Welke keuze zou jij maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Welke keuze zou jij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:18

Stel je voor:

Je hebt een paard, die al wat ouder is. (24jaar)
De conditie van het lieve dier is nog prima, maar kan niet meer dagelijks uren getraind worden.
Het dier is ook moeilijker op gewicht te houden, en ziet er ook oud(er) uit.
Maar: Wel iedere dag vrolijk, blij, en het is echt je maatje.
Eigenlijk wil je hem voor geen goud meer kwijt.
Je hebt hem van de vorige eigenaar mogen overkopen, omdat je het dier 3 jaar hebt verzorgt (met alle liefde uiteraard)
Wel heeft het dier een verleden gehad met verschillende handelaren, en is meerdere keren in de 'molen' geraakt.
(of te wel: na een half jaar stond ie weer te koop)

Maar dan, je hebt hem net 2 jaar, en je huidige situatie veranderd.
Je huis word ineens duurder, of je hebt een andere reden waarom je je lieve dier niet meer kan verzorgen.
De maandelijkse kosten kan je eigenlijk niet meer betalen, over 3 maanden.

Wat nu?
Laat je het dier, hoe moeilijk het ook is, inslapen?
(Dus laat je zien, dat je om het dier geeft. Realiseer je dat je hem niet weer in de handel wilt hebben, dus maak je deze keuze.)
(Het dier is dus gezond, wel op leeftijd, dus de vraag is er eigenlijk niet naar. Dus om alle ellende te voorkomen)
Of:
Zet je hem te koop, in de hoop dat iemand hem zsm ophaald, terwijl je nooit de zekerheid hebt, dat ie niet word verhandeld?

Ik ben enorm benieuwd naar jullie keuze.

Calanddra

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:21

Ik zou zo'n dier iig nooit te koop durven zetten, wie weet waar zo'n dier nu nog terecht komt.

Is het niet mogelijk om hem ergens op een weiland te zetten? Of bij een tehuis? Is vaak goedkoper dan een gewone stalling :) Of zou je hem niet in bruikleen kunnen geven aan bijvoorbeeld een zorgboerderij oid? Dat hij gebruikt wordt voor licht werk, je er geen kosten aan hebt maar hij wel van jou blijft?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:22

Ik zou mijn paard in gezonde toestand NOOIT in laten slapen en ik zou hem NOOIT verkopen. Woon liever zelf op een kamertje van 3X3 dan dat ik dat zou doen.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:22

pfff. dat is lastig. Ik zou niet voor slacht gaan dat heeft hij niet verdiend. Ik zou mijn uiterste best doen een nieuwe eigenaar te vinden waar hij toch nog een paar jaar fijn kan genieten. En dan heel erg mijn best doen iemand te vinden die mijn vriendje een paar jaar zou willen vertroetelen. Slachten..nee ik zou het niet kunnen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:25

ik vind inslapen in dit geval niet "laten zien dat je om hem geeft" dus dat zou voor mij geen optie zijn met een gezond paard ;)
Ik zou op zoek gaan naar een goedkopere plek maar wel in eigendom houden.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 24-07-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:25

Maar, zou je Leoenpat, er dan wel geld voor durven te vragen?
Want tegenwoordig, in iedereen schuild (mijn ervaring) wel een handelaar.
Goedkoop paard, paar maand laten oplappen, en hup: je kan meer geld vangen.

Callandra, dat is inderdaad wel een goeie. Maar, een paard op rust, roest toch? (gaat harder achteruit?)
Goede reactie hoor :j

Tjal, dus je leverd je eigen luxe in, om je paard toch te kunnen behouden?

opisop_shop

Re: Welke keuze zou jij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:26

eigen luxe inleveren zou ik zeker doen als het moet. Zeker gezien de leeftijd van het paard, praat je niet over oneindig.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:28

Luxe heb je niet nodig en dit paard krijg je niet verkocht.
En een gezond dier inslapen is geen overweging waard.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:28

Dit is idd een zeer moeilijke vraag..

Als ik de mijne niet meer kan onderhouden waar ze nu staat mag ze naar een stalling die voor een ZEER democratische prijs 2HA weide aanbied, met MEGA-schuilstal en all-you-can-eat hooi.. met andere paardjes op pensioen..

of

met wat geluk studeer ik volledig af binnen 2 jaar en gaan mijn vriend en ik samenwonen. Wij zouden sowieso uitkijken naar een huis met genoeg grond aan zodat ze gewoon bij ons kan blijven. Kan ik het niet meer goed rondkrijgen zouden we er nog enkele pensionpaarden bijnemen..

maar inslapen of verkopen zou ik nooit doen.. dan stel ik het ook liever met wat minder.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:29

Ja echt wel! En trouwens, paard op rust...zijn zat natuurgebieden waar een paard helemaal tot leven komt. Is Tjal ook wel eens een paar maandjes heen geweest en kwam elke keer als herboren terug!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:30

Als je het echt niet meer zelf kan onderhouden, kan je het dan niet op contract zetten met iemand om hem als gezelsschapspaard op de weide te plaatsen?
Dus dat hij nog wel van jou is en je evt. ook nog iets aan kosten betaald?
Of is dit geen optie?

LadybirdJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:30

Oeh, das lastig engel, ik zou hem denk ik absoluut niet verkopen, maar inslapen zou ik ok niet kunnen... Ik denk ook dat ik dan zelf minder luxe ging leven en het paard bij je zou houden.....

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:36

Ik zou alle mogelijke opofferingen maken om mijn paard bij me te houden. Langs bij kinderboerderijen, zorgboerderijen, mensen die een weidemaatje zoeken, rusthuizen..
Dan maar wat minder luxe wonen, dan maar niet uit, dan maar niet biefstukjes op tafel. Ik zou er desnoods een lening voor afsluiten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:49

Geen idee of dit alleen een vraag is van stel dat, of dat jij zelf zo'n ouder beestje hebt waar je mee zit.
Is het je eigen paard waar je over praat, dan had je...sorry...beter na moeten denken voor je eraan begon. Dier was al 22 jaar en dan weet je gewoon dat je er niet nog 20 jaar op kan blijven rijden.
Is het gewoon een stelling, dan zou bij mij het paard zeker voor de luxe gaan.
Dan maar geen biefstuk elke week, maar gehakt!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:56

Volgens mij is het gewoon een stelling, Aerdenhout, en had je bij kopen goede vooruitzichten. Tja, je kunt helaas altijd je baan kwijtraken oid..
Verder ben ik het helemaal met je eens :j

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:05

Hmm, lastig. Ik zou echt niet weten wat ik zal doen.
Ik denk dat je het pas echt weet wat je doet, als je echt voor deze keuze komt te staan.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:23

Gelukkig is het niet mijn situatie, of laat ik zo zeggen: ik heb geen paard.
(paardloos... #) )

Maar ik bedacht me dit, ik zie eigenlijk wel meerdere keren per jaar een 'oude bekende' van me te koop staan.
De redenen verschillen allemaal, maar de paarden zijn wel ouder, en ja, daar is met de aankoop rekening mee gehouden.

Je kan altijd je baan verliezen, minder inkomen krijgen, plotselinge veranderingen in je leven krijgen.
(het kan altijd gebeuren)
(nogmaals, ik spreek niet uit ervaring, en zit niet in deze situatie)

Maar hoe ver gaat men, om dan het dier te houden?
Geen biefstuk op tafel, geen vakantie's meer, contracten, zelfs leningen, ik vind het echt enorm knap om dat van jullie te zien. (Echte liefde!)

Maar, zouden jullie dan ook letterlijk, van een koophuis naar een huurflat gaan, puur om het paard te blijven onderhouden?
Zouden jullie echt de auto verkopen, om vervolgens op de fiets naar het werk te gaan?
(Ik ben gewoon nieuwschierig: hoe ver gaan jullie?)

Iedere keer, als ik zo'n oude bekende te koop zie staan, beginnen mijn vingers te jeuken, hoor ik mijn bankrekening net niet roepen: KOPEN!
Maar goed, hier in de buurt zitten niet de stallen, waar ik mijn paard zo 123 kan stallen.
(ben kieskeurig ;) )
En ik heb het geld momenteel gewoon nog niet om zo'n dier aan te schaffen, voor de komende 10/20 jaar...
Ik zou een dier pas aanschaffen, als ik een stevige basis (flink gevulde spaarpot), werkelijk ook de tijd heb. Hoe wel, denk ik wel: Ach, dat zie ik dan wel... (En dan maak je juist fouten, volgens mij)
Maar ik blijf dan wel malen, rekenen, nadenken, herberekenen, overleg, nog eens herberekenen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:37

Het is inderdaad erg lastig.
Mijn pony is zelf op 27 jarige leeftijd afgekeurd. Ik heb thuis weinig ruimte voor 2 paarden, maar heb uiteindelijk toch een nieuw paard gekocht en heb de lieve pony nog steeds omdat ik haar en op deze leeftijd niet meer kwijt kan/wil (wie weet waar ze dan terecht komt, durf het haast wel te raden...) en wie wil er nou ene pony waar niet meer op gereden kan worden... 's winters huren we het land achter ons van een boer, hierdoor kunnen de 2 goed bij ons wonen :)
Ik zou een paard op zo'n leeftijd niet meer durven verkopen, zeker niet als je er een goede band mee hebt en erg aan gehecht bent.
Ik vind het wel goede vraag om over na te denken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:41

Tja, minder luxe zou voor mij niet kunnen. Ten eerste heb ik niet super veel luxe maar vooral, ik heb een gezin kan hun niet droog brood laten eten om mijn paard te behouden. Bij een dier van 24 zou ik zoeken naar een goedkopere staling en hem op pensioen zetten, desnoods in tjechie als het daar goedkoper zou zijn. Zou dat echt niet kunnen dan zou ik hem naar de eeuwige jachtvelden sturen. Nooit maar dan ook nooit zou ik zo'n dier nog verkopen. Veel te link.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:47

troi schreef:
Tja, minder luxe zou voor mij niet kunnen. Ten eerste heb ik niet super veel luxe maar vooral, ik heb een gezin kan hun niet droog brood laten eten om mijn paard te behouden. Bij een dier van 24 zou ik zoeken naar een goedkopere staling en hem op pensioen zetten, desnoods in tjechie als het daar goedkoper zou zijn. Zou dat echt niet kunnen dan zou ik hem naar de eeuwige jachtvelden sturen. Nooit maar dan ook nooit zou ik zo'n dier nog verkopen. Veel te link.

:j
Ik wilde het typen maar je was me voor, ik sluit me hier volledig bij aan!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:24

troi schreef:

Mooi verwoord :j.
Ben het helemaal met je eens!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:35

Ik ben het ook met troi eens. Beter kan het niet verwoord worden.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:37

En wat nou als je hem op bijv marktplaats zet als gratis/goedkoop weidemaatje? MITS een goed tehuis voor altijd?

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:47

ElineB schreef:
En wat nou als je hem op bijv marktplaats zet als gratis/goedkoop weidemaatje? MITS een goed tehuis voor altijd?

Maar hoe weet je zeker dat hij een goed huisje krijgt voor altijd? Mijn ervaring is dat je daar vaak niet goed op kunt vertrouwen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:51

Iemand die je paardje wilt verzorgen en mag rijden en dergelijke in ruil voor een vergoeding?