Hoe kies jij jouw 'rijstijl'.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Hoe kies jij jouw 'rijstijl'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 08:33

Tegenwoordig hebben mensen heel veel mogelijkheden om iets te doen met hun paard. Kijk maar hier op bokt hoeveel variatie er is, van cowboy rijden tot je paard allerlei kunstjes leren. Ook al staan die soms wel heel ver weg van de natuur van paarden, paarden kunnen van alles leren.
Dat geldt voor mensen niet anders.

Een vraag die me bezig houdt is hoe en waarom mensen hun keuze maken.

1. Waarom kies je voor de rijstijl/discipline waar je in rijdt?
2. Wat deed je daarvoor en hoe kwam je tot deze keuze?
3. Wat waren je redenen om iets anders te kiezen, of reed je altijd al in de discipline waar je nu in rijdt?
4. Zou je iets anders willen proberen, en zo ja wat.

Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 29-06-11 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:41

Paardentango schreef:
Tegenwoordig hebben mensen heel veel mogelijkheden om iets te doen met hun paard. Kijk maar hier op bokt hoeveel variatie er is, van cowboy rijden tot je paard allerlei kunstjes leren. Ook al staan die soms wel heel ver weg van de natuur van paarden, paarden kunnen van alles leren.

3. Wat waren je redenen om iets anders te kiezen, of reed je altijd al in de discipline waar je nu in rijdt?

Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen.

1) Omdat het leuk is en bij mij en mijn pony's past.
2) Ik heb altijd Engels gereden, dressuur en springen. Ik was altijd al geinteresseerd in de westernsport, het trok me erg aan, maar het was erg duur om over te schakelen (nieuw tuig, les die niet echt dik bezaaid was in de mijn buurt). Uiteindelijk toch een beetje gaan rondkijken en toen ik een zadel kon kopen en een instructrice had gevonden de stap toch gemaakt. Ik ben toen nog wel een tijd blijven springen in de springles, omdat mijn pony en ik dat echt leuk vinden om te doen. Daarna hebben we de overstap volledig gemaakt.
3) Zie 2. En met mijn shet werd altijd vrij weinig gedaan, er reed wel een meisje op, maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Grietje was namelijk veel te dik, dus toen wilde ik gaan mennen. In eerste instantie zelf aangerommeld, maar daarna toch een instructeur gezocht om het de pony en mij goed aan te leren. Toen ben ik met hem meegeweest naar het NK samengespannen rijden waar hij aan meedeed en toen was ik om. Mennen is zoveel uitdagender dan enkel een wagen erachter hangen en gaan. Toen Hans kwam besloot ik dat ik als hij oud genoeg was, dubbelspan te gaan rijden en dat doen we nu sindskort ook. Kan ik ze samen trainen.
4) Als Amber groter was en ik een goed zadel zou kunnen vinden dan zou ik graag met haar SGW gaan rijden, dat lijkt me echt een super leuke en uitdagende sport en je hebt van alles wat. Verder ga ik haar ook voor de wagen beleren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:42

Ik ben als 11-jarige in de manege beginnen rijden, dit was een dressuurmanege. Op het gevorderde niveau was het soms echt wel goed dressuurrijden, galopwissels, travers, renvers, soms een stukje passage etc. Er waren wel maar enkele paarden die dat niveau fatsoenlijk aankonden. Mijn stijl was dus dressuur, gewoon omdat de dichtsbijzijnde manege dresuur aanbood.

Toen ik 17 werd, kwam mijn eigen paard. Hij was niet echt happy bij dressuurrijden en ik vond het ook veel leuker om gewoon met hem buitenritten te maken. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar western, dus heb ik enkele lessen geboekt, en mijn paard reageerde daar meteen veel enthousiaster op, ik vond het ook logischer. Ik ben ook enkele lessen op een westernmanege gaan volgen zonder mijn eigen paard, om zelf ook wat meer het westerngevoel te krijgen. De lessen met eigen paard liggen nu even stil, maar ik zou zeker graag met hem doorgaan in western, gewoon omdat 1) mijn paard er fijner op reageert, 2) ik het logischer vind aanvoelen dan de dressuur.

We hebben tussendoor ook enkele lessen klassieke dressuur gevolgd, en dit leunde heel sterk aan bij westernrijden. Dus eventueel ga ik daar ook wel eerst mee verder om de basis terug wat fatsoenlijk te krijgen, en dan terug verder met western.

