Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:38

Eens was er al een topic over eigenaren met zorgenkindjes maar kan hem niet meer vinden :o .

Over drie dagen is het alweer 6 jaar geleden dat Ernesto (mijn vriend) Flash gekocht heeft.
Mijn wens kwam uit eindelijk weer eens een eigen paard.
Nu 6 jaar later en veel vreugde en verdriet gedeeld te hebben vraag ik me weleens af tot hoever gaan we.
Graag zou ik dit topic ervaringen geluk en verdriet willen delen met mensen die ook een zorgenkind hebben.

Mijn verhaal:

Flash kwam bij ons als kleine opdonder, ze leek sterk maar al snel bleek dat het in alle opzichtte een zeer gevoelig paard was.
Door pech en verschillende omstandigheden heeft ze een CPl been overgehouden aan een ongelukje bij haar kroonrand.
Dit bleef redelijk stabiel tot dat een teek haar te pakken heeft gekregen en haar hele weerstand beneden peil heeft gebracht.
Gelukkig is ze hier bovenop gekomen, door de goede verzorging van mijn da die tijdens de behandeling dacht dat ze er aan onderdoor zou gaan,.
Een jaar later kreeg ze een terugval gelukkig deze keer niet zo erg.
Nu blijven we aan de gang met het been en haar zomerexceem (dit heeft ze al haar hele leven), zolang het allemaal stabiel blijft en ze geniet van onze ritjes, wandelingen en het groene gras houden we vol.
Maar ik weet dat de dag gaat komen dat het echt over is |( .
Ondertussen had ik van het geld aan de da, antibiotica en medicijnen een hele manege kunnen beginnen := .
Maar niets gaat boven Flash voor mij, we hebben samen zowel letterlijk als figuurlijk zoveel bergen en dalen beklommen en ze betekent heel erg veel voor mij <3 .

Hier een foto van vorige week na een rit heerlijk grazen.

Afbeelding

En een foto van vandaag.

Afbeelding

Flash bijna 8 jaar een een zorgenkind maar een vechter met kracht en doorzettingsvermogen en een levendig paard wat lol en plezier heeft van alle dingen als ze zich goed voelt.

Wie herkent dit en wie wil zijn verhaal met mij delen.

fjordjes

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:40

Ik kan niet zeggen dat ik hetzelfde heb meegemaakt maar wel knap van je dat je al die zorgen op je nam!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 23:31

Dank je wel voor je berichtje :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:51

Ook ik heb een zorgkindje, je verhaal is heel herkenbaar.
Ik heb mei 2010 een mini shet ruintje gekocht met hoefbevangenheid. Wonderbaarlijk genoeg knapte hij na een paar weken weer helemaal op, en was ik bezig met beleren voor de kar, fietsen e.d.
Helaas is hij een aantal maanden geleden toch slechter gaan lopen. Bleek weer bevangen te zijn, foto's gemaakt. Zeer ernstig hoefbeenkanteling, echt om te huilen. Hij staat nu voor op ijzers met zooltjes, en mag max. 1 uur per dag op de wei. Als hij nog een HB aanval krijgt waarbij zn hoefbeen verder kantelt is het einde verhaal.
Uiteindelijk is gebleken dat hij ook nog eens insuline resistent heeft, en hij heeft ook zomereczeem.
Op dit moment loopt hij goed gezien de omstandgheden *klopt af* maar ligt open van de zomereczeem.

Het is continue bezig zijn met strikt dieet, smeerseltjes voor de eczeem, speciaal voer, om de 5 weken speciaal beslag.
De schrik slaat me om mijn hart als ik zie dat hij weer slechter loopt, maar ook hij heeft zijn slechte dagen.

Het blijft continue opletten, vechten, ups and downs, véél geld maar vooral ook veel plezier.
Goed dat je al die jaren al zo blijft doorzetten :(:)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:09

Wat verschrikkelijk Karin al zoveel meegemaakt in een jaar met je minishet :(:)
Wat je zegt als je aankomt en je ziet je dier zo staan dan breekt je hart, maar als ze dan weer opknappen en bewijzen dat ze graag willen vechten voor het leven maakt het allemaal zo moeilijk.
HB is ook een groot probleem en hoop dat hij het goed blijft doen met zijn speciaal beslag.
Weet je iets van zijn verleden?
Weet nl niet of het ermee te maken heeft maar Flash bv heeft vanaf jongs af aan behoorlijk veel stress gehad en weet niet of dit te maken heeft met het iets zwakker zijn.
Wat je zegt veel geld, verdriet, ups en downs maar ook zoveel plezier.
Ik hoop voor je net zoals ik blijf hopen dat het eens stabiel blijft en dat we nog vele jaren van onze kanjers mogen genieten.

