Paard rehabiliteren 2x per dag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SEENIHC

Paard rehabiliteren 2x per dag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:34

Bij ons op stal is sinds kort een dame gekomen met een ruin van 6 jaar, dit paard heeft al het 1 en ander meegemaakt en deze vrouw is bezig om haar paard te rehabiliteren.

Heel goed natuurlijk dat er mensen zijn die hier tijd in willen steken maar dit doet zij 2 keer per dag.

Meestal komt ze s'ochtends en s'avonds een keer en dan begint ze s'ochtends met grond werk en opnieuw oefenen met zadel mak maken, hoofdstel en wapperen met van alles en nog wat en s'avonds doet ze het nog keer.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan vind, en dan denk ik in de trant van; is het teveel? Of juist goed? Voor de concentratie enzo?

De ruin is wel angstig maar ze zegt dat hoe vaker ze er mee bezig is hoe sneller hij weer hier aan went...

Is dat wel zo? Ik bedoel een paard moet toch de tijd hebben om alles over te denken e.d?

Wat vinden jullie hiervan?

Edit: En hoe zouden jullie dit aanpakken, daar ben ik ook wel benieuwd naar
Laatst bijgewerkt door SEENIHC op 05-08-11 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Re: Paard rehabiliteren 2x per dag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:38

Hmm.. Twee keer vind ik wel veel. Een paard moet de kans krijgen om alles te verwerken in die bovenkamer. Als ik een buitenrit maak met mijn paard, een route die heel nieuw is en veel nieuwe (enge) dingen bevat, dan is hij daar echt wel moe van en geef ik haar soms een dag rust erna, even lekker niks.
Ik ben het er mee eens dat door veel te doen een paard eerder went aan bepaalde prikkels. Prikkels die straks heel normaal moeten zijn (desensibiliseren).
Maar als je dat elke dag een keer doet, moet dat voldoende zijn. Je wil zo´n paard ook niet doodgooien met prikkels, het gevaar is dan dat zo´n paard het niet meer gaat verwerken en de druk op de ketel te hoog wordt. Je moet het wel de tijd gunnen, dit kun je niet afdwingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:43

Het is wel dubbel natuurlijk,
Maar ik, persoonlijk, zie liever iemand die 2x 15 minuten (2x 30) bezig is dan 1x per dag een uur.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:43

Eén keer er erg lang mee bezig zijn of twee keer wat korter, wat maakt het verschil?
Twee keer is voor het paard veel gemakkelijker, omdat hij een kortere periode zich hoef te concentreren.

Ik zie het probleem niet zo.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:44

mischien is het juist wel goed 2 keer kort ipv 1 keer lang achter alkaar

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:48

Ik heb nergens staan dat ze er 2 keer kort mee bezig is, deze sessies duren soms wel tot een uur per keer dat ze komt.

Ligt eraan hoe goed het ging.

Het betreft geen normaal gezond paard he, dit gaat om een angstig paard. Daarom heb ik zo mijn twijfels.

Edit: Ze is wel een rustig persoon

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:50

Het moeilijke van internet is dat wij niet kunnen zien wat goed is voor het paard.
Ik ga er vanuit dat de eigenaresse weet wat ze doet.

Sommige angstige paarden worden makkelijker als je ze vaker in handen hebt.
En gaan achteruit als je ze een dagje (te lang) laat staan.
Andere kun je beter maar 15 minuten per dag pakken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:55

Juist met een angstig paard zou ik meerdere keren per dag in de hand nemen. Sowieso kan je nooit stoppen op een verkeerd of slecht moment, dus in feite bepaald ook het paard hoe lang je ergens mee bezig bent.

