rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:10

biks eten? deden? eeuuhhh.... nou....



:\



je moet toch proeven om te kunnen voorspellen wat je paard lekker vindt?

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:11

Oeps ik wordt oud geloof ik (38) ik herinner me dit ook allemaal. * driehoekjes frontriem * lage neusriem/ glad leren teugels i.p.v anti slip * vz zadel i.p.v dressuur was goed voor alle diciplines * met 8/9 pony's in de vrachtwagen op concours * vilten dekjes / clubdekjes / clubtruien * elkaar voorlezen op wedstrijd en om de beurt pony wacht bij de vrachtwagen * parade rijden en de clubvlag/ vaandel aan je beugel (en zwaar dat dat ding was) * samen de clublessen volgen 10 man in de bak was weinig toen, enkel voor een concours kreeg ik wel eens een prive les * de witte tape rond de knotjes * spelletjes dag snoeihard over het veld met zijn allen en alles ging toen goed hoor ieder bleef op zijn knol zitten. * in de zomer met zijn allen op buitenrit en na de rit met zijn allen voor de stal kletsen. Waar zijn de tijden van toen gebleven

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:11

Wij hadden toen een instructeur die we 'Meneer Smit' moesten noemen, niks voornaam. En die stond in zijn tweedjasje les te geven met zijn leren laarzen. En ik bleef me maar afvragen waarom zijn laarzen wel zo mooi 'inzakten' bij de enkel en mijn rubberen laarsjes dat niet deden :')

frensje
Berichten: 726
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:12

Haha geweldig herkenbaar topic dit.

Ik had idd ook zo'n mooie blauwe witte ruitjes frontriem en op wedstrijd gebruikte je altijd tape om de vlechtjes. En de parade met vaandel van de club.... En een cap??? Die deed je vooral niet op en als je hem dan toch op moest dan zonder elastiek en maar hopen dat je getoupeerde kuif niet inzakte :=
En idd een koord singel en de dekens, gewoon groen of bruin, niks geen logo's erop. Ja jonkies onder ons, dat waren mooie tijden +:)+

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:18

Dankje :D

was er gewoon op gekomen al het boek te doorbladeren. een editie van 1975 :p ik heb leren rijden in 1999 dus pakken jarenn later en toch kwam er zo een gevoel van vroeger naar boven die goeie tijd van toen

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:18

Wij hadden elk jaar een soort van onderlinge clubwedstrijd.
Waar ook een cross bijhoorde natuurlijk, stuk door het bos met hindernisjes en door weilanden.
Daar deed ook iedereen gewoon aan mee, paarden en pony's, maakte allemaal niks uit.
Gewoon keihard crossen en springen, er viel wel eens iemand af, maar iets ernstigs is er nooit gebeurd.
Leek wel of ook niemand bang was of wat dan ook, het hoorde er gewoon allemaal bij.

StAppie

Berichten: 161
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:21

Erg leuk topic!!!! Ik ben zelf 26 maar mijn opa zat bij de rijvereniging toen hij jong was!!

Ik kreeg mijn eerste a pony van mijn opa, Ik was toen 4 een jutte zak erop met singel en rijden maar, spijkerbroek en rubberlaarsjes.

Als ik in mijn winterdip zit en loop te klagen dat ik niet kan paardrijden en ik zo baal, zegt mijn oma altijd:

Ach vroeger stonden alle paarden 's winters stil en moesten ze wanneer het tijd was ook weer aan het werk

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:21

Ja en er werd ook nooit gesprongen met bepaalde en speciaal ontwerpte beenbeschermers voor de cross en zonder BP.
In een andere boek ( ook ouder ) van in 1990 ong. concours eventing allemaal zonder BP

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:25

Oh, maar het kan nog wel hoor, lol maken met de ponys als penny nu...

Ik heb ook nog op ouwe zadeltjes gereden met een paardendeken eronder...
Crossen door het bos en onderweg alle omgezaagde bomen springen.
Dropping: Met z'n allen in de trailer (en inderdaad stil zijn om niet "ontdekt" te worden" We zijn eens zo'n twintig km van stal gedropt... Geloof dat ik toen één van de twee bikkels was die niet miepte :')
Ik heb wel hele lessen zonder zadel of beugels moeten rijden, bierviltjes bij mijn knieën ken ik ook... En ik heb zelf nog een mooie ouderwetse frontriem! :)
Jahoor, het kan wel! Dit is allemaal misschien zeven, acht jaar geleden. Minder nog...

