwman en LecyTinker, precies, dat is ook hoe ik erover denk.

En de stichting heeft groot gelijk, particulieren die zorgen maar zelf voor hun dieren, ze kozen er zelf voor om een eigen paard te nemen toch?

Ik vind het dan ook erg raar om er van vanuit te gaan dat iemand anders er wel voor zorgt als je ze zat bent omdat ze te oud worden.

Doneren = ze te helpen om de kosten te kunnen bekostigen en niet om jezelf te helpen.

Jouw paard heeft jou als eigenaar dus is het geen zielig geval of die plek verdiend heeft.

Waarom vind je dat paardenrusthuis Soest rare sprongen maakt? dat doe je juist zelf door er vanuit te gaan dat jouw paard erheen mag????? omdat je geen zin in hebt voor een oud paard te zorgen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-08-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:57

Ragdollcat schreef:
En de stichting heeft groot gelijk, particulieren die zorgen maar zelf voor hun dieren, ze kozen er zelf voor om een eigen paard te nemen toch?

Wie mogen dan, volgens jou, wel naar het rusthuis? Iedere eigenaar, politie, manege of wat dan ook, heeft zelf voor het paard gekozen, dat geldt niet alleen voor particulieren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:58

Goh drie berichten op bokt, kom je je aanmelden om hier over te klagen?

:O

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:58

Diablo: Paarden die er recht op hebben. niet van gewone particulieren die zorgen maar zelf voor hun dieren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:59

Ieder paard heeft er recht op. Jij als eigenaar moet toch zelf weten hoe je je paard zijn oude dag door laat brengen?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:01

Arabesk schreef:
Goh drie berichten op bokt, kom je je aanmelden om hier over te klagen?

:O

En ook nog alle 3 hetzelfde.... 8)7

M'n oma geeft flink aan de kerk,die denkt ook dat ze zo haar plekje kan kopen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:04

Vroeger verkochten ze aflaten om in de hemel te komen _O-

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:05

Ik lees trouwens wel op de site dat je moet doneren om op de wachtlijst te komen. Dus betalen moet je sowieso als je je paard daar wil hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:06

Nee, alleen paarden die er recht op hebben.

Klopt, als eigenaar moet je zelf weten, verkopen of eind aan maken als je ze niet meer wilt verzorgen, of zelf verzorgen of kies een pensionstalling dat meer bij je oude paard past als huidige te duur is of wat dan ook.

Dus als een paard particuliere eigenaar heeft dan heeft ie er gewoon geen recht op vind ik, want die heeft een baasje.

Verder ga ik er niet meer op jou in, want je bent net zo egoistisch als TS. Geef de andere paarden die er recht op hebben een kans van pensioen te genieten, dan jouzelf een kans te krijgen om een nieuw paard ervoor in de plaats te laten komen, want een 2e paard erbij te nemen is te duur he.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:08

Ik vind dat zo'n kromme gedachte gang...M'n oma denkt dus echt zo...

Mensen die dus niks geven aan het hart fonds of kanker-blinden-darmziekte fonds (etc etc) Die mogen dus langer wachten dan de mensen die wel geld hebben om te doneren..
Zwart-wit gezien is dat wat de ts zegt (die overigens weinig reageert)

Enigste wat je zou kunnen vragen is of Soest dit ook echt doet want je typt het wel maar is het ook op feiten gebasseert?
En het is aan de leidinggevenden daar om veulens/jongere paarden toe te staan op de wachtlijst..(??)
Vind het wat vaag allemaal

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:12

Wat is het verschil tussen een eigen paard en een manege paard? Die manege heeft er toch ook zelf voor gekozen? Dat een politiepaard voor gaat kan ik dan nog wel begrijpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:12

tjoh, wat zij we allemaal aardig naar elkaar..
ik snap de verwarring best als het idd echt zo is als ts meld. jij je paard al jaren op de lijst en donateur, en een ander net donatuer en later op de lijst en eerder aan de beurt? dat zou vreemd zijn..
ook veulens die al aangemeld zijn vind ik raar want er is toch een minmiale inschrijfleeftijd?
ik zou er gewoon een telefoontje aan wagen en vragen hoe het nu zit,volgens mij horen ze je dat gewoon te kunnen vertellen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:13

Ragdollcat schreef:
Nee, alleen paarden die er recht op hebben.

Klopt, als eigenaar moet je zelf weten, verkopen of eind aan maken als je ze niet meer wilt verzorgen, of zelf verzorgen of kies een pensionstalling dat meer bij je oude paard past als huidige te duur is of wat dan ook.

Dus als een paard particuliere eigenaar heeft dan heeft ie er gewoon geen recht op vind ik, want die heeft een baasje.

