Eigen paard te combineren met studie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K.imberly

Eigen paard te combineren met studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 17:08

Ik vroeg me laatst af of studeren en een eigen paard goed te combineren zijn of niet. vandaar dit topic. :P

Zijn er hier mensen die een eigen paard hebben en daarnaast een opleiding volgen? En hoe doen de mensen dat die op kamers wonen en een eigen paard hebben?
Staat het paard dan bij het ouderlijk huis of in de buurt van waar je op kamers zit?
Hebben jullie bijrijders/verzorgers voor het paard? Of doen jullie het allemaal zelf?
Zijn er ook mensen die een opleiding volgen bij een hoge hotelschool met daarnaast een eigen paardje? Zo ja: is dat te combineren ivm eventuele stages over de grens? Hoe doen jullie dat?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, of het te doen is of niet.

Alvast bedankt voor reacties.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:46

Ik vind het prima te doen maar mijn paard staat op pensionstal waar alles wordt gedaan (dus hoef bv niet zelf uit te mesten en we hebben ook een huge binnenbak dus ook in de winter geen problemen met rijden).... Ik zit niet op kamers maar reis nu iedere dag 2 uur.

Ik heb wel het voordeel dat dit al mijn 3de WO studie (Beta) is en dat ik weet wat "studeren " betekend. (Als 1ste jaars zal het wellicht allemaal wat lastiger zijn, maar dat hangt ook van je studie af, bv contact uren..etc sommige studies hebben amper les).

Ik hoef geen stages te doen over de grens dus dat probleem heb ik niet, en heb ook geen verzorger, maar als je echt lang wegblijft tja dan moet het paard toch gereden worden.

monica08

Re: Eigen paard te combineren met studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:49

Ik kan mijn studie prima met mijn paard combineren tot nu toe. Misschien wordt dat anders als ik volgend jaar stage ga lopen, maar daarom ben ik ook van stal veranderd want op deze stal hoef ik me geen zorgen te maken over haar! Er wordt hier super voor haar gezorgd, waardoor ik ook gerust een aantal dagen niet hoef te komen (natuurlijk bij uitzondering).
Ook heb ik geen bijrijdster en die hoef ik ook niet. Paard is niet de gemakkelijkste en een tikkeltje dominant in de omgang. Ik zorg er zelf voor dat ik voldoende tijd over hou om naar stal te gaan! :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:11

Ik vond paardrijden altijd wel lastig te combineren met de studie & al die stages, was altijd laat thuis hast geen puf om te rijden, toch gaan ik vond het met stages atlijd heeeel gedoe!
Nu met werk vind het stukken makklijekr, als thuis komt ben je ook KLAAR en kun je gewoon lekker rijden :D!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:00

Hmm ja, ik ben het gewend. Maar af en toe vind ik het wel zwaar, vooral als je iedere dag moet leren. Maar ik heb het er voor over!

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:38

Ik vind het erg goed te doen! Ik heb een best intensieve studie (studeer biologie) waarbij ik vaak lange dagen maak, maar dan heb ik zelfs nog tijd om na school te voeren en te verzorgen/rijden. En meestal vind ik het juist ook wel even lekker om na een dag op de universiteit, buiten te zijn en even verstand op nul te zetten :)

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 08:57

Nog meer ervaringen?
En iemand die toevallig een opleiding aan een hoge hotelschool doet?

Upje

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:02

Ik doe geneeskunde en heb een eigen paard. Ik zit ook op kamers en mijn paard staat op een stal (redelijk) in de buurt. In principe gaat het prima, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het nooit had gered zonder mijn ouders (die wonen ook redelijk in de buurt) ivm avond/weekenddiensten. In principe verzorg ik hem elke dag zelf en dat gaat goed, hij staat ook op een stal waar gemest en gevoerd wordt, maar het is wel druk. En soms heb ik gewoon een dag dat ik echt niet kan (een keer in de twee weken tot een maand) en dan is het wel zo fijn dat je op iemand kan terugvallen!

