met dubbele teugels rijden --> nieuwe mode???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:46

Hmm, heb bovenstaant topic eens doorgelezen en ga het denk ik ook eens proberen. Heb nl ook het probleem (wat littleroosie ook zegt) dat ik met mn linkerhand moeilijker ontspan.
Maargoed voor mij is t echt niet dat ik dan meer kan rukken en plukken ofzo. Haha!
BTW, op de brabantse kampioenschappen vond ik zelfs al het niveau lager dan in onze eigen kring. Bij de ponys tenminste.. Ook veel ruk en pluk werk.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 23:04

mzz.. nou weet ik dus nog niet echt wat het nut er van is...
ik heb laatst op een andere pony met 2 teugels gereden en toen merkte ik dat ik mijn handen stiller en zeg maar hoger ging dragen en niet liet kantelen..
mjaa.. ik heb nog een jonge pony en wil ook niet dat ik het niet goed doe..
dus ik vraag eerst nog wel even rond!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:08

Volgens mij is het grote onzin, je kunt makkelijk rijden met 1 teugel. Twee teugels, waarom zou je het jezelf moeilijker maken?
Eerder op de ponyclub de Schansruiters moesten we met viertal ook met 2 teugels, heb nooit begrepen waar dat nou voor diende... Rolleyes

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:58

Ik blijf het onzinnig vinden.
Sterker inwerken??? Ik denk niet dat als je meer teugels hebt dat je sterker bent en meer kracht kan zetten. Ik bedoel, dan hang je er bij een sterk paard 10 paar teugels aan, maar je krijgt zelf echt niet meer kracht(daarnaast hoor je niet met kracht te rijden).

Ik denk zelf dat je je handen voller hebt. De een houdt zijn hand dan stiller, maar het kan dus ook zo zijn dat je dan toch onrustiger bent door volle handen en daardoor constant inwerkt en daardoor meer i.p.v. sterker inwerkt.

En je handen stiller, niet meer zo laag, niet meer zo hoog, niet kantelen etc.?
Dat is gewoon een kwestie van leren rijden. Rij dan met zo'n zadelriempje dat je daar houvast aan hebt. Heeft in mijn ogen meer nut dan zo'n tweede teugel.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:03

ik ben het helemaal met Kleintje eens!!

want ik rij dus ook niet met kracht! ik heb mn teugeks vast, meer doe ik er niet mee!
ik rij en stuur met mn benen en zit!

af en toe een lichte ophouding, en zodra hij eenmaal lekker los en er doorheen is, doe ik nix met mn teugels!

dus waarom dan meer kracht moeten kunnen zetten met 2 teugels?

en je handen netjes rechtop, en er soepeler mee zijn is een kwestie van leren rijden! met 2 teugels(heb het gister ff geprobeerd Knipoog wilde ff weten hoe het voelde) hou je je handen iets makkelijker rechtop, maar als je ze dan nog plat houdt of kantelt, dan ben je extr stug in de mond

en imo heb je minder gevoel met 2 teugels en merk je het niet als je wat sterker inwerkt

Quentin ging even een beetje staken, dat doet ie alleen als ik te hard naar zn zin in zn mond inwerk, gister was dat dus ongemerkt zo, door die dubbele teugels

ik blijf het dus nix vinden

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:59

Renske20 schreef:
dat bedoelde ik dus Prisca, ik kom zelf ook in Brabant en ik heb het hier dus nog nooit gezien!

op de NCB kampioenschappen zag je het nooit, dit jaar op de Brabantse Kampioenschappen zag ik het ook niet.

alle andere jaren op de NKB kampioenschappen is het me ook niet opgevallen, maar dit jaar op de Hippiade....

meeste van die clubs kwamen btw uit gelderland, overijssel en meer richting het Noorden(zag ik op de clubdekjes staan Knipoog )


inderdaad ik ook niet, alleen bij sommige Z-ruiters

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:49

Pascha schreef:
Volgens mij is het grote onzin, je kunt makkelijk rijden met 1 teugel. Twee teugels, waarom zou je het jezelf moeilijker maken?
Eerder op de ponyclub de Schansruiters moesten we met viertal ook met 2 teugels, heb nooit begrepen waar dat nou voor diende... Rolleyes


Waaahaa zat jij op de ponyclub schansruiters Haha!:D:D
Daar zit ik nu op Haha!
Maar nou hoeven we niet meer met dubbele teugels te rijden hoor in het viertal Verward

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:28

??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:00

Zoals het mij vroeger is verteld is het een overblijfsel uit de tijd van de cavellerie.
Zij reden met dubbele teugel voor het geval er in de strijd eentje kapot ging.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:04

Eind jaren 80 reden op onze vereniging de vier- en achttallen ook met dubbele teugel. Eentje moest er dan dichtgenaaid zijn (de onderste volgens mij) en de ander had gewoon een gesp (die uiteraard bij iedereen aan dezelfde kant moest zitten).

