voors en tegens chippen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

voors en tegens chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 23:57

Wat is er nou precies zo tegen chippen. Mijn paard is (nog) niet gechipt. Gewoon nog nooit aan de orde geweest.
Ik heb er op stal nooit iemand over gehoord (ook niet naar gevraagd nog trouwens) Heb een paardje zonder papieren en rij geen wedstrijden.
Hier op bokt kom ik regelmatig een topic tegen over chippen, meestal negatief. Maar WAT is er nou precies tegen en wat is het voordeel? Met name ben ik benieuwd naar mogelijke nadelige gevolgen voor de gezondheid van een paard.

Kortom: Voors en tegens van chippen dus!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:28

het chippen op zich heeft geen voordelen, behlave dat het moet en je zo een boete voorkomt...je paard heeft een paspoort nodig heeft die nog geen paspoort zul je die dus moeten aanvragen en is het opzich goedkoper dit gelijk te doen met het chippen.
Je kan ontheffing aanvragen maar dan moet DNA bepaald worden en die ksoten kunnen dus oplopen omdat je elke controle zelf moet betalen.
De tegens van het chippen.... het moet is verplicht de registratie identificatie.
Het grote zwerf en migreer verhaal, indien goed geplaatst kan de chip niet zwerven over grotere afstanden.
Dat de amerikanen chps laten verwidjeren ivm gevaar voor de gezondheid is tot op heden een broodje aap verhaal in mijn ogen omdat men in Amerika zelf ook chipt bij het amerikaanse WPN stamboek, en de amerikanen blijkbaar geen problemen hebben met gechipte friezen...
Anders vraag eens een fjordenfokker of een friezenfokker die hebben praktijkervaring of bel het betreffende stamboek van 1 van die 2..

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:31

Hoi Nienke,

Chippen is (nog) NIET verplicht. Je paard registreren wel! (Heeft te maken met registratie van geneesmiddelen e.d. omdat een paard nog altijd te boek staat als slachtdier.)Dat kan middels chippen of DNA onderzoek. Als je op een wedstrijd gecontroleerd wordt en je hebt je paard middels DNA laten registreren moet je opnieuw voor het DNA-onderzoek betalen. Die kosten zijn nu nog ca. € 35,00.
Ik ben echter nog nooit gecontroleerd en heb ook nog nooit iemand gehoord die is gecontroleer, neemt niet weg dat het niet kan gebeuren.

Bij de aanvraag van een paspoort moet je aangeven of je paard voor de slacht is bedoelt of niet. Een paard zonder chip kan niet geslacht worden (ook geen noodslachting) alleen vernietigd dus. Een paard moet minstens 6 mnd voor het slachten gechipt zijn. Voor de tegenstander van het chippen is dit niet van belang omdat die hun paard toch al niet voor de slacht bestemd hadden.

Ik verwijs je verder graag naar de volgende sites zodat je zelf kunt bekijken wat je liever doet.

www.invisio.nl/antichip
www.antichip.nl

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:46

chippen is wel verplicht volgens de I&R-regeling... echter kun je ontheffing aanvragen om DNA te laten bepalen ipv chippen...
Verder zou je de kranten is beter moeten lezen... onlangs bij veemarkten gecontroleerd en beboet ivm geen paspoort en/of geen chip... boete: 120 euro indien geen paspoort aanwezig was...
Kijk en dat bedoelde ik nu met verkeerde informatie verstrekken door anti-chippers...

malo
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:00

Waarom heeft chippen geen voordelen? je zou zelf ook beter de kranten moeten lezen.De laatste tijd worden veel gestolen paarden terug gevonden in onze buurlanden, Doordat sommige gechipt zijn kunnen ze terug gebracht worden bij de oorspronkelijke eigenaar. Dus wat nou geen voordelen!