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:06

Mijn paarden staan bij ons thuis ik reis iedere dag 2 uur heen en 2 uur terug van school. Het is naast de opleiding en bijbanen wel even goed plannen maar absoluut te doen. Ondanks dat er wel eens mindere dagen tussen zitten en ik geen puf meer heb om te rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:08

Petje af! Ik vond het moeilijk te combineren toen ik én werkte én leerde. Ik was blij dat mijn paard toen te jong was om te rijden. Ik weet zeker dat ik het niet had gered. Paard was rijklaar, toen ik zwanger werd. Ook geen combi. Maar inmiddels kunnen we dan toch eindelijk zeggen dat we tijd hebben voor elkaar. Dat heeft wel een jaar of 6 zeker wel geduurd.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:11

hey!

Ik denk dat een paardje wel goed te combineren is met een studie, maar niet met een studentenleven.
Ik heb zelf gestudeerd, en pas een paard gekocht toen ik klaar was.
Ik had wel tijdens mijn studietijd een verzorgpaardje waar ik 3x per week heen ging, maar dat was altijd moeilijk te combineren met mijn drukke leven als student (studeren, feestjes, commissies en besturen).
Ik heb veel vrienden die op de hotelschool hebben gezeten en die waren altijd wel redelijk druk, je hebt dan sowieso meer lesuren dan dat ik had op de universiteit. Dus dat maakt je minder flexibel.
Ik zou echt gaan voor een verzorgpaardje, tenminste als je nu nog geen eigen paard hebt. En als je er al wel een hebt.. je kan het altijd proberen en kijken hoe het gaat.
Maar als ik jou was zou ik in iedergeval volop gaan genieten van je studentenleven en lekker veel gaan feesten, een paard kan je altijd nog hebben.

Groetjes Linda

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 09:55

lindar1985 schreef:
hey!

Ik denk dat een paardje wel goed te combineren is met een studie, maar niet met een studentenleven.
Ik heb zelf gestudeerd, en pas een paard gekocht toen ik klaar was.
Ik had wel tijdens mijn studietijd een verzorgpaardje waar ik 3x per week heen ging, maar dat was altijd moeilijk te combineren met mijn drukke leven als student (studeren, feestjes, commissies en besturen).
Ik heb veel vrienden die op de hotelschool hebben gezeten en die waren altijd wel redelijk druk, je hebt dan sowieso meer lesuren dan dat ik had op de universiteit. Dus dat maakt je minder flexibel.
Ik zou echt gaan voor een verzorgpaardje, tenminste als je nu nog geen eigen paard hebt. En als je er al wel een hebt.. je kan het altijd proberen en kijken hoe het gaat.
Maar als ik jou was zou ik in iedergeval volop gaan genieten van je studentenleven en lekker veel gaan feesten, een paard kan je altijd nog hebben.

Groetjes Linda

dankjewel voor alle reacties trouwens!

Ik ben heeel erg over mijn toekomst aan het nadenken momenteel. vandaar dat ik hier zo nieuwschierig naar ben.

@Linda: ik had een eigen paardje, nou ja, pony. Ze is in april helaas overleden.. Iedere dag mis ik het erger en erger.. ik kan gewoon niet zonder paarden volgens mij, haha. Omdat ik het zo mis, mijn hobby, lekker bezig zijn met paardjes enzo, Begon ik te denken over of er misschien een mogelijkheid is een nieuw paardje te nemen. Ik zit nu nog op de middelbare school, en volgend schooljaar heb ik mijn examens. De jaren daarna ga ik natuurlijk studeren. Ik wil graag naar de hoge hotelschool, maar weet nog niet naar welke school ik dan ga.. Of ik ga opkamers in Maastricht, of ik hou het dichtbij huis en ga de opleiding volgen in Rotterdam, 20 minuutjes met de waterbus hiervandaan, of Breda, dat is een stukje reizen.. Zo zijn er nog meer mogelijkheden, maar er zitten verschillen tussen de scholen..

Nu zou het eventueel kunnen. Misschien. maar je moet ook altijd denken aan wat de toekomst ongeveer brengt..

