te oud??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovessonja

te oud??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:40

Hallo beste bokkers,
Ik krijg een pony en die is 20/22 jaar oud.
Die heeft lekker veel pit en wil nog bereden worden.
Maar tot hoe oud kan je een pony eigenlijk rijden??
Hoe oud kan eeen pony gemiddeld worden??
Het is een grote D kleine E pony.

Alvast bedankt,

Jara

Surprise_

Re: te oud??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:45

Dat is bij ieder paard weer anders,
sommige paarden kunnen op hun 15e al met pensioen.
En sommige kunnen door tot hun 40ste! (bij wijze van spreken)

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:49

Kijk even op de site van De Paardenkamp in Soest
http://www.paardenkamp.nl/

En dan bij bewoners, vorige bewoners en dan kies je een naam. Kun je precies zien hoe oud ze zijn geworden. Mijn kleine paard Weirola is 35 jaar geworden.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:59

ik rijd ook nog een paard van 23 jaar oud :)
Hij is dan ook nog helemaal fris, maar eigenlijk doe ik alleen nog vrijheidsdressuur, zonder zadel en bit en buitenritten (buitenritten wel met bit en zadel hoor :D)

Veel pony's en paarden kunnen nog heel lang door op hun oude jaren, doe wat je paard leuk vind, dan heeft hij een leuk pensioen! :P

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:15

RT-P -> YRT

payo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:34

volgens mij is het net als bij mensen : je bent zo oud als je je voelt!

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:50

Ik heb een pony van morgen 21 :P Ze crosst nog steeds vol over de velden, en springt ook nog ruim een meter. Het hangt gewoon af van het paard.
Ik kocht mijn pony toen ze 19 was, maar ze was toen ook nog gewoon super fit. Nu heeft ze een nog betere conditie, en is ze af en toe bijna niet te houden buiten ;)

ponytjuh76 schreef:
ik rijd ook nog een paard van 23 jaar oud :)
Hij is dan ook nog helemaal fris, maar eigenlijk doe ik alleen nog vrijheidsdressuur, zonder zadel en bit en buitenritten (buitenritten wel met bit en zadel hoor :D)

Veel pony's en paarden kunnen nog heel lang door op hun oude jaren, doe wat je paard leuk vind, dan heeft hij een leuk pensioen! :P

Sorry, moest hier gewoon even op reageren :o . Buitenrijden kan ook bitloos hoor, ik rij mijn pony altijd bitloos. Niet aanvallend bedoeld hoor ;)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:54

Verschilt per paard en ligt er ook aan wat ie in zijn leven al heeft meegemaakt! Als hij al een flinke sportcarriere achter de rug heeft, heb je kans dat ie niet zo oud word als een paardje wat alleen voor recreatie is gebruikt. Ik heb een verzorgpaard gehad wat ik tot zijn 30ste nog af en toe kon rijden, maar niet meer intensief dressuur, dus het ligt er ook nog eens aan wat je er mee wilt!
Ontspannen buitenritjes kun je langer blijven doen dan intensief trainen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:37

Neem eens een kijkje in mijn profiel.. Staat een schimmelmerrie in van 30 jaar. Ze is nog heel kwiek, ik geef nog regelmatig (kinder)lessen op haar en ze heeft nog energie voor 10.. Leeftijd zegt niet alles. Intensief dressuren gaat inderdaad niet meer maar lekker bewegen gaat nog prima..

lovessonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:11

Vesceron schreef:
Verschilt per paard en ligt er ook aan wat ie in zijn leven al heeft meegemaakt! Als hij al een flinke sportcarriere achter de rug heeft, heb je kans dat ie niet zo oud word als een paardje wat alleen voor recreatie is gebruikt. Ik heb een verzorgpaard gehad wat ik tot zijn 30ste nog af en toe kon rijden, maar niet meer intensief dressuur, dus het ligt er ook nog eens aan wat je er mee wilt!
Ontspannen buitenritjes kun je langer blijven doen dan intensief trainen.

Die pony heeft in de sport gezeten. M2 verder weet ik er niks van af.is ook op wedstrijden uitgebracht. maar ik ga gewoon recreatief rijden;)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:14

Dat is bij elk paard anders,
het is maar net wat je paard trekt,
als je paard aan gaat geven dat het te veel wordt,
moet je stoppen.
Maar zolang het goed gaat,
kan het gewoon hoor!

X