wat hulp gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

judith38

wat hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:14

Hallo allemaal,

ik denk ik gooi het meteen in de groep want ach zelf ga ik er niet uit komen en hier zijn veel meer mensen met diverse ervaringen waaruit ik kan leren en kijken of dit een overweging waard is.. Ik woon dus in Turkije al weer een aantal jaar en heb na het overlijden van Khassey geen paard zo leuk gevonden als Beylul..

Beylul is een hengst van 5 jaar van laten we dat nu maar even aanemen Arabisch bloed.. De manier waarop mensen hier met paarden omgaan is totaal anders en voor ons waarschijlijk een beetje zielig. Ik heb er soms moeite mee maar deze stal is echt de beste die ik hier heb gezien. de paarden hebben een mooie droge stal ze krijgen water en eten naar turkse maten.. beylul staat de gehele dag vaak aan een kleine ketting in ze stal die ketting zit aan een balk aan het plafond... ja iets wat wij niet kunnen begrijpen. als ik kom haal ik het ook altijd weer los... die eigenwijze nederlanders he :D

en zo zijn er veel dingen die anders zijn en die een paard zeker vormen.. en daar zit het probleem.
Beylul is op stal een lieverd weinig problemen mee maar daarbuiten ;( hij is druk, redelijk onhandelbaar... en kan ik hem omturnen hij is nog jong maar hoe moet ik dat doen.

de jongen die hem rijd want hij is niet voor de toeristen begrijpelijk want hij is toch echt veel te druk.. is iemand die kan zitten thats all de teugels strak hoofd omhoog. benen en voeten volledig naar voren en crossen maar.. daar komt het op neer..( heb er nog wel een foto van lol)
dit doet beylul niet goed want hij kan A niet ontspannen B word die aardig onhandelbaar..en C zijn mondhoeken gaan elke keer kapot dus ik heb een ander hoofdstel met een normaal gebroken bitje voorgesteld maar daar durft hij niet mee te rijden buiten... dus alleen ik doe dat nu...

Als ik opstap dan moet ik rap zijn en iemand hem vast laten houden anders ben ik al vertrokken kijk dat soort dingen moeten met veel geduld lukken om het alleen te kunnen.
maar dingen die mij nu opvallen.... hij kan niet stilstaan dan gaat die gewoon omhoog of achteruit of hij maakt een sprong waarvan ik nu nog denk hoe doet die het..Hij heeft hengstenkuren en galopperen wat is dat ik moet hem echt vanuit draf zover doorlaten gaan dat die er zelf inrolt.. de hulp kent die niet en krijg ik dat er nog in want hij is zo gevoelig zweep als hulpmiddel of stompe spoortjes worden meteen gestrafd met de grond bestuderen...en alleen mijn benen jaa dat is hoe ze pet staat soms moet je echt eens fiks drukken om enig reactie te krijgen die vaak niet is wat je wilt.. de andere keer ben je al een halve kilometer verder.. teugels aan houden is omhoog gaan. been geven is ervandoor schieten.. het is of lomp of over gevoelig..
De vraag is zijn er manieren om deze foutjes die er nog veel meer zijn af te leren en de goede aan te leren...
of niet want dan heeft het weinig nut om hem te kopen want dat is spelen met mijn leven en dat lijkt me ook niet zo goed idee
heb nu wel een eigen zadel gekocht in nederland met een diepe zit en dressuur zodat ik hoop dat mij dat meer zekerheid geeft en hem meer bewegings vrijheid..

Morgen komt het zadel aan hopen dat het bevalt...

een verhaal maar ik zoek gewoon naar antwoorden is het te doen om dit soort basis fouten eruit te krijgen en zo ja hoe dan hoe leer ik hem dat..
meer informatie nodig ik geef het graag maar ik dacht dit is gewoon zo even wat in me opkomt...
heb eventueel ook wel wat fotos.

groetjes judith

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:34

Aangezien dit niet je eigen paard is en je niet zeker weet of het een AV is verplaats ik je topic even.
AV--->PP

1amazone1

Re: wat hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:41

zoals je het op schrijft kan je nu al op hem rijden. Geef dit anders wat langer de tijd en vraag desnoods of jij een proefperiode wilt waarin allleen jij op hem rijd en zo vooruitgang kunt zien.
Misschien is het een goed idee om even terug te gaan naar het begin en de basis.
longeren en op stem dingen aanleren en later dit omzetten naar hulpen.
succes ermee

