buitenrijden is ook een kunst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:16

Ik vind het ook heerlijk om buiten te rijden, en inderdaad een paar jaar geleden kon het me niet hard genoeg gaan maar nu vind ik het even leuk om gezellig met zijn allen rond te stappen (hoewel ik moet toegeven dat crossen soms nog wel leuk kan zijn, wilde ik, haha)
Ik heb van jongs af geleerd om in de bak en buiten te rijden (we staan bijna in het bos dus dat is wel handig) Ik ben dus eigenlijk nooit bang geweest om buiten te rijden. En natuurlijk ben ik er ook weleens af gevallen en op hol geslagen, maar daar kom je toch wel overheen als je je maar verantwoordelijk blijft gedragen.

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:24

Jessie88 schreef:
Ik rijd bijna alleen maar buiten... heerlijk om zo ff ergens anders te zijn met je gedachte! Ik vertrouw mijn paardje 100% en zij weet ook precies tot hoever ze kan gaan, dus zal ze er nooit vandoor gaan. Maar als ik echt vol gas wil galoperen, dan kies ik een 'bekend' pad uit... meestal een heuvel die stijl omhoog loopt aan het einde, zodat ik in geval van nood altijd nog een rem heb. Maar ik ben niet snel bang en houd wel van een crossrit op zijn tijd! Knipoog


haha.. ja dat heb ik gemerkt Haha! was erg gaaf Cool met juup & hrannar Haha!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:27

Laat mensen toch doen wat ze willen...ieder in zijn of haar waarde.
Da's hetzelfde met honden: je hebt huishonden, honden die gehoorzaamheid moeten doen, flybal, dien hindernisjes, africhting en echt werk. Zo heeft ieder zijn hobby.
Een stempel drukken is niet moeilijk..mensen hebben nou eenmaal een voorkeur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 09:56

Smaxie"]
Maar ik ga nog steeds ook met de stelling van Fitz mee dat sommige paarden niet makkelijk zijn buiten. Sja, sommige genieën zitten tegen het idiote aan he...
[/quote]
Hm, zou paddy zo'n genie zijn? Laten we dat maar hopen..... idioot is ze wel. Maar ik ga toch met haar buiten rijden. Maar niet alleen, want dan zou ik inderdaad kunnen verongelukken. Ze is en blijft onbetrouwbaar. Maar als er andere paarden bij zijn kan alles.

OVerigens heb ik zelf 2 bloedpaarden. Maar ik heb mezelf opgelegd en daarbij ook mijn dieren om te wennen aan dingen die je buiten tegen komt. Nou was dat niet moeilijk, want ik vind buitenrijden heel leuk.

Sja, sommige ruiters zijn gewoon bang. Het is ook vaak niet zoweer een kwestie van het paard overwinnen maar meer jezelf overwinnen. En dat is soms best een heftig gevecht ook al kun je dat niet aan de buitenkant zien.

[quote="VLEUTIE"]
Ja, dat klopt. Maar ben je niet pas echt een goede ruiter als je hiermee om kunt gaan? En dan bedoel ik niet goed in de zin van een proefje kunnen rijden, maar goed in de zin van in
kunnen spelen en het oplossen van onverwachte(of misschien wel verwachte) gedragingen van je paard in welke situatie dan ook
?
[/quote]

Belangrijk onderdeel van leren rijden wat je daar zegt!

Ik denk overigens dat er in nederland iets te veel gedressuurd wordt, in de zin van springen en buitenrijden wordt onderschat als belangrijk onderdeel van rijden. Ze voegen heel veel toe aan je rijkunst.

[quote="Branca schreef:
Laat mensen toch doen wat ze willen...ieder in zijn of haar waarde.
Da's hetzelfde met honden: je hebt huishonden, honden die gehoorzaamheid moeten doen, flybal, dien hindernisjes, africhting en echt werk. Zo heeft ieder zijn hobby.
Een stempel drukken is niet moeilijk..mensen hebben nou eenmaal een voorkeur.

