Wat zou nou ideaal zijn voor ons allebei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wat zou nou ideaal zijn voor ons allebei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 14:19

Ik zou graag in de toekomst een paardje/pony kopen waar zowel mijn dochter van 8 (1,35 m, 28 kg) als ik (1,74 m 75 kg) mee kunnen rijden. Dit alleen recreatief, en ik zou ook graag willen mennen.
Wat zou nou dé ideale pony of paard kunnen zijn voor ons saampjes? Mijn dochter is nog een beginner overigens, ik rij al 25 jaar.
Ik heb zelf wel ideeen maar vind ook leuk om te horen hoe jullie erover denken.

Chezshir77

Re: Wat zou nou ideaal zijn voor ons allebei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 14:20

ps ik hou niet zo van fjorden. Haflingers vind ik wel geweldig, maar heb ik eigenlijk qua karakter geen ervaring mee.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:20

Een haflinger ofzo?
Goed afgericht voldoende uitdagend maar als ze easy kunnen rondsjokken vinden ze het vaak ook wel prima :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:25

Een brave D of E pony, ras maakt dan nog niet eens zo veel uit zo lang het maar braaf is zodat ook je beginnende dochter ermee overweg kan!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 14:35

Ik denk zelf dus ook aan een haflinger. Lekker grof gebouwd, mooie kleur, geen tuthola-paard:-) maar qua rijden en karakter heb ik er geen ervaring mee. Is het karakter over het algemeen niet te dominant? Het zijn vaak stevige dieren natuurlijk, en mijn dochter van 8 moet er niet achteraan gesleurt worden zeg maar:-)
Wie kan me wat meer vertellen over de haflingers. De enige die ik ken was echt een macho-paard zonder manieren:-)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:35

Een ijslander. Die zijn weliswaar nogal prijzig in de aanschaf, maar daar staat tegenover dat ze - uitzonderingen daargelaten - bovengemiddeld lang meegaan en in die tijd meestal weinig gebreken gaan vertonen.

Kleine kanttekening: Veel mensen vergissen zich in de knuffelige uitstraling van ijslanders. De meeste zijn onder het zadel behoorlijk pittig, dus begin er alleen maar aan als jullie allebei rijtechnisch voldoende in je mars hebt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:41

Sorry hoor maar ik vind dat gedoe over karakter echt nergens over gaan. Ieder paard kan rustig/wild zijn. Mijn vorige fjord schrok overal van, dus niks rustig dier. Kies gewoon iets wat je past qua grootte en rijstijl. Ik denk dat een haflinger zeker geschikt, je zegt een dominant karakter, dat hoeft niet altijd zo te zijn (staan ze bij mij niet om bekend). Ligt er ook aan hoe je zelf ermee omgaat en wat voor opvoeding ze hebben gehad.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:41

Brendaaaa schreef:
Wie kan me wat meer vertellen over de haflingers. De enige die ik ken was echt een macho-paard zonder manieren:-)

Bijna alle haflingers, met uitzondering van 1, die ik in mijn leven ben tegen gekomen waren paarden die een duidelijke leider nodig hadden. Drammerige, krachtige types imo.

Ik zou me als ik jou was niet vastpinnen op een ras maar gewoon eens gaan kijken wat er te koop is, misschien vindt je wel een leuke kruising die je aanspreekt :)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:44

Of een leuke highland , Fellpony of merens?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 14:45

Tja, weet je ik kijk vooral naar hoe het paard gebouwd is, ik wil niet een al te groot paard (vind ik zelf niet leuk, en voor mijn dochter helemaal niet handig) maar wel mijn gewicht kan hebben. Een gewone e-pony vind ik vaak al wat te tenger voor mij, maar het kán wel.Ik heb er 1 bijgereden die mij goed kon dragen. Maar ja, is het wel een gezicht, een groot mens op een e-pony? Wat vinden jullie?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:07

Een New Forest pony? Ik heb er ook één en ik vind het echt geweldige pony's :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:21

TAO-->PP

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:23

Lolacabana schreef:
Een New Forest pony? Ik heb er ook één en ik vind het echt geweldige pony's :j

Zijn die groot genoeg??

