ik erger me soms aan mensen die pony's willen kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

ik erger me soms aan mensen die pony's willen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 09:03

Ik erger me soms aan mensen die pony's willen kopen:

Van jongs af aan heb ik met paardenmensen te maken. Dat doe ik altijd met veel plezier. De paarden zijn mijn passie. Zo nu en dan hebben we hele goede paarden voor de verkoop. Nu hebben we ook een aantal keer pony's verkocht. We kochten dan jonge getalenteerde pony's en fokten ze op en verkochten ze later altijd bij een passende ruiter voor de sport. Toen de laatste pony verkocht was heb ik besloten geen pony's meer aan te kopen.

Reden daarvan is omdat je dan met zeer ambitieuze en soms vervelende ouders te maken hebt. Die hun eigen droom niet hebben kunnen waarmaken, Of die vinden dat hun dochter zoveel talent heeft dat daarvoor de beste pony gekocht zou moeten worden. (Ook al is de dochter eigenlijk beter geholpen met een goede schoolmaster). De pony's moeten allemaal spectaculair zijn om in het EK mee te kunnen doen. Als ik vraag: welk niveau rijdt uw dochter, is het antwoord vaak L-M of hooguit Z.

Als ik de ouders een tip geef waar ze terechtkunnen (daar zit ik niet tussen ) wordt vaak gelijk na het ontvangen van het telefoonnummer opgehangen. Zonder gedag te zeggen Zo van: ik heb alles wat ik wil weten : Ciao! Om vervolgens de fokker op te bellen. Of ouders die de instructeur om advies vragen, waarvan de instructeur zelf veel geld wil verdienen aan die pony (zonder de pony gezien te hebben) en alleen positief advies geeft als eraan verdient kan worden. Ongezien!! Hoe bedoel je ..het gaat om de kwaliteit van de pony? Dus als de instructeur dat zegt, dan is het zo? Mensen houden zichzelf daarmee voor de gek. En daarmee ook de kwaliteit van de sport. Ik weet onderhand wat een goed paard/pony is maar toekomstige eigenaren weten dat (ondanks veel ervaring) soms niet altijd en kopen daarmee uiteindelijk voor veel geld een kat in de zak.

Gelukkig heb ik besloten niet langer aan deze illusie mee te werken.

tamary

Re: ik erger me soms aan mensen die pony's willen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:44

Als je nog wel veel plezier hebt in het opleiden zelf kan je overwegen om andere kant op te gaan en bv voor TREC of gewoon fijne buitenrij/recreatie pony's/paarden te gaan trainen.

Al zal je het probleem met zelfoverschatting, de gedachte dat geld alles mogelijk maakt en de arrogantie die daar bij hoort overal tegen komen, zeker als de bezigheid statusverhogend is.

Kan het me goed voorstellen hoor trouwens, ik overweeg soms ook wel eens om pony erbij te kopen voor verkoop (puur hobby/zelfontwikkeling), of ritjes, maar de mensen die je erbij krijgt houden mij ook tegen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 10:45

Dat klopt wat je zegt over het probleem mbt zelfoverschatting. Dat hou je als er ambitie aan kleeft.

Ik ben altijd met veel liefde met de paarden bezig geweest. Paarden zoeken, ze de juiste verzorging geven, de juiste opleiding geven.
Overal werd goed over nagedacht! Daar doe je als professional veel voor. Daar gaat veel tijd en geld in zitten om ze zo goed te krijgen.
Alleen bezitten de kopers (en tussenhandelaren) niet altijd zoveel liefde voor de paarden. Wel de ambitie en daarmee hoog gespannen verwachtingen.

Waar is het gevoel gebleven waar het allemaal om begonnen is?
Je ziet het in elk geval niet vaak in het rijden terug.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:06

Helemaal mee eens hoor! Net of het de laatste tijd alleen maar machines zijn. En de pony wereld merk je het vooral maar bij de paarden kunnen ze het er ook genoeg van laatste tijden hoor!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:03

Welkom in de wereld van geld en aanzien :+

Mensen kijken tegenwoordig alleen maar naar de naam, afstamming en het aanzien! (en niet naar wat er bij het ruitertje past)
praat me er niet van!
zo gaat het ook andersom hoor, mensen denken dat ze toppaarden in de aanbieding hebben en vragen er wereldprijzen voor die echt niet meer normaal zijn!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:21

^^ op de reactie hier boven: en die naam, afstamming en aanzien geven in hun ogen status. Wat wil zeggen, in hun ogen zijn zij de beste als kindlief een goede pony hebben die al op hoog niveau heeft gelopen of kán lopen en deze natuurlijk een afstammeling is van de hoogste top. En de pony moet natuurlijk een blikvanger zijn, anders valt deze niet op. Maar ik geloof ook nooit dat deze kinderen altijd voor hun lol rijden, maar die gewoon gedrild zijn op rijden & presteren.

