rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 15:00

hey hey

Tijdens het herinrichten van mijn kamer ben ik op een boek gevallen ( paarden en pony's) - uitgaven van 1975- en wat me opviel is dat er veel zonder dekje wordt gereden of alleen een stukje rechthoekig stofje.
Ook dat veel PONYruiters ( meisjes van 10 tot 14 gok ik zo) die hun pony onder het zadel showen en dressuren tijdens een wedstrijd alleen met zadel rijden en met S&T rijden.

Nu swat... Ik zie heel veel foto's waarvan ik denk, moest je nu zo rijden dat je letterlijk wordt afgeschoten ( hier op bokt dan :+ ), maar er toch zo klassiek uit ziet en heel minder chichi en frulletjes als nu.
Het maakte toen echt niet uit welk niveau je reed en dat je met S&T reed zonder Z (of andere landen hun hogere niveaus) te zijn en heel van die commentaren.

Nu weet ik ook er zijn heel veel dingen veranderd, basistechnieken beter geworden en de instructerus waarschijnlijk ook enzo.
Voor mij was het gewoon een kalmte gevoel om dit te zien en dat er toen veel minder gediscussieerd werd van dit en dit zo en kan niet en dat zo en je MOET dit doen en dat doen.

Ik moest gewoon van me afschrijven, weet niet of het goed staat, maar goed.
oef :)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:41

Was het een oorspronkelijk Engels boekje? Daar werd behoorlijk anders omgegaan met diverse zaken, zeker in die tijd.

RamboBink
Berichten: 236
Geregistreerd: 18-02-10

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:43

Dat is bijna met alles eigenlijk.. en persoonlijk vind ik dat ze af en toe wat overdrijven.

'Vroeger' op ponykamp werd je met z'n alle in de vrachtwagen geduwd en ergens gedropt. Tegenwoordig mag dat ook niet meer

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:44

En dan van die zwart wit foto's met allemaal jodhpur rijbroekjes :D

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:55

Het moet wel engels zijn, daar heb en had je van die wedstrijden. Nu nog steeds met tweed jasjes en jodhpur broeken. Vooral voor de Welsh pony's denk ik.

@ Rambobink, dat weet ik ook nog ja, onze shetlanders stonden onder de halzen van de grote paarden gepropt en zo ging je de hele dag met iedereen tegelijk op pad/wedstrijd.

Paarden/pony's stonden met zijn allen op een rij gewoon vast aan een lang gespannen touw.

Gek genoeg hadden wij thuis met de paarden/pony's nooit geen rugproblemen, nu gelukkig nog niet.
Als ik hoor/lees dat nu iets mis gaat met rijden , wat ik eigenlijk regelmatig als een veelvoorkomend probleem bij paarden/pony's herken, dan ligt het of aan het zadel of het gebit en moet er een osteopaat of fysiotherapeut of wat voor iemand dan ook bijkomen, terwijl wij met een heel simpel vilten dekje reden zonder bontje of extra's en soms met de krakkemikkigste zadels.

In die tijd zou je als osteopaat niet veel verdienen denk ik. :)
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 26-08-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:58

RamboBink schreef:
'Vroeger' op ponykamp werd je met z'n alle in de vrachtwagen geduwd en ergens gedropt. Tegenwoordig mag dat ook niet meer



*shock* Wat!!!! mag dat niet meer??? dat was absoluut een van de beste kamp spelletjes ooit.

Overigens denk ik niet dat de basis technieken tegenwoordig zijn verbeterd. In mijn bescheiden mening is het juist heel hard achteruit gegaan. Eerder moest je kunnen zingen/dansen/acteren/rijden wou je ergens komen, nu krijgt elke idioot het voor elkaar. Het niveau is tegenwoordig bedroevend slecht, kijk maar eens rond in de inrij bak bij een gemiddelde wedstrijd.

@Arabesk, schitterend niet :D

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:00

Toen waren die spelletjes nog leuk, zo'n dropping, hadden we tenminste geen ipad :)

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:02

@ benfan

helemaal met je eens.

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:03

En speelde men buiten, ik zie dat tegenwoordig ook zo weinig. Wij bouwden een hut, roosterde aardappels boven een kampvuur (en wisten een veilig te maken) groeven gaten als echte Duitsers en fietste kilometers ver om leuke dingen te doen.

De dropping.. ik rouw er wel een beetje om

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:07

Gewelding dropping in de veewagen schotten dicht en rijden maar. Ergens in een bos gedropt worden vervolgens een uur de verkeerde kant oplopen voor je wist waar je was! Was toch spannend!

Wat dacht je van rijden zonder cap en bodyprotector als e begon met paardrijden. Ik was laatst bij een nichtje kijken (8 jaar oud) en alle kindjes rijden met bodyprotector, cap en handschoentjes. Geen elitemanege hoor gewoon int dorp in Brabant.

Of met zijn allen op ponykamp (50 kids) met 4 man begeleiding...ook dat ging toen gewoon goed. Met 2 huifkarren achter de tractor gingen we naar het zwembad.

