Te vroeg ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyona_

Te vroeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:14

Ik rijd nu 3 jaar. Ik rij nu altijd op een paard dat niet even gemakkelijk is maar ik kan hem wel aan, enkel in de winter niet, :=
Ookal ga ik dat oefenen. +:)+ Een vriendin van mij rijd maar een paar jaar langer, weet ook niet hoelang, en heeft al een eigen pony. Is het misschien te vroeg om een eigen paard te kopen ? Mijn leraar zegt dat je pas aan een eigen paard moet denken als je alle pony's kan rondrijden , op de manege, ^^

Elin_

Re: Te vroeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:18

Nee een eigen pony moet je pas kopen als je zeker weet dat je het geld , tijd en zin hebt (en ervaring natuurlijk ,maar aldoende leert men)

Dus heb je genoeg geld? Elke maand stalling , Om de zoveel tijd entingen , wormenkuren en hoefsmid bezoekjes. Da potje moet er zijn ,mocht er wat gebeuren
In de bovenstaande dingen mag je gewoon absoluuut niet (te) veel bezuinigen. Geen enting overslaan omdat ''dat gave rode setje van dát bekende merk afgeprijst is!''

Heb je genoeg tijd? Een paard kost veel tijd. Elke dag meestal en vaak dan ook nog een paar uur
Ook met slecht weer zoals veel regen , wind , sneeuw moet je gaan :) (ik ga zelfs bij onweer, om bijv. te kijken of het wel goed gaat)

Heb je genoeg zin? Een paard is leuk ,maar blijf je dat leuk vinden? of ben je er snel zat van ? Je moet rekening houden dat een verzorgpony of pony op de manege niets voorstelt bij een eigen paard.
Bij een eigen paard heb je veel meer kosten en lasten :)

Ervaring : les , Begeleiding etc zie je dat wel zitten? niemand kan zonder les (tenzij je alleen in het bos gaat rijden ,maar zelfs dan is een lesje niet verkeerd!) Als er een probleem is ben je bereid om dan begleiding in te schakelen?

Famous_Chick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:19

Het gaat er om hoeveel ervaring je hebt en je moet wel weten dat het een erg grote verandwoordelijkheid is om een eigen paard te nemen.
en het paard zelf is nog maar 1/10e van wat een paard kost per jaar.
ik d8 ik dat ik me verzorgpaarden wel ff zou kunnen kopen.
nou,, niet dus.

x

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:26

Mijn ouders hebben eerst een pony gehuurd 1.5 jaar lang om te kijken wat ik er voor over heb. Je moet er natuurlijk wel elke dag naar toe he, weer of geen weer je kan niet tegen je paard zeggen: ja het regent blijf maar staan.

Na 1.5 jaar een pony gehuurd te hebben kreeg ik dan mijn eigen pony en zijn we verhuist naar een pensionstal waar alleen een buitenbak was (ik reed toch nooit binnen) en ik reed 365 dagen per jaar. En af en toe eens een rustdag en dan ging ik grondwerk doen.

En ja tuurlijk ook alle kosten maar die zijn al vernoemd

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:30

Ik rij nu 1 jaar heel erg fanatiek en kan op elk paard wegrijden.
Dus het is maar net hoe snel je het oppakt, iedereen verbaast zich er ook over bij mij.
Daarvoor reed ik 2 jaar op een manege nouja, rondhobbelen dus.
En toen ik een jaar of 6 was heb ik nog een paar jaar ''gereden''.

Maar ik heb in dat jaar op de raarste paarden gereden en als mensen me zien rijden op een vreemd paard hoor ik vaak van nou die is op een paard geboren.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:27

Ik denk niet dat er een bepaalde tijd voor staat om een eigen paard te kopen ;) Op het moment dat jij het gevoel heb dat je genoeg ervaring heb en het kan betalen inclusief alle onkosten in het achterhoofd erbij houdend. Waarom zou je het niet doen dan?

De manege zegt helemaal niks , manege paarden zijn heel anders als prive paarden. Ik heb 12 jaar lang op manege's rond gereden , en kwam er pas achter wat echte uitdagingen waren toen ik bijrijdpaarden ging zoeken. Nu heb ik mijn eigen pony en sta ik soms nog wel eens voor verrassingen. Met een eigen paard kom je gewoon vaker in situaties terecht waar je met een manege/verzorg paard niet komt. En je ervaring op een manege zal je daar niet mee helpen , een goeie dosis gezond verstand en verantwoordelijkheid echter wel ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:39

E_W schreef:
Ik rij nu 1 jaar heel erg fanatiek en kan op elk paard wegrijden.
Dus het is maar net hoe snel je het oppakt, iedereen verbaast zich er ook over bij mij.
Daarvoor reed ik 2 jaar op een manege nouja, rondhobbelen dus.
En toen ik een jaar of 6 was heb ik nog een paar jaar ''gereden''.

Maar ik heb in dat jaar op de raarste paarden gereden en als mensen me zien rijden op een vreemd paard hoor ik vaak van nou die is op een paard geboren.

Elk paard? Dat lijkt me sterk ;) Je hoeft niet persee goed te rijden voor een eigen paard

Ook denk ik dat je iets teveel eigendunk en/of fantasie hebt :') :=