Voor het eerst hier op Bokt toch maar een HAW-topic, bent benieuwd wat jullie van de foto's vinden.
Zaterdag les gehad, en ook een keer op de foto gezet

Valesca is alweer 11 jaar, en sinds een jaartje ben ik met haar aan het lessen.
Ze pakt het allemaal echt goed op, alleen zit ik d'r soms een beetje in de weg denk ik
Wel heeft ze de neiging een beetje paniekerig te worden als ze niet snapt wat ik bedoel, of iets moeilijk vind. Aan mij om dan een vertrouwder oefeningetje op te pakken en haar weer releaxed te krijgen. Het gaat best lekker de laatste tijd, hoewel ik dacht dat ik een tijdje helemaal verkeerd bezig was
Ze begint echt haar neusje naar voren te duwen, en haar achterbenen wat verder onder haar lichaam te plaatsen.Ik heb de vervelende gewoonte veel sterker met rechts te zijn, waardoor zij op d'r linkerteugel geen/weinig druk wil pakken.
Op een paar foto's zie je dat ik links meer druk pak, en aan het eind van de les was ze netjes op 2 teugels, waar ik echt blij mee was.
Kwam er de laatste tijd zelf niet helemaal meer uit
Valesca loopt van zichzelf graag lekker laag, en ik laat haar daar meestal wel lopen. Beetje gemak eigenlijk, en als ik zelf rijd vind ik het lastig voelen wat ze precies doet. Heb er meer vertrouwen in als er iemand meekijkt, dan op eigen houtje gaan klungelen.
Zaterdag heb ik haar weer eens wat verder opgepakt, en na een beetje onenigheid over de hoeveelheid druk accepteerde ze het.
Ik reed haar altijd met minimale druk, maar om haar wat meer op haar achterhand te zetten zal ik haar van voren toch meer moeten begrenzen. Dit is voor ons allebei nog wennen, en zoeken naar de juiste hoeveelheden.
Galop was ook altijd een lastig punt, ze verkrampte en wilde alleen maar heeel hard. Zal voor een groot gedeelte onbalans zijn, en nu ik haar in draf mooi recht en wat meer op het achterbeen had, ook weer eens een galopje gewaagd. Merkte wel dat ze er minder moeite mee had, al moet ik haar er echt in ondersteunen. Ze gallopeerde veel beheerster en wat meer op de achterhand, maakte wat meer sprong ook.
Mijn houding is een beetje droevig, heb snel de neiging om naar voren te kukelen. Moet zeggen dat het voor mijn gevoel erger was dan op de foto's te zien is, als Vales wat meer opricht kan ik ook netter rechtop zitten. Kapstok tenen heb ik m'n hele leven al geloof ik, en aangezien ik haar hiermee niet in de weg zit vind ik het wel prima voor nu
Zag wel dat ik op bepaalde foto's m'n handen tegen haar nek leek te zetten. Mij is het eigenlijk nooit opgevallen, dus ik weet niet of ik dit normaal ook doe, is een puntje om op te letten.
En ja, het hoofd wat ik trek op de foto's
Niet op letten maar.

2 - Losstappen, achterhand wat naar binnen zetten.

3 - Losstappen, rustig aan wat rechter stellen zonder dat ik meer druk op 1 van m'n teugels heb.

4 - Draven, nog niet genoeg buiging in haar lijf.

5 - Draven, al betere buiging. Ze buigt steeds beter om m'n been heen.

6 - Draven, netjes door de bocht. We smokkelen alleen wat van de hoek af.

7 - Draven, met een ophouding even wat meer op de achterhand zetten.

8 - Draven, af en toe wat ronder instellen, om haar daarna weer wat te laten rekken.

9 - Galopperen, valt uit elkaar, maar bleef al een stuk rustiger als normaal.

10 - Galopperen, wat naar buiten steller en meer op de achterhand zetten.

11 - Galopperen, erg blij met dit plaatje
wat een verschil met eerst.
12 - En een bezweette maar tevreden Vales & ik

Reactie's zijn welkom, wie weet hebben we er wat aan
.Groetjes Jolieke.
)
Had voor ik met lessen begon ook nooit gedacht dat ik hier lol in zou hebben, dacht dat het niets voor mij zou zijn, maar deed het puur om haar soepel te houden en d'r rug heel te houden.