???????????????????????????????
Ik begrijp deze reactie niet, dit heeft niets met deze discussie te maken en is zwaar off topic.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-09-03 10:22, in het totaal 4 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:02

Branca, wat ik eerder in dit topic al schreef:

Karin schreef:
Mijn motto: doe wat je leuk vindt, maar roep niet te snel dat iets onmogelijk is. Haha!


Voorkeur is uiteraard prima, iedereen heeft zo z'n favoriete bezigheden. Maar ik hoor IMO te vaak mensen roepen dat hun paard totaal ongeschikt is om mee naar buiten te nemen. En dat gaat er bij mij eigenlijk niet echt in.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:23

Ik denk dat je ernaar moet streven om van alles wat te kunnen met je paard. Dus een ritje in de bossen, een rondtje door de bak (uiteraard met zijn kin op de borst Knipoog) en een sprongetje. Maar goed ik kan mij voorstellen dat er allehande redenen zijn waarom je bepaalde dingen niet met je paard kan/wil doen, dus dat zij zo.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:26

Karin"]
Branca, wat ik eerder in dit topic al schreef:

[quote="Karin schreef:
Mijn motto: doe wat je leuk vindt, maar roep niet te snel dat iets onmogelijk is. Haha!


Voorkeur is uiteraard prima, iedereen heeft zo z'n favoriete bezigheden. Maar ik hoor IMO te vaak mensen roepen dat hun paard totaal ongeschikt is om mee naar buiten te nemen. En dat gaat er bij mij eigenlijk niet echt in.
[/quote]

Ik heb er echt één gehad. Buitenrit eindigde altijd voor hem eerder dan voor mij omdat ik nou eenmaal minder snel kan lopen naar huis. Scheve mond
Je deed dat paard ook gewoon geen plezier met een ritje in het bos dus dat hebben we maar opgegeven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 10:30

Katja schreef:
[Ik heb er echt één gehad. Buitenrit eindigde altijd voor hem eerder dan voor mij omdat ik nou eenmaal minder snel kan lopen naar huis. Scheve mond
.
[/quote]

o kom op Katja, niet zo flauw he, gewoon blijven oefenen en dan komt er misschien wel een dag dat JIJ eerder thuis bent! Extreme duivel

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:31

Maar Katja, dan heb je het iig geprobeerd. En ik ken mensen die zelfs dat niet doen. Maar hoe kun je zeggen dat iets onmogelijk is terwijl je het nog nooit hebt geprobeerd? Dat is waar ik mij over verbaas.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:53

Gisteren met een stel engelse miepen wezen rijden. Twee 'fully qualified' instructrices die een weekje de rijstallen van een engelse eigenaar een stuk verderop verzorgden. Ik aangeboden ze een leuke route door de vallei voor te rijden.
Ze hadden de twee beste en meest ervaren paarden opgezadeld en ik had Arabella, deze week 4 geworden en nog vól in opleiding, onder mijn zadel.
Binnen het zicht van de stallen moest ik al twee keer terug omdat ze een helling niet op durfden en niet door/over een geul.... Een route die me normaal 3 uur kost, kostte nu 4 en daarbij heb ik veel makkelijker weggetjes dan normaal gekozen en ook nog eens afgestoken.
Ik kan niet paardrijden in de zin van íets gestructureerds; ik nog mijn paarden hebben zelfs maar een flauw idee van wat hier op Bokt met allerlei dressurtermen of 'met het verkeerde been voor' of zo bedoeld wordt. Die meiden wel.
Ik rij echter met veel plezier dwárs over de bergen hier en mijn paarden doen met veel moed wat ik van ze vraag en zijn reuze betrouwbaar. Als er af en toe eens krap genouvreerd of gesprongen moet worden doen we dat en ook in vliegende galop in het maanlicht door een olijfboomgaard gaat zonder kleerscheuren. Die meiden...euh...niet.
Ook Arabella was het gekeutel zó zat dat ze de 6 kilometer, over berg en door dal Knipoog , terug naar huis in razende galop heeft gedaan. OK dan!
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-09-03 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:54

Grappig de discussie buitenrijden van een andere kant te zien.