Mijn tweede paard is een ex-manegepaard van mijn vroegere dressuurmanege, hij was één van die paarden die het hogere niveau goed aankon, hij had ook zo'n goeie bergopwaartse galop enz. Maar hij is chronisch dampig dus bij hem is het ook kiezen vanuit het paard, rustige recreatieve stapritjes dus :)

De redenen waren in eerste aanleg dus telkens het paard, en dan ook wat voor mijn gevoel het meest logisch was qua stijl. Wat ik nog zou willen proberen, is enduranceritten of trec rijden, de buitenritten met dat beetje extra zeg maar, het lijkt me wel leuk om niet 'gewoon' om buitenrit te gaan, maar dan ook echt naar iets toe te trainen. Wel zonder de ambitie om in de hogere klassen mee te rijden :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:44

Kwa rijstijl ben ik voor mijzelf gaan kijken wat het beste bij mijn ideeen paste, en bij het paard/de pony waar ik op zat. Dit gecombineerd met de gedachtengang van degene die me les gaf. Wat ik daarvoor deed wisselde dus.
Kwa discipline, dressuur omdat het de basis is, en ik het leuk vind, cross omdat het zo machtig mooi is, en springen omdat ik vind dat je ook gewoon in een les moet kunnen springen voordat je aan crossen begint. Ik was altijd een dressuurmiep en dat heb ik dus uitgebreid.
Iets anders als ik ooit weer zou gaan rijden wat ik wel wil proberen is Trec, maar verder ben ik gelukkig met de dingen die ik deed :)

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:46

Ik rijd nu dressuur, in verschillende methodes, en ben mezelf aan het klaarstomen voor het sgw.. Dit omdat ik toch een dressuurmuts ben, maar op de stal waar ik sta, zijn allemaal jachtruiters, ik ben een paar keer mee geweest en vind dit erg leuk, ik heb een vriendin die sgw rijd en daar ben ik ook een keer mee geweest, maar omdat je hier ook het dressuurstuk in hebt, vind ik dit gewoon een onwijs leuke tak van de sport :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:15

Paardentango schreef:

1,2; ik heb altijd al engels dressuur gereden, met heel veel plezier. Ik merkte dat ik door goed dessuur te rijden paarden kon revalideren. Aanvankelijk reed ik klassiek volgens Deurne.
3. Toen ik Franke Sloothaak zag rijden stond ik versteld van de losheid die zijn paarden in hun lijf haden en wist ik dat ik de paarden veel meer moest gymnasticeren over het hele lijf en ben toen overgestapt naar een 'voor toen ' modernere manier van rijden.
4. ik blijf altijd trouw aan de dressuur, maar ben wel bekend met veel verschillende stromingen.

Ashley5760

Re: Hoe kies jij jouw 'rijstijl'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:32

. Waarom kies je voor de rijstijl/discipline waar je in rijdt?
Ik doe momenteel dress-spr-cross(nog niet officieel)
Ik vind dat dressuur de basis van alles is en streef er dan ook naar jonge paarden eerst dressuur te starten, en ze tot begin m afgericht te hebben voordat je begint met (serieus) springen. Hierdoor is je dressuurbasis zo goed dat je veel meer hebt om op terug te vallen en je veel gecontroleerder kunt rijden en dus ook je paard beter kan scholen zonder allerlei bitten hulpteugels etc om hem maar 'rustig' te krijgen in het parcours
Ik heb vroeger altijd hetzelfde gereden met ponys maar ging (en ga) nog steeds vaak met de paarden naar het bos, (2x pw) de jonge dieren leren beter rechtuit lopen en de 'oude' kun je conditietraining mee doen.
Altijd dress-spr-cross gedaan
4. Zou je iets anders willen proberen,
en zo ja wat.
Ik zou later als ik tijd en goede wagen heb mennen (wedstrijd dan) wel willen doen. Dit omdat dit met onze huidige paarden prima kan en je er geen speciaal paard voor hoeft aan te schaffen (zoals met western).
Daarnaast denk ik dat het voor veel paarden ook goed zou zijn om 1x in de week als training gewicht te 'trekken' ipv te dragen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:36

Paardentango schreef:
Ook al staan die soms wel heel ver weg van de natuur van paarden, paarden kunnen van alles leren.