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:06

Hier zijn al heel veel topics over
maar het is zeker goed te doen! Ik studeer biomedische wetenschappen en heb 3 paarden aan huis en verzorg ze helemaal zelf. Ik moet ook nog 1,5-2 uur heen en ook weer terug naar de universiteit. Maar ik vind het goed te doen!
het ligt er natuurlijk ook wel aan waar je prioriteiten liggen, als je echt volop van het studentenleven wilt gaan genieten, zal er minder tijd voor je paard overblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:09

Ik zou het absoluut niet kunnen combineren. Maar dan heb ik het over de combinatie studie, paard en vriend die (met OV) 1.5 uur reizen verderop woont.
Als ik single was zou het wel kunnen. Of als mijn vriend om de hoek woonde.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:13

Succes met je keuze, je kan je eigen situatie het beste in schatten. Je kan ook hotelschool studeren in leeuwarden toch? volgens mij is die heel goed (wel ver), en daar is het natuurlijk wel een stukje makkelijker en goedkoper om een paardje te houden...
maar in Maastricht misschien ook wel!
Een leuk verzorgpaard kan misschien het missen van je oude pony ook een beetje verminderen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:18

Het valt mij eigenlijk tegen, ik zou veel meer tijd aan mijn paardje willen besteden, maar dat zal straks als ik mijn rijbewijs heb ook kunnen(makkelijk even 's avonds naar haar toe enzo). Ook zij staat op een pensionstal waar ik haar makkelijk kan laten staan zonder dat ze wat te kort komt, en dat komt wel heel goed van pas in de drukke tentamenweken... :-(
Nou moet ik erbij zeggen dat ik puur recreatief rijd, 1 a 2 keer in de week, en anders alleen even wat poetsen etc., ik denk niet dat ik een ''wedstrijdpaard'' zou kunnen onderhouden in combinatie met mijn studie.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:47

Ik studeer nu 2 jaar in Nijmegen en zit niet op kamers (vanwege mijn paard). Het is 3 uur reizen op een dag, 1,5 heen en 1,5 uur terug. Ik heb ook nog eens heel veel contacturen (dus lange dagen). Mijn paard staat wel aan huis, dus dat is dan weer een voordeel. Mijn ouders voeren en verzorgen hem, het enige wat ik dan nog moet doen is poetsen en trainen.

Op zich is het wel te doen, alleen in de winter vind ik het soms wat zwaar. Dan vertrek ik namelijk in het donker (7 uur 's ochtends) en kom ik in het donker thuis (7 uur 's avonds). En dan moet ik ook nog gaan rijden in de vrieskou. Soms heb ik er geen zin in, maar daar moet ik me dan gewoon even doorheen slaan. Het is het wel waard, want iedere keer als ik er weer op zit dan snap ik niet dat ik een paar minuten daarvoor geen zin had :P

Ik weet niet hoeveel contacturen jou studie heeft, maar als je er veel hebt en ook nog veel moet reizen zou ik er wel even over nadenken. Heb je dat allemaal voor je paard over? Het is zonde als je nu een paard koopt waar je later niet genoeg tijd voor hebt.

Ik heb er nooit spijt van gehad, alleen doordat ik nog thuis woon mis ik wel veel van het studentenleven. En voor het leren moet ik soms wel echt tijd maken, dus dan vraag ik of 1 van mijn zussen hem een keertje wil rijden of dat mijn vader hem even longeerd.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:22

Ik kan nog wel wat aanvullen over Maastricht ;) In Maastricht zelf zijn weinig pensionstallen. Ik sta op een stal die een half uur reizen is met het ov (in de avond gaat de bus maar 1x per uur), dus het scheelt ontzettend nu ik een auto heb. Dichterbij is er niet echt iets. Kosten voor pensionstallen in de buurt liggen allemaal rond de 275 euro.

Verder als reactie op Linda: ik heb ook bij een studentenvereniging, een jaarclub, een dispuut en de studentenpaardrijvereniging gezeten en heb daarnaast er heel wat jaren bestuur en heel wat commissies opzitten dus dat hoef je er zeker niet voor te laten! Gewoon een kwestie van goed plannen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:29

In 2005 begonnen met mijn studie, in 2007 mijn paard gekocht, 2009 mijn shetje, en in 2011 afgestudeerd. Ik heb een redelijk 'schoolse' Universitaire opleiding gedaan, wel dichtbij huis zodat ik thuis kon blijven wonen en niet op kamers hoefte. Die keuze is voroal voor het paard geweest, ik wilde niet uit huis op kamers daardoor. Ik heb geen vaste verzorgster, maar als ik een dagje niet kon ging mijn vader of beste vriendin er heen, of voerde de staleigenaar ze (en buiten zetten). Maar meestre heb ik gewoon zelf gedaan. Huiswerk zoveel mogelijk op de uni in pauzes/tussenuren, zodat ik niet meer thuis zoveel hoefte te doen. Daarnaast had ik overigens dan nog vaak de verkeerde instelling; Eerst de beesten, dan studie :o :o :o