Pff word al oud geloof ik................36 jaar.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:15

Wij hadden alleen met wedstrijden en demonstraties onze fluwelen capjes op.
Ook al zaten we er zonder zadel en achterstevoren zonder cap op, geen mens die daarover viel. Moet zeggen dat we toch ook niet de sloomste pony's hadden, maar we sprongen zonder zadel, crossten door weilanden en keken nergens naar. Comboy en indiaantje spelen ging er best ruig aan toe, er moest er toch altijd wel eentje afvallen als ie 'doodgeschoten' werd. :D

@ Norton,

pfuh, hier een die nog ouder is |(

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:18

Wij reden met verhuisdekens :D mooi opgevouwen onder het zadel
Weet nog dat een pony een gelpad kreeg :oo dat was interessant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:20

hahah ik lief dit topic ben pas 19 maar heb blijkbaar veel gemist :P

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:22

En de retro frontriemen met plastic en kleurtjes, dat was vroeger de blingbling :D

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:26

Die frontriemen, ja. Albert Voorn rijdt er nog steeds mee :)

Niets mis mee natuurlijk, hij ziet er altijd super verzorgd uit.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 26-08-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:27

@Mousmous idd die spelletjes deden wij ook of elkaar gewoon van de pony afproberen te trekken/duwen. Springen zonder zadel was ook garantie voor vallen.

@ Splinter oja...............met die driehoekjes......pff

En nog eentje de lage dressuurneusriemen die toen iedereen had en de bontsjabrakjes. Op wedstrijd plakband om de knotjes in de kleur van de club!!!!!!!!!!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:28

@ norton,

Geweldig he _/-\o_

En dat gedoe om die koordsingel schoon te krijgen als je op wedstrijd ging. :D

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:31

Die opgevouwen verhuisdekens ken ik nog van de manege waar ik reed, ik was toen 8/9 jaar oud en idd die frontriemen met die gekleurde tape haha!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:32

@ benfan,

Idd, lekker buiten spelen. Was toch beter dan de hele dag achter die pc.
Je had ook altijd wel wat te doen, het was zelden saai, we verzonnen van alles.

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:32

Jep geweldig dit topic! Ik ga ff Norton rijden nu maar dan wel met alleen Engelse neusriem (geen lage), dubbelgebroken aurigaan watertrens met bitringen (geen bustrens), met steentjesfrontriem (geen driehoekjes). Katoenen pad met geldpad en katoenen singel met veelzijdigheidszadel (Kieffer Garmisch)

Ohja die koordsingels walgelijke dingen, altijd zat dat vel ertussen of dat ding rolde op................. _/-\o_

RamboBink
Berichten: 236
Geregistreerd: 18-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:33

Plus vroeger sliepen we met 35 man in één slaapzaal op de manege..

Tegenwoordig zijn er 'kamers' waar Maximaal 10 kinderen op mogen liggen en de stapelbedden NIET tegen elkaar geschoven mogen worden.... dát was ook ongeveer het leukste van ponykamp, het tegen elkaar aan slapen!

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:36

Norton schreef:
Of met zijn allen op ponykamp (50 kids) met 4 man begeleiding...ook dat ging toen gewoon goed. Met 2 huifkarren achter de tractor gingen we naar het zwembad.

.


Dat kan nog steeds, alleen dan niet een tractor voor de wagen maar dan 2 paarden ervoor en voor de kleine 1 paard.
Ook met 50 man, 4 begeleiding. Vond het een erg leuk kamp!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:36

Dat was echt geweldig, die ruiterkampen. Op je luchtbedje in je slaapzak in die grote slaapzalen met zijn allen.
En corvee natuurlijk. Vond ik minder fijn, zo'n gigantische berg afwas. Maar ieder kreeg zijn beurt.
Mijn moeder was modern en had een aardappelschrapmachine, dat was het populair item voor de ruiterkampen. Hoefden we niet te schillen :)

RamboBink
Berichten: 236
Geregistreerd: 18-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:41

Mousmous schreef:
Dat was echt geweldig, die ruiterkampen. Op je luchtbedje in je slaapzak in die grote slaapzalen met zijn allen.
En corvee natuurlijk. Vond ik minder fijn, zo'n gigantische berg afwas. Maar ieder kreeg zijn beurt.
Mijn moeder was modern en had een aardappelschrapmachine, dat was het populair item voor de ruiterkampen. Hoefden we niet te schillen :)


Dat corvee is bij ons nog steeds zo hoor hihi. Snap niet dat ze dat ook niet afschaffen, is toch kinderarbeid! :=

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:42

Mag ik meedoen?

Die frontriemen, ik zou er een moord voor doen! Ik had een rood- wit fluwelen voor mijn verzorgpony, die ligt nu in mijn schatkist. Jammer genoeg te klein voor mijn huidige paard.......

Ik weet ook nog dat zwart tuig in de mode kwam, je keek je ogen uit!

En de verhuisdekens, inderdaad..... Oh, en moest een zadel passen? Hoe dan?......

En de paardendekens, twee kleuren: blauw met gele rand of groen met rode rand.

Ik denk dat er tegenwoordig wel overdreven veel geredeneerd wordt over veilgheid en zo. Maar er is nu ook veel meer verkeer en alles gaat veel sneller, dus moet je ook veel sneller kunnen reageren.

Toen ik 12 was reed ik zonder zadel door het dorp, en dan in allebei de handen nog een pony aan een halster. Cap? Wat is dat? Je zou nu voor gek verklaard worden.

Vroeger had je een pony. en daar ging je ook mee op concours.
Tegenwoordig heb je een sportpony, om mee op concours te gaan. Lol met je knol? Tijdverspilling! Getraind moet er worden!!!!!!!!!!!!