1) ik heb een leuk verzorgpaard van 4 jaar, nu 4 maanden onder het zadel. Echter zit ik tussen 2 kampen in en ik heb echt een beetje een gevoel van
help?Het is namelijk zo, het paardje is erg heet en wordt een enorme lastpak (tot gevaarlijk aan toe) als er niet elke dag mee gewerkt wordt (namelijk teveel verwend en bemoederd in het verleden).
De eigenaresse zegt: 4 keer per week rijden, MAXIMAAL een half uur, of dit nu buiten is of binnen.
In de bak wordt ze over het algemeen dressuurmatig gereden maar niet intensief, tis een beetje rondjes rijden in de bak, een voltetje en een gebroken lijn en het half uurtje inrijden is inclusief in- en uitstappen. Het buitenrijden doe ik alleen, maar ook dit is relaxed, af en toe een drafje of gallopje, verder voornamelijk stappen. Aan de teugel rijden mag niet.
2) Aan de andere kant wordt gezegd: Aanpakken dat beest, ze is moeilijk in de omgang en ze wordt vriendelijk als ze regelmatig aan het werk wordt gezet, dan is ze al die energie kwijt en kan er veel beter met haar gewerkt wordt. Rijd dat beest elke dag minstens drie kwartier inclusief in- en uitstappen, zorg voor afwisseling en krijg haar goed in de hand voor ze echt sterk wordt en misbruik gaat maken van de situatie (wat er met het huidige schema dik aan zit te komen) Maar dit verhaal komt van vrienden van de eigenaresse, mensen die zelf ook paarden hebben.
3) Nou komt het maar zelden voor dat men het eens is over hoe een paard getraind moet worden. Ik ben geneigh om precies tussen de twee bovenstaande voorbeelden te gaan zitten. Namelijk: 4 keer per week intensief rijden/longeren, ongeveer 45 minuten ex in- en uitstappen, of 5 keer 30 minuten. Maar wel echt tainen, dus, ook aan de teugel, of buiten wat intensiever.
Anyways, dit laatste ook met de eigenaresse overlegd, die schoot alleen helaas uit haar slof, ik zou het paard willen overnemen enzo, maargoed. Alweer bij gelegd, maar ik wil nou toch echt de mening van anderen weten, sluiten jullie je aan bij optie 1, optie 2 of optie 3?