Ik heb in 2010 een stage in het buitenland gedaan voor 3.5 maand, toen heb ik mijn paarden stil gezet, en hebben mijn vader, beste vriendin & de staleigenaar op de paarden gelet. Maar ze hebben 3.5 niet gewerkt, lekker vakantie gehad ook op het land.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:49

Ook ik heb tijdens mijn studie een paard aangeschaft en een jaar later zelfs nog een erbij gekocht.. Dat is zeker niet altijd even makkelijk geweest maar er waren altijd wel mensen in mijn omgeving die de zorg konden over nemen als ik het te druk had.

Soms kan het echt een belemmering zijn voor je studie, zeker als je in een belangrijke fase zit. Het is dan verstandig om hulp in te schakkelen. Er zijn altijd wel mensen / paardenmeisjes die je willen helpen met verzorgen is mijn ervaring. Het is maar net of je dat zelf prettig vind of niet. Maar bovenal. Moet je paard je dan wel een stukje ontspanning terug geven, al is het maar dat ene bezoekje in de week. Voor mij is dat heel belangrijk geweest in drukke tijden. Ik kan me best voorstellen dat mensen er voor kiezen hun paard te verkopen in het belang van het paard. Maar zolang jij er voor kunt zorgen dat het dier te allen tijde goed verzorgt wordt en jij er nog gelukkig mee kunt zijn ook als je er wat minder tijd voor hebt dan zou ik het niet als een groot probleem zien. Zo'n studie is maar tijdelijk en een paard kan wel 25 jaar of langer bij jou zijn..

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:33

JumpingRider schreef:
Op zich is het wel te doen, alleen in de winter vind ik het soms wat zwaar. Dan vertrek ik namelijk in het donker (7 uur 's ochtends) en kom ik in het donker thuis (7 uur 's avonds). En dan moet ik ook nog gaan rijden in de vrieskou. Soms heb ik er geen zin in, maar daar moet ik me dan gewoon even doorheen slaan. Het is het wel waard, want iedere keer als ik er weer op zit dan snap ik niet dat ik een paar minuten daarvoor geen zin had :P

haha dit herken ik idd wel!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:46

Ik combineer nu 2 jaar mijn studies met 2 paarden en het gaat prima! Ik heb tijd om ze te rijden en verzorgen, maar ik heb ook veel hulp van mijn ouders. Zij zetten mijn paarden op de wei en halen ze er eventueel ook af. Wanneer ik een dagje niet kan of te moe ben, dan wordt Goldy gereden door mijn moeder en Wolder gelongeerd (vaak dan tegelijkertijd door mijn vader). Zonder deze hulp was het een stuk zwaarder geweest. Ik heb verder geen bijrijders en zit niet op kamers. Dat wil ik wanneer ik nu weer ga studeren wel graag, en dan zal het lastiger worden. Maar daar moet ik allemaal nog even naar kijken, de paarden gaan sowieso weer mee :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:14

Ik werk fulltime en volg een opleiding via LOI, daarnaast heb ik 2 paardjes. 1 volwassen merrie en een jaarling. Ik sta op een stal waar we ondeling voeren etc. Toch ben ik zelf 6/7 dagen op bij mijn paarden. Ik ben dan ook een controle freak. het is wel zwaar soms, ben kapot aan het eind van de week. Maar het is wel haalbaar! En ik zou niet anders willen.. Veel tijd voor vrienden heb ik niet echt trouwens.. De meeste vriendinnen ken ik via paarden, en dan heb ik nog een paar vrienden buiten de paarden. Maar dat zijn er met de jaren wel een stuk minder geworden omdat ik simpelweg geen tijd heb om al die vriendscahppen te onderhouden.. En soms verwatert het gewoon.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:51

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:53

Een eigen paard is prima te doen tijdens je studie.

Zodra je 5 dagen per week gaat werken, op je zelf gaat wonen (of samenwonen) en een huishouding hebt, dan pas wordt het lastig!