goede instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

goede instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:34

Ik heb gisteren in een manegeles meegereden op een manegepaard. Ben sinds kort (sinds jaaaaren) weer begonnen met rijden, dus moet er nog wat inkomen en mijn (galop)angsten overwinnen.
Op zich gaat het best goed, echt verleren doe je het rijden niet. We reden gisteren in een les met 7 paarden/personen.

Ik heb de hele les GEEN ENKELE aanwijzing gekregen! Ben ik nou zo goed (hahaha) of.....

Ik baalde hiervan, kom tenslotte om les te krijgen, anders ga ik wel voor mezelf rijden toch? Na de les heb ik aan de instructie gevraagd: "wat vond je er eigenlijk van, want je hebt me geen enkele aanwijzing gegeven". Ze zei toen dat ze mijn zit goed vond maar dat ze het jammer vond dat ik niet mee gallopeerde! Verder had ze niks.
Dit is nu juist waarom ik les nam, om mijn galopangst te overwinnen, dit wist ze ook van tevoren. Ze heeft er dus niks mee gedaan, me geruststellen of tips geven ofzo, terwijl ik daarvoor kwam. De anderen kregen wel allerlei aanwijzingen van haar. Ik baalde er echt van en ga zeker niet meer bij haar in de les.

Hebben jullie een goede instructeur?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:38

Ik heb opzich wel een goede instructeur (heeft net zijn papier gehaald) die mij veel aanwijzingen geeft. Ik rij daarbij wel een prive les en op een eigen paard.

Hoe jij les hebt gehad de eerste keer dat zou ik in ieder geval ook niet leuk vinden. Is er misschien niet een mogelijkheid dat je prive les neemt? Dan is de aandacht steeds op jouw en kan je denk ik ook beter geholpen worden met de galop. Of zou het kunnen zijn dat zij eerst heel erg naar jouw gekeken heeft en volgende week wel met aanwijzingen komt. (Dan nog is het erg raar dat ze je geen tips heeft gegeven)

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:09

ik heb de perfecte instructrice, ze is wel een beetje streng maar dat moet ook als je hogerop wil.
ze geef altijd aanwijzingen en dat vind ik goed ook.
misschien net als mandiii zegt is het beter dat je een enkele privelesen neemt. en is het misschien omdat ze je eerst is wou bekijken. volgende week heeft ze je vast meer tips /3

Apple

Re: goede instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:10

-> MA

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:17

ja, ik denk inderdaad maar eens een paar privelesjes te nemen, maar bij haar ga ik sowieso niet meer lessen...

rosasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:08

Mijn instructrice is niet helemaal geweldig. Ze is wel aardig enzo, maar ze mag me gewoon niet. Ze geeft alleen maar nutteloze aanwijzingen zoals: andere been lichtrijden en doorgaan, doorgaan!
Maar als je echt beter les wil krijgen in een groep met zo'n instructrice zou ik gewoon door blijven zeuren: Kijk als ik dit doe.. Hij wil dit niet, wat moet anders.. Ik weet niet zeker of dit goed gaat, wil je kijken.. enz. enz. En veel bij de instructrice in de buurt blijven rijden, dan kijkt ze (of hij) ook veel meer naar je en geeft ze sneller commentaar en aanwijzingen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:16

zou het gewoon bespreekbaar maken. Je bent er voor les. En de een heeft meer ondersteuning nodig dan de ander. Maar totaal niet werken aan verbeterpunten (angs galop) noem ik enigzins nalatig.

Maar goed het is de eerste keer, kijk het nog eens aan. Misschien laat ze je nou juist meer met rust om een specifieke reden. Maar maak het dan bespreekbaar als het zo blijft. De laatste tip die Rosasa geeft vind ik wat opdringerig. Dan zitten jullie dadelijk allemaal in een volte om haar heen. Je bent er wel met meerderen....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:20

ik heb al een keer eerder bij haar in de (manege)les meegereden, maar toen op een "eigen" paard (niet van mezelf maar van iemand anders). Toen gaf ze ook al totaal geen aanwijzingen. Ik dacht toen dat het kwam omdat ik op een eigen paard meereed, want dit had ze liever niet, begreep ik later (niet dat ik dit een excuus vind hoor), terwijl het van de manege-eigenaar gewoon mocht.
Maar nu ik dus op een manegepaard meereed was het niet anders. Ik denk dat we elkaar niet zo aardig vinden..