Ja, ik rij buiten!! Eigenlijk heel vreemd, want in de bak durf ik nog niet eens te galoperen terwijl ik wel bijna elke week buiten ga rijden. We hadden het nog afgelopen zondag erover met mijn vriendin. De paarden waren behoorlijk fris en wakker, echt ze zagen alles en alles was spannend en eng. Maar ze bleven wel doorlopen al hadden ze soms wat extra aanmoediging nodig. Ondertussen bleven wij gezellig door kleppen en lieten de paarden lekker in hun eigen sop gaar koken. Daar hadden we het uiteindelijk over, als de paarden in de bak ergens van schrikken of eng vinden schieten we in de stress en buiten laten we dat toe en reageren er niet op, hoezo vreemd!! Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar in de bak dusdanig ontspannen te zijn en schijt te hebben aan Pablo zijn frissigheid terwijl is dat in het bos prima vindt, klopt toch niet! Moet zeggen, ook buiten galopeer ik niet.

Bij mij op stal word ik nog wel eens voor gek verklaard. Durf niet te galoperen in de bak maar ga wel regelmatig buiten rijden. Andere durven zonder problemen op mijn paard te galoperen, maar durven weer weer niet buiten te rijden!

Ach, zo heeft ieder gek zijn eigen gebrek....

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:04

Eleonoor schreef:

Ach, zo heeft ieder gek zijn eigen gebrek....


Ja, zo zie ík dat buitenrijden zowel voor mens als paard als het enige 'echte' paardrijden en de rest is óf een noodoplossing óf een vaardigheidsoefening. Wat heb je aan een paard en ruiter die en schitterende piaff maken, maar niet door een sloot kunnen komen....

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:07

huertecilla, wat jij beschrijft is me zeer bekend! niet van die bergritten, want bergen heb ik hier niet Haha! , maar wel dat 'rijden en rijden twee zijn'!om de èchte ruiters niet teveel voor het hoofd te stoten, zegde ik vroeger, van mijn haflinger waar ik toen enkel mee buitenreed: híj kan niet rijden èn ik kan niet rijden, maar met ons tweetjes doen we wel álles!

ja, buitenrijden is toch iets aparts (in de twee betekenissen!)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:14

Ik rijd regelmatig buiten, voor mezelf en voor mijn paard. We blijven er beide fris van!
ik durf mijn paard ook best te laten gaan op het strand, heerlijk even uitwaaien! Maar ik doe het vrijwel nooit, omdat veel paarden er lastig van worden als ze altijd maar mogen racen op strand. Dan lopen ze de hele weg te drammen, omdat ze weten dat ze mogen gaan op strand.
Daarom heb ik de eerste jaren mijn paard alleen maar rustig laten galopperen op strand. De laatste tijd laat ik haar ook wel eens gaan, maar dan merk ik dat ze vaak niet eens echt super hard hoeft! Gewoon een stevig galopje aan de lange teugel vindt ze dan al heerlijk!

Verder rijd ik buiten redelijk dressuurmatig, omdat ik het prettig vind als mijn paard lekker aan de hulpen staan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 11:29

Huertecilla"]
Gisteren met een stel engelse miepen wezen rijden. Twee 'fully qualified' instructrices die een weekje de rijstallen van een engelse eigenaar een stuk verderop verzorgden. Ik aangeboden ze een leuke route door de vallei voor te rijden.
Ze hadden de twee beste en meest ervaren paarden opgezadeld en ik had Arabella, deze week 4 geworden en nog vól in opleiding, onder mijn zadel.
Binnen het zicht van de stallen moest ik al twee keer terug omdat ze een helling niet op durfden en niet door/over een geul.... Een route die me normaal 3 uur kost, kostte nu 4 en daarbij heb ik veel makkelijker weggetjes dan normaal gekozen en ook nog eens afgestoken.
Ik kan niet paardrijden in de zin van íets gestructureerds; ik nog mijn paarden hebben zelfs maar een flauw idee van wat hier op Bokt met allerlei dressurtermen of 'met het verkeerde been voor' of zo bedoeld wordt. Die meiden wel.
Ik rij echter met veel plezier dwárs over de bergen hier en mijn paarden doen met veel moed wat ik van ze vraag en zijn reuze betrouwbaar. Als er af en toe eens krap genouvreerd of gesprongen moet worden doen we dat en ook in vliegende galop in het maanlicht door een olijfboomgaard gaat zonder kleerscheuren. Die meiden...euh...niet.
Ook Arabella was het gekeutel zó zat dat ze de 6 kilometer, over berg en door dal Knipoog , terug naar huis in razende galop heeft gedaan. OK dan!
[/quote]
Dit is nu zo'n typerend verhaal he! Dat is nu PRECIES wat ik bedoel! En ik erger me er op dezelfde manier aan als jij. En mijn vraag is dus, waarvoor die grieten die toch goed moeten kunnen rijden dan bang zijn.

[quote="Eleonoor schreef:
als de paarden in de bak ergens van schrikken of eng vinden schieten we in de stress en buiten laten we dat toe en reageren er niet op, hoezo vreemd!! Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar in de bak dusdanig ontspannen te zijn en schijt te hebben aan Pablo zijn frissigheid terwijl is dat in het bos prima vindt, klopt toch niet! Moet zeggen, ook buiten galopeer ik niet.
..

Kan het zijn dat je te gefocusd bent op de dressuur? Kijk, als pablo loopt te zeiken in de bak, stuurt ie jouw oefeningen in het honderd en dat voelt erg frustrerend. Is dat niet de reden dat je buiten ontspannender rijdt, omdat je daar minder van hem wil?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:35

Huertecilla schreef:
Gisteren met een stel engelse miepen wezen rijden. Twee 'fully qualified' instructrices die een weekje de rijstallen van een engelse eigenaar een stuk verderop verzorgden. Ik aangeboden ze een leuke route door de vallei voor te rijden.
Ze hadden de twee beste en meest ervaren paarden opgezadeld en ik had Arabella, deze week 4 geworden en nog vól in opleiding, onder mijn zadel.
Binnen het zicht van de stallen moest ik al twee keer terug omdat ze een helling niet op durfden en niet door/over een geul.... Een route die me normaal 3 uur kost, kostte nu 4 en daarbij heb ik veel makkelijker weggetjes dan normaal gekozen en ook nog eens afgestoken.
Ik kan niet paardrijden in de zin van íets gestructureerds; ik nog mijn paarden hebben zelfs maar een flauw idee van wat hier op Bokt met allerlei dressurtermen of 'met het verkeerde been voor' of zo bedoeld wordt. Die meiden wel.
Ik rij echter met veel plezier dwárs over de bergen hier en mijn paarden doen met veel moed wat ik van ze vraag en zijn reuze betrouwbaar. Als er af en toe eens krap genouvreerd of gesprongen moet worden doen we dat en ook in vliegende galop in het maanlicht door een olijfboomgaard gaat zonder kleerscheuren. Die meiden...euh...niet.
Ook Arabella was het gekeutel zó zat dat ze de 6 kilometer, over berg en door dal Knipoog , terug naar huis in razende galop heeft gedaan. OK dan!



Geweldig, volgens mij word ik hier nu beschreven Haha! Haha! Haha! ,

Vroeger toen ik nog een klein meisje met een groot hart was, deed ik wel mee aan dat soort " gevaarlijke" dingen.... nu durf ik gewoon niet meer en ben ik dus een scheitleister eerste klas. Wat jij beschrijft is het ultieme paardrijden, lijkt me helemaal te gek eigenlijk moet dat veel meer gedaan worden ................ ben zooooo jaloers. Verdrietig , ik wi look weer eens onbekommerd over dalen en bergen gallopperen, beekjes springen en een boomstam onderweg........ Verdrietig Verdrietig , IK MIS HET ZOOOOOO

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:52

Eleonoor"]
[quote="Eleonoor schreef:
als de paarden in de bak ergens van schrikken of eng vinden schieten we in de stress en buiten laten we dat toe en reageren er niet op, hoezo vreemd!! Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar in de bak dusdanig ontspannen te zijn en schijt te hebben aan Pablo zijn frissigheid terwijl is dat in het bos prima vindt, klopt toch niet! Moet zeggen, ook buiten galopeer ik niet.
..

Kan het zijn dat je te gefocusd bent op de dressuur? Kijk, als pablo loopt te zeiken in de bak, stuurt ie jouw oefeningen in het honderd en dat voelt erg frustrerend. Is dat niet de reden dat je buiten ontspannender rijdt, omdat je daar minder van hem wil?
[/quote]

Nee, ik eis niet meer van hem, maar van mijzelf! En trouwens, oefeningen rijden ben ik nog lang niet aan toe, eerst maar eens recht rijden, voorwaarts, enz.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:51

Ik ben het wel eens met de stelling dat de Springers wat "ruiger"met de paarden omgaan als de dressuurruiters. Ik ben zelf echt geen held (meer). Verstand of angst komt met de jaren, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb zelf een heerlijk buitenrijd paard en ik kan me niet voorstellen dat ik echt alleen puur op dressuur gericht zou zijn.
Volgens mij kun je met ieder paard buitenrijden. Het is maar wat je zelf wil doen tijdens een buitenrit. Ik vind het eigenlijk geen kwestie van lef om te crossen. Ik vind het een kwestie van lef om met een paard naar buiten te gaan, en die onder controle te houden ,ten alle tijden. Al is het maar in stap, als je een gekke knol hebt. Dressuur ruiter hebben in mijn ogen idd veel meer schrik. En dan heb ik het wel over de echte Dressuur tiepjes. Ieder voor zich.... daar ben ik het wel mee eens, maar soms moet je verder kijken dan je neus lang is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 13:16

Sando schreef:
Ik vind het een kwestie van lef om met een paard naar buiten te gaan, en die onder controle te houden ,ten alle tijden.

Lukt niet, NOOIT. Zelfs niet al heet je Piet Raymakers of Franke Sloothaak. Het zijn vluchtdieren die veel en veel sterker zijn dan wij. En we zijn als ruiter een beetje afhankelijk van de omgeving waar paarden op reageren zoals een hond achter een hek, overgeleverd aan de grillen en goede wil van overig verkeer en mensen die wel of geen rekening met ons houden. en helaas kom ik vaak kwaadwillend volk tegen. En mijn paarden reageren daar ook op. Het is dan aan mij om nuchter te blijven en het op proberen te lossen, voor zover dat mogelijk is.

Kijk, en daar stokt het hem denk ik. WAarschijnlijk zijn mensen bang omdat ze dat laatste stukje controle (vluchtreacties van het paard ten alle tijde kunnen onderdrukken) moeten missen en dat is nu net een kwestie van los kunnen laten, snap je? (en daarmee bedoel ik natuurlijk niet je paard loslaten *LOL* )

Overigens vind ik het wat cru om te zeggen dat springers wat ruiger met hun paarden omspringen. Ze hebben vaak meer lef, dat wel, maar dat maakt ze toch niet minder voorzichtig met hun paarden?
Tussen crossen en galopperen zit trouwens ook nog hopen verschil he.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:51

Desiree"]
[quote="Sando schreef:
Ik vind het een kwestie van lef om met een paard naar buiten te gaan, en die onder controle te houden ,ten alle tijden.

