Wat vinden jullie van een Thiedemanteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soofje1996

Wat vinden jullie van een Thiedemanteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 12:05

Wat is jullie mening over de Thiedemanteugel?

gr /3

Miracle_

Re: Wat vinden jullie van een Tielemanteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:06

Ik neem aan dat je de Thiedeman bedoelt?

soofje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 12:07

Dat zou best kunnen:$

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:12

HAR-->YRT

soofje1996

Re: Wat vinden jullie van een Thiedemanteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 12:16

Sorry, maar volgens mij kan het allebei;) ->Google

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:25

Het is officieel een Thiedemann (de duitse springruiter Fritz Thiedemann heeft dat ding nl. bedacht).

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:27

mooie zwarte teugel, en die ik heb is van degelijke kwaliteit leer!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:27

Een thiedemann staat voor mij een beetje gelijk aan een slofteugel, alleen heb je een thiedemann er altijd bij, en een slofteugel kan je loslaten. :) Het is dus eigenlijk hetzelfde als een slof, maar dan voor mensen die niet met 2 teugels kunnen/willen rijden. Naar mijn mening is het net zo'n tijdelijke oplossing/verbloeming van problemen als een slofteugel.

soofje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 12:51

Bedankt!
Ik heb namelijk een paard dat niet altijd even makkelijk naar beneden te rijden is, ze is ook vaak snel afgeleid, voorheen reed ik ook veel met elastiek en met springen met een voortuig, met dit paard ben ik positief over de thiedeman maar met mijn pony minder, ik denk dat het ook aan je paard ligt..

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:53

Ann_moi schreef:
Een thiedemann staat voor mij een beetje gelijk aan een slofteugel, alleen heb je een thiedemann er altijd bij, en een slofteugel kan je loslaten. :) Het is dus eigenlijk hetzelfde als een slof, maar dan voor mensen die niet met 2 teugels kunnen/willen rijden. Naar mijn mening is het net zo'n tijdelijke oplossing/verbloeming van problemen als een slofteugel.

Ben ik het niet mee eens, de thiedemann laat ook gewoon los als het paard nagevelijk loopt. Ik zie liever een thiedemann als een slofteugel.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:47

en zeker in onervaren handen, kan een thiedemann (mits goed afgesteld) weinig kwaads aanrichten

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:57

kimmysan schreef:
Ann_moi schreef:

Ben ik het niet mee eens, de thiedemann laat ook gewoon los als het paard nagevelijk loopt. Ik zie liever een thiedemann als een slofteugel.

Ik zie ook liever een thiedeman dan een slof. Helaas knopen de meeste gebruikers een thiedeman te strak en dan klopt het dat je een thiedeman niet kan loslaten en een slof wel. Een goed afgestelde thiedeman trekt een paard niet aan de teugel maar werkt pas in wanneer het paard zijn hoofd te hoog doet. Min of meer vergelijkbaar met een martingaal.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:56

bij mij op de manege draagt een jonge pony die ook, zodat hij ze rug niet verpest door ze hoofd heel hoog te houden ;)

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:01

bij ons op de manege hebben sommige het ook wel vind het niet heel erg

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:58

ik zie veeel liever een slofteugel die kan je altijd meteen loslaten een tiedeman wil nog weleens blijven hangen in de ringetje weinig/langzame release

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:07

Ik noem een Thiedemann altijd een slof voor beginners......

Je voelt absoluut niet meer wanneer een paard nageeft op je hulpen, of dat een paard zijn hoofd in een houding houdt zodat hij van de druk af is. Meestal gebeurt het laatste en zie je paarden met hun nek in de krul en een achterhand die nog op stal lijkt te staan. De noodzaak om een paard correct te rijden is bij de meeste ruiters niet meer aanwezig, 'hij loopt namelijk zo mooi'. Totdat je die Thiedemann er af haalt, dan ben je nog verder van huis als dat je al was.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:55

Ik pak er sinds kort een thiedemann bij als ik naar buiten ga, op de meest losse stand. Ik kan totaal niet met 2 teugels rijden en ik vind zelf het voordeel van een thiedemann dat (mits goed afgesteld) je hem nooit te strak aan kan trekken. Bij een slof daarintegen wel.

Ik heb m een paar keer erom gehad als we naar het bos gingen, voor mijn eigen gevoel, eigenlijk niet nodig gehad dus maar weer afgelaten. Echter na onze rit van zondag in het bos gaat hij mooi weer om... Eén van de ruiters viel toen haar paard ineens een rare sprong maakte over een plas (was niet gezien) terwijl we in galop waren. Helaas vloog hij in blinde paniek weg met de rest erachter aan.

Omtrekken lukt bij mijn pony absoluut niet op zo'n moment, hij heeft zo'n speknek, doet zn hoofd omhoog en trekt zich zo weer los. Het is niet dat hij heel hard ging (hij kon de rest bij lange na niet inhalen, maarja, is echt een kudde dier en wil bij de rest blijven) maar terug krijgen was lastig. Als hij zn hoofd niet zodanig omhoog kan doen is hij zo terug. Gelukkig m nog op tijd terug gekregen, maar de volgende keer gaat de thiedemann mooi weer om, maar uiteraard wel goed afgesteld en dat hij dus alleen inwerkt indien nodig.

We gaan er uiteraard wel aan werken om hem ook beter op zit terug te krijgen, zodat we weer zonder hulpteugel naar buiten kunnen. Maar tot die tijd neem ik liever geen risico's :)

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:06

Ik rij der nooit mee met mijn eigenpony! ik heb er wel een! Die hebben we gekocht toen me zusje op kamp met mijn pony ging rijden en dan is die heel erg heet en me zusje was toen 8 en me pony net 7! veder gebruiken we hem niet!

xemmyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:12

Kan gewoon als je er netjes mee om gaat.