rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:49

Ooh wat een geweldig topic! :D Ik weet niks van het rijden van vroeger, maar het klinkt een stuk 'onbezonnener' (bestaat dat woord?) en gezelliger dan nu, met onze hulpteugels, franjes en voorschriften bla bla.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:52

Hulpteugels? Bij ons werd je er mee uitgelachen! Behalve een martingaal bij het springen. De eerste keer dat een vriendinnetje met een Thiedeman reed, kwam iedereen kijken! Dat was in.... ff denke....1980, ietsje later misschien...

Ik weet het, ik ben een ouwe taart, maar op Bokt zie je dat gelukkig niet, ha ha!

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:59

Laatst bijgewerkt door ElineS op 26-08-11 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:00

Oja hier kan ik ook goed over mee praten.

Bij ons op de manege gingen we altijd met de pony's grazen over de berg.
Zodat niemand kon zien dat we gingen springen zonder zadel en alleen met een halsterje.
En kwam er dan een pony terug op de manege omdat we er af waren gestord ,dan was hij ons ontsnapt

O we hebben zon lol gehad in die tijd
Pickniken en dan met 2 man op een pony in rengalop gaan.
En dat allemaal zonder cap,want dat was wat voor watjes.
Had er wel een maar liet hem altijd aan mijn fiets hangen :o

Zorro_Bjorn

Berichten: 182
Geregistreerd: 11-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:02

Nostalgie alom. Wie is er trouwens nog van de vilten sjabrakjes? En idd. koordsingels. Moeders weer aan het werk gezet om van een oude (witte) kussensloop een singelhoes te fabriceren. Lage neusriemen of een Engelse (hoge) neusriem. Ponykamp op de manege (geen binnenbak), gezellig in een tentje slapen. Op wedstrijd met zijn allen in de vrachtwagen, nu kan je niet eens meer mee met iemand in de trailer...En de driehoekjesfrontriem was een standaard uitrusting voor de wedstrijden

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:03

wij werden op ponykamp in een trailer gestopt om vervoerd te worden dat zou nu meteen een rel zijn _O-

RamboBink
Berichten: 236
Geregistreerd: 18-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:04

jaaaa! of op je pony gaan zitten die op de manege in de wei stond (alleen een halster aan en zonder cap) en dan gewoon rondgalopperen en kijken wie het het langst volhield! Nu mag je alleen bitloos rijden als er verder niemand in de bak is. Echt.... *zucht*

*Ik kan ook niet echt over 'vroeger' praten hoor hihi, maar ik liep vanaf mijn 6 op dezelfde manege rond waar ik nu nog kom, heb alles meegemaakt en helaas ook de veranderingen).

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:05

OOOOHHHHHHHHHH KWIJL KWIJL <3 <3 <3 ................

Die van fluweel zijn nog mooier, maar deze zou ik al heel graag willen hebben. Lekker retro! 8-)

Die allereerste is ook heel 'hot', die heb ik nog nooit gezien....

@Ijspeert, ik had de cap altijd op als ik naar de manege fietste, ^) en daar deed ik hem af als ik op de pony klom..... _O-

Toch ook eens gaan zoeken in de ouwe doos, dit topic is briljant!

pullaar
Berichten: 359
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:07

Zo herkenbaar ...

De fluwelen cap met rek onder je kin die enkel gebruikt werd op wedstrijd,
om het eerste thuis na de training,
liefst door de sloot...

Waar is de tijd...

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:13

Mousmous schreef:
Toen waren die spelletjes nog leuk, zo'n dropping, hadden we tenminste geen ipad :)

precies, ** denkt aan die situatie van die reclame *** :j :')

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:16

Wij reden gewoon op shetjes zonder cap, zadel of hoofdstel. We scheurden door de boomgaard op die pony's. Soms bleef er iemand aan een tak hangen en die viel er dan af! Geen idee trouwens van wie die pony's waren...

De kantine op de manege was gewoon een verbouwd kippenhok. In mijn herinnering veel gezelliger en knusser dan de mooie moderne kantine die er nu is. In de winterdag dronken we een jaegermeister tegen de kou (waren een jaar of 15 denk ik).

Er komt steeds meer boven drijven als ik aan die periode terug denk!

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:16

Wij reden gewoon op shetjes zonder cap, zadel of hoofdstel. We scheurden door de boomgaard op die pony's. Soms bleef er iemand aan een tak hangen en die viel er dan af! Geen idee trouwens van wie die pony's waren...

De kantine op de manege was gewoon een verbouwd kippenhok. In mijn herinnering veel gezelliger en knusser dan de mooie moderne kantine die er nu is. In de winterdag dronken we een jaegermeister tegen de kou (waren een jaar of 15 denk ik).

Er komt steeds meer boven drijven als ik aan die periode terug denk!

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:16

zwemmen met de ponys in zee.
volle rengalop over het strand of in de zee.
En dan over de kop slaan in het water

Wij hadden bij ons op de manege een pony die altijd vol in galop de berg afging en dat in de duinen door die kleine paadjes met doornduinstruiken.
En de rest er natuurlijk in volle galop achteraan.
Hoe vaak we aan het eind van het pad niet de met alle ruiters aankwamen .
En dan onder de doorn eruit komen.