Lukt niet, NOOIT. Zelfs niet al heet je Piet Raymakers of Franke Sloothaak. Het zijn vluchtdieren die veel en veel sterker zijn dan wij. En we zijn als ruiter een beetje afhankelijk van de omgeving waar paarden op reageren zoals een hond achter een hek, overgeleverd aan de grillen en goede wil van overig verkeer en mensen die wel of geen rekening met ons houden. en helaas kom ik vaak kwaadwillend volk tegen. En mijn paarden reageren daar ook op. Het is dan aan mij om nuchter te blijven en het op proberen te lossen, voor zover dat mogelijk is.

Kijk, en daar stokt het hem denk ik. WAarschijnlijk zijn mensen bang omdat ze dat laatste stukje controle (vluchtreacties van het paard ten alle tijde kunnen onderdrukken) moeten missen en dat is nu net een kwestie van los kunnen laten, snap je? (en daarmee bedoel ik natuurlijk niet je paard loslaten *LOL* )

Overigens vind ik het wat cru om te zeggen dat springers wat ruiger met hun paarden omspringen. Ze hebben vaak meer lef, dat wel, maar dat maakt ze toch niet minder voorzichtig met hun paarden?
Tussen crossen en galopperen zit trouwens ook nog hopen verschil he.
[/quote]

Ja ho eens even. Ik zei nog erg duidelijk.... desnoods in stap. Je paard kan verschieten, maar daarna heb je hem tooch onder controle ? Of zie ik dat nou verkeerd ?

En wat die springruiters betreft. Je leest het helemaal verkeerd. Ruig is niet lomp of onvoorzichtig hoor.... met ruiger bedoel ik, meer lef.......
Meer lef, dat is mijn definitie van ruig.... maar blijkbaar bij jou niet.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:51

Volgens mij gaat deze hele discussie maar over 1 ding nl 'durven'. Nou ik durf dus niet in rengalop door het bos, ik durf niet in mijn eentje naar buiten. Vroegah durfde ik dit dus wel maar nu.... Kijk maar op me neer maar ik schaam me er dus niet voor! (Ik mis nu alleen nog een smiley die met zijn vuist op tafel slaat Haha! )

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:07

Lisette, als je ergens niet zeker van bent moet je het gewoon niet doen. Angst breng je over op je paard, dus heel verstandig om niet te gaan.
Dus nee, ik kijk niet op je neer, ik heb respect voor je omdat je weet dat je beter niet kunt gaan.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:09

Lisette schreef:
Volgens mij gaat deze hele discussie maar over 1 ding nl 'durven'. Nou ik durf dus niet in rengalop door het bos, ik durf niet in mijn eentje naar buiten. Vroegah durfde ik dit dus wel maar nu.... Kijk maar op me neer maar ik schaam me er dus niet voor! (Ik mis nu alleen nog een smiley die met zijn vuist op tafel slaat Haha! )


Dat is toch niet gek? Ik 'cross' dan wel door de bossen, maar ik de bak durf ik geen hinderis van een meter te springen, terwijl ik daar in het bos mijn hand/hoef niet voor om draai. Het gaat er om dat er vaak wordt beweerd dat het beoefenen van dressuur/spring sport zo'n kunst is, maar dat vaak vergeten wordt dat het buitenrijden eveneens als een kunst beschouwd kan worden.
Toch?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:10

Fitzroy schreef:
Lisette, als je ergens niet zeker van bent moet je het gewoon niet doen. Angst breng je over op je paard, dus heel verstandig om niet te gaan.
Dus nee, ik kijk niet op je neer, ik heb respect voor je omdat je weet dat je beter niet kunt gaan.


Juist Fitz, ieder heeft zo zijn beperkingen en het is heel verstandig Schijnheilig om dit te erkennen. Paarden zijn tenslotte levende wezens die nooit helemaal kunt vertrouwen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:12

mobick schreef:
Het gaat er om dat er vaak wordt beweerd dat het beoefenen van dressuur/spring sport zo'n kunst is, maar dat vaak vergeten wordt dat het buitenrijden eveneens als een kunst beschouwd kan worden.
Toch?


OK dan!