Bij paarden is gewoonte, regelmaat en herhalen het belangrijkste wat er is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:45

2x per dan in de stress jagen is niet goed (te veel spierspanning, maagzweren, het niet aan kunnen in het hoofd etc)
Maar 2x per dag oefenen met gedult en rust vanuit het oogpunt het paard te leren ontspannen (waarbij bijvoorbeel ttouch goed zou kunnen helpen) en het kort en bondig doen en op zijn tijd vrij (een dag, een week of langer, nt wat nodig is om het te laten bezinken) is weer een heel ander verhaal.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:15

Ja, heel dubbel. Dat kunnen we inderdaad niet via internet zien. Wel vind ik altijd belangerijk. Dat je een doel maakt. En dan bedoel ik. Je bent 60 minuten bezig. Je doel is dat hij sociaal aan touw kan lopen(Even iets simpels) En na 30 minuten heb je dit doel behaald. Dan ben je klaar! Belonen en stoppen. Natuurlijk de doelen afstemmen op je paard. Niet te veel vragen maar maak het ook niet te makkelijk. Dit kan de dame in kwestie het beste zelf doen natuurlijk. Ze kent haar paard. Maar wat ik ook belangerijk vind, doet ze ook leuke dingen? Of pakt ze hem twee keer per dag voor haar training en zet ze hem dan weer terug? Persoonlijk zou ik dan ook gewoon langs komen om even te borstelen knuffelen.

Maar om op je vraag terug te komen. Het is echt moeilijk te zeggen zonder beeld en zonder paard en mens te kennen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:41

Ik vind 2x per dag wat oefenen met een angstig paard niet zo veel hoor. Kan juist heel nuttig zijn lijkt mij. Paard krijg zo de kans om een indruk op te doen, dit te verwerken en later op de dag hier opnieuw mee te maken krijgen.

Ik heb trouwens nooit een vaste tijdsduur dat ik iets met m'n paard doen. Bijvoorbeeld longeren en in de bak rijden, dat doe ik, tot ik vind dat mijn paard lekker loopt en tot ik voor elkaar heb wat ik van plan was. Dan sluit ik het af.
Met VD doe ik eerst een aantal dingen die m'n paard al kent, dan iets nieuws en dan weer iets bekends en dan stop ik.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:58

Ik weet niet echt hoe om hier te reageren. Ik heb een hele tijd voor de dierenbescherming in Zuid Afrika gewerkt, en die paarden hadden echt veel aandacht nodig. Ze stonden dan ook niet in een groot veld ofzo, en werden snel verveeld. Ik moet wel zeggen: klaar was klaar. Ik "push" ze nooit over een bepaalde grens, en wil altijd op een positieve manier afronden, zodat hij de mens met een goed gevoel gaat associeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:01

Niets van te zeggen zonder het te zien. Het kan het beste EN het stomste zijn wat ze met het paard kan doen. Ligt er maar net aan wat ze doet en hoe het paard daar op reageert.

Maar ik snap heel eerlijk gezegd niet waarom het zo belangrijk is dat daar wat van gevonden moet worden. Het is toch haar paard? Laat gaan.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:02

Brainless schreef:
Het is wel dubbel natuurlijk,
Maar ik, persoonlijk, zie liever iemand die 2x 15 minuten (2x 30) bezig is dan 1x per dag een uur.

Hier ben ik het mee eens.

Zo komt hij ook lekker vaak uit zijn stalletje ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:03

-> PP

Ik verplaats het topic naar PP. Daarnaast vind ik het wel een beetje een 'roddel-topic'.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:05

Op het rehab centrum waar ik een tijdje heb gewerkt, werkten we maar één keer per dag met de paarden, soms met een dag rust ertussen als het een dagje wat zwaar was geweest. Paarden dan verder gewoon in de kudde op het land.
Het zou mij keuze niet zijn in elk geval. Het linke van twee keer per dag trainen is dat de kans heel groot is dat je paard het in feite wel rustig líjkt te ondergaan, maar dat hij in feite zó overstelpt wordt met prikkels dat hij zich helemaal afsluit. Juist de tijd ertussen zorgt dat een paard een trainingssessie goed kan verwerken en zich kan herstellen. Verwerkingstijd is net zo belangrijk als trainingstijd. Zeker met getraumatiseerde paarden is haastige spoed nóóit goed.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:30

Tja dat is voor elk paard verschillend. Maar het is wel belangrijk dat je altijd afsluit met iets wat het paard goed kan. Zo hou je ook de positieve energie erin! Voor de rest vindt ik dat het de keuze van de eigenaresse is wat en hoelang ze iets met haar paard doet. Zijn immers mijn zaken niet :D