Vrijheidsdressuur zijn natuurlijke bewegingen op commando zetten. Niets onnatuurlijks aan dus. :Y)
Maargoed, dat is een andere discussie.

Ik rijd dressuur maar af en toe ook wat western. Waarom? Mijn paard houdt van afwisseling. Niet altijd maar hetzelfde.
Daarom doen we ook veel schriktraining, vriheidsdressuur, parelli, lange lijnen etc.
Ik doe vooral grondwerk. Ten eerste omdat mijn paard dat veel leuker vindt en daardoor vindt ik het ook leuker, en ten tweede omdat mijn paard een ziekte heeft en niet lang bereden kan worden.

Ik zou niets anders willen proberen, ik doe al veel afwisselende dingen en dat bevalt ons prima. :)

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:55

ik kies meestal wat leuk is, en bij mij en mijn pony past.
verder let ik er niet echt op, ik rij namelijk (nog) gen wedstrijden.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:10

na 8 jaar dressuur ben ik over gestapt met een nieuw paard naar western wat ik eigenlijk net zo of leuker vind, overigens mijn vriendin hangt achter d'r haflinger een karretje
we zijn elkaars groom hoe mooi kan iets uitpakken

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:14

omdat het paard hier het fijnst mee loopt, we (eigenaresse en ik) rijden met engels zadel en hoofdstel, maar we doen vooral buiten rijden
Voornamelijk dressuur en springen (ik dan) omdat ik jessy toen nog maar net deed en ik er nog niet mee naar buiten mocht/kon
omdat we van stal zijn gewisseld en de bak niet zo geweldig is rijden we nu voornamelijk buiten, mocht het fiks geregend hebben dan gebruiken we de bak wel en dan doen we dressuur (op deze stal heb ik nog niet echt gesprongen)
bitloos en boomloos en western

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:16

ik heb op de manege altijd dressuur en springen geleerd, maar springen paste me veel meer, nu kan mn paardje ook aardig springen en werkt die altijd hard op wedstrijden voor me, als die wat ouder is, wil ik mischien wel omscholen naar western heerlijk lijkt me dat lekker rustig door het bos aan een lang teugeltje :j

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:33

Nou ten eerste heb ik heel lang op een manege gereden en sinds vorig jaar heb ik ''een soort van eigen pony'' (maar nu is ze der even niet komt in september terug) Dusja daar heb ik lessen meegenomen (zit dus niet echt in een discipline want ik rijd geen wedstrijden) maar ik heb een paar dressuur lessen genomen maar vooral springen.

''naja discipline'' is het dus niet echt voor mij maar ik doe vooral springen met mijn soort van eigen pony (daar nam ik vooral lessen in) Omdat de pony het veel leuker vind , houd echt van springen maar ze kan wel eens weigeren. Ze haat dressuur echt is best wel druk en met mij derop is het me nog niet echt gelukt om haar ontspannen te laten lopen.Dus zeker iets waar we aan moeten werken maar dat ligt ons gewoon niet.Het is zo precies en dat ben ik absuluut niet. Ook bij springen moet ik dus nog veel leren houding lijkt nog nergens op maar vind dat ik het afgelopen jaar toch al veel geleerd heb. Maar het is gewoon spannend afwissend,ik weet neit het is gewoon te gek! :D & ik houd van bosritten ! :ja

um manege lessen dus .. dus gewoon beetje van alles beetje.

toen pas kreeg ik mijn soort van eigen paard.

ja cross country sgw ! het lijkt me zo geweldig dat is een soort combi met wat ik het liefst doet springen en buitenritten haha mijn pony ook al denk ik dat ze wel veel gaat weigeren dan in het begin. Ze kan soms nog aleens het nerveuze pony'tje zijn haha.

& endurance lijkt me ook super om eens te gaan doen.
& western een keer proberen.
& vrijheidsdressuur en bitloos ook :P
dus eigenlijk wil ik gewoon alles proberen ! paar cross country wil ik het liefst gaan doen en ik wil echt proberen om volgend jaar eens aan een training mee te doen!:D

X

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:40

1. Ik heb zelf voor dressuur & springen gekozen, toen ooit voor de dressuur omdat we een fries kregen, althans mijn moeder, en tja die was niet bepaald geschikt voor springen dus ik moest haast wel de dressuur in. Western of andere dingen trokken mij eigenlijk niet ik wou net als anky enzo super goed kunnen rijden, een kinderdroom om maar te zeggen. Maar hoe ouder de fries werd en na een wisseling van stal terecht te komen op een stal waar er meer gesprongen werd. Trok het springen toch steeds meer, ik kreeg diverse paarden aangeboden waarmee ik mocht springen en ik vond het geweldig. Toch apart want eigenlijk schijt ik de bagger zodra de sprongen hoger worden maar met mijn huidige merrie een kwpnertje gaat het zo geweldig goed en lekker dat ik half over die angst heen ben. Toch is die friese merrie er nog altijd en rij ik daar nog altijd dressuur mee.