Ik heb een priveles afgesproken, maar niet bij haar. Ik rijd niet meer bij haar in de lessen mee in ieder geval!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:23

Ik wil niet opscheppen, maar ik vind toch wel dat ik de beste instructrice heb die ik maar had kunnen wensen. In ieder geval iemand die niet alleen maar loopt te blaten, maar die écht goed helpt en ook verstand heeft van wat ze doet. Helemaal top.

Ik snap wel dat je baalt, ik hoop dat de privéles beter zal gaan. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:57

Diegene waar ik die priveles van krijg, is ook de instructrice van mijn dochtertje. Ik ben erg over haar te spreken. Ze let ook erg op houding en zit, want ze is ook danslerares.
Helaas is ze erg druk (ik ook trouwens) waardoor het nog twee weken duurt voordat ze me les gaat geven.

Fijn dat jij een goede instructrice hebt, is erg waardevol!

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:12

ik heb eerst bij en manege gezeten waar dit ook het geval was, ik ben in een jaarecht helemaal niet vooruit gekomen. daana wilde ik prive les maar dat werd toch iets te uur en zelf hierbij waren e lessen niet echt super. uiteindelijk ben ik weg gegaan ij ie manege en zit bij in bunnde bij manege meijer hier word wel echt leuk en goed les gegeven en veekl persoonlijker heb het daar naar mijn zin
:)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:43

Ik ben ook helemaal blij met mijn instructrice, maar ik heb wel privéles en een eigen paard. Op een manege is het lastig om te switchen van instructeur lijkt me. Of zijn er op andere dagen ook andere instructeurs? Anders zou je daar eens naar kunnen kijken :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:56

ja, op andere dagen zijn ook andere instructeurs, maar er zijn maar een aantal uren lessen voor volwassen. Op sommige tijden kan ik niet (bv omdat ik moet werken) dus dan blijft er niet veel over.
Ach, ik neem een keer priveles (kost bij ons 15 euro per half uur) en verder oefen ik zelf met mijn verzorgpaard....

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:35

Ik heb echt een hele fijne instructeur.
Hij weet precies hoe je mijn pony moet laten werken
en hij kent mij, want ik rij al vanaf het begin 6½ jaar bij hem
We hebben ook wel andere instructeurs op de manege, maar heb eigenlijk
bijna altijd les van hem.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:26

Ik heb een erg goede lesgeefster, ze kan soms wel boos worden, maar dit doet ze vooral voor de veiligheid. Ze helpt je ontzettend goed en je kunt alles aan haar vragen. Echt heel erg fijn. :)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:53

Ik zou dat is aangeven.
Ik heb nu sinds 1x weer les gehad en het beviel me zo goed! Ze kan zo goed les geven, geeft goede tips/ideeen etc. :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:07

Ik zou ook balen als ik jou was, hoor. Je wilt uiteindelijk toch wat leren en je betaalt niet om gewoon maar wat 'mee te hobbelen'.
Het is in mijn ogen ook de taak van de instructrice om jou bij de les te betrekken: dus óók bij de galop! Als jij daar zelf nog niet klaar voor bent, mag je dat natuurlijk aangeven, maar een goede lesgeefster zou jou uiteindelijk wel moeten kunnen motiveren om toch eens een galopje te wagen...
Heb je er trouwens nooit aan gedacht om een keer 1 op 1 zitles te nemen aan de longeerlijn (indien dit mogelijk is op de manege/stal waar jij rijdt)? Dan kan je rustig het gevoel van de galop weer te pakken krijgen...

