Wat voor spelletjes tijdens een groepsles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fidodido

Wat voor spelletjes tijdens een groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:01

Ik geef soms les op een manege.
Nou wou ik laatst als afsluiting een spelletje doen, maar ik wist het toch niet meer?
Ik hoop dat ik wat hulp krijg om mijn geheugen weer op te frissen, hahaha.

mrjlnx

Re: Wat voor spelletjes tijdens een groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:04

Ehm wij deden wel eens dat iedereen bij een letter moest beginnen. Eerst een rondje stap, en als we dan weer bij de letter aangekomen waren in de draf, en daarna in galop een rondje. Als je dit had gedaan en je was eerste was je door naar de volgende ronde.
Het was wel de bedoeling dat het een beetje netjes bleef etc, dus geen keiharde galop of dergelijke.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:05

of juist de langzaamste....

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:05

Ik heb hier een lijstje wat wij doen:
- Tikkertje
- schipper mag ik overvaren
- paarden voetbal (echt een leuk spel maar je moet wel oppassen dat de kinderen niet te fanatiek sturen...)
- paarden (stoelen) dans en ook doorwissel paarden (stoelen) dans
geen id hoe het echt heet :S

Volgens mij zijn dit ze zo'n beetje...

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:06

mrjlnx schreef:
Ehm wij deden wel eens dat iedereen bij een letter moest beginnen. Eerst een rondje stap, en als we dan weer bij de letter aangekomen waren in de draf, en daarna in galop een rondje. Als je dit had gedaan en je was eerste was je door naar de volgende ronde.
Het was wel de bedoeling dat het een beetje netjes bleef etc, dus geen keiharde galop of dergelijke.

Ohja dat doen wij ook! wij noemen dat estafette

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:06

Om ter meeste galopsprongen op de korte zijde
Zo snel mogelijk (in draf) door kegeltjes slalommen

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:09

stoelendans maar dan met letters: iedereen stapt/draaft rond en als de muziek stopt (heb je geen muziek kan je ook een teken geven) moet je zo snel mogelijk bij een letter gaan staan. Wie er niet bij een letter staat is af. En dan doet er steeds een letter minder mee.
Of ponyvoetbal: maak 2 doeltjes van pionnen 1 grote bal in het midden maak 2 teams en scoren maar.
Kat en muis: iemand gaat op het puntje van een sjaal of iets zitten en de rest er achteraan om hem te pakken.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:10

Anna maria koekoek.
Alle ruiters staan aan 1 kant (a) en jij staat aan de andere kant van de bak (c)
Jij zegt in een rustig tempo anna maria koekoek en in die tijd mogen de kinderen met de ponys jou kant op komen. Op het moment dat jij uitgesproken bent draai je je om en de kinderen moeten dan stil staan. Degene die niet stil staat moet terug naar A.
Dan gaat t er om wie het eerste bij jou is.

Snoephappen.
Klein parcours uit zetten met pionnen en balken. Makkelijkste aan beide kanten en dan het parcours laten afleggen aan het einde een bak water neerzetten en een lolly oid er in.
Kind van paard af, snoep happen er weer op en zo snel mogelijk weer terug. (eventueel snoep laten liggen ivm veiligheid)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:10

wij doen wel eens ringsteken !!! dat is echt heel leuk, de onervaren doen het in stap. of met een netje uit een ton eendjes vissen vanaf de pony's. En idd paardenvoetbal, we houden bij de rijvereniging regelmatig toernooien, we hebben zelf een grote bal gesponsord gekregen. Wat ook leuk is is rondje om de wereld. Allemaal opstellen en dan tel jij af, en wie het snelste een rondje heeft gemaakt op zijn pony heeft gewonnen en mag een ererondje rijden.

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:12

Het liedje hoofd schouders knie en teen zingen. En dan zo snel mogelijk. Of achterste voren op je paard zonder zadel en zo snel mogelijk van A naar C.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:14

wij deden altijd een soort van tikkertje.
1 persoon had een lapje aan/in de broek en de rest moest proberen die af te pakken.
wat ik zelf bij de lessen vaak deed is wat staanders oid neerzetten en daar een balletje op. met 1 hand laten sturen naar de volgende staander en dan het balletje daar op leggen. dat soort dingen.
of een soort mini carrousel lesje. dus als de 1 bij a is moet de ander precies bij c zijn en dan zo rondrijden wat voltes en figuren rijden.
weet niet hoe braaf de pony's zijn.. overgooien met de bal.. kunstjes op het paard doen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:17

Theedoek bij iemand in de laars steken, dat ze die dan moeten pakken, en dan bij de volgende afpakken enz enz. wie m na 10 minuten oid heeft heeft gewonnen. Beste om alleen in stap te doen, of als je een goed gevorderde groep hebt met pony's die elkaar niet slaan kan draf ook wel.

