Je eerste rijles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Je eerste rijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:10

Ik heb echt nog nooit iets geplaatst in het paardengedeelte in al die jaren dat ik op Bokt zit. Dus ik heb ook echt geen idee waar ik mijn vragen moet plaatsen. Waarschijnlijk is deze ook verkeerd, maar dan hoor ik dat wel :)
Ik heb komende woensdag mijn allereerste rijles. Ik heb er echt super veel zin in, maar ben wel benieuwd wat ik moet verwachten.
Ze hebben het wel een beetje uitgelegd maar ik ben eigenlijk benieuwd naar hoe jullie eerste rijles was.
En ja ik voel me erg }:0

bromfiets

Re: Je eerste rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:16

Het ligt er erg aan waar je gaat rijden. Op de ene manege ga je eerst aan de longe om te leren zitten, op de andere ga je gelijk los. Ik moest tijdens mijn eerste les ook los draven, dat is een ritme wat je even te pakken moet krijgen.

Mijn tip is dan ook om eens naar een lesje te gaan kijken, dan weet je wat je kan verwachten :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:18

Ik ga sowieso de eerste lessen aan de longe. Heb eerst privélessen totdat ik me kan redden in de groepsles

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:21

Dat is heel slim :j Dan kun je in alle rust eerst aan het feit wennen dat je op een paard zit. Als je gaat draven kun je bv in het ritme mee gaan tellen. 1-2-1-2-1-2, dan krijg je het ritme misschien wat sneller te pakken. Bereid je verder maar voor op spierpijn :D

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:36

Hahaha, ja daar had ik me inderdaad al op ingesteld :D Maar het is voor een goed doel :D
De draf-tip ga ik zeker onthouden!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:49

Ik heb mijn eerste vier lessen ook aan de longe gehad en ben daarna naar de groepsles doorgegaan. Op die manege was vier privélessen aan de longe namelijk de standaard. Als eerste natuurlijk een korte uitleg gehad over de basishulpen, hoe gebruik ik de teugels en dergelijke. Vervolgens leren lichtrijden in de draf en in de laatste les mocht ik uiteindelijk los en een stuk galop proberen.
Veel plezier alvast!

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:52

Was heel zenuwachtig aan het begin, maar ik vond het super.. brede glimlach op het paard. Eerst inderdaad aan de longe, en vanuit daar door naar groepslessen..

Maar wat was ik zenuwachtig aan het begin.. ben met een glimlach ooit begonnen.. en die glimlach zit er altijd nog steeds:)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:55

Ik was heel zenuwachtig maar ook heel erg blij dat ik o mijn 12de ein-de-lijk na 6 jaar zeuren op paardrijden mocht. Ik kreeg eerst een paar lesjes aan longe. Die had ik op tinker Billy.
De eerste les mocht ik aandraven (na een kwartier) en toen ik aan wou draven sprong hij ingalop aan. Maar wist ik veel wat het verschil was. Ik wist natuurlijk niet hoe de draf voelde dus dacht dat dit draf was waar ik in zat.
Toen zei die instructeur van: doe maar iets met je handen tegenhouden want hij zit nu in galop en je moet even terug naar draf.

:') nu weet ikhet verschil wel :=

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:58

Mijn eerste les was op een eigewijse haflinger in de beginnersles. Gewoon los achter een ander aan hobbelen en dan ook echt hobbelen ze wilde dat ik de eerste les gewoon maar eens ging voelen hoe een paard liep. Ik leerde dus niet gelijk licht rijden. Me zus stond aan de zijkant te kijken en zei dat het leek alsof ik op een ezel reed hahaha :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:09

Mijn eerste les kan ik me echt goed herinneren nog! Ik wilde heeeel graag op Robin want iedereen vond dat een leuke pony, maar ik moest op een andere en ik was meteen chagrijnig! :')
In ieder geval, ik was net 7 en ik had daarvoor al gereden op ponys van een kennis, in stap en draf, zonder les gewoon. Ik hoefde dus maar 1 privéles en stroomde meteen al door naar een groep! Ging allemaal heel snel! :j

