Redding oorlogspaarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gwennie4

Redding oorlogspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:40

Hoi!
Vraagje: Hoe heette de vrouw die na de eerste wereldoorlog (dacht ik) de oorlogspaarden redde? Een zekere Mevr. Phoenix? Ben er al heel lang naar op zoek, maar ik vind er via google of wikipedia niet meteen iets over... Wie kan me helpen?
Groetjes

oOoKellyoOo

Re: Redding oorlogspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:42

haha dit hoort hier niet, misschien iets meer info zou ook fijn zijn
Ik tem even ;)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:54

Bedoel je Dorothy Brooke ?

http://www.brooke.nl/index.php?id=14&t=2&l=1&PHPSESSID=819a773aa2bf6427a42c1bea811b1cec

In 1930 ging de stichtster van Brooke Hospital for Animals, Mrs. Dorothy Brooke, naar Cairo, de hoofdstad van Egypte.
Daar zag ze tientallen voormalige Engelse cavaleriepaarden die in de straten van Cairo als lastdier werden gebruikt. Deze dieren waren ingezet in de Eerste Wereldoorlog. Toen het conflict in 1918 eindigde, zijn ze door het Britse leger verkocht aan Egyptische eigenaren, die de dieren lieten werken onder vreselijke omstandigheden. De meeste paarden die Dorothy zag waren meer dood dan levend.

Dorothy Brooke was hevig geschokt bij het zien van deze arme dieren. Onmiddellijk nam ze het initiatief om een eind te maken aan hun lijdensweg. Haar ingezonden brief in de Britse krant Morning Post bracht het hedendaags equivalent op van meer dan 32.000 euro. Dorothy Brooke spoorde 5000 voormalige cavaleriepaarden op en kocht ze ‘terug’. De meeste dieren waren oud en op. Zij zijn op een humane manier afgemaakt, na een paar dagen van liefdevolle verzorging en rust, omringd met de zorg en aandacht waaraan ze ooit zo gewend waren. Dankzij het daadkrachtige ingrijpen van Dorothy Brooke eindigde het leven van deze paarden op een waardige manier.

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:00

Volgens mij is zo het Brooke Hospital ontstaan, ik heb even snel op Google gekeken en op de laatste 2 pagina's van deze 'spreekbeurt' over Brooke staat daar iets over http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... y0U4SBnjbw

Bedoel je dit?

Edit:ik zie dat iemand me al voor was toen ik dit aan het typen was :o

Gwennie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 00:15

Yep die bedoel ik! Bedankt voor de snelle reactie allebei! Ik heb daar eens een korte documentaire van gezien toen ik een jaar of 13 was, maar sinds toen niets meer over gehoord of van gevonden. Onlangs zei iemand dan de naam Mrs. ...... Phoenix (iemand die paarden redde na de oorlog zei ze), en ik dacht dat ik terug op een spoor zat, maar blijkbaar was die persoon dus mis of had ze het over iemand anders...

Alé, das sneller dan dat ik verwacht had! Ik denk niet dat ik die naam nog vergeet!

Groetjes! :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:44

Geen rijtechnisch probleem, ik verplaats het naar PP.