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:35

Dartmoor kleine friesjs kwa uiterlijk, meestal goed karakte, de meeste haflingers zijn wel goedzakken, maar echt tanken en soms beetje lomp in omgang, zijn vaak erg sterk in de mond.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:51

Ik zou me als ik jou was niet vast pinnen op een ras, als je een wensenlijstje hebt wat eigenlijk al vrij lang is en je niet echt verknocht bent aan een bepaald ras moet je gewoon breed blijven zoeken denk ik.

Het verbaast me trouwens een beetje dat de tinker niet genoemd word. Ik ken ook wel een enkele brave tinkers die stevig genoeg zouden zijn voor jou en klein genoeg voor je dochter. En de meeste tinkers die ik ken waren vrij braaf en ook veelzeidig te trainen. Maar er zouden ook weer een boel tinkers niet geschikt zijn voor jullie natuurlijk:-p. Net als dat ik fjorden en haflingers ken die voor jullie absoluut niet geschikt en absoluut kanshebbers zouden zijn.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:10

New Forest is goot genoeg :j
Je kan in mijn profiel/onderschrift kijken voor foto's. Ik ben ongeveer 1.70m.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:51

NRPS?
New Forest
Welsch Cob
Haflinger

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:52

Ik vind dat je eerder naar iets moet kijken wat je aanspreekt.
Je kan niet 1 ras over een kam scheren. Wij hebben op stal 2 gelderse kwpn staan, maar ze zijn totaal anders qua bouw en karakter..
Net zoals de 2 fjorden naast ons.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:09

De Connemara? Of gewoon een pony die voldoet aan de eisen zonder papier!
Waves schreef:
Bijna alle haflingers, met uitzondering van 1, die ik in mijn leven ben tegen gekomen waren paarden die een duidelijke leider nodig hadden. Drammerige, krachtige types imo.

Idd, zou met een 8 jarige niet zo snel kiezen voor een haflinger.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:24

Ik denk dat je beter naar het karakter van een paard/pony moet kijken ipv het ras. Je hebt bijv ook een kwpn paard met een zeer zacht aardig karakter die geschikt is voor kinderen en volwassenen. Bij ons op stal staat een kwpn-er van 10jaar waar moeder en dochter oprijdt. Paard is dan wel 2x zo groot als het kind maar super braaf.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:31

Kijk eens op Marktplaats en zoek dan op D-, E- pony, dat is toch wel het formaat wat je minimaal nodig hebt. Verder is het handig om te bedenken in welke prijs- en leeftijdscategorie je een paardje zoekt en tot welke afstand je bereid bent om met auto en trailer heen te rijden. Wellicht kan je op deze manier een leuk paardje vinden. Pin, zoals eerder ook gezegd is, niet vast op een bepaald ras. Ieder ras heeft zo wel zijn voor- en nadelen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:40

it_is_me schreef:
Kijk eens op Marktplaats en zoek dan op D-, E- pony, dat is toch wel het formaat wat je minimaal nodig hebt. Verder is het handig om te bedenken in welke prijs- en leeftijdscategorie je een paardje zoekt en tot welke afstand je bereid bent om met auto en trailer heen te rijden. Wellicht kan je op deze manier een leuk paardje vinden. Pin, zoals eerder ook gezegd is, niet vast op een bepaald ras. Ieder ras heeft zo wel zijn voor- en nadelen.

Bedankt voor alle adviezen tot dusver. Ik denk idd dat ik me niet moet laten leiden door een ras of zo, maar echt gewoon moet kijken wat voor een karakter erin het beestje zit. Het zal tzt vast lukken!