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:21

Mijn 1e rijles moest ik delen met mijn broertje :Y) We mochten allebei een halfuurtje. Ik was 10 en was helemaal blij dat ik eindelijk mocht rijden! Maar omdat het wat duurder was moest ik samen met mijn broertje want dan was het goedkoper :')
Uiteindelijk heb ik zolang gezeurd dat ik vaker wou en mijn broertje vond het toch niet zo leuk, dat ik gewoon zelf mocht gaan lessen.
En toen werd ik allergisch :+ Dus nu les ik niet meer maar rijd ik af en toe nog wel eens op het paardje van mijn vriendin :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:28

Mijn eerste rijles was geen les te paard, maar ernaast. We zijn begonnen met vrijwerk. Zo is mij direct duidelijk geworden dat je paard op hele kleine signalen kan reageren, zonder dat je op je paard zit. Op je paard kun je dus ook heel klein zijn, en toch reactie krijgen.

Les 2 was te paard. Zonder zadel of teugels in je handen. Gewoon om eens te zitten, en rondgestapt te worden. Om te voelen wat je paard doet, hoe het beweegt en ademt. Dat je op een dier zit, niet op een machine.

En vanaf les 3 is het daadwerkelijke rijden in kleine stapjes begonnen. Steeds met aandacht voor de reacties van het paard, en wat mijn zit en houding daarmee te maken hebben.

Ik was 22 toen ik ben begonnen met rijden. Iedereen, jong of oud, ervaren of niet, begon op deze manier.

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:22

Wat een leuk topic zeg! Ik was 8 jaar en reed op een super rustige merrie. Achteraf gezien was mijn moeder veel nerveuzer. Ze vond het doodeng. Vorig jaar is mijn zoon begonnen met rijden en dat vond ik helemaal geweldig. Heerlijk, we hopen samen te gaan rijden.
groetjes

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:25

Mijn eerste les was op een kleine shetlander (6 jaar oud), met daarnaast iemand die mij hielp met begeleiden en dergelijke. Ik weet nog dat ik niet eerst het verschil tussen teugel en beugel niet wist, en wat was nou de hoefslag?

Gelukkig weet ik het nu wel :=

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:24

Nou de teugel en beugel weet ik wel, maar wat is de hoefslag? :o }:0 jaja ik schaam me diep dat ik dat vraag, maarja ik kan maar beter goed voorbereid de rijles starten :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:40

de hoefslag is het stukje vlak naast de muur, dus als je gewoon langs de muur blijft rijden, rijd je 'op de hoefslag' :)

mijn eerste 4 lessen waren ook aan de longeerlijn, op een brave rustige pony, Tornado :') eerst geleerd goed op te stappen, daarna ging de instructrice (toen gewoon juf :j ) naast me lopen en wat vertellen over paarden, namelijk dat ze goed kunnen horen dus mag je niet gaan gillen want dat vinden paarden eng, en als je in de buurt van een paard rent de paarden daar van kunnen schrikken en dan gaan ze ook rennen :j
toen moest pony stilstaan en mocht ik hem tussen de oren kriebelen, en daarna op z'n schouders, en daarna op z'n kont. daarna gingen we dat in stap doen, en toen een rustig drafje gedaan, ik wist al wel wat lichtrijden was want dat had ik van m'n tante (en haar paardje) geleerd, dus ik snapte het idee van staan-zit-staan-zit in de draf al een beetje, ging niet meteen zoals het hoorde, wat hobbelden die ponies toch :D
na een les of 4 de guppieles in gegaan, dat was het eerste kwartier pony's leren poetsen en opzadelen, en daarna een halfuurtje rijden :)

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:22

In mijn eerste leerde ze me zitten en lieten ze mee een rondje aan de longe stappen (was op manege was zes)

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:32

Bij mij, gingen we eerst leren poetsen. en toen opzadelen. en toen gingen we naar de bak.
daar ging ik aan de longe(was privéles) en toen gingen we ook draven :)

dus eigenlijk: je leert het stap voor stap, je begint eerst hoe je moet zitten enz. dan ga je ook een stukje draven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:44

Ik was 18 bij mijn 1e les, gewoon in een groepsles begonnen.