Altijd een leuke maar pijnlijke ervaring.

Maar er gebeurde nooit erge dingen we klommen er allemaal weer op en gingen verder.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:17

En dan die lubberende elastiek onder je kin, en het dopje dat er al afgevallen was!

Zorro_Bjorn

Berichten: 182
Geregistreerd: 11-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:17

Foto uit de oude doos. Let op, hoge neusriem, vilten sjabrak, geen hakken onder schoenen, geen rijbroek, geen cap, gewoon bij een oud mannetje die zijn pony's op het (toen nog) niet volgebouwde industrieterrein had staan. Dat waren nog eens tijden.....
Afbeelding

Ik gok eind jaren 70, begin jaren 80 (vorige eeuw uiteraard :D )

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:17

En de kantine had een gezellige zithioek en een FLIPPERKAST.
Ben nog steeds verliefd op die dingen.
Laatst bijgewerkt door ijspeert op 26-08-11 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:19

jamiroquai schreef:
En dan die lubberende elastiek onder je kin, en het dopje dat er al afgevallen was!

En op een gegeven moment kwamen er van die tuigjes die je om je cap heen moest doen zodat hij veiliger was en beter vast zat..

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:20

Ik had een rijbroek die mijn moeder zelf gemaakt had. :(

Ik schaamde me rot.
Heb toen snel van mijn zakgeld een andere gekocht

Die tuigjes kwamen later pas ik had ook zon elastiekje maar die ging atijd over het klepje aan de voorkant :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37408
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:22

Nostalgie, gelen vilten shabrakje, rood/wit gedriehoekt frontriempje. Naar wedstrijd met 50 pony's onder het zadel met 4 man fietsbegeleiding in 4 groepen met de pont de Maas over. Langs de weg naar het wedstrijdterrein dat 15 km verderop lag. Daar 700 ponys aan metalen kabels vastgeknoopt de hele dag. Zonder veel geruzie of blessures of ongelukken.

Ons club tenue bestond uit een beige koltrui met bruin leren vestje. En de roodwitte frontriempje en de gele vilten rekjes, een andere kleur was er niet.

Of het transport in de vrachtwagen om en om geladen zonder deken of beenbescherming.

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:24

Ik geloof ook dat de kinderen van tegenwoordig niet zo een leuke tijd hadden als wij "oudjes" met de paarden.
Tegenwoordig moet het allemaal super veilig zijn.

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:25

jamiroquai schreef:
En dan die lubberende elastiek onder je kin, en het dopje dat er al afgevallen was!


en maar draaien aan dat dopje _O-

Maar dat is niet alleen met de paarden zo, toch? Als ik kijk naar mijn jeugd (38 nu) en de kids van nu, dan ben ik zoooo blij :D

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:26

:+ ik heb in Aken een stand gezien waar die retro frontriemen verkocht werden *\o/* .....helaas voor de liefhebbers geen idee hoe de bedrijf heet die ze verkoopt.... }:0

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:29

Jawel , vanLotje, maar alleen het paardenonderdeel is al zo leuk om over te kletsen

Rijbroeken waren trouwens altijd beige, sommigen hadden al een zwarte, en dat was in de jaren 80 natuurlijk hypermodern, in de New Wave periode!

Misschien zijn de frontriemen wel op Horse Event.....

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:29

ik maakte zelf mijn frontriemen, met een stukje fluweel die ik erom heem naaide en met zilverdraad maakt ik die 3 hoekjes.
Toen had je heel veel in donkerbruin leer, waar nu iedereen weer om zit te springen.
peesbeschermers deed niemand om, cap ook niet. Chabrak was een in een 4-kant gevouwde paardendeken.
ponykamp sliepen we in een slaapzak op strobalen ;-)

Ach die goede oude tijd toen we allemaal gevaarlijke dingen uithaalde en toch niemand zich bezeerde.
Toen hadden we een goede zit omdat we veel zonder zadel reden.

quintusgl

Berichten: 4461
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:34

Da's ook toevallig; zat gisteren net te denken of je de ouderwetse frontriempjes nog ergens zou kunnen krijgen. Mijn eerste hoofdstel had een blauw-wit driehoekje..........zal het nooit vergeten ;-) En idd met de hele ponyclub op de vrachtwagen (en nog een andere van een dorp verderop) en dan de hele dag op wedstrijd. elkaar aanmoedigen en dan met de prijsuitreiking was het een eer als je de clubvlag mocht dragen! Wat een plezier hadden we toen! Ook kan ik me niet herinneren dat de apaarden geschoren werden......die werden gewoon met wintervacht gereden. Ook in de wedstrijden.
En de cap?? Die was voor op de fiets! Geen geneuzel over wie er hde mooiste kleren had.........er was alleen maar creme, zwart of blauwe rijbroeken. En idd vilten kleedjes onder de zadels. Ik heb altijd in de veronderstelling gezeten dat er alleen maar lage neusriemen waren, maar zoals ik lees ook al engels?