Van één paard naar twee paarden gaan, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Van één paard naar twee paarden gaan, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:30

Hallo,

het is mogelijk dat ik binnen korte tijd eindelijk 'mijn' oude manegepaard een pensioen kan bieden. Nadeel: hij is 20 jaar, is chronisch dampig dus heeft extra zorg nodig. Voordeel: ik heb enkel 24/7 weiland met schuilstal voor mijn eigen paard, dus qua huisvesting rekening houdende met dampigheid zit dat goed. In totaal beschik ik over 2 hectare weiland.

Wie is er van één paard naar twee paarden (of meer) gegaan en hoe was dit financieël? En qua tijd? Het tweede kan/hoeft niet meer bereden te worden, dus ik bedoel meer qua onderhoud, verzorging etc.

Zowel negatieve als positieve ervaringen welkom!

edit: mijn paard staat momenteel al met twee andere paarden op de weide, waarvan één van mijn zus.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 05-06-11 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Van één paard naar twee paarden gaan, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:39

Ik vond het prima te doen. Je hebt nu dubbele kosten, want enten, smid enz heb je nu 2 malig. Je zult sneller door je voer en hooi heen zijn dan met een paard. Je hebt ook meer poep, dus meer uitmestwerk. Maar ik vind niet dat dat opweegt tegen de voordelen. Je paardje heeft een maatje, harstikke fijn toch. Mijn pony voelde zich echt eenzaam, ze is helemaal opgebloeid toen ik mijn eerste shet erbij kreeg. In het begin heb ik wel gevloekt. Ze hadden de rangorde nog niet helemaal uitgevochten en ik heb er eens tussenin gestaan toen Amber naar Grietje begon te meppen (in hun grote loopstal), maar na 2 weken was het koek en ei. Verder ontsnapte Grietje in het begin nogal vaak, dus dat was wel erg frustrerend. Ik heb op dit moment een rijpony en 2 shetten waar ik mee men. Wil je ze alledrie beweging geven dan vergt dat wel wat planning.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:51

@capopjekop: heb even nog wat toegevoegd, paard staat nu niet alleen. Werk je al fulltime of niet? Bij jou dus een positieve ervaring :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:05

Ik ben student, maar heb ook een paar maanden 40+ uur stage gelopen. In de winter is het dan soms wel een opgaaf, dan wil je na een lange werkdag gewoon lekker bankhangen. Dan is het even doorbikkelen om in de kou nog gezellig stallen te gaan uitmesten. Ik had overigens geen lamp, dus uitmesten kwam voornamelijk op de weekenden neer of ik moest mijn pa lief aankijken. Die voerde ze 's ochtends als ik vroeg weg moet. Dan is het wel veel als je 2 paarden zou moeten rijden. Eentje is dan nog wel te doen. Je hoeft ook niet iedere dag te rijden als ze lekker veel buiten staan, dus mocht je dan een keer geen zin hebben dan hoeft je enkel de verzorging te doen. In de zomer is het juist lekker na een werkdag ontspannen met de paardjes aan de gang te gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:12

Ik ben van 1 naar 2 naar 3 gegaan :+ . Scheelt dat wij het met zn tweeen doen. Het vraagt enige planning en nadenken. Wat heeft wie wanneer gedaan, wie is er aan de beurt voor les, wie gaan er mee op buitenrit, wie heeft een dagje vrij?
Van de 3 zijn er 2 'recreatiepaarden' en de 3e wordt nu langzaam maar zeker klaargestoomd voor wat wedstrijdjes.
Wij gaan ook regelmatig met ze wandelen en grazen. Ze kunnen dan alledrie tegelijk mee en na wat uitproberen (wie loopt het beste naast wie, niet op mijn tenen staan, halstertje of bit?) gaat dat helemaal prima.

Als je ze niet allemaal op 1 dag hoeft te rijden dan is het prima te doen :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:23

Qua werk gaat jonge dier regelmatig als handpaard mee, dus 2 tegelijk beweging. Als jonkie eenmaal onder het zadel is zal ik ook wel met allebei weg gaan en halverwege wisselen. Naast het alleen op stap gaan. Verder is het op uitmesten na niet echt meer werk. Hooi moet je meer van voeren, maar je baal voordroog kan je redelijk opvoeren voordat die bedorven is. Dat zou me met 1 niet lukken. Sta ook alleen op wei, dus maatje is dan noodzakelijk.