Bloempje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:11

Respect voor jullie!
Ik heb een "zorgenkindje" gehad, al was dat niet mijn eigen paard. Ik kan me wel voorstellen hoe je je soms moet voelen...
Hopelijk krijgen jullie nog een fijne tijd samen!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 00:49

Dank je Bloempje_89 :)
Jij hebt het dus ook meegemaakt, je zegt gehad is het paard ondertussen overleden?

Karin ik heb je profiel bekeken, wat een heerlijke pony is Joppie, heeft al net zo´n lieve blik als Flash <3 .
Las ook dat je al eens afscheid hebt moeten nemen van Jewel en dus waarschijnlijk nog moeilijker nu met Joppie.
Denk als je al eens een paard verloren bent banger bent dat het weer gebeurd.
Ik ben zo ontzettend bang voor dat moment en probeer me erop te mentaliseren.
Want vroeg of laat zou ik een keuze moeten maken ;( .
Hopelijk duurt dat nog heel lang.
Prahtige foto ook hoe je Speedy rijd en Joppie meeneemt <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:29

Weet helaas niets van zijn verleden. Alleen dat hij al een aantal keren bevangen moet zijn geweest voordat ik hem had, gezien zijn hoefbeenkanteling.

Hihi je hebt de namen omgedraaid :D
Speedy heb ik 6 jaar geleden afscheid van moeten nemen, en Jewel heb ik nog.
De keuze om te moeten maken is inderdaad erg moeilijk, ook al weet je dat je de juiste keuze maakt. Ik ben erg bang om ze allebei kwijt te raken inderdaad. Tuurlijk reken je erop, maar wat mij betreft mogen ze allebei 40 jaar worden haha.

Het is nu genieten van de ups, en hopen dat deze lang blijven doorgaan!
Gelukkig gaan ze bij ons beide goed :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:56

Poef.. ontzettend respect!
zorgenkindje is hier een groot woord, maar ik heb wel even een paar pittige weken gehad betreft luizen, schuren e.d.
Ik moet heel erg opletten kwa voer wegens een eiwitovergevoeligheid. Daar krijgt ze soort zomerexceem van zegmaar. Maar het was even heel veel bij elkaar in 1x!
Als ik al 2 weekjes full time met verzorgen en oplossen bezig ben vond ik het al bijna to much.. kun je nagaan als je dit jaar in jaar uit doet!

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:03

Dit paard heeft het echt getroffen met een baasje als jouw!!! Petje af hoor!! ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:11

Ik ben gelukkig 'zorgenkindje' af op dit moment maar weet wel hoe je je voelt. Ik heb een jaarling en het eerste jaar was en vooral eerste maanden waren heel zwaar. Ze had een fikse longontsteking en toen daar van herstelde kreeg ze koliek erboven op. En ze had een vies oog, wij (da en ik) dachten in eerste instantie ontstoken maar uiteindelijk had ze geen traanbuis en moest ze naar Utrecht om geopereerd te worden. Ik moest elke dag haar oogje schoonmaken met gekookt water. Gelukkig is die operatie 2 maanden geleden goed gegaan. Wel heeft ze in een week tijd alle hechtingen eruit gekregen waardoor ik me daar weer zorgen om maakte dat ze de katheter eruit zou krijgen die 3 weken zou moeten blijven zitten. En ik kan je zeggen dat ik heel blij ben dat we van al die zorgen af zijn nu.

Mijn baqby pownie heeft me in dit eerste jaar ook een vermogen gekost maar ik denk dat julie het zelfde als ik zouden zegegn en het zo weer zouden doen. Ze zijn het waard.