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:33

wat mooi dat dat toen nog zo normaal was & wat een ellende dat dat nu niet meer zo normaal is :(
lang leve de gedachten aan vroeger :)

marjolein_el

Berichten: 4356
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Bergen Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:35

RamboBink schreef:
'Vroeger' op ponykamp werd je met z'n alle in de vrachtwagen geduwd en ergens gedropt. Tegenwoordig mag dat ook niet meer



nou dat deden wij wel gewoon met school hoor :Y)

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:36

Ik was toen ook helemaal fan van de Bianca Vermeulen boekjes :D
(die heb ik nog steeds allemaal)

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:39

Oh jaa! Die heb ik ook!

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:40

Ik ben de blonde op de Fjord Muis. Niet zo heel goede kwaliteit maar als je goed kijkt:
zie je een groen vilt dekje onder het zadel op de zwarte
zie je mijn capbandje op mijn cap zitten ipv onder mijn kin
zie je hoofdstel met lage neusriem die werkelijk elk paard had
Check de kraag van de blousjes, die waren bij wijze van spreken groter dan de hele blouse, was hélémaal in in 1977!




Afbeelding

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:42

Of de jill serie! Dat waren zulke humoristische boekjes!!
Lees ze nog steeds soms :o

Gave foto!

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:45

Pri_lady, ge-wel-dige foto!!!! Echt leuk om te zien!!

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:45

wow geweldige foto :D

marjolein_el

Berichten: 4356
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Bergen Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:45

Ons clubje komt dan toch nog redelijk in de buurt van hoe het was in die tijd. := Onderlinge wedstrijden waar je de hele dag rondhangt, en als afsluiting natuurlijk parade. Ponykamp met de veewagen (al tijdje niet meer hoor ;p). Clubtenue, sinterklaasoptoch. Vier/zestal. Hartstikke leuk :D

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:55

Ja de sinterklaasintocht was elk jaar weer een hele ervaring. Door weer en wind en uren wachten op die boot, met 20 knollen dwars door alle drukte heen met de Fanfare er achter.
Alles dat 18+ was reed op een platkontige, groothoofdige Gelderlander. Allemaal met zo'n lage neusriem waardoor die koppen nog groter en suffer leken haha.

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:57

En laten we het kerstspringen niet vergeten met een kaal kerstboompje naast iedere hindernispaal :D

(maar volgens mij is dat nu nog steeds traditie op een hoop manege's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:57

ik kom niet uit 'die tijd' maar heb even gegoogled op verhuisdekens,
die hebben wij nogsteeds :Y)

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:59

Ooooh, en alle paarden en pony's op stand, en geen dierenbescherming die kwam controleren.... dat was dan wel weer sneu, een lekker stalletje is toch fijner...

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:00

Pony's met half afgevreten deuren...

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:03

Ho jaa die herinner ik me nog.
Een pony die zijn deur zo geknaagd had dat ie aan de borst kwam xD

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:04

Alatariel schreef:
Ik lees: het witte tape om de knotjes. Man man man wat een gehannes was dat zeg en toch was het zo bereleuk met zn allen.

En blij te lezen dat niet alleen voor mij de wijze van instructie herkenbaar en blijkbaar ook prettig is. Ik vind het tegenwoordig vaak maar gepiep. Als ze niet willen poetsen mag je er amper wat van zeggen. Uhhhh nou dat hoefde ik niet te proberen, dan kon je of naar huis of poetsen rijden maar dan ook nog even extra corfee.

Wij aten trouwens ook biks haha vraag me niet waarom hoor, nog meer die dat deden?


Hahaha, herkenbaar!! Je moet alles proeven he? hihi. Haver ook trouwens. De geplette was het lekkerst! _O- _O-

Wat een heerlijke tijd was dat. Cowboytje spelen en inderdaad gewoon van je pony afvallen in galop. Je werd tenslotte neergeschoten met een pijl door een indiaan! Gewoon zonder zadel, twee touwtjes aan een halster en gaan met die banaan. Overal heen met de pony's, niets was te gek.
En dan die idiote caps... die ging je toch niet opzetten? Alleen als je op concours ging. Dan nog ging het stiekje over de klep.
De vilten dekjes, de koordsingels, de driehoek frontriemen en de bijpassende plakband voor de vlechtjes. Hahahaha. En oh ja... leren rijlaarzen? Die hadden alleen de rijken! (de rest had die rubberen die mooi werden opgepoetst voor het concours met zo'n glimstift. Wie kent het nog?) De leren rijlaars bezitters gingen ook met een EIGEN trailer naar concours.. De rest van het gepeupel werd gewoon in de vrachtwagen gepropt, overigens altijd zonder problemen en je was daar dan gewoon de hele dag. Pony's met zijn allen aan een ijzeren staaf van meters lang, naast elkaar. Geen probleem.

Als je dan vergelijkt met nu... wat ben ik blij dat ik dat mee heb mogen maken en ECHT lol met mijn knol heb gehad!!!