Zelf heb ik privé-les met mijn eigen paard: mijn intructeur is heel geduldig en hier ben ik erg blij mee. Ook wanneer ik weer onzeker word omdat mijn paard wat druk reageert, weet hij me toch over te halen om gewoon door te rijden en mijn angst onder ogen te zien.
Ik heb voordat ik mijn eigen paard had, een poosje op een manege gereden en daar had ik ook wel eens les van een instructrice die nogal boos over kon komen en die volgens mij weinig geduld had met onzekere mensen zoals ik.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:09

ik had op de manege de perfecte instructeur! voelde mij goed aan en kon me super begeleiden.

toen ik pony's ging lease kon hij niet mee ivm contract die dat verbood...

nu is hij met pensioen en ik ben er zo blij mee!
elke maand een prive les en ik maak grote sprongen vooruit!

ik vind wel als je een groeps les hebt dat je ook peroonlijke aandacht moet krijgen al is t maar even laten weten dat wat je doet goed is of kleine tips waar je zelf aan kan werken!

maar als t nodig is langer om je de zekerheid te geven dat je de galop wel mee kan doen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:55

inderdaad, ook in een groepsles moet je aanwijzingen krijgen toch?
Volgende week heb ik een priveles op een manegepaard van die goede instructrice, ik kijk er naar uit.

Ondertussen rijd ik op " mijn" paardje, ben langzaam het vertrouwen aan het opbouwen. Ze ging wel eens galloperen, terwijl ik wilde dat ze ging draven. Het ging best goed eigenlijk en ik bleef netjes zitten. Ik denk dat ik mijn gallop-angst best zal overwinnen. Ik denk dat ik het in zo' n manegeles enger vind, omdat je met ongeveer 7 paarden/mensen bent. Dat gejakker om me heen vind ik niks. Als ik alleen met mijn eigen paardje ben, vind ik het niet zo eng...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 06:48

Wat ik me opeens afvroeg: kan je geen (privé-)les nemen met je verzorgpaard?
Staat deze op dezelfde manege of elders? Je kunt dan altijd een instructeur 'van buitenaf' laten komen. Het voordeel hiervan is dat je zelf kunt bepalen met wie je in zee gaat. Er bieden zich genoeg instructeurs aan hier op Bokt of op Marktplaats (wel even op letten of ze diploma's kunnen overleggen!). En misschien weet de eigenaar van je verzorgpaard wel een goede... Je kunt dan ook een zitles nemen (zoals ik eerder voorstelde) met je verzorgpaard. Daar komt nog bij dat een verzorgpaard van een particuliere eigenaar vaak veel meer op jou ingespeeld raakt (en jij op hem) en fijngevoeliger is dan een manegepaard.
Als je verzorgpaard op de manege staat, zul je wel even moeten vragen of instructie van buitenaf mag, anders moet je gewoon bij 1 van de manege-instructeurs gaan lessen...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:12

mairead, daar heb ik zelf ook wel aan zitten denken inderdaad. Verzorgpaard staat niet op de manege, maar ik kan wel eens aan de eigenaar vragen of hij niemand weet die me af en toe eens les kan geven... Zou ik ook het liefst doen, lessen op mijn eigen paardje!

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:52

Nou als je met zn 7en rijdt mag ik toch hopen dat je instructrice genoeg aandacht aan iedereen kan geven en dr aandacht kan verdelen. Als je houding goed is betekend dit niet dat je verder alles goed doet toch? En als dat wel zo is mag dat ook gezegd worden :P
Als ik in mijn lessen een nieuwe ruiter heb geef ik diegene juist genoeg aandacht, vertel veel over ons manier van rijden etc. etc. Je wil toch een nieuwe klant binnenhalen en zorgen dat diegene t naar zn zin heeft?
Ik heb zelf een hele goede instructrice, t is de eigenares van de manege en zij kent niet alleen de paarden door en door maar kent mij na al die jaren ook aanrdig goed. Ik ben erg blij met haar en heb ook t idee dat ze altijd probeerd zo veel mogelijk te helpen en als ik een keer wat niet weet of er gaat iets niet goed vraag ik haar gewoon vanaf mn paard om hulp.
succes nog met je verdere lessen. Ik geef je groot gelijk dat je niet bij haar meer wil lessen :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 08:58

omdat ik nog niemand gevonden heb die me (op lokatie) les kan geven op mijn (verzorg)paardje, heb ik afgelopen zaterdag een privelesje genomen op een manegepaard, dit keer kreeg ik les van een andere instructrice.
Hier was ik ook helemaal niet over te spreken:
Ik had een half uur les (kosten 17,50). De eerste 10 minuten zei ze niks, stond te kletsen met mensen aan de kant, ik ging losstappen. Toen begon ze te kijken naar mijn zit en houding (had hier niks op aan te merken overigens) toen aandraven.
Ze liet een meisje een dressuurproefje voorlezen die ik braaf uitvoerde in draf. Onderwijl stond zei te kletsen aan de kant en keek dus niet naar mij. Toen ben ik bij haar gaan halthouden en heb gezegd dat ik graag een half uur LES wilde. Ze mopperde iets (schaamde zich denk ik tegenover de mensen met wie ze stond te kletsen) maar kwam er toen toch aan.
Verder gaf ze dan nog een kwartier les, waarbij ze eigenlijk geen waardevolle tips kon geven, behalve dat ik recht voor me moest kijken i.p.v. naar beneden..

Kortom: waardeloos weer!

Ik ga dus niet meer lessen op manegepaarden. Wat een waardeloze lessen zeg! Ik wil sowieso het liefst lessen op mijn eigen paardje, dus zoek rustig verder....

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:50

Ik heb laatst een proefles á 15 euro gehad bij een manege in de buurt. Heb in het hele uur welgeteld 3 aanwijzingen gekregen. Nou, mij hebben ze daar niet weer gezien. Er reden trouwens ook een ruiter mee, die in mijn ogen echt meer hulp nodig had, aangezien hij echt niet met het paard overweg kon, maar ook daar deed ze vrijwel niets mee. Achteraf hoorde ik op mijn werk dat het een invaller was geweest (geen idee of het klopt) maar aangezien ik de rest van de manege ook niet erg veel soeps vond (donkere stallen, weinig weidegang, er was niemand die mij even hielp) kom ik er niet weer. Er waren wel wat goede dingen maar niet voldoende om mij over te halen. En dan nog duur ook.

Edit: was trouwens een groepsles.

Mijn eerste instructrice gaf heel anders les (ook op manege). Die gaf aan een stuk door aanwijzingen. Hele concrete aanwijzingen waar je ook direct wat mee kon.

Edit 2: Ts, er zijn betere maneges, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden.

Edit 3 (ik blijf aan het editten): Het ergste op die eerste manege is dat toen ik later belde mij gevraagd werd wat ik van de les vond. Ik antwoordde dat ik maar drie aanwijzingen had gehad. Waarop ze vroeg: "Maar vond je het wel leuk?" }:0 Ik nog een keer: "Ik kreeg maar drie aanwijzigen." Zij: "Maar vond je het wel leuk dan?" Ik: "Ik vond drie aanwijzingen wel erg weinig." Zij: ... (je mag zelf raden wat ze vroeg).

Edit zus en zoveel: Daartussenin heb ik nog een instructrice gehad die het vooral belangrijk vond dat het paard met z'n kop in de krul liep. En om dat te bereiken mocht je rustig véél druk in de mond geven, en dan je been en zweep of sporen gebruiken om te voorkomen dat het paard stilviel of in de achteruit ging.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 20-06-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:04

oooohhh, wat erg!

Mijn dochtertje heeft ook les op "onze" manege. Zij is 9 en een echte beginner. Voor haar voldoen de lessen nog wel, maar voor mij, bij deze instructeurs, niet.
Je moet dan al lid worden van de rijvereniging en een eigen (verzorg)paard hebben, dan krijg je wel les van goede instructeurs. De manegeinstructeurs zijn niet de beste, jammer hoor.....