Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:41

Ik kwam op internet foto's tegen van paarden met extreem lange manen en staart zoals:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik snap dat sommige mensen dit mooi vinden, maar vind dit toch wel een beetje ver gaan. Zoals de staart of manen zo lang dat je ze eigenlijk alleen nog maar los kunt doen in stilstand omdat je paard anders valt over zijn eigen haar.

Wat vinden jullie? :)

Ik ben zelf te lui om altijd maar in te vlechten, voor mij sowieso dus niks. Maar mijn grens zou zijn: manen lang prima, maar je zou met de manen los nog wel moeten kunnen rijden zonder dat er ongelukken gaan gebeuren.

Anoniem

Re: Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:43

Ik vind het echt spuuglelijk. :)

Zijn volgens mij ook een aantal bokkers die paarden met zulke lange manen hebben. Nee sorry mij niet gezien, vind het echt níet mooi en het lijkt me ook erg onpraktisch.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:43

vind het enorm gaat mits het wel een flinke bos is, van die dunne sliermanen en dan enorm lang vind ik niks staart idem.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:45

Het gaat mij te ver als het storend is voor het paard, dus niet dat hij erover struikelt. Lange manen zijn oke, maar een staart moet wel op normale lengte blijven, anders heeft die toch ook niet meer de functie om vliegen weg te jagen ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:46

Liever een mooie volle staart dan zo'n dunne lange :n Tuurlijk, als ik die van mn tink liet groeien had ie nu ook al zo'n lange staart gehad. Maarja, moet er toch mee rijden. :Y)

Mooie lange manen vind ik wel mooi. Maar niet dat ze op de grond hangen :j

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:47

Una: tja, hij kan dan met een dikke vlecht zwiepen he, maar of dat net zo ideaal werkt als een losse staart, ik denk het niet. zelfde als met losse manen en ingevlochten manen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:48

Of trapt erop bij het achterwaards gaan en trekt er enorme plukken uit... mij overkomen (nou ja, mijn paard) omdat ik het afknippen te lang uitgesteld had. Kun je nagaan, dan hebben we het dus over een staart wat "pas" bijna op de grond hangt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:48

Ik vind het prachtig als ze tussen de schouder en de knie inzit. Maar dan wel mooi vol en dik!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:49

Ik vind zoals deze foto's eigenlijk heel erg onverzorgd er uit zien.
nee ik hou er eerlijk gezegt niet van, moet gewoon netjes en niet tot de grond..

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:50

gamblerscup, ja je zou ze dan ALTIJD in de vlechten moeten hebben, en dan kunnen ze alleen voor een foto in stilstand los. Gaat mij een beetje te ver :j

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:50

Ik vind lange dikke manen prachtig, natuurlijk niet zo dat het tussen de voorbenen kan komen en het paard hinderen. En lange staart vind ik ook mooi maar zeker niet tot op de grond!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:51

Brrr wat onverzorgd! Ik zou het echt verschrikkelijk vinden als mijn paard zulk lang haar had. Een mooie dikke lange bos haar is prima, maar het moet wel netjes zijn.

ChefsSpecial

Ik vind lange manen en staart inderdaad prachtig, zo lang ze er zelf geen last van ondervinden als het los zit...
Nu heb ik bij mijn paardje wel met rijden een vlecht in haar staart maar da's omdat ze er met haar achterwaarts anders op gaat staan, niet zozeer omdat hij te lang is, maar omdat ze haar kont er gewoon heel erg onder zet (zoals het ook hoor met western).
Als ze zelf loopt, rent enz, heeft ze er geen last van en dat is voor mij het belangrijkst.

Angela

Als het paard de manen/staart niet meer los kan hebben zonder dat het gevaarlijk wordt, dan kan het nog. Kan het paard eigenlijk niet meer lopen (hangt op de grond), dan vind ik het echt niet meer kunnen. Zeker een staart hoort gewoon altijd los te kunnen hangen, het is een goede manier om vliegen weg te jagen, en die wil je ze niet afnemen...

lesilla

Vind het ook vreselijk, er was al eens een topic over lange manen maar mij niet gezien. Geef mij maar normaal

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:52

Ik denk dat paardlief er dan last van heeft: zwaar, niet mogelijk vliegen weg te jagen door te schudden, dikke zwarte vlecht rondzwiepentegen vliegen is ookniet helemaal zoals de natuur het bedoeld heeft.

jael89

Echt spuuglelijk }:0 Idd liever volle manen en staart dan dat.. Tot onder de hals vind ik het mooi, daarna al snel niet meer..

AlexandraM

ik vind het ook afhankelijk van het ras... bij een fries of PRE vind ik het erg mooi bijvoorbeeld... al vind ik de eerste 2 foto's veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te lang
Vind echter wel dat er een grens is en dat is dat het dier zelf geen hinder ervan mag ondervinden als het door de bij speelt en rent.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 28-06-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:53

ik vind hetkunnen tot de lengte dat het paard niet op zijn staart kan staan en dat de manen die tijdens het rijden ingelochten zouden zijn niet te zwaar zijn voor de hals of dat het paard er tijdens het grazen zelfs op zou kunnen staan :oo ik vind lange manen heel mooi maar het moet wel normaal blijven!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:54

Ik vind die eerste foto net als die cavia's waarvan je de voor en achterkant niet uit elkaar kunt houden.
Zo lang vind ik echt TE terwijl ik wel van mooie lange manen hou. Zodra iets echt uit verhouding is vind ik het niet meer mooi.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:55

Lange manen vind ik kunnen tot iets over de schouder (maar dan wel een volle bos, van die iele plukjes vind ik niks) staart moet gewoon een stukkie van de grond af, zodat er geen risico is met erop staan. Ik vind deze foto's echt lelijk en ik vraag me af of zo'n paard zich wel gelukkig voelt in de wei.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:55

CrazyCat schreef:
Ik vind die eerste foto net als die cavia's waarvan je de voor en achterkant niet uit elkaar kunt houden.

:o

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:00

zo dat is lelijk!
Lange manen licht er aan bij welk ras tot maximaal het schouderblad
en staart tot de koten

Bij kpners nrps bwp enz
Manen hand breedte staart tussen kogel en hak in eventueel iets lager bij dressuurpaard

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:11

dit zou ik mezelf trouwens ook niet aan doen :o
Afbeelding

Ik zou gek worden van dat lange haar met het warme weer, het is zwaar en kost een uur per dag om uit de klit te halen, dus zou je het ook altijd ingevlochten moeten hebben.

edit: en het komt nog niet eens tot de grond :')

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:15

spoeglelijk zo'n lange manen een staart zou tot op het sprongevricht moeten komen en manen mogen lekker lang zijn zolag ze maar niet voorbij de schouder komen en het een dikke bos is!!!
voor me zelf is een fjorden kapsel (niet voor mezelf maar voor een paard) het coolste en mooiste anders zijn middellange manen ook wel mooi3