2. Voor dat ik echt dressuur begon te rijden,reed ik simpel in de manege lessen ik was jong een jaar of 10 toen we die fries kregen en mocht daar nog niet op rijden. Ik leasde toen een klein wit schimmeltje waarmee ik natuurlijk zoals bijna ieder kind het liefst mee door de bak crossde :P

3. Ik reed dus eigenlijk altijd al in de discipline waar ik nu in rijd.

4. Ik zou nog wel eens willen gaan crossen, mijn kwpner zou hier best geschikt voor kunnen zijn ze schrikt nergens van en als ze iets eng vind en ik geef een klein beetje been dan gaat ze overal langs puur vertrouwen (: Maar eerst de dressuur en springen beter onder de knie krijgen en eens een cross training gaan doen =)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:50

Paardentango schreef:

1.Ik rijd dressuur maar niet wedstrijdgericht, gebaseerd op de biomechanica van t paard (vaak weggezet onder t modewoord 'klassieke dressuur'-soort van ;) ). Ik heb voor deze rijstijl (of eigenlijk daarmee samenhangend, deze instructrice) gekozen omdat ik eindelijk na 15 jaar eens écht goed wilde leren rijden, en mijn jonge paard meteen netjes wilde inrijden op deze wijze. Verder rijdt ik graag buiten en evt met een paard wat t leuk vind een sprongetje maar vind zelf 80 cm hoog genoeg zeg maar :') . Heb een kwpn met pensioen die wat buitenritjes kan hobbelen en een friesxandalusier van net 6, die heeft ook bepaald geen springaanleg := dus rij ik vnl dressuur en buiten. En momenteel knobbelen we al een tijdje vooral op de grond aan de dubbellonge, loswerken, wandelen.. vanalles wat dus.

2. Hiervoor heb ik altijd paarden van anderen gereden, les gehad van de bijbehorende instructeurs (en dat waren er trouwens maar enkele- heb heel veel zelf uitgeknobbeld altijd) waar ik me niet goed in kon vinden, en heel veel jonge paarden gereden, wel aardig handig met paarden maar rijtechnisch nooit verder dan L-niveau gekomen. Toen ik eindelijk een eigen paard kon kopen en ik deze zelf zadelmak gemaakt had en er gas, rem en stuur op had gezet wilde ik het meteen verder goed aanpakken. Had bijna 2 jaar gezocht en via een boktvriendinnetje lesgeefmens gevonden (ook een bokkert :D). Zij is echt geweldig voor mij als lerares, vervult mijn behoefte aan theoretische onderbouwing en daarnaast past haar manier van lesgeven goed bij mijn manier van leren. Zij is daarnaast 1 van de weinige mensen die mijn jonge paard écht super aan t lopen krijgt, zelf erop maar ook/zelfs met mij erop :P :') en ze weet ook veel van grondwerken en lange lijnen, is daar ook handig in... dus ik kan op allerlei manieren leren. Een instructeur is imo nogal bepalend voor je rijstijl, dus je vraag zou imo net zo goed kunnen zijn, hoe kies jij jouw instructeur :)

3. Ik reed altijd al dezelfde discipline (htk-dressuur en buitenrijden) maar over en heel andere boeg, teveel moeten prutsen aan de voorkant (onder t mom van 'vragen'......), geen antwoord krijgen op waarom-vragen vwb hulpen en het trainen van een paard, voelde gewoon niet goed. Nu snap ik ook het waarom van bepaalde oefeningen, en wat er gebeurt in t lijf van t paard en je eigen lijf, en waarom je welke oefeningen bij welke 'probleempjes' meepakt en hoe dat dan moet voelen en hoe ik dat zelf kan bereiken.

