eigen pony meteen thiedeman

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

eigen pony meteen thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:33

Ik zie de laatste tijd allemaal kinderen van rond de 12 jaar die een eigen pony krijgen en dan na een week er al een thiedeman aan hebben hangen en na een paar weken zit ie al op z'n strakst. Ik heb laatst aan een meisje waar ik wel eens mee praat gevraagd waarom ze er eentje hebben en dan krijg je als antwoord dat dat is zodat hij aan de teugel loopt. Ik vind dit zo naïef, ik heb haar uitgelegd dat aan de teugel lopen niet betekent dat z'n kop in de krul zit maar dat je hem nagevelijk van achter naar voor moet rijden om hem echt ontspannen aan de teugel te rijden. Ze keek me aan alsof ik zuid Oezbekistaans praten en reed verder.

wat vinden andere bokkers hiervan? En is het "oke" om hier iets van te zeggen?

sorry als het hier verkeerd staat en sorry als er spellingsfouten in zitten

gwenr86

Re: eigen pony meteen thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:41

das wel echt typisch voor SOMMIGE kinderen ja... Net zoals die 'prachtige' foto's van meisjes op een manegepaard/pony die t arme dier helemaal naar beneden trekken en dan zeggen "wat loopt die mooi he" bahbahbah, die begrijpen de hele intensie niet... Dat er iets van gezegd mag worden vind ik dan wel weer discutabel. Aan de ene kant; eigen paardje dus niet onze zaak. Aan de andere kant kan het misschien geen kwaad om ze uit te leggen hoe je vriendelijk het diertje nagevelijkheid vraagt. Als ze je aankijken alsof je taal uit verweggiestan spreekt, is er miss wel behoefte aan uitleg....

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:47

dat is dus het probleem ja, als je er iets van zecht ben jij er ineens de schuldige. Gelukkig word er wel door de instructeurs wat van gezecht als ie helemaal strak zit en soms worden ze we leens boos maar dan de volgende dag weer heerlijk in de krul hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:48

nee, als het je eigen pony is moet je er niet meteen een thiedemann omhangen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:49

Och... je kunt er wat van zeggen maar dat heeft geen nut. Je kunt dus beter je mond houden en er niet naar kijken!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:51

Ik vind het 'oke' hier iets van te zeggen, jammer dat je meestal aangekeken wordt alsof je gek bent...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:52

tja dat is het beste, uitijndelijk kan je er niks aan doen maar het voelt toch niet goed als je je bedenkt dat jij een paar weken daarvoor op die paarden en ponys reed toen ze nog prima nagevelijk te rijden waren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:07

Het eerste wat ik dan denk, gelukkig geen slof. Maar ben het zeker met je eens, dat mag nooit de reden zijn voor het gebruik van een thiedeman.
Mits een thiedeman goed gebruikt heb ik er niets op tegen. Heb ook een (beginnende) leerling die soms met een thiedeman rijdt om haar te leren voelen waar ze heen moet. Het paard is heel fijn op de hand en makkelijk nagevelijk te rijden, maar doordat het dier bij haar niet nageeft mist ze een stukje controle: dus balans en wat spanning in haar lijf. Dit is natuurlijk een cirkel, loopt het paard fijn dat kan de ruiter fijn rijden, maar pas als de ruiter goed zit en rijdt gaat het paard fijn lopen. Door het gebruik van de thiedeman geeft het haar net dat kleine beetje om het dier nagevelijk te rijden en kan zij leren.

De kinderen waar jij het over hebt, zou ik ook aanspreken op hun manier van omgaan met het paard/pony. Maar het blijft de taak van de ouders en de instructeur om de kinderen/leerlingen te leren over wat wel en niet met een paard.

Ik vind het persoonlijk niet correct om maar niets te doen. Zeg ook niet dat je met heel veel geweld het tegen moet gaan. Maar willen we niet dat elk paard met respect behandeld wordt en plezier heeft in het werk? Wat is er dan op tegen om iemand uit te leggen dat de manier waarop de bezig zijn niet correct is.
Ik weet donders goed hoe het er aan toe KAN gaan op maneges. En weet ook heel goed dat je dan soms niet aardig gevonden wordt. Maar ik ben ook heel blij dat er vroeger mensen tegen mij gezegd hebben waarom ik bepaalde dingen wel, niet of anders moet doen.
Nogmaals de hoofd taak ligt bij de ouders en instructeur, wellicht nog slimmer in sommige gevallen om die aan te spreken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 06:28

Als het paard er beter van gaat lopen (voor zijn gezondheid) en nog belangrijker als de ruiter daardoor minder zit te trekken en plukken aan de teugels, denk ik, dat het voor het paard beter kan zijn, dan een sleurende, trekkende ruiter.
Natuurlijk zijn er fijnere manieren om een paard te rijden, maar als de ruiter die kennis/ervaring niet heeft en niet wil leren; dan maar liever met Thiedemann

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 06:47

ik heb eens een meisje vreselijk zien zagen in de mond van haar pony.......
andewre kids vonden haar zo goed rijden :? ......mja.
ze mocht op mijn merrie toen een soort van wedstrijd proefje rijden.
toen ze er op stapte vertelde ik haar..........