Verder ga ik er niet meer op jou in, want je bent net zo egoistisch als TS. Geef de andere paarden die er recht op hebben een kans van pensioen te genieten, dan jouzelf een kans te krijgen om een nieuw paard ervoor in de plaats te laten komen, want een 2e paard erbij te nemen is te duur he.

Heb je het nou tegen mij?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:16

knollentuin schreef:
tjoh, wat zij we allemaal aardig naar elkaar..
ik snap de verwarring best als het idd echt zo is als ts meld. jij je paard al jaren op de lijst en donateur, en een ander net donatuer en later op de lijst en eerder aan de beurt? dat zou vreemd zijn..
ook veulens die al aangemeld zijn vind ik raar want er is toch een minmiale inschrijfleeftijd?
ik zou er gewoon een telefoontje aan wagen en vragen hoe het nu zit,volgens mij horen ze je dat gewoon te kunnen vertellen.

Als dat zo is ok dat zou raar zijn. Maar als het enkel het feit is dat de ts langer doneert zie ik er geen graten in. Als die persoon zijn paard eerder op de lijst zette dan is hij eerder.

En al derest bespreek je beter met het rusthuis zelf. Snap het nut ook niet zo van dit topic.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:18

Lauren_ schreef:
Wat is het verschil tussen een eigen paard en een manege paard? Die manege heeft er toch ook zelf voor gekozen? Dat een politiepaard voor gaat kan ik dan nog wel begrijpen.

Als manege moet je geld opbrengen, dan heb je niet altijd de kans om het dier aan te houden tot je een plekje gevonden hebt.
De politie kiest toch ook zelf ervoor :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:19

er wordt hier behoorlijk gekeken naar het belang van de eigenaar. Zou het niet eerlijker zijn om naar het belang van het paard te kijken?
Een paard wat niets mankeerd, zou gewoon nog verder kunnen leven als recreatiepaard (in mijn ogen) Als je je paard naar een rusthuis wil steken, geef hem dan in bruikleen aan iemand die een grasmaaier of gezelschapspaard zoekt en maak daar een duidelijke afspraak mee.
Maar je hebt paarden die serieuze verzorging nodig hebben op hun oude leven, geef die een kans om nog als gelukkig dier te mogen sterven.
Rusthuizen zijn ook niet meer dan instanties waar alle oudjes samen komen. Zijn genoeg mensen die een oudje zoeken om hun andere paard gezelschap te houden.
Ik heb er misschien een andere kijk op, maar dingen zoals opfok (hemel, krijg nu half Bokt over me heen) en rusthuizen zijn echt een 21ste eeuw oplossing. Deze dingen zag je vroeger echt niet (in deze mate).
Dus het is niet het einde van de wereld als je je oudje er niet kan krijgen, genoeg mensen die een oudje wel ter adoptie of zo willen hebben.
Zo wie zo vind ik donatie-verpliucht-voor-kanshebbing-op-plaatsing al een rare situatie. Want dan koop je jezelf gewoon in. Als je echt wil dat je oudje ergens goed terecht komt, maak dan een potje aan wanneer je je paard koopt en spaar voor zijn pensioen ipv je hoop te vestigen op een organisatie.
Ik spaar geen pensioen, want mijn generatie gaat die toch niet meer krijgen, moet ook mijn eigen potje maken. Dus twijfel er niet aan dat dit ook het geval gaat zijn voor mijn dieren oudjes.

notalowed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:27

@ LecyTinker _/-\o_ jij denkt voor de paarden wauw en daar ben ik het mee eens

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:27

Ragdollcat schreef:
Waarom vind je dat paardenrusthuis Soest rare sprongen maakt? dat doe je juist zelf door er vanuit te gaan dat jouw paard erheen mag????? omdat je geen zin in hebt voor een oud paard te zorgen.

En waarom zou het paard van iemand die sinds een maand doneert er wel heel mogen, zoals TS in haar beginpost heeft gezegd?

Het is logisch dat zij bepalen wie er wel en niet mag komen maar als je bij donatie ook een paard op de wachtlijst kunt zetten lijkt het me logisch dat de paarden op de wachtlijst ook mogen komen? Anders plaats je zo'n paard toch niet op die wachtlijst? En als het alleen gaat om het bieden van een goede dag aan politiepaarden ed dan moeten ze de opzet gewoon duidelijker maken = geen wachtlijst, enkel doneren.
En ja, er zijn nu eenmaal mensen die doneren puur omdat hun paard daar later heen kan, ik zie niet in waarom dat dan zo'n zonde is, als je je paard naar een betaald rusthuis brengt heb je hetzelfde idee alleen betaal je bij Soest vooraf ipv op het moment dat hij er staat.

Edit; verder ben ik het helemaal eens met LecyTinker.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:30

Nee Anneliesdj, volgens Ragdollcat ben je dan egoïstisch.