4. Ik zou wel eens western willen rijden, dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Lijkt me ook erg gaaf :)

Leuk topic dit!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:17

Ik rijdt nu Engels en ben er echt dol op, Western is niks voor mij omdat het allemaal te wild is voor mij(niks tegen ruiters die western rijden hoor) Ik rijdt op mijn verzorgpaard ook western en dat zadel is verdorie zo hard terwijl mijn vriendin boomloos rijdt ook op een westernzadel en dat is heel zacht. Toch ben ik meer voor engels jumping omdat het meer mijn ding is.

Daarvoor reedt ik op kleine shetjes op een boerderij. ik was toen een jaar of 7 ,8 na 3 jaar op die ondeugende pony's te hebben gereden ben ik naar een manege gegaan. Die manege is na een jaar weg gegaan (moest plaats maken voor een brug) |( Waarvoor ik veel tranen heb gelaten. Dan ben ik naar nog een andere manege gegaan war de paarden echt veel te hard moesten werken op de manege daarvoor ook en nu rijdt ik op een te gekke manege waar ik nooit meer weg wil!!

Ik reed altijd al engels denk ik behalve op mijn verzorpaard maar nu rijdt ik er zelden of zelf niet meer op omdat hij al 27 jaar is en dat ietsje te oud isvind ik maar nu rijdt ik op de pony van mijn vriendin ook western.

Ja tuurlijk ik sta altijd open om nieuwe dingen te ontdekken ik zou graag een trektocht willen maken of een keertje croscountry willen doen dat likt mij echt cool!!!
grtjs Demi

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:33

---

1)Omdat ik eigenlijk bij een magege begon met rijden daar leerde ik gewoon engels rijden... toen ik een eigenpaard kreeg ben ik eignelijk na 1,5 jaar overgestapt op western... toe is mijn paardje verkocht omdat er echt geen klik meet was na 2,5 jaar...
Met Bono begon in met Dressuur omdat hij zo beleerd was, maar toch na een paar maanden overgestapt op western, Boontje leerd super snel en ik hou van dit soort dingen :P Boon vond het gelukkig ook leuk-> Bono kreeg een klap knie waardoor de DA/hoefsmid afraade om verder te gaan met western, dus weer dressuur(klassiek) :P En springen en gewoon mijn eigen ding, en een beetje VD en grondwerk

2) Gewoon modern dressuur, nu meer klassiek.

3)Mijn redenen waren, omdat het niet zo goed ging tussen mijn vorige paardje en mij, dat ik iets nieuws voor hem wilde proberen ik wilde hem niet kwijt dus probeerde ik het zo leuk mogenlijk voor hem te maken.

4)Nou misschien ooit eens een wedstijdje :P of endurance.

Het komt er op neer dat ik het gewoon zo leuk mogenlijk probeer te maken voor mijn paardje, ik probeer me zo veel mogenlijk aan te passen, soms hebben we wel eens een mis communicatie, maar ik zeg dan ook netjes sorry(ja ik zeg sorry, dankjewel alsjeblieft tegen mijn paard :o) als het mijn fout was :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:21

-> PP

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:15

Omdat ik dat altijd al het leukste heb gevonden (dressuur en af en toe springen)
Manegehobbelen, en de rest staat me gewoon niet aan (western, bitloos etc, niet mijn ding :P) Cross lijkt me wel heel gaaf maar geen terrein in de buurt.
Reed ik altijd al in
Cross, alleen dat is ver weg

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:53

Ik ben een dressuur gerichte recreatie ruiter , ik kies voor deze stijl omdat mijn pony eigenlijk buiten is ingereden en hij dat ook echt super leuk en ontspannend vind. Daarnaast vind ik het ook heerlijk om door de bossen te rijden en een braaf paard onder me te hebben. In de bak daarin tegen is mijn pony niet een van de makkelijkste , de ene dag gaat het onwijs goed en de volgende dag kan ik weer onwijs hopeloos worden van zijn gedrag. Vind de (basis) dressuur toch een essentieel deel om te beoefenen , zowel voor mezelf als voor mijn pony.
Voorheen heb ik eigenlijk altijd op manege's gereden , omdat mijn ouders geen pony konden betalen. Heb daar eigenlijk altijd de standaard disciplines gedaan dus dressuur/sprongetje en soms een buitenritje.
Wel veel geleerd over wat een verantwoordelijkheid een paard eigenlijk is doormiddel van verzorg/bijrijdpaarden. Hiermee eigenlijk altijd dressuurmatig aan de slag gegaan.
Ik ben begonnen als Manege ruiter / recreatie ruiter spring gericht , moest en zou springruiter worden. Kwam ook aardig hoog met de manege ponies die het konden. Maar een flinke val van een pony wat een combinatie was van een ruitertje dat geen angst zag en maar hoger wilde , pony die erg heet werd en bekend stond om hele vreemde sprongen en een instructrice die niet verantwoordelijk genoeg was om te zeggen dat we NIET zo hoog gingen voor mijn eigen veiligheid. Heb ik dus FLINK spring angst ontwikkeld.... dit is begonnen als ik spring voorlopig eventjes niet , en daarna ga ik gewoon weer verder. Naar zweten voor een hindernisje van 30/40cm. Hierna ben ik de dressuur veel meer gaan waarderen en leuker gaan vinden.
Nou ik zou zowiezo over mijn springangst heen willen komen en gewoon weer normaal een sprongetje van 80cm/1 meter willen maken I.P.V. de 30cm die ik nu heel weinig spring. Nu zal dit er ook niet echt inzitten aangezien mijn pony zijn benen niet zo heel best zijn en hij het principe van je voeten optillen niet (wil snappen) snapt :') En verder ben ik nu beetje bezig gegaan met Vrijheidsdresuur voor de afwisseling en om een nog betere band met mijn pony te krijgen.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:59

Ik rij engels en ik doe dressuur en springen
2. Wat deed je daarvoor en hoe kwam je tot deze keuze?'
ik rij al 5 jaar zo dus anders heb ik niet gedaan.
Waarom in de dresuur mijn interesses liggen? Ik vond toen ik iets van 8 jaar was wat Anky deed zeer knap en wou het zelf ook, nu is het mijn droom :) Af :) het gaat lukken :o :o Maar ik wil er wel voor gaan!! ik ben pas 12 dus dat gaat vast,hopelijk wel lukken.
Ik zou wel beter willen leren springen

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:07

Paardentango schreef:

1. ik rijd vanalles. alleen geen western omdat ik hier geen les in kan krijgen en mijn pony niet wil verkloten. ik doe dit omdat ik zelf er gewoon van houd. dressuur voor de basis oefeningen springen en corss voor de lol en omdat ik dit gewoon heel leuk vind. endurance omdat ik een buitenmuis ben. en VD/NH voor de afwisseling met mijn pony :)

2. ik reed eerst dressuur en springen maar toen had ik geen eigen dus ook niet meer kans om iets anders te doen

3. ik vond endurance en VD gewoon erg leuk omdat ik hier mezelf al in zie. ik zie mezelf in de pony, dus ook in mijn NH/VD/buitenmuis acktiviteiten is dat handig

4. uhm... ik zou graag wat meer springen en een keer willen crossen en de western ook willen proberen :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:34

Ik rij recreatief buiten, maar rij momenteel ook redelijk intensief in de bak via een vleug "antoinne de bodt". Ik ben vooral rechtrichtend bezig. Waarom? Omdat het bij mijn paard past, en om mijn paard zo goed mogelijk in haar vel te laten zitten. Verder doen we sinds kort wat aan Parelli.

Hiervoor hobbelde ik voornamelijk buiten, buitenritjes. En liep ze voor de wagen. Heerlijk, maar werd mijn merrie enorm scheef van en kreeg ze lichamelijke problemen en daardoor ook geen zin meer om te werken. Vandaar dat ik bij het rechtrichten terecht ben gekomen (om eventjes in 'hokjes' te denken) en dus een heel stuk meer in de bak aan het trainen ben met haar om haar haar lichaam goed te laten gebruiken en haar goed in de vel te laten zitten. Ik weet niet of ik haar snel weer zou inspannen, buitenritten doen we nog wel regelmatig als afwisseling.

Springen lijkt mij ook heel gaaf, maar daar heb ik de ballen niet voor :P Ik hou echter altijd mijn ogen open voor andere manieren van doen, als het maar bij mijn paard past en haar ten goede komt. Ik heb mijn ideale 'alleen maar buitenhobbelen en genieten' voor haar ook ingeruild tot meer bakwerk, maar als je dan merkt dat het je paard goed doet, wordt ook dat vanzelf leuker, al had ik dat eerst nooit voor mogelijk gehouden dat ik bakwerk leuk zou gaan vinden :D