Alleen denk ik dat het er altijd wel is geweest. Maar vroeger had je volgens mij ook meer onderscheid tussen rijk & arm, dus was dat probleem er minder.. Niet dat ik met mijn 14 jaar veel van vroeger af weet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:47

Fanatieke ouders ..... %) word je ervan.

Hier is een D pony op stal en een 12 jarig meisje zou hem gaan bijrijden.
Ze reed al enkele jaren op een andere pony, maar die werd te klein.
Haar moeder kwam altijd mee, altijd aanmoedigen, fanatiek aan de kant. etc.
Mee naar westrijden, en de moeder was fanatieker dan het meisje.
Op zich niks mis mee, moeten ze zelf weten.

Nu kwam het meisje opeens niet meer opdagen bij de D pony hier op stal.
Bleek dat de moeder een dure pony voor het meisje had gekocht.
En ze waren 'vergeten' door te geven dat ze dus ging stoppen met de D pony. :(

Maar goed, nu hebben ze een jonge, dure rijpony en kunnen ze zich gaan showen aan de rest van de wereld.

TS volgens mij zijn dit de soort mensen waar jij op doelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:35

Vergelijkbaar met de ouders van voetballers :D

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:26

Heel herkenbaar.
Soms zijn het zelfs de ouders die willen dat het kind op hoog niveau gaat rijden, niet eens het kind zelf..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:31

In elke sport kom je wel van die mensen tegen. Ik heb vroeger een tijd aan wedstrijdzwemmen gedaan. Zat vaak met afgewend hoofd in de kleedkamer als er weer een kind de grond werd ingestampt door pap of mam omdat het kind niet gewenst gepresteerd had.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:37

ik ben altijd heel blij geweest dat ik nooit gepusht ben in de ruitersport .
paardrijden is in mijn kindertijd ( raar om dat te zeggen ben pas 19 :7 ) altijd een groot feest geweest .
gewoon lol met je knol , buitenritjes maken ,spelen , urenlang tutten en frutten met mn pony .

helaas is dat voor een aantal vriendinnetjes van mij toen der tijd niet zo geweest .
en die zijn dus ook allemaal echt allemaal rond de 16e gestpt met paardrijden .
en daar stonden de ouders dan met hun peperdure wedstrijd pony,s of paarden .

ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom ouders hun kinderen zo moeten pushen .

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:42

Helaas wordt het alleen maar erger. Jaren geleden was ik op een wedstrijd waar ook zo'n ponyruitertje rondreed waarvan de ouders het allemaal leuker vonden dan het arme kind zelf. Dure pony, duur tuig, grote trailer etc. Oud boertje langs de kant had nog een advies voor de moeder. 'Mevrouw nu heeft u alles zo mooi gekocht voor uw dochter, dan moet u echt ook nog even wat T.A. Lent bij de ruitershop halen. Het is wel duur maar echt heel nuttig hoor'. Mevrouw meteen één en al aandacht, dat wilde ze wel kopen. Bij doorvragen kwam ze er achter dat het boertje bedoelde dat het arme kind gewoon echt geen talent had en dat dat niet te koop was. Mevrouw woest. Man wat hebben we gelachen met z'n allen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:12

Ik beloof hierbij plechtig dat ik nooit zo word! Ik heb potentie hoor, want ik mocht vroeger niet op paardrijden en ging pas zelf rijden in mijn tienerjaren. Altijd gehoopt op een eigen pony, nooit gekregen, etc.

Maar mijn kleine meisje? Die vindt het heerlijk om te aaien! Loopt met een borstel rond en commandeert die kleine shet (die overigens niet van haar is, dat hoeft ook niet). Er op zitten? Ja, af en toe wil ze dat wel. Maar ik vind het heerlijk dat ze er plezier aan heeft, dat ze Wally thuis nog roept of op papa's rug wil rijden zoals op Wally. Dat is toch het belangrijkste? Ik zou het heel leuk vinden als ze ook leert rijden, maar alleen als zij dat wil. En of ik ooit een pony voor haar koop? Dat zien we dan nog wel!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 08:47

Op de stal waar ik vroeger stond waren 2 meisjes die bij de pony's in het EK reden, later bij de paarden op hoger niveau. Allebei hadden ze 2 eigen paarden op stal staan.

De duurste paarden werden gekocht van de instructeur. De instructeur reed er 3 a 4 x per week per paard op. Amazone zelf reed 1 keer in de week (met les) en de andere dag op wedstrijd. En dan nog altijd -ondanks per paard +/_ 250.000 betaald hebben - daar dan nog niet helemaal super blij mee zijn. Van deze amazones werd gezegd dat ze talent hadden, terwijl in werkelijkheid ze gewoon de beste paarden konden kopen, met instructeur erbij. Ik geloof dat het begrip 'talent' wel even onder loep genomen kan worden. Maar het zijn altijd de ouders die dit stimuleren en "het beste willen voor hun dochter of zoon". Het zijn vaak de ouders die het grote ego hebben.

