Wat verwachten jullie van een verzorgster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auriane

Wat verwachten jullie van een verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:48

Ik had vroeger verzorgpaarden en eigenlijk dacht ik er toen nooit zoveel over na. Het ging gewoon vanzelf. Ik deed wat me gevraagd werd en als ik de dingen soms niet goed deed dan zei de eigenaresse hoe ik het wel moest doen en dan leerde ik daarvan. Ik heb nooit echt leren rijden, maar dat vond ik ook niet zo erg. Er waren daar meestal wel een stuk of 7 paarden waarvan ik er 3 vast verzorgde en 2 ervan konden toch niet gereden worden. 1 omdat ze mishandeld was en 1 omdat hij 2 was. De derde was een hengst, maar echt een goedzak die niet eens wist hoe hij een merrie moest dekken. Daar mocht ik dus wel eens op rijden. Maar ik deed vooral dus poetsen, longeren, mesten en bij wedstrijden helpen. Ik ben wel goed in het verzorgen, ben ook verantwoordelijk en rustig en consequent. Maar als bijrijder vind ik mezelf niet geschikt.

Nu vraag ik me af, voor mensen die verzorgers hebben voor hun paarden. Wat verwachten jullie van jullie verzorgers? Zou het rijden een beslissende factor zijn? Of zou ik kunnen reageren op zo'n advertentie als ik hier gelijk iets over zeg en de eigenaar zelf laten bepalen?

Mandy1990

Re: Wat verwachten jullie van een verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:52

Ik verwacht van mijn verzorgster vooral dat ze lief en betrouwbaar is.
Ik wil afspraken met haar/hem wil kunnen maken zonder dat ik me er druk over hoef te maken of deze afspraken wel na gekomen worden.
Verder wil ik graag wel iemand die weet waar ze mee bezig is tijdens het rijden maar het hoeft nou ook weer geen topruiter te zijn.
Met het karakter van mijn paard is het ook fijn als iemand veel geduld kan opbrengen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:53

Het allerbelangrijkste, vind ik, is dat iemand zelfstandig is.
Natuurlijk vind ik het geen probleem om de eerste tijd te helpen en dingen uit te leggen.
Maar het is wel fijn als iemand, na een tijdje, zelfstandig aan de gang kan.

Of dit alleen maar borstelen is, maakt niet uit, maar dat ik niet de hele tijd erbij moet blijven.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:54

Brainless schreef:
Het allerbelangrijkste, vind ik, is dat iemand zelfstandig is.
Natuurlijk vind ik het geen probleem om de eerste tijd te helpen en dingen uit te leggen.
Maar het is wel fijn als iemand, na een tijdje, zelfstandig aan de gang kan.

Of dit alleen maar borstelen is, maakt niet uit, maar dat ik niet de hele tijd erbij moet blijven.

Dat vind ik inderdaad ook een erg belangrijk punt!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:56

Het allerbelangrijkste vind ik dat iemand z'n afspraken na komt. Je mag best op het laatste moment afzeggen, het paard is nu eenmaal mijn verantwoordelijkheid, maar kom niet zonder af te zeggen niet opdagen. En verder is zelfstandigheid en een beetje inzicht in paarden ook wel prettig, maar dat komt vanzelf als je een tijdje bezig bent :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:59

Ik ga voor een combi van factoren..Ik verwacht dat iemand zijn afspraken na komt, maar ik vind het minstens net zo belangrijk dat iemand lief is voor mijn paarden en goed met ze om gaat.

Zelfstandigheid maakt mij niet zoveel uit. Ik ben zelf elke dag bij mijn paarden, dus als de verzorger er dan ook is, begeleid ik die gewoon. Dan hou ik zelf ook zicht op wat en hoe alles gebeurt en kan ik bijsturen waar nodig. Voor mij is het hebben van een verzorger nl. niet om mezelf een avond vrij te geven, maar om allebei mijn paarden voldoende aandacht te kunnen geven elke dag.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:03

mijn verzorgster doet wat ik van haar verwacht zonder dat ik het aan haar gevraagt heb.
ze komt bijna elke dag ze voert hem borsteld hem en is gewoon goed voor mijn paardje.
ze rijd hem ook heel goed. ben ook heel blij met haar moest in het begin er wel aan wennen aangezien ik nooit iemand erbij heb gehad. maar het klikt goed tussen haar en mij en tussen haar en mijn paard.