Heb toen wat uitleg gekregen over hoe teugels etc. vast te houden en daar gingen we..
(en uiteraard iemand geholpen met opzadelen etc.)
(wel op heel braaf paard hoor, eentje die ook werd gebruikt in de gehandicapten lessen.)

Gestapt, gedraafd (jemig dat was effe wennen, hoor, dat sta zit moet je eerst door krijgen) en toen
vroegen ze, wil je ook galoperen? 'tuurlijk! Dus ook gegalopeerd, mijn snuggere commentaar, he!
Dat zit veel lekkerder dan in draf!!

En dat was dan mijn 1e rijles...

Geef wel toe dat ik dan weer zo'n muts was, die van te voren wat boeken had gelezen om aantal dingen
in ieder geval theoretisch te weten.

12 lessen later, had ik mijn 1e springwedstrijdje (niet lachen! over 20 cm!!!), week ervoor werd er gevraagd
wie er mee wouden doen, dus toen wat balkjes gedraafd en sprongetje gemaakt. En hopla, meegedaan.

Janyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:52

Ik ging eerst borstelen ect. opzadelen daarna rustig stappen aan de longe veel stappen en rustig wennen je zit oefenen! en ook nog even in draf! maar het is egt heel leuk!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:00

Oooh ik zie het nog zo voor me!! Ik was 9 en in de krant stond een aanbieding van een manege, zoveel longelessen voor 45 euro ofzo? Ik weet het niet meer. Oh, het moeten guldens zijn geweest, want het was 1999. Toch???
Nouja, doet er ook niet toe. Ik op paardrijles.
Ik had al een paardrijbroek, want ik had een nicht die ook paard reed.. Een cap had ik ook, al heb ik geen idee waar vandaan.
Gelukkig wist ik al een beetje wat het een en ander was, het handige van een buurvrouw met paarden. :D
Ik mocht op een schimmeltje, de uitleg en alles weet ik niet meer zoveel van.
Wel dat ik ook in draf moest, en dat staat wel op film :') Dat leek nergens op, ik wist wat lichtrijden was, maar hoe het nu werkte??? Dat was even lastig!!
Ik moest ook nog met m'n handen los, maar dat vond ik heel erg eng, dus deed ik telkens één hand. Dat mocht ook. :Y)

De volgende les waren ze mij 'vergeten' en kon ik meteen bij gevorderden in de les. Ik denk wel dat dat een reden is geweest dat ik pas na een jaar durfde te galopperen.

Vraag gewoon alles wat je wilt weten, en heel erg veel plezier in je les vandaag!

ireentje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:52

Toen ik leerde rijden was dat op een kleine manege. De beginnersgroep zaten maximaal 4 tegelijk in en de zoon van de instructrice reed altijd voorop mee. De rest hoefde dan eerst nog niet zo op het sturen te letten. Ook kwam er niet eerder een nieuwe ruiter in de groep dan dat er weer iemand uit ging en de laatste die in de groep was gekomen zonder dat er iemand bij liep kon draven. Zelf vond ik dat erg prettig, heb daar ook hele goede lessen gehad en vind het nu nog jammer dat ik daar niet kon blijven rijden door een verhuizing. Denk dat ik dan flink beter had gereden dan nu. De manege waar ik daarna terecht kwam daar kwam ik al snel bij groepen waar ik het hoogste niveau had en dan werd ik meer aan mijn lot over gelaten.

De eerste lessen heb ik in een simpele legging gedaan met regenlaarsjes en een cap van de manege :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:55

Zo, mijn eerste les zit erop. Ik vond het echt super! Heb aan de longe in stap en draf gereden. Ik moest in draf ook regelmatig met 1 hand rijden. Ben wel bang dat ik morgen niet meer kan lopen van de spierpijn :D
Volgende week weer!

Oh my....voel me net een penny nu :D

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:38

Iedereen heeft nog steeds dat penny in zich, en soms komt het wel eens boven borrelen. Leuk dat het zo goed ging, en dat je het zo geweldig vond.

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:34

haha ik wou net gaan vertellen dat ik er de aller eerste les afviel omdat mijn pony ging steigeren en dat je je maar niet bang moest maken dat het enger werd dan dat :')
maar je hebt het al gehad.
leuk dat het goed ging en dat je het leuk vond :D