Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Het allerbelangrijkste, vind ik, is dat iemand zelfstandig is.
Natuurlijk vind ik het geen probleem om de eerste tijd te helpen en dingen uit te leggen.
Maar het is wel fijn als iemand, na een tijdje, zelfstandig aan de gang kan.
Of dit alleen maar borstelen is, maakt niet uit, maar dat ik niet de hele tijd erbij moet blijven.
pinto_1 schreef:Wow, woon je niet toevallig bij mij in de buurt?![]()
Ik heb namelijk de ervaring met (vooral jonge) bijrijdsters dat ze alleen maar voor het rijden gingen en bijna niet voor de verzorging. Dat was 3 halen met een borstel erover en hoppa, zadel erop.
De rest (stal uitmesten, poetsen, longeren) lieten ze in de regel aan mij over.
Zoals jij echt voor de verzorging gaat en je nog zorgen maakt of je wel goed genoeg rijdt getuigt van een stukje verantwoordelijkheid, petje af.
Ik denk trouwens dat de verwachting van een verzorger per paard + ruiter verschilt, als iemand wedstrijden met zijn paard rijdt zal hij rijvaardig meer van zijn bijrijder verwachten als een recreatieve ruiter.
Misschien kun je dus toch wel op zoek gaan naar een verzorgpaard, maar dan zoals die hengst die je noemde, een rustig, goedaardig paard waar jij op kan leren rijden (naast het verzorgen) en misschien wat lesjes mee kunt volgen.
Auriane schreef:Ik woon in Rotterdam. Ik weet niet of dat in de buurt is eigenlijk, ik heb het richtingsgevoel van een dooie postduif. Poetsen vond ik juist altijd het leukste van alles. De merrie en haar veulen waren beide arabiertjes, ik mocht een keer mee naar een keuring en daarna hebben ze me ook geleerd hoe je bij de ogen en neus kunt opmaken zodat het echt uitkomt, zoals je altijd op de foto's ziet. En die hengst, Rhodos heette hij. Hij was 1.70, maar ik ben nooit een moment bang geweest met op hem te rijden en dat is met andere paarden toch wel anders geweest.
Ik denk wel dat je er gelijk in hebt dat een wedstrijdruiter meer verwacht dan een reacteatieve ruiter. Ook wel logisch, want op wedstrijden is het natuurlijk wel de bedoeling dat een paard goed presteert. Dan is de eigenaar hard aan het trainen en zou ik rondjes hobbelen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.