Helaas voor jou Blensink is jouw paardje een blijvend zorgenkindje. Ik heb dan ook diep respect voor je dat je het op kan brengen want niet iedereen kan dat! En dan bedoel ik niet alleen financieel maar ook mentaal en fysiek. Ik was na een week op stal te hebben geslapen toen ze longinfectie had (met 3 maanden) helemaal gebroken. Maar het heeft wel gezorgd dat ik nu een hele hechte band met haar heb. Ik kon al snel bij haar gaan liggen als ze lag en dat soort dingen. Ze vertrouwt me wel en dat is wel fijn, alsof ze het doorhebben wat je allemaal voor ze doet.

Ik wens je veel sterkte iig!

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:13

ook ik heb een zorgenkind
ik heb haar sinds januari en ben al bijna 2 dzuiend euro armer aan da kosten ivm onverklaarbare kreupelheid in draf

nu blijkt ze artrose te hebben.....weten we sinds 2 weekjes...
en staat z eop speciaal beslag en krijgt ze glucosamine

daarnaast heeft ze zomerexceem in lichte mate..
maar dat blijkt in de loop der jaren erger te worden....

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 17:12

Oh sorry Karin, en heb nog wel 3 keer gekeken om me niet te vergissen :o
Want dat leek je juist zo erg, blijkt dat ik het tenslotte toch heb omgedraaid.
Nogmaals sorry!
Fijn te horen dat beide op het moment goed gaan en hoop ook dat ze nog 40 jaar bij je blijven.
Flash gaat ook goed op het moment alleen zou ik haar net even een tikkeltje meer willen zien.
Maar zolang ze zo stabiiel blijft ben ik al tevreden.

Klijntjuh dank je wel, jij hebt het ook wel even voor je kiezen gehad.
En inderdaad het sloopt, maar aan de andere kant als ze dan weer op knappen krijg je er weer zoveel moois voor terug.
Uiteindelijk wegen de mooie momenten zwaarder dan de slechte.
En zolang dat zo blijft gaan we ervoor :j

VonNeueBeek dank je voor je lieve berichtje <3

mirka1994 wat een verhaal en wat een gevecht heb jij ook gehad met je paard en wat fijn dat het allemaal is goed gekomen.
Wat je zegt deze paarden zijn het waard om met ze mee te vechten.
Fysiek en metaal is het erg moeilijk inderdaad.
Moet ook zeggen dat mijn vriend enorm mee helpt met het steunen en het steeds weer behandelen van Flash.
Alleen had ik denk ik de brui er allang aan gegeven.
Mijn inzicht is negatief maar door het positieve van mij vriend heeft het geholpen om steeds weer te vechten.
Juist doordat we zo verschillend zijn vinden we met z´n drietjes steeds weer de juiste weg.
Ben mijn vriend dan ook bijzonder dankbaar, want mijn leven stort echt in zonder Flash en we genieten zo samen als ze lekker in haar vel zit.
Helaas is het inderdaad voor altijd, toevallig zei mijn vriend vorige week als Flash slechter blijft gaan om toch een operatie te wagen.
Het is zo schat, deze operatie zou zo´n 6000€ gaan kosten en 20% kans van slagen.
Voorlopig is het nog niet aan de orde en is ze stabiel.

tinkermarie wat verschrikkelijk dat je paard artrose heeft dat is inderdaad ook een blijvend iets en wat langzaam aan slechter word.
Toch kun je als je eenmaal je paard aanvoeld dat ook makkelijk in de gaten houden door goed naar je paard te luisteren.
Daarnaast geeft dit soort zorgenkindjes inderdaad een fantastische band met elkaar.
Wat er al gezegt werd alsof ze het aanvoelen.
Als ik Flash haar AB spuit geef dan kijkt ze me aan met van die bange ogen, maar heb toch het idee alsof ze weet dat het goed is.
Gelukkig hebben we geleerd naar elkaar te luisteren en zij geeft het mij aan wat wel en niet.
Zo dacht ik gisteren aan een rondje rijden, ze weet het verschil tussen hoofdstel en halster.
Kwam met het hoofdstel aanlopen die ze zelf graag aandoet door haar neus erin te steken.
Gisteren liep ze dus weg, oke dan weet ik vandaag of één of andere rede wil je niet.
Ook goed dan gaan we met het halster een wandeling maken :D
Deze nam ze wel aan en andersom gebeurd het ook.
Het is dus zo dat ik echt probeer te luisteren naar haar.
Denk dat je tenslotte veel bewuster bezig bent met alles waardoor het ook weer zoveel mooier is.