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:49

Als je hem zou kopen, is er dan wel een stalling te vinden, waar hij niet vaststaat in z'n stal?
Of bestaat dat in Turkije gewoon helemaal niet?
Laten ze hem dan wel buiten lopen in de bak of zo?
Als hij alleen maar de hele dag vaststaat is het ook logisch dat ie zo tekeer gaat.
Als het je eigen paard zou zijn, kun je hem weer vanaf de basis gaan trainen.
Zo te lezen heeft dit paard eigenlijk amper opvoeding gehad.
En is het ook geen kundige ruiter geweest die hem ingereden heeft?

judith38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 08:22

Goedemorgen Mika en Amazone:) dank je wel voor jullie reacties.
@ Amazone klopt ik kan op hem rijden hij staat een uur hier vandaag per dag zo 120 km lol.Wel een goede tip stom dat ik daar niet aan gedacht heb longeren kennen ze niet echt niet zoals wij maar ik kan wel eens kijken of ik de gangen met een duidelijke stem kan aangeven en belonen bij een goede respons.. ik hoop dat er snel een zandlaag op de vloer komt want dit is funest voor ze benen...
@ Mika nou dat was ik wel van plan gelukkig niet heel de tijd want met eten loopt hij vrij in de stal en snachts is die ook los maar veel uren van de dag staat hij vast.ik zie het nut er ook niet van maar ik ga volgende week bij een boer kijken met schapen die eventueel een stuk land heeft waar ik een stal op mag laten bouwen vlakbij strand en de bergen zijn overal.. we hebben geen bak of iets in die trant.( dat is ook echt een gemis) wat een luxe hebben wij dan in nl zeg... Hij is ook 1 van de weinigen die niet aan een halster met ketting mogen grazen vaak zetten ze de paarden met pinnen vast zodat ze wat kunnen eten en lekker buiten zijn.. sommige paarden zijn net honden die lopen gewoon los voor een paar uur haha:) maar beylul niet.. ik ga vaak wel even met hem grazen.

nee de opvoeding hier is met harde hand als ik ze hoofd wil borstelen is het geduld en rustig en dan is alles oke maar een mannenstem en oren plat en not amused..nee jooo kundige ruiters kennen ze niet hier hihi in istanbul en ankara wel hoor maar hier niet.. het is zitten en zorgen dat je blijft zitten zover gaat het.. vorige maand was ik aan het draven met hem en toen vroegen ze me waarom rij je rondjes( voltes ) van links naar rechts enzovoort en waarom laat je hem met ze hoofd naar beneden lopen en dat soort dingen ze kennen het niet....

En deze mensen zijn dan nog echt goed voor de paarden he.. nette zadels echte dekjes schone stallen als ze ziek zijn komt er hulp enzovoort.. dus voor hun doen is het oke..

groetjes judith

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:42

Jeetje, wel heel anders dan hier gaat het dan.
Ik hoop dat die boer wat wordt en je het paard kunt kopen.
Dan krijgt ie een veel beter leven, denk ik.
Misschien zou je er een geit of kleine pony bij kunnen kopen als gezelschap.
Of is het paard niet gewend aan omgang met andere paarden/dieren?

judith38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 09:51

Hoi mika, Ja klopt ik moest er ook heel erg aan wennen dit is echt een droomstal vergeleken met de rest, ze zijn gewoon een gebruiksvoorwerp voor de meesten en geduld enzovoort kennen ze niet.
ja hij kan niet met andere paarden zo ver ben ik al als we met paarden naast elkaar willen staan draait die erg makkelijk ze kont en haalt uit of gaat op ze benen staan en maaien... dus geen hengsten en merries helemaal geen optie want ze gebruiken hem ook voor het dekken soms.. met ruinen geen idee maar sociaal contact zie ik nooit daar met de hengsten. misschien een geitje of een leuke shet maar ja dan moet ik eerst weten of die niet het licht uit het arme dier slaat.. als ik hem koop ga ik dat wel eens voor ze stal deur proberen... maar ja eerst een stalling en me ex zou me helpen maar sinds gisteren zijn we weer in staat van oorlog dus ik zal zelf eens gaan zoeken... ik hou jullie op de hoogte morgen ga ik waarschijnlijk met de bus die kant op.... nu aankleden bikini aan en naar de beach club:) fijne dag allemaal