Kan een paard niet galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1507

Kan een paard niet galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:56

Hallo allemaal,

Ik vroeg me iets af, is het niet zo dat elk paard kan galopperen?
Het valt mij op dat mijn merrie zelden galoppeert, los in de wei, onder het zadel als aan de longe. Heeft iemand hier ooit van gehoord? En wat deden jullie ermee?

Het is namelijk iets nieuws voor mij....

Groeten,
Kim

Sabinee__

Re: Kan een paard niet galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:57

Elk paard moet mits er geen medische of trainingsmatige oorzaak is moeten kunnen galoperen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:59

Soms duidt dat op problemen in de rug en kun je een osteopaat langs laten komen om dat uit te sluiten of te behandelen.
Dravers worden gefokt om te draven en wordt afgeleerd om te galopperen. Ze kunnen het wel, maar ze worden getraind om het niet te doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:03

RT-P -> PP

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 22:05

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb mijn merrie nog niet zo lang en eerlijk gezegd heb ik er niet op gelet of ze wel degelijk kon galopperen. Het is een Selle Francaise van 7 jaar.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:06

Alet schreef:
Soms duidt dat op problemen in de rug en kun je een osteopaat langs laten komen om dat uit te sluiten of te behandelen.
Dravers worden gefokt om te draven en wordt afgeleerd om te galopperen. Ze kunnen het wel, maar ze worden getraind om het niet te doen.

Een draver heeft ook wel een lichaam dat zo gefokt is dat het makkelijker is voor het paard om te draven ipv te galopperen.. maar inderdaad wat je zegt.. ze kunnen het wel

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:13

Ik heb mijn harddraver toendertijd echt nooit zien galoperen in de wei. Als de hele boel ging crossen, bleef hij het hele spul op het gemak voor in draf :+ . Aan de lijn is het me wel een paar keer gelukt om hem in galop te krijgen, maar dat zag er niet echt fijn uit, en hij raakte ook steeds erg over zijn toeren :(:) . Als hij er niet zo erg op getraind was geweest om het niet te doen, zou hij niet zo over zijn toeren zijn geraakt, maar dan zou hij nog steeds een flutgalop hebben gehad :(:) .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:21

Het is ook niet voor niets een draver, zoals hiervoor al gezegd is; die hebben hun bouw niet mee om makkelijk te galopperen.

Maar in princiepe kan elk paard het, paard van TS is een SF dus moet normaal kunnen galopperen.
Het kan zijn dat ze gewoon een voorkeur heeft of nooit zo gek doet dat ze aan 't galopperen gaat. Maar wanneer je rijd zou je haar normaal in galop moeten kunnen rijden mits haar dat normaal geleerd is maar daar ga ik vanuit als ze 7 is.
Lukt dat niet, gaat het heel moeilijk, valt ze steeds terug in draf of houd ze haar lichaam heel stijf dan zal er wss een lichamelijk probleem zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:40

Heeft ze gekoerst? Dan kan dat een reden zijn dat ze liever draaft dan galoppeerd....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-08-11 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:47

De selle francais word hoofdzakelijk in de springsport gebruikt, en zou dus juist een goede galop moeten hebben http://www.bokt.nl/wiki/Selle_Fran%C3%A7ais ;) .
Als ze echt niet wil galloperen zou ik dus eerst aan een lichamelijk probleem denken :o

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:08

Bedankt nogmaals voor de reacties! Mijn paard is geen draver, daarom sta ik er ook van te kijken dat ze niet "vrijwillig" wil galopperen. Tijdens losspringen gaat ze wel in galop en vaak ook erg hard. Ik denk dat ze het wel kan, maar ergens iets tegenhoudt, weet niet zo goed hoe uit te leggen.

Hebben jullie misschien tips voor me hoe ik haar galop beter krijg? Aan de longe of los? Weet niet of ik door middel van rijden haar ergens belast waardoor het nog moeizamer gaat.

Alvast bedankt.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:18

Sabinee__ schreef:
Elk paard moet mits er geen medische of trainingsmatige oorzaak is moeten kunnen galoperen.

afspraak maken met de dierenarts.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:24

Haal er eens een osteo bij :j
Het kan ook zijn dat ze in galop moeilijk balans kan vinden en dat ze daardoor erg hard gaat, dan moet je gewoon veel&vaak aanspringen, maar dan alsnog blijft het vreemd dat ze niet in het weiland gallopeerd.
Ik zou eerst het medische uitsluiten.
Overigens; onder het zadel gallopeerd ze dus ook niet als ik het goed begrijp?

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:54

Kan een Tenesee walking horse (weet niet precies hoe je dat schrijft :o ) ook galoperen?
Omdat het een walking horse is?

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:54

Ik wil iedereen bedanken die op mijn topic gereageerd heeft! Mijn paard galloppeerd! Ik ben helemaal blij, het is nog niet wat het moet zijn, ze zoekt nog erg naar balans en herkent de hulpen nog niet, maar ze doet het!!!

Bedankt...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:58

Dravers galoperen niet vaak, dat zou naar het schijnt komen doordat ze vroeger zouden afgeslagen en afgebeuld zouden worden als ze in een (dravers)race in galop schoten. IJslanders zouden naar het schijnt ook niet zo'n goeie galopeerder zijn. Ik denk dat het vooral aan het ras afhangt of een paard makkelijk en graag galopeerd of niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:49

lilly_s18 schreef:
IJslanders zouden naar het schijnt ook niet zo'n goeie galopeerder zijn. Ik denk dat het vooral aan het ras afhangt of een paard makkelijk en graag galopeerd of niet.

Ligt er maar net aan hoe lateraal die IJslander is. Een diagonale vierganger galoppeert net zo makkelijk of beroerd als een drieganger, laterale paarden hebben vaak een wat gelopen galop.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:35

Fijn dattie nu wel galopeerd! :)
Gaat het al een beetje goed?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:40

Cassidy schreef:
Heeft ze gekoerst? Dan kan dat een reden zijn dat ze liever draaft dan galoppeerd....

Selle Francais is rijpaard, Trotteur Francais is Draver. Met een SF mag je niet koersen.

lilly_s18 schreef:
Dravers galoperen niet vaak, dat zou naar het schijnt komen doordat ze vroeger zouden afgeslagen en afgebeuld zouden worden als ze in een (dravers)race in galop schoten.

:n Nee dus. Afgeleerd ja, afgebeuld nee. Blijkbaar ook maar van horen zeggen?

Fijn dat ze toch galoppeerd heeft inmiddels:)

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 19:13

Hallo allemaal,

Ja, mijn merrie gallopeerd weer! Geen idee waarom ze het tijdens de koop wel deed (los, niet onder zadel) vervolgens op haar nieuwe stal niet meer en nu weer wel. Ze is alleen niet in balance en heeft er nog veel moeite mee. Toch overvraag ik haar niet teveel. Ik galloppeer op beide kanten maar 1x en beloon haar overdreven omdat ze hèt fantastisch doet :-) hopelijk pakt ze dit goed op en kunnen we de gallop gaan verbeteren, althans in die zin, dat ze beter aan de hulpen komt en fijn aan het gallopperen komt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ps. Mijn paard is idd een SF

Groetjes,
Kim