tips...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:40

even een foto:

Afbeelding

Heeft iemand tips?

Net werd ik nogal aangevallen op een ander topic over zagen. Ik zei dat ik het moeilijk vind om het af te leren, en krijg allemaal boze reacties dat het niet moeilijk is en dat ik ongelijk heb en dat soort dingen.

Ik heb liever dat aardige mensen even wat tips geven..

ik denk dat ik zelf al wat dingen aan kan geven:

- handen hoger
- meer met benen rijden
-voor me uit kijken.

Ook zei iemand dat de neusriem verkeerd zat, maar zo hoort het te zitten volgens de manege. Wel zit hij gedraaid viel me op.

Alvast bedankt, Kim.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:42

O ja, normaal rijd ik zonder zweepje, maar nu was ze heel erg hengstig, en wilde soms niet aanstappen haha :P als ik het zweepje vast had, liep ze gewoon normaal.

Ik rijd altijd zonder zadel, omdat ik haar met zadel niet fijn vind.
De rest van de lessen wordt ze met zadel gereden, dus geen commentaar dat ik beter niet altijd zonder zadel kan rijden alstublieft ;(

En ik moet rechter zitten naar mijn mening :)
Laatst bijgewerkt door ponytjuh76 op 13-06-11 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:44

Kijkt een beetje moeilijk die foto zo. :')

Je bent erg streng in je handen, deze mogen ook een heel stuk hoger. Je schouders mogen voor zover ik het zo kan beoordelen ook meer naar achteren. :)

Zo te zien zit je neusriem inderdaad gedraaid met het bakstuk, dat zou je nog mogen veranderen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:44

Je laat niet veel ruimte voor commentaar over zo :')
Waarom zaag je? Dan kan ik misschien wat beter advies geven.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:46

ninajojo schreef:
Je laat niet veel ruimte voor commentaar over zo :')
Waarom zaag je? Dan kan ik misschien wat beter advies geven.

Waar zie jij staan dat de TS zaagt? Of komt dat uit het andere topic naarvoren?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:48

Ja dan heeft de manege hem verkeerd in elkaar gezet denk ik :P
Ik ben veeeeeel te streng in mijn handen en moet absoluut ontspannen! :) Mijn vorige lerares zei altijd dat ik soms even de teugels lang moest laten en met mijn armen moest zwaaien.. Ik was veel te stug en zette mijn hele schouders, ellebogen, en handen vast, niet goed dus.. Nu gaat het steeds beter omdat ik een beetje in begin te zien dat al dat trekken geen zin heeft...

Dankje :)

Ps. o ja! de foto heb ik gedraaid in mijn afbeeldingen maar hij doet het zo niet... haha sorry :P

ponytjuh76

Re: tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:51

Waarom ik zaag:

Door een instructice heb ik dit trucje mezelf aangeleerd. Ze zei er niets van en nu, 4 jaar later heb ik dit enorme probleem, soms dan ben ik echt té ongeduldig en ja hoor; zagen...

Het is een gewoonte die ik moeilijk kan afleren... Ik heb altijd een vriendin bij die ik vantevoren vraag of ze wil zeggen wanneer ik zaag.

Toch vind ik dit persoonlijk heel erg moeilijk af te leren...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:56

lastig,maar wel goed van je dat je zover bent om het af te willen leren.

zagen is een simpele manier om je paard in dr krul te trekken/dwingen,probeer jezelf tijdens het rijden heel goed in te prenten dat dat je paard gewoon pijn doet,en dat wil niemand toch.

hou je handen wat hoger,en probeer als rijdoel ontspanning te hebben,nageeflijkheid komt niet vanuit dwang me tje handen,maar vanuit ontspanning en actief rijden, succes!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:13

ik vind dat je op de foto's je handen wat te laag en te breed houdt. die kun je beter boven de manenkam houden en dan gelijk naast elkaar.
gewoon niet teveel doen met je handen en ze op de zelfde plek proberen te houden zodat je ook niet kunt gaan zagen. het is namelijk niet echt lastig af te leren. ;)
bedenk je vooral dat je een paard veel pijn doet met zagen en desnoods laat je de teugels wat langer zodat je hem minder gauw pijn kunt doen.
voor de rest vind ik de foto niet echt goed te beoordelen. het kijkt wat lastig en je hebt geen zadel waardoor je houding altijd wat anders wordt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:16

RT-P -> YRT

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:18

Bedenk als je op je paard zit dat je zijn hoofd van je af naar beneden wil hebben. Je moet het hoofd dus niet naar je toehalen, maar juist van je af zien te krijgen. Wat helpt is in het contact (dus als je daadwerkelijk verbinding hebt) je handen telkens heel langzaam een klein stukje naar voren (en in dien nodig ook naar beneden te doen). Zo 'duw' je het hoofd van je af.