Verder zijn de meeste die ik ken al genoemd.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:07

RT-P >> MA

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:08

Stoelendans lijkt me niet zo fijn voor de rug?
Maar je zou idd tikkertje kunnen doen, dat is wel lachen!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:06

mandy358 schreef:
stoelendans maar dan met letters: iedereen stapt/draaft rond en als de muziek stopt (heb je geen muziek kan je ook een teken geven) moet je zo snel mogelijk bij een letter gaan staan. Wie er niet bij een letter staat is af. En dan doet er steeds een letter minder mee.

Leuke varianten hierop zijn: springbalkjes (voorhoeven paard/pony over de balk = balkje bezet. Wie geen een heeft is af), staanders (uiteraard de lepels eraf halen), pionnen...

En estafette is ook leuk. groep in 2 groepjes splitsen. Aan beide korte zijden 2 staanders plaatsen, tussenin rijtje pionnen. Eerste in elk groepje krijgt een borstel of halstertouw ofzo. op startteken slalommen naar overkant, om staander heen rijden en weer terug slalommen. borstel o.d. aan nummer 2 geven, die doet het zelfde etc. groepje waarvan nummer laatst als eerste terug is, wint.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:01

Onze les vind het racen altijd wel leuk als afsluiter voor 't uitstappen. Met zijn 2en over de AC lijn in galop (maar voor beginnerd kan het ook in stap/draf), omdraaien aan het eind en weer terug. Of enkel heen en dat daar dan de volgende staat die dan weer gaat en zo door. Estafette dus.
Daarnaast ringsteken, maar dat was volgens mij al genoemd. Moet je wel oppassen dat de paarden de stok niet eng vinden.
Maar volgens mij zijn hier al meerdere topic over, anders moet je even zoeken. Staan vast ook veel leuke ideeën in. ;)

loisje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:43

wij doen ook wel eens tonnenrace.
3 tonnen in de bak en je moet er zo snel mogelijk om elke ton een rondje gemaakt hebben, kan in draf of galop
erg leuk :D

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:57

Ik zit zelf op les, in de beginners deed ik vaak evenwichtsspel en zaklopen. (bij beide slalommend van a naar c, daar afstappen, bij het evenwichtsspel moet je teruglopen over cavaletti en als je valt moet je overnieuw en je hebt dxe pony aan de hand, bij zaklopen moet je terug zalopen met de pony aan de hand)
nu doe ik meestal taliho(als je dat zo schrijft) en barrelrace en ponyvoetbal.

Maximeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:11

Wij deden vroeger altijd Zorro,ponyvoetbal & Stoelendans..

Zorro vond ik het leukst !
1iemand heeft een Zorrocape aan, en die gaat bij A staan..
Derest van de ruiters (4 ofzo) bij C
En als je Fluit, moeten die 4 ruiters de cape proberen pakken,
Dus de Zorro moet rennen voor zijn leven :D

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:18

wij doen ook wel eens tonnenrace.
3 tonnen in de bak en je moet er zo snel mogelijk om elke ton een rondje gemaakt hebben, kan in draf of galop
erg leuk
of tikkertje en vies is lekker; soms erg leuk om weer lekker kind te zijn
ook altijd goed: lekker racen! :) succes

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:37

Kunnen de paarden met muziek?
Zo ja, radio in de bak, rondjes draven en wie het eerst op de middenlijn halt houd als de muziek stopt heeft gewonnen.

Dat vind de groep waar ik in rij zelfs leuk :')

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:40

Oeh, leuk topic. Ik doe wel eens even stoelendans met pillonnen. :)

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:02

stoelendans is wel leeuk:) is niet zo slecht voor rug hoor, gewoon zonder zadel op en afstappen.
wat ook leuk is, is annemariakoekoek. een iemand staat met paard en al voorin de bak, de rest achterin.
de voorste gaat dan gewoon annemariakoekoek zeggen en achterom kijken, ( omdraaien met paard en al is niet zo'n goede optie )en dan moet de rest lopen, of draven of galop ligt aan niveau en bakgrootte haha.
en als je af bent moet je weer terug naar start :')

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:47

He!

Wat wij deden was: Tikkertje idd, en stoelendans zoals anderen al uitleggen. Maar ook leuk is dat als je met zn allen in de rij staat, de voorste bij de c, dan gaat de 1e een soort parcourtje afleggen bv. Galoppeer naar de a doe daar een volte in galop en dan een rondje draf. Dan aansluiten en de volgende!

Veel plezier!