Het is meer de aandacht eerlijk verdelen waar je mee moet oppassen, zeker als je een volwassen en keurig opgevoed paard gewend bent is een jong dier af en toe omschakelen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:32

In 2009 hebben wij 2 welsh A'tjes gekocht en 1 ervan laten dekken. Wij zouden niet meer dan 3 houden. En als het veulen een hengst was ging hij eruit. Het veulen is een hengst en is nog steeds in ons bezit (niet dat hij niet verkocht werd :D) Toen kregen we uiteraard een probleem bij het spenen.

Dus merrie weggebracht. Maar al te snel terug gehaald, dus thuis nog apart gehouden. Toen hebben we de beslissing genomen om er nog 1 bij te nemen. En dan die 2 op de wei te zetten. Dus nu zijn het er ondertussen 4.

Nu zat ik overlaatst te kijken op internet en kwam ik een hele goede jaarling hengst tegen. Dus wij zijn gaan kijken en hebben hem gekocht. Dus nu zijn het er 5 hihi

ze staan bij ons dag en nacht buiten met toegang tot stal. Het zijn allemaal jonge beesten op 2 na. 1 Welsh A is 20 dus daar doen we niet heel veel mee. En dan een 5jarige merens. Die heeft het een en ander meegmaakt wat ons niet verteld is bij de koop dus die laten wij eerst rustig aan ons wennen.

En de andere 3 bestaan uit 2 jaarling hengsten en een 2jarige merrie. Dus ik moet eigenlijk alleen voeren en dagelijks even de drollen opruimen. Daarnaast ga ik nog fulltime naar school ben nu met examens bezig en hebben mijn vriend en ik een eigen bedrijf. En het gaat nog steeds goed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:37

Deze topic is interessant, ben ik ook beniewd naar, dit ivm dat ik erover nadenk nog eentje erbij te nemen.

Velen zeggen dat het erg veel werk is en alles dubbele kosten enzo en dat als ze het kunnen terugdraaien, dat ze het niet meer zo snel zouden doen, sommigen doen er weer eentje weg omdat het toch teveel is qua tijd en geld. En weer anderen waren opgelucht toen het 1e paard kwam te overlijden ivm ouderdom en of ziekte en wilden toen geen 2e paard meer maar hielden het bij 1 paard.

Dus verschillende verhalen en ervaringen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:41

Ik heb nu 3 paarden, er is steeds maar 1 paard waarmee ik train en wedstrijden rijd en ik heb nu 2 merrie's op pensioen.
De kosten verdubbelen idd, hoefsmid,enten,voer, enz., en er kruipt natuurlijk ook wat meer tijd in.
Ik moet zeggen, ik vind het jammer dat ik niet zoveel tijd kan maken voor mijn oude merrie's, ik heb mijn handen vaak al vol aan mijn paard waarmee ik train en dan ook nog school.
Ik zou willen dat ik ze eens vaker een uitgebreide poetsbeurt kon geven, of gewoon meer aandacht kon geven.
Maar daarvoor kan je natuurlijk altijd een verzorger vragen :j

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:45

Het voordeel bij ons is dat mijn vriend zelf een cursus heeft gevolgd voor bekappen. En dan 2x in het jaar komt de hoefsmid om het extra goed bij te werken.

En ik heb een zusje die graag helpt met poetsen, longeren enz...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:58

Dus tot nu toe overwegend positieve ervaringen :)

Qua werk moet ik op het tweede paard niet rijden enz, dus dat scheelt. Niemand die achteraf spijt had en het maar net kan bolwerken? Moet je in verhouding meer dingen laten schieten dan met één paard? (bv weekendjes, vakantie, uitgaan, etc).

DeesLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:42

Hier dan een negatieve reactie.

Enkele jaren geleden heb ik er een tweede paard bijgekocht toen mijn andere paard het rustiger aan moest gaan doen. Je kosten verdubbelen, maar ook de tijd die je eraan kwijt bent. Vooral qua tijd vond ik het tegenvallen. Wat ik erg moeilijk vond was om de aandacht te verdelen, ik wilde ze beiden iedere dag aandacht en beweging geven en als dat eens niet lukte, zat ik met een schuldgevoel. Inmiddels ben ik weer terug gegaan naar 1 paard en voor mij voorlopig geen tweede meer, ik vind het veel fijner zo, kan al mijn tijd aan haar besteden, hoef mijn aandacht niet te verdelen en het is financieel ook gemakkelijker.