Firegurl

Berichten: 272
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:05

haha hoiiiiiiiiii,
flin is in juli gechipt samen met nog andere paarden op stal,de meeste hebben een chip nu.Meteen paspoort erbij genomen.Ik heb het gedaan omdat het verplicht word of is!Maar dat is voor iedereen natuurlijk zelf zijn beslissing.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:10

malo schreef:
Waarom heeft chippen geen voordelen? je zou zelf ook beter de kranten moeten lezen.De laatste tijd worden veel gestolen paarden terug gevonden in onze buurlanden, Doordat sommige gechipt zijn kunnen ze terug gebracht worden bij de oorspronkelijke eigenaar. Dus wat nou geen voordelen!


Ik heb het over NL... in Nederland is een paspoort of stamboekbewijs geen juridisch bewijs van eigendom en is volgens de wet diegene die de onkosten maakt eigenaar van het paard (onkosten = voor de verzorging en het welzijn)

Verder worden door de chip nooit geen gestolen paarden terug gevonden maar kun je hooguit de eigenaar bij een paard vinden...

en heeft een chip geen voordeel alszijnde dat hij beter gaat springen enz... een chip is er om een paard en paspoort aan elkaar te koppelen.. niet meer en niet minder.

malo
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:18

Je ziet het allemaal wel heel zwart wit hoor. Maar dan nog, hoe je het ook bekijkt, het moet nou eenmaal. Daar kunnen mensen zich druk om maken maar dat heeft geen zin. Chippen kost geld ja maar als ze je straks op de straat of op wedstrijden aanhouden voor controle dan kost het je nog veel meer geld

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:52

Ik ben er op tegen, want je brengt een vreemd voorwerp in een levend wezen....
Waarom hoeven paarden boven de 250.000 euro NIET gechipt te worden ??

Waarom is de halve topsport er op tegen?

Nou, de effecten op langere termijn zijn nog niet bekend.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:55

Zijn hier niet al 20.000 discussies over gevoerd ? Scheve mond

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:58

Inderdaad! Zeer onlangs zijn hier nog topics over geopend en die topics eindigen meestal in modder gooien.
Misschien handig om de zoekfunctie te gebruiken ipv voor de tigste keer dit op te rakelen.
Het vervelende met deze discussie vind ik dat er onzettend veel onwaarheden worden aangedragen, ook in dit topic zie ik dat al weer gebeuren.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 12:02

Ja, er zijn al honderdduizend discussies over gevoerd...Ik dacht dat ik nu eens 'gewoon' antwoord op mijn vraag zou krijgen, dus: Wat zijn de voors en tegens van chippen!
Dom en blond van mij! Blond Had het misschien kunnen weten. Een aantal van jullie gaan meteen weer een soort van vette discussie/ruzie aan! Ik vroeg toch gewoon naar voors en tegens van chippen? Niet naar allemaal emo-gedoe?!
De mensen die gewoon gereageerd hebben bedankt! Aan de anderen...ik zoek het zelf wel uit! (in de krant, haha Scheve mond )

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 12:03

Tenfold schreef:
Inderdaad! Zeer onlangs zijn hier nog topics over geopend en die topics eindigen meestal in modder gooien.
Misschien handig om de zoekfunctie te gebruiken ipv voor de tigste keer dit op te rakelen.
Het vervelende met deze discussie vind ik dat er onzettend veel onwaarheden worden aangedragen, ook in dit topic zie ik dat al weer gebeuren.



Ik heb dus andere topics gelezen...maar vind ook daar dus geen 'gewoon' antwoord! (zie hierboven!)

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:06

Bel even met de PVE, die kunnen je zo het antwoord geven.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:12

Nee, een gewoon antwoord (op bokt) over chippen is lastig.... Lips are sealed
Op zich zijn in de diverse topics veel argumenten voor en tegen gegeven waar je wel wat mee zou kunnen. Maar helaas zitten daar ook heel veel argumenten tussen die eenvoudigweg niet kloppen of op zijn minst niet aantoonbaar zijn. Dus dan is het lastig objectief filteren wat nou de echte voor- en nadelen zijn. Maar met een flinke dosis gezond verstand kom je een eind.
De afweging voor een ieder is vooral: is het je de moeite en kosten waard van het niet-chippen, afgewogen tegen die voors en tegens.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:46

Omdat weer een herhaling van de discussie rond het chippen niet heel veel zin heeft op Bokt, gaat dit topic op slot.