Wat me opvalt is dat bijna alle zorgenkindjes ook zomerexceem hebben, zou dit iets met verlaagde weerstand te maken kunnen hebben?

Zo hahhha het lijkt wel een boek ondertussen, sorry als ik af en toe een beetje raar uitleg dat komt door mijn lange verblijf in spanje waardoor ik het goed nederlands formuleren een beetje ben kwijtgeraakt :o .

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:50

Hier ook een zorgenkind. Mijn nu 14 jarige ruin is inmiddels een jaar officieel met pensioen na een blessuretijd van 2 jaar. Nadat ik hem in 2007 heb gekocht kreeg hij in 2008 een ernstige blessure aan zijn voorbenen.
Beide collaterale banden beschadigd (na verkeerde diagnose van een Da). Herstel was pittig voor mijn paard 5 mnd. stalrust, 2 mnd. zwemmen, maar hij knapte op en liep weer rad. Na een opbouw van 5 maanden liep hij ineens stokkreupel en bleek na kliniek bezoek een verkalkt hoefgewricht te hebben in zijn voorbeen. Het was inslapen of weidepaard. Hij is natuurlijk lekker weidepaard sinds een jaar dat heeft hij dik verdient gewoon omdat het mijn maatje is. Op dit moment heeft hij geen pijn en loopt hij aardig goed, trekt regelmatig in de wei een sprintje ;).
De zorgen blijven gewoon doorgaan, want meneer heeft gewoon altijd wat. Sinds oktober vorig jaar alweer twee op de kliniek gestaan met een vreselijke hoefzweer en hoge koorts.... Afgelopen januari zag hij er vreselijk mager uit en heeft hij in de kliniek allerlei onderzoeken gehad voor cushing etc. gelukkig had hij dat niet maar bleek een wormenkuur eerder tegen bloedworm (opgelopen door nieuw in de kudde) zijn werk niet helemaal te hebben gedaan. dus 5 daagse pittige wormenkuur gehad..... Afgelopen februari is hij in een hek gelopen, mega dikke knie. Da erbij en gelukkig niets beschadigd maar enorme bloeding die ingekapseld is, begint langzaam aan toch weg te trekken. Tsja en in het eerste jaar dat ik hem had, twee hoefzweren, enorme wond in de kootholte door een gekke sprong in de Paddock hier zijn we toen 2 maanden zoet meegeweest.....
Nouja dat is zijn "waslijstje".....
Dit is mijn lieverd (foto is van vorig jaar, een week later stond hij in de kliniek met het slechte nieuws |( ).
Afbeelding

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 01:34

Tjee wat een verhaal Paperboy, kreeg er kippevel van |( .
Wat een prachtige ruin heb je en kan me voorstellen dat je hem een leven gunt als weidepaard.
Hoe moeilijk het ook is, maar als hij inderdaad nog geniet, geen pijn heeft en jouw beste maat kan zijn is het zeker de moeite waard.
Verschrikkelijk is het he als ze altijd wat hebben, je bent er dagen ziek van en zo moeilijk aan te zien als ze zich slecht voelen.
Gelukkig zijn er ook van die mooie momenten waarop ze laten zien dat ze willen leven.
Wat je zegt hij maakt graag een sprintje in de wei :D .
Dit hoorde ik vandaag ook van de boer dat Flash vandaag haar eigen wedstrijd aan het houden was in de wei.
Ze heeft een half uur rondgecrosst dat doet me zo goed want zo weet ik dat ze weer helemaal lekker in haar vel zit.
En ook vanavond toen ik haar meenam was ze behoorlijk fit en actief *\o/*
De laatste dagen zat ik te denken dat ze misschien van de laatste terugval niet meer helemaal op zou knappen vandaar dat ik ook dit topic heb geopent.
Maar weer lijkt ze zich helemaal te herstellen, vandaag is ze 6 jaar in ons bezit ik hoop dat ik iig nog 6 jaar met haar kan meemaken.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:30

Blensink wat heerlijk dat ze weer laat zien dat ze zