paartje kopen :j

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nnnike

paartje kopen :j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:55

ik ben nike 12 jaar en ga een pony (shetlander, whelsh) kopen. :j
mijn veder heeft er niet veel verstand van dus waar moet ik op letten?

Nike *\o/*

StonedRomy

Re: paartje kopen :j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:55

iemand meenemen met veel verstand en op een shetlander ga je niet meer lang passen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:58

Ik zou zo wie zo op zoek gaan naar een groter paard, ik neem aan dat je zou willen gaan rijden.
Ga eerst eens duidelijk maken wat je precies wil met je toekomstige paard, en kijk dan gericht naar je huidige niveau en zoek dan het paard waarmee je dit kunt doen. Eenmaal zover dat je gericht op zoek kan alleen gaan kijken bij de paarden die aan je eisen voldoen en iemand mee nemen die er verstand van heeft.
Succes want je gaat een leuke spannende tijd tegemoet.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:14

Ik zou inderdaad iemand meenemen die er verstand van heeft of laten keuren door een dierenarts. (En nee rendabel is dat niet bij een shet) Verstand komt met de jaren wel. Waar ik zelf op heb leren letten is de kaak, staan de tanden recht op elkaar of heeft de pony een over/onderbeet? Ga eens recht voor de pony op je hurken zitten, staan de voorbeentjes en voetjes recht? Hetzelfde bij de achterbeentjes. Zitten er geen ribbeltjes op de hoefjes? (kan erop duiden dat de pony hoefbevangen is geweest) Ga eens vanaf een afstandje kijken en laat de pony op stand zetten, is de pony correct gebouwd? Wanneer je er op wilt rijden en de pony is niet correct gebouwd kan er sneller slijtage ontstaan. Controleer de vacht op luizen, veel ponys hebben last van luizen zonder dat de eigenaar dat weet. Laat de pony even een flink stuk draven, hoest hij/zij? Lekker laten staan ;) Kijk ook onder de hoefjes of die netjes zijn bijgehouden.

En zo zijn er nog veel meer dingen waar je op moet letten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:32

Gezien de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar YRT.

TAO-->YRT

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:50

Lekker nog een tijdje op de manege rondhobbelen??

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:25

Volgens mij kan dit alleen goed gaan als je;

- een stalling zoekt waar veel begeleiding voor je is
- een grotere pony zoekt
- een pony boven de 10 koopt
- de pony voor de koop laat keuren door een dierenarts
- veel les neemt
- zorgt dat er iemand mee gaat kijken met ervaring

zoiets? http://link.marktplaats.nl/468421845
alleen dat verhoogt je prijsklasse wel naar 1000 euro.

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:08

eerst nadenken dan doen
is ook een goede!

pony_whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:34

ik denk da je zo uit een shetlander groeit... kijk meer naar een c ponytje, en dan vooral wat je wilt gaan doen. dressuur springen wedstrijden of recreatie. veel plezier want je gaat een leuke tijd te gemoet nu je een eigen pony krijgt :D :D

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:36

zo te lezen zou ik er iemand bijhalen die er veel meer verstand van heeft en goed kijken naar de grootte van de pony en veel begeleiding zoeken. Mijn advies: eerst nog even lekker blijven rijden bij de manege :)

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:40

Haf_Kadans schreef:
zo te lezen zou ik er iemand bijhalen die er veel meer verstand van heeft en goed kijken naar de grootte van de pony en veel begeleiding zoeken. Mijn advies: eerst nog even lekker blijven rijden bij de manege :)

Mee eens een eigen paard is veel eigen verantwoording komt veel bij kijken dan alleen leuk rijden en poetsen
Bij mij op stal staat een meisje van 12 die heeft een shet veulen maar die kijkt er niet naar om en doet dingen die niet verstandig zijn ( springen met het beestje bv )

Zoek een lease paardje dat is zeg maar het hebben van je eigen paard maar is niet helemaal van jou.
Of idd lekker op de manege rijden

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:55

Weet je vader hoeveel het kost en is hij berijd om als het nodig is eventuele dierenartskosten te betalen?Je hebt de stalling,het eten:hooi,brokjes.Waar ga je het paardje zetten?Thuis?Of op je manege?Je moet weidegang hebben.wil je het paardje gebruiken voor te rijden?Dan komt er nog een zadel en hoofdstel bij+dan zou ik geen shetlander meer kopen want daar groei je snel uit!Een grote welsh zou eventueel nog gaan...
Je hebt dekentjes nodig en borstels,ect.Stel je paardje word plots ziek of els?Je moet de dierenarts betalen en ik zeg je:Dat is meestal NIET goedkoop....
Je hebt een halster en touw nodig en niet te vergeten je moet hopelijk een paar jaar voor het beestje zorgen!Heb jij genoeg tijd daarvoor?Na school?Je moet proberen elke dag een kijkje bij je lieveling te nemen+Je moet ook nog lessen op de manege betalen...
Tenzij je niet op de pony gaat rijden.Oh ja en vervoer!Als het paardje bij jou staat heb je een trailer nodig om bij je manege te geraken...
Als je vader berijd is om dit allemaal te betalen en jij om de verantwoordelijkheid op te nemen? kun je eens gaan kijken.Tip:neem absoluut iemand mee die er verstand van heeft!
kijk rond op internet en ga eventueel al eens kijken naar een pony.
tip:Koop niet meteen de eerste beste pony die jouw leuk lijkt!Er zijn heel veel pony's op de wereld.
Tip:kijk goed naar hoe hij loopt en vraag ook of je een testrit op de pony kunt maken.Als dat niet gaat moet je al niet denken om hem mee te pakken...
Kijk de vacht ook goed na op wondjes,schurft,...
tip:Kies een grote pony!Je zit een je groeifase en je word snel te groot!Kies een pony waar je nog lang plezier van zal hebben.

Wat ik een beter idee voor jou vind:heb je een goede vriendin op de manege die ook graag een paardje wil?Laat je ouders eventueel met je vriendin praten om een pony te delen!Met z'n tweeën is er altijd wel iemand die met jou lieveling kan bezig zijn en jullie kunnen hem met z'n tweetjes verzorgen, de kosten delen,...Maak wel goede afspraken en zorg dat je pony niet uitgeput raakt.
Een leasepony is ook een goed idee!
Succes!

Phoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:34

friesiszwart schreef:
Ik zou zo wie zo op zoek gaan naar een groter paard, ik neem aan dat je zou willen gaan rijden.
Ga eerst eens duidelijk maken wat je precies wil met je toekomstige paard, en kijk dan gericht naar je huidige niveau en zoek dan het paard waarmee je dit kunt doen. Eenmaal zover dat je gericht op zoek kan alleen gaan kijken bij de paarden die aan je eisen voldoen en iemand mee nemen die er verstand van heeft.
Succes want je gaat een leuke spannende tijd tegemoet.

Meenemen, bv. je instructrice, en zeker een keuringsrapport aanvragen (als de eigenaar deze heeft) :j / anders laten keuren door de dierenarts ;) . Er zijn ook mensen die je willen begeleiden om een paardje te kopen, kijk maar eens op internet ;) .