Onze zoon houdt wel van paarden. Die hebben we thuis ook. Maar ik zal hem nooit op een pony zetten. Laat het hem zelf maar ontdekken. Gewoon poetsen, wandelen en wortelen geven vindt hij het leukst. Zelfs uitmesten :D

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:42

*zucht* het gaat niet puur om de pony/paard, maar ook om de ruiter. Als je kind niet goed met het dier om kan gaan, zou je ook niet een paard/pony moeten kopen. Een goede auto maakt de bestuurder niet beter. Behalve, een paard/pony is een DIER, en niet een dure auto. Mischien zien deze mensen het niet zo. 8)7

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:45

Ach je kan nog zoon dure pony voor je dochter kopen
maar uiteindelijk moet zij hem goed laten lopen ;)

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:48

Wij hadden paar jaar geleden onze pony te koop staan hij liep Z2 best goed mee en er kwamen bijna alleen maar kopers met kinderen die nog geen wedstrijdervaring enzo hadden en dan vroegen ze of die de vliegende wissels kon :? Ten eerste hoeft een pony die niet te kunnen (hij doet ze wel maartoch) ten tweede begin eerst eens met de b haha

Nu is die pony toch niet verkocht omdat ik nog een andere pony had en me zus moest naar de paarden maar nu heb ik ze allebei haha maar soms vraag je je echt af wat sommige mensen willen plezier met je beestje of alleen maar prijzen rijden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:13

-> PP

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:18

Herkenbaar..!
Plezier is er soms niet eens meer bij, als dochter/zoonlief iets langer bezig is met tutten en doen staat er vaak een ouder te krijsen waarom de pony nu nóg niet opgezadeld is. :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:30

Och...overschatten zit niet alleen in de duurdere klasse hoor,op stal ook wel pony te koop gehad.Plaatje om te zien,hoog in het bloed en een schat in de omgang...maar je moest er niet op gaan zitten slapen.
Was er duidelijk bij gezegt dat het hier een pony betrof die een zeer ervaren ruitertje nodig had en wat komt daar op af....
Iemand die een beginnerspony zocht :roll: juist ja....de anders was een zeer talentvol ruitertje volgens de vader :j jawel en ervaren was hij zeker want hij had al 3 jaar les op de manege.

Voelde al een tikje nattigheid maar joch moest en zou erop van pa...dus pony aan de longeerlijn vast en joch erop.Dat heeft een paar passen geduurd en er maar weer afgehengeld.Advies meegegeven dat hij eerst nog maar eens een poosje verder moest lessen en daarna eens op pony's gaan rijden die niet al 4 lesuren in de benen hadden.

Ook bij volwassenen zie je dit regelmatig hoor...ervaring tot-en-met,alle soorten paarden gereden maar er als een hark opzitten en vooral het paard de schuld geven dat het niet lukt.

Je kunt wel een super paard/pony kopen maar bij die koop wordt geen talent en ervaring mee verkocht.Helaas gaat een bepaalde categorie daar wel van uit.

Blij dat ik voorlopig niets meer met verkoop te maken heb...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:59

Tja zelfoverschatting komt niet alleen in de ponywereld voor hoor. Ook volwassenen die voor een paard gaan kijken kunnen zichzelf behoorlijk overschatten.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:03

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik zie het zo voor me! En zoals hierboven al genoemd is, komt het in zo ongeveer elke wedstrijdsport voor...

Bij mij is het juist andersom, en willen mijn ouders me juist geen paard geven... :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:10

Een pony tegen een kind zijn zin kopen is toch wel het stomste wat je kan doen :P Vroeg of laat zegt het kind toch echt 'Ik heb er geen zin meer in' en dan zit je daar met dat arme beest.
Of erger: kind dat zégt te gaan rijden maar stiekem doelloos gaat rondfietsen in de buurt ofzo. Dat lok je gewoon uit..

Nee, als ik kinderen heb, dan mogen ze eerst heul toegewijd een verzorgpony gaan hebben voor ik er zelfs maar over nadenk om een pony te kopen. ~~}>

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:39

je wilt misschien niet alls over één kam scheren, maar vind wel dat je een beetje vooroordeelt. deze mensen zijn er ongetwijfeld maar niet alleen bij ponies.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:44

Ach,het kan ook andersom hoor,mijn dochter van 10 springt de sterren van de hemel met onze pony van de bloedtapperij,gekocht als drachtige ,groene 4 jarige.