Ga bij haar niet proberen om te zagen en trekken in haar mond, doe je dat wel dan zal ze in een rengalop gaan en bokken en steigeren net zo lang tot je er echt naast ligt!!!!!
Jaag haar niet op en val haar niet lastig dan is er niets aan de hand.
MAAR.....pas op.......maak haar niet boos want dan word ze GEVAARLIJK }>

Nou...echt.....het kind zat helemaal met knikkende knietjes en reed met een keurig redelijk losse teugel en paardlief liep haar vreselijk in de maling te nemen :+

tuurlijk was mijn merrie braaf zat om er een kind op te laten en zou ze niets doen bij te strakke teugels, anders laat je er geen kind op toch?
maar ......... ik kon het gewoon niet laten en moest dit kind even een lesje leren :')

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:08

Ik heb zelf een tijdje met thiedemaan gereden omdat mijn paard een sterrekijker was en ik haar niet tot ontspanning kon krijgen.
Ik had hem op het tweede gaatje en dit heb k twee weken moeten doen.
Toen kreeg ze door dat hoofd naar beneden heel veel prettiger was en had ik de thedemann niet meer nodig.
Ik gebruik normaal nooit hulpteugels maar voor haar was dit even nodig.
Als je als kind zijnde al leert om met een theidemann een pony in de krul te trekken dan wil ik niet weten hoe ze met een paard om gaan als ze volwassen zijn.
Ik zou er wel wat van gezegd hebben omdat ik er gewoon niet tegen kan ook al zou het niets helpen

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:55

daar ben ik het mee eens! een thiedeman is beter dan ruk en trekwerk en nog veel beter dan slof. maar het moet niet gezien worden als modeobject (wat ik vandaag toch eens hoorde op stal := weer een meisje met thiedeman--> ik vraag waarom rijd je met thiedeman meisje: dat staat mooier) of om een paard mee '' aan de teugel'' te rijden. Ik rijd bepaalde paarden nogsteeds met thiedeman maar dan doe ik hem strak genoeg dat er wel lichte druk op staat en dus niet slap hangt maar ook weer niet zo strak dat peerdje tegen de borst aan loopt wat je helaas wel eens voorbij ziet komen.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:01

van binnen zou ik er wat van willen zeggen.. ben alleen iets wat te verlegen denk ik.. :o
vind het zeker oke om hier wat over te zeggen,
zolang t maar beleefd is haha :D

vind het nou ook niet echt nodig om dat ding eraan te gooien om je paard in de krul te krijgen?
met een lesje kom je er ook

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:30

Ik vind dat ze dan nog nie voor een paard kunt zorgen. Zulke kinderen mogen geen paarden hebben.
Ben zowieso tegen bijzet dingen.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:38

Hangt er vanaf hoe je het brengt. Ik vind het oké als je er wat van zegt (dus niet aanvallend), zeker als je te maken hebt met onkunde van het kind. Wie weet heeft iemand gewoon geen idee wat een thiedeman doet met het paard en staat het er wel voor open als jij die persoon een tip geeft. Alle kinderen over één kam scheren door te zeggen dat ze toch niet luisteren? Ik was als 12-jarige blij met tips hoor ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:37

-> PP

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:21

Zo jammer dat alle aandacht al bij de jongere kinderen alleen maar uitgaat naar nagevelijk rijden, op welke manier dan ook. :n
Het meest nare is dan nog dat ze met zagen en plukken vaag toch nog die winstpuntjes rijden.

Hulpteugels er al meteen zo strak omhangen is gewoon dom, ze vergeten dat een pony geen speelgoed is, en als je er wat van zegt krijg je alleen maar een grote bek.

Ik zou er zelf wel wat van zeggen, want ik vind het belachelijk zoals sommige met hun ponys omgaan.
Nu sta ik in mn eentje op stal dus kom ze daar niet tegen := maar zodra ik ergens anders ben...