Paardentango schreef:Tegenwoordig hebben mensen heel veel mogelijkheden om iets te doen met hun paard. Kijk maar hier op bokt hoeveel variatie er is, van cowboy rijden tot je paard allerlei kunstjes leren. Ook al staan die soms wel heel ver weg van de natuur van paarden, paarden kunnen van alles leren.
Dat geldt voor mensen niet anders.
Een vraag die me bezig houdt is hoe en waarom mensen hun keuze maken.
1. Waarom kies je voor de rijstijl/discipline waar je in rijdt?
2. Wat deed je daarvoor en hoe kwam je tot deze keuze?
3. Wat waren je redenen om iets anders te kiezen, of reed je altijd al in de discipline waar je nu in rijdt?
4. Zou je iets anders willen proberen, en zo ja wat.
Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen.
1) Omdat het leuk is en bij mij en mijn pony's past.
2) Ik heb altijd Engels gereden, dressuur en springen. Ik was altijd al geinteresseerd in de westernsport, het trok me erg aan, maar het was erg duur om over te schakelen (nieuw tuig, les die niet echt dik bezaaid was in de mijn buurt). Uiteindelijk toch een beetje gaan rondkijken en toen ik een zadel kon kopen en een instructrice had gevonden de stap toch gemaakt. Ik ben toen nog wel een tijd blijven springen in de springles, omdat mijn pony en ik dat echt leuk vinden om te doen. Daarna hebben we de overstap volledig gemaakt.
3) Zie 2. En met mijn shet werd altijd vrij weinig gedaan, er reed wel een meisje op, maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Grietje was namelijk veel te dik, dus toen wilde ik gaan mennen. In eerste instantie zelf aangerommeld, maar daarna toch een instructeur gezocht om het de pony en mij goed aan te leren. Toen ben ik met hem meegeweest naar het NK samengespannen rijden waar hij aan meedeed en toen was ik om. Mennen is zoveel uitdagender dan enkel een wagen erachter hangen en gaan. Toen Hans kwam besloot ik dat ik als hij oud genoeg was, dubbelspan te gaan rijden en dat doen we nu sindskort ook. Kan ik ze samen trainen.
4) Als Amber groter was en ik een goed zadel zou kunnen vinden dan zou ik graag met haar SGW gaan rijden, dat lijkt me echt een super leuke en uitdagende sport en je hebt van alles wat. Verder ga ik haar ook voor de wagen beleren.