Het blijft natuurlijk een heel persoonlijke keuze.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:49

Ik heb ook twee paarden en vind dat eigenlijk juist erg leuk. Twee verschillende paarden en twee verschillende karakters! Aangezien je er maar eentje hoeft te rijden zul je niet meteen twee keer zoveel tijd kwijt zijn. Financieel heeft het uiteraard wel consequenties, maar zoals ik lees heb je zelf een lapje grond. Stallingskosten heb je dan niet x 2 en ijzers zijn ook niet nodig.
Ik heb nooit het idee gehad dat ik meer moet laten schieten, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik na het eerste paard al snel een tweede kreeg (in zorg gekregen van iemand en daarna later mijn eigen 2e paard erbij gekregen), dus ik ben ook niet echt anders gewend. Aandacht verdelen gaat bij mij vanzelf, het is niet zo dat je liefde gedeeld door 2 gaat.
Ik ben blij met mijn 2 maatjes. Tot voor kort had ik er zelfs 3, omdat mijn merrie vorig jaar moeder is geworden, dat vond ik wel wat veel. Ookal heb je van een veulentje niet zoveel werk, bij 3 gaan de kosten wel een grotere rol spelen; 3 keer enten, smid, ontwormen, stalling en ook 3 keer zoveel zorgen :+
Ik zou het lekker doen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:52

ik heb 7 jaar geleden er een 2de paard bijgekocht. mn pony was al behoorlijk op leeftijd en ook te klein voor mij en tja ik wou toch graag wedstrijden doen. toen is er een jaarling hengst bijgekomen. ja je krijgt dubbele kosten en dubbel werk(paarden stonden op verschillende stallen waar ik alles zelf moest doen)
na een paar maanden zijn ze op dezelfde stal gekomen stuk makkelijker sochtends met voeren enz.
3 jaar geleden is de oude pony overleden maar ik miste iets enorm. na een jaar is er toch weer een 2de bijgekomen. het maakt me niet meer uit of ik 1 of 2 stallen mest rijden tja ene is nog jong pak ik 2 x in de week andere 4 a 5 keer verder werk ik en op vrije dagen kan ik mn stal en weide onderhoud dus doen(aanvullen voorraad hooi enz)
het is veel werk en kost enorm veel tijd(en ook wel geld) maar zou niet meer zonder een 2de paard kunnen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:19

Ik kocht in 1998 mijn 2e paard.
Het is heel leuk maar geeft ook enorme zorgen. Ik heb geen spijt van de aankoop. Maar als ik nu moest kiezen deed ik het niet.
Als er morgen eentje komt te overlijden komt er ook geen 2e meer.

Voor mij deze keuze omdat ik al voor de 3e keer langdurig thuis zit( 2x ziektewet en nu al 1,5 jaar ww) en mijn rug niet goed meer is. Rijden kan ik niet meer en heb daardoor al 6 jaar een paard met pensioen. Met de ander rijd ik aangespannen.
Ik heb ook al 2 of 3x eentje te koop gehad hierdoor. Vorig had ik een eigen stal bij een particulier en dat is enorm uit de hand gelopen met de eigenaar als ik toen niet terug kon naar mijn huidige, tevens oude stal dan had ik een handelaar gebeld.

Nu niet denken dat ik een hekel aan mijn paarden heb, ik ben gek op ze en daarom lopen ze er nog.
Maar er komt niks meer bij tenzij ik ineens een dikke zak geld heb ofzo.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:21

Tja... ik ging van 1 pony naar een pony en een paard. Toen nog een haflinger erbij en later nog een haflinger formaat pony erbij die nu eerdaags waarschijnlijk een veuelen krijgt. Het kost allemaal een hoop gekld en tijd maar het is net wat je ervoor over hebt. Je oude pony hoeft niet veel aandacht en misschien kun je iemand vinden doe hem af en toe lekker knuffeld en hem poetst. dat scheelt jou weer tijd en als je eens niet kunt of weg wilt heb je iemand om op terug te vallen. Dat is wel handig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:23

ik heb er sinds november 1 bij en vind het heerlijk. Mijne trainde ik allebei, zoveel mogelijk dus bijna elke dag 2 paarden rijden/ longeren uit mn werk. nu staat mn haf kreupel en mn quarter heeft ook van alles gehad dus had er de laatste tijd steeds maar 1 om te rijden.
Het kost veel energie, maar ik vind het heerlijk.
kosten vind ik ook meevallen qua voer en zaagsel e.d, maar ik betaal geen stalling dus..

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:33

Ik heb vorig jaar een tweede paard gekocht.
Bij degene die ik had kwamen we erachter dat ze hoefkatrol in de ernstigste vorm had.
Ik heb haar toen nog twee jaar alleen gehad en alleen nog met haar in de bossen gereden.
Vorig jaar dus toch een tweede gekocht en ik heb ze beide op pension staan, dat is dus een hele kostenpost en alles wat er nog bij komt, moet er heel veel voor laten en krijg alles net rond maar ik krijg er veel voor terug.
Nu heb ik laatst veel onkosten aan beide gehad en dan wordt je wel met de neus op de feiten gedrukt!
Ik rijdt dus beide paarden alleen met Mickey alleen nog een paar keer per week in de bossen, ik vind het niet vervelend dat ik er meer tijd aan kwijt ben. Maar ze staan natuurlijk ook op volpension dat scheelt weer!
Ik zou geen van beide verkopen maar ben wel zover dat er nooit geen tweede meer zou willen mocht er iets gebeuren.
Bij jou zal het qua kosten meevallen in vergelijking met mij maar je krijgt er wel weer wat werk bij.
Maar uiteindelijk zou het voor het paardje wel super zijn als ze zo bij jou van haar laatste jaren mag genieten!
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen! Succes met je beslissing!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:36

ik had er eerst eentje, die stond in pension, toen ging ik naar een privéstal, de 2 paarden van de eigenaren gingen vaak mee op vakantie en de mijne kon niet alleen staan. Toen kwam er een dampig Welshje bij die bij vrienden van me vandaan kwam. Inmiddels heb ik de stalling overgenomen en heb ik er een ezeltje bij genomen, 3 dus.
Er hoeft er maar 1 gereden te worden, de andere 2 ga ik mee wandelen, dat kan ik alleen als er niemand mee wil.

De pony bekap ik zelf, de ezel is tot nu toe door de smid bekapt, maar hij is nu zo mak dat ik het zelf kan. De smid checkt het wel even als hij er toch is voor mijn paard.

Er loopt nu een pensio(e)npaard bij, als die er niet meer is, neem ik er misschien nog een paard mee om op te rijden. Pensionkosten heb ik dus niet, ze staan 24/7 buiten, ik moet alleen mest scheppen en vegen 2 x per dag.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:26

Ik ben van één naar twee gegaan :). Je hebt inderdaad dubbele kosten aan hoefsmid enz, maar het grootste probleem vind ik om de aandacht eerlijk te verdelen haha! Ik wil niet dat de een voor getrokken wordt op de ander :P .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:55

Bedankt voor alle reacties, zowel de negatieve als de positieve! Ik heb alles goed op een rijtje gezet, kosten bekeken, en ik zou eeuwige spijt hebben als ik het niet gewoon doe. Het paard zelf is verder 'nutteloos' (chronisch dampig) dus niemand zit er verder op te wachten. Over drie weken komen ze hem brengen en ben ik dus de eigenaresse van twee fantastische paarden :+:

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:05

Gefeliciteerd :) Och zo'n oudje erbij...houd wel rekening met extra medische kosten en ga er nu alvast over nadenken wat je gaat doen als hij echt te ziek wordt.
Klink misschien wat cru maar ik heb ook ooit een paard op leeftijd aangeschaft en heb daar toen ook meteen een soort van planning gemaakt.Hoever ga je door,wat zijn de opties enz.
Heb overigens nooit spijt gehad van mijn oudje,zou het zo weer doen :)

Heb nu ook 2 van die opvreters en het is soms best zwaar maar missen kan ik geen van beide.

Veel plezier met ze en ik hoop dat hij bij jou lang mag genieten van een onbezorgde,welverdiende oude dag.Mocht je hem toch nog wat extra aandacht willen geven dan is er vast wel iemand te vinden die hem zo nu en dan wat extra wil knuffelen ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:22

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :-) Op de foto lijkt het in elk geval een heel vriendelijk en alert paard :-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:24

xChantal94 schreef:
Ik ben van één naar twee gegaan :). Je hebt inderdaad dubbele kosten aan hoefsmid enz, maar het grootste probleem vind ik om de aandacht eerlijk te verdelen haha! Ik wil niet dat de een voor getrokken wordt op de ander :P .

Haha, dat probleem ken ik ja! Qua kosten is het natuurlijk ineens een heel ander plaatje en qua tijd is het soms ook nog weleens schipperen, zeker naast een (bijna) fulltime baan, huishouden etc. Maar toch zou ik het niet anders willen en je past je ook vanzelf aan de situatie aan. In het begin is het even wennen, maar je hebt er snel genoeg ook weer een ritme in gevonden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:26

Dat qua 'aandacht eerlijk verdelen' is ook wel lastig geweest toen wij van 2 naar 3 gingen. Nummer 1 was echt een poosje jaloers als nummer 3 aandacht kreeg :\ :(:) .
Nu is nummer 1 er aan gewend en weet dat hij niet zomaar vergeten wordt :-)