maar ik verwacht dus dat ze trouw komen goed voeren aan de afsprakenhouden,
en gewoon goed en lief is voor mijn paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:04

-Ik verwacht van mijn verzorgster dat ze correct, vriendelijk en eerlijk met mijn paard omgaat.
-Verder verwacht ik dat ze de waarheid verteld als ze me verteld dat ze geweest is en wat ze gedaan heeft.
-En ik verwacht dat ze netjes en zorgvuldig met mijn spullen omgaat.
-Ik verwacht dat ze vriendelijk is naar mijn mede stalgenoten en hun paarden, en beleefd is tegen de stalhouder.
-Ik ga er vanuit dat de regels die we afgesproken hebben nageleefd worden (dus niet alleen buitenrijden, paard voeren na het rijden)

En verder: laat ze vooral maar lekker doen wat ze willen!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:14

ik ga volledig met vjestagirl mee, al moet ik zeggen dat ik ook verwacht dat het vooral om het paard gaat en niet alleen om het rijden.. Ik merk steeds vaker dat bijrijders allemaal eisen stellen aan het bijrijdpaard wat ze zoeken en dat gewoon contact met het paard (zowel ernaast als erop) niet voldoende is. Dus ook als er een keer niet kan worden gereden, moet er wel 100% motivatie zijn om naar het paard te gaan en het leuk te hebben met hem/haar. Daarnaast verwacht ik dat je als bijrijder door weer en wind komt als dat de afspraak is en vooral eerlijk bent (en dus ook hulp vraagt) als er dingen zijn die je moeilijk vind / niet durft en over wat er op een dag gedaan is met het paard. Ken genoeg voorbeelden van 16 jarige die fanatiek op de hei gecrost hebben en dan melden aan de eigenaar dat "ze een stukje hebben buitengereden".
Tevens vind ik dat er een grens is aan eigen initiatief.. Overleg het als er dingen zijn die je wil gaan doen die niet standaard zijn.
Das het voor mij een beetje in de notendop..

Auriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 14:57

Dank je wel voor jullie reacties.
Ja eerlijk en afspraken nakomen leken me eigenlijk wel vanzelfsprekend. We hadden bij mijn verzorgpaarden vroeger zo'n schrijfbord. Als de eigenaresse er dan niet was dan schreef ik op het bord wat ik met welk paard gedaan had en eventuele bijzonderheden. Als er echt iets mis was dan kon ik wel bellen, maar als het niet dringend was dan ging het op het bord. En rijden vind ik wel heel leuk hoor, maar het is voor mij gewoon nooit een must geweest. Ik vind het zelf fijn om duidelijke afspraken te hebben, zodat ik weet wat mag en kan.

Maar als ik het zo lees is het overwegend toch belangrijk om in elk geval redelijk te kunnen rijden. Ik denk dat ik dan het beste eerst een poos kan lessen en dan aan degene die me les geeft ga vragen of ze vind dat ik het zou kunnen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:17

Wow, woon je niet toevallig bij mij in de buurt? ;)
Ik heb namelijk de ervaring met (vooral jonge) bijrijdsters dat ze alleen maar voor het rijden gingen en bijna niet voor de verzorging. Dat was 3 halen met een borstel erover en hoppa, zadel erop.
De rest (stal uitmesten, poetsen, longeren) lieten ze in de regel aan mij over.
Zoals jij echt voor de verzorging gaat en je nog zorgen maakt of je wel goed genoeg rijdt getuigt van een stukje verantwoordelijkheid, petje af.
Ik denk trouwens dat de verwachting van een verzorger per paard + ruiter verschilt, als iemand wedstrijden met zijn paard rijdt zal hij rijvaardig meer van zijn bijrijder verwachten als een recreatieve ruiter.
Misschien kun je dus toch wel op zoek gaan naar een verzorgpaard, maar dan zoals die hengst die je noemde, een rustig, goedaardig paard waar jij op kan leren rijden (naast het verzorgen) en misschien wat lesjes mee kunt volgen.

Auriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:41

Ik woon in Rotterdam. Ik weet niet of dat in de buurt is eigenlijk, ik heb het richtingsgevoel van een dooie postduif ;) . Poetsen vond ik juist altijd het leukste van alles. De merrie en haar veulen waren beide arabiertjes, ik mocht een keer mee naar een keuring en daarna hebben ze me ook geleerd hoe je bij de ogen en neus kunt opmaken zodat het echt uitkomt, zoals je altijd op de foto's ziet. En die hengst, Rhodos heette hij. Hij was 1.70, maar ik ben nooit een moment bang geweest met op hem te rijden en dat is met andere paarden toch wel anders geweest.

Ik denk wel dat je er gelijk in hebt dat een wedstrijdruiter meer verwacht dan een reacteatieve ruiter. Ook wel logisch, want op wedstrijden is het natuurlijk wel de bedoeling dat een paard goed presteert. Dan is de eigenaar hard aan het trainen en zou ik rondjes hobbelen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:32

pinto_1 schreef:
Wow, woon je niet toevallig bij mij in de buurt? ;)
Ik heb namelijk de ervaring met (vooral jonge) bijrijdsters dat ze alleen maar voor het rijden gingen en bijna niet voor de verzorging. Dat was 3 halen met een borstel erover en hoppa, zadel erop.
De rest (stal uitmesten, poetsen, longeren) lieten ze in de regel aan mij over.
Zoals jij echt voor de verzorging gaat en je nog zorgen maakt of je wel goed genoeg rijdt getuigt van een stukje verantwoordelijkheid, petje af.
Ik denk trouwens dat de verwachting van een verzorger per paard + ruiter verschilt, als iemand wedstrijden met zijn paard rijdt zal hij rijvaardig meer van zijn bijrijder verwachten als een recreatieve ruiter.
Misschien kun je dus toch wel op zoek gaan naar een verzorgpaard, maar dan zoals die hengst die je noemde, een rustig, goedaardig paard waar jij op kan leren rijden (naast het verzorgen) en misschien wat lesjes mee kunt volgen.

mijn verzorgstertje is net 13 en poetst mijn paard uren :D ze ruimt alles netjes op vult de waterbak als dat nodig is en ze voert hem goed.
ze is er pas sinds ik verhuist ben 29 april maar ze doet het super. hoe de winter gaat weet ik niet maar denk wel dat ze ook de stal zal mesten.
heb alleen gezegt dat ze met gevaarlijk ijzel niet naar stal hoeft te gaan dan rij ik er wel heen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:14

VSW-->VP

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:28

Auriane schreef:
Ik woon in Rotterdam. Ik weet niet of dat in de buurt is eigenlijk, ik heb het richtingsgevoel van een dooie postduif ;) . Poetsen vond ik juist altijd het leukste van alles. De merrie en haar veulen waren beide arabiertjes, ik mocht een keer mee naar een keuring en daarna hebben ze me ook geleerd hoe je bij de ogen en neus kunt opmaken zodat het echt uitkomt, zoals je altijd op de foto's ziet. En die hengst, Rhodos heette hij. Hij was 1.70, maar ik ben nooit een moment bang geweest met op hem te rijden en dat is met andere paarden toch wel anders geweest.

Ik denk wel dat je er gelijk in hebt dat een wedstrijdruiter meer verwacht dan een reacteatieve ruiter. Ook wel logisch, want op wedstrijden is het natuurlijk wel de bedoeling dat een paard goed presteert. Dan is de eigenaar hard aan het trainen en zou ik rondjes hobbelen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ik woon over de grens in Duitsland, dus helaas niet echt in de buurt. ;)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:05

Ik verwacht van mijn verzorgster dat ze heel veel lol met mijn pony heeft, dat vind ik echt belangrijk.
maar ook dat ze natuurlijk verantwoord omgaat met hem en met mijn spulletjes. Nou heb ik het geluk een topverzorgster te hebben gevonden *D