Mijn zusje heeft in de jaren 90 zo'n vijf jaar in het ponyviertal meegereden en zij heeft nooit met dubbele teugel hoeven rijden. Weet niet hoe de 'regels' op de vereniging nu zijn, maar ik kan me niet herinneren dat er destijds (jaren 90 dus) afdelingsdressuur werd gereden met dubbele teugels. Dat is iets wat meteen opvalt. Misschien wil men nu weer oude tradities in ere herstellen ofzo? Verward

Overigens vind ik de verklaring van Ilindra een hele goede.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 23:51

ik heb vanaf '97 viertal gereden en tot dit jaar nog nooit viertallen met dubbele teugels gezien.

sowieso niet in brabant, en dit jaar was het voor t eerst dat het me op de Hippiade opviel, of de oude NKB-kampioenschappen was het me ook nog nooit opgevallen.

was er ook verbaasd over toen ik een tijd terug in t proevenboekje las dat je met dubbele teugel mag rijden, ik had toen zoiets van huh?? dubbele teugel??

maar ja ik ga er iig niet mee rijden!

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:53

Ik heb in mijn acht- en viertaltijd er ook altijd mee gereden. Was destijds heel gebruikelijk.
Ik begreep later dat het wel typisch iets van de KNF was, want toen ik in deze buurt voor het eerst startte met dubbele teugel op een NBVR wedstrijd kreeg ik meteen commentaar: jij komt zeker bij de KNF vandaan?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 00:05

tsja, brabant en limburg, oude KNB, die gebruikten het wrsch niet dan!

want het waren allemaal viertallen uit t midden&noorden van t land die ik er op de hippiade mee zag, en uit NH(op clubdekjes gekeken Knipoog )

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:30

ik ben er ook geen voorstander van, je moet je paard gewoon goed kunnen rijden met een simpel trensje, kun je dat niet dan zit er misschien iets niet helemaal goed tussen ruiter en paard. (met uitzondering van speciale gevallen dan)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:35

Renske20 schreef:
dat bedoelde ik dus Prisca, ik kom zelf ook in Brabant en ik heb het hier dus nog nooit gezien!

op de NCB kampioenschappen zag je het nooit, dit jaar op de Brabantse Kampioenschappen zag ik het ook niet.

alle andere jaren op de NKB kampioenschappen is het me ook niet opgevallen, maar dit jaar op de Hippiade....

meeste van die clubs kwamen btw uit gelderland, overijssel en meer richting het Noorden(zag ik op de clubdekjes staan Knipoog )


Ik zag het voor het eerst massaal in 1996 toen ik op instructiekamp was in Ermelo.........
Verder ook NOOIT eigenlijk.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:31

Gelukkig hoeft het nu niet meer, pasha, Vroeger, was alles veel erger dan nu (vooral bij de Schansruiters) militair africhtingskamp dat ponykamp heet enz.... Verwend zijn jullie nu Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 16:59

ik heb het tijdens de instructieweek innermelo dus echt helemaal niet gezien! de week erna met de hippiade viel ik bijna van verbazign van Q af, echt eerlijk waar meer dan 50% reed met dubbele teugel!vooral veel pony's!

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:06

Henk van Bergen zei ooit: Als een dubbele teugel idd zou helpen om een nageeflijker paard te krijgen, dan had ik er al lang 10 aangehangen....

Ik hoor wel eens van mensen met grote handen dat ze zo´n enkel teugeltje te weinig grip vinden hebben en met 2 dus iets meer in handen hebben.

Ik vind het onzin maar ja, snap ook niet echt het nut.

Charaz

Berichten: 24307
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:12

Dus als ik het goed begrijp hang je aan een normale bustrens (oid) gewoon 2 teugels en dan hou je de bovenste normaal vast en de onderste onder je pink door

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 18:18

goed begrepen newforestlover!

maar vraag me niet het nut rvan, want ik heb er een hard hoof din dat je met dubbele teugels beter kan rijden

ik rij niet met mn handen maar met mn benen&zit, wat heeft een dubbele teugels dan voor zin?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:02

Ik heb het zo geleerd, dus weet niet anders. Vind 1 teugel zo weinig in de hand... Voelt niet goed. Had ook overigens zo'n instructeur die vroeger bij de cavelleri had gereden dus zal daar wel mee te maken hebben. Die achttallessen waren bij ons ook ware strafexcersities... (huh, schrijf je dat zo??) Je kon hem een paar kilometer verder nog horen. En ohwee als je niet op je afstanden lette... Dan vlogen de klompen je om de oren...

Renske20 schreef:
Citaat:
ik rij niet met mn handen maar met mn benen&zit, wat heeft een dubbele teugels dan voor zin?


Ach, dan kan die laatste teugel er ook wel af...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:26

als 1 teugel breekt heb je er nog 1, verder houdt het nut volgens mij op.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 00:12

annegti schreef:
Ik heb het zo geleerd, dus weet niet anders. Vind 1 teugel zo weinig in de hand... Voelt niet goed. Had ook overigens zo'n instructeur die vroeger bij de cavelleri had gereden dus zal daar wel mee te maken hebben. Die achttallessen waren bij ons ook ware strafexcersities... (huh, schrijf je dat zo??) Je kon hem een paar kilometer verder nog horen. En ohwee als je niet op je afstanden lette... Dan vlogen de klompen je om de oren...

Renske20 schreef:
Citaat:
ik rij niet met mn handen maar met mn benen&zit, wat heeft een dubbele teugels dan voor zin?


Ach, dan kan die laatste teugel er ook wel af...


tsja helaas is 1 par teugels verplicht op wedstrijd, dus zonder teugels mag niet.....

maar ik denk dat je wel snapot wat ik bvedoel.

ik vind het onnodig om extra druk op de mond uit te kunnen oefenen dmv een dubbele teugel

je moet door het er onder rijden van de achterhand het paard lekker aan t lopen krijgen, dan komt de aanleuning bijna cvanzelf, paar kleine ophoudingen af en toe, en verder een meegaande hand, als je al kracht op de teugels moet uitoefenen om die krul in zn hals te houden ben je IMO fout bezig

ik ben ook een van de weinige hier in de buurt die dalijk Z1 gaat starten met een bustrensje

zelfs M1 ruiters oefen thui alvast met stang en trens

ik ga begin volgend jaar over naar de Z en heb nog nooit met stang en tren gereden met dit paard, en ben het voorlopig ook niet van plan, hij loopt nu lekker, du waarom er meer in hangen?

en ik vind eigenlijk dat iedereen zn paard op een simpel trensje met 1 paar teuges zou moeten kunnen rijden.

oke als je het altijd bent aangeleerd om met dubbele teugel te rijden kan ik me voorstellen dat t onwennig is om met een enkele teugel te rijden

maar ik zag dus voornamelijk een hoop ruk en pluk werk met die dubbele teugel, ff flink links-rechts zagen en de krul was er weer......ging t hoofd weer in de lucht dan volgde er een flinke ruk aan de teugels.... en je moet dus ook niet vragen waar de (actieve) achterhand was bij die paarden en pony's....

niet mijn manier van rijden dus
(ik zeg dus niet dat iedreen zo rijdt met dubbele teugel maar dat was wel wat ik het meeste zag)

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 01:07

Renske schreef:
Citaat:
je moet door het er onder rijden van de achterhand het paard lekker aan t lopen krijgen, dan komt de aanleuning bijna cvanzelf, paar kleine ophoudingen af en toe, en verder een meegaande hand, als je al kracht op de teugels moet uitoefenen om die krul in zn hals te houden ben je IMO fout bezig


Amen OK dan! , Ik erger me de laatste tijd ook aan veel topics over hoofd/hals houding waarbij de achterhand helemaal geen rol lijkt te spelen.

Wat betreft die dubbele teugels: als je het zoals ik zo geleerd hebt is het net als leren schaatsen ---> als je gewend bent aan noren en je wordt ineens op kunstschaatsen gezet, ga je op je bek, uiteindelijk leer je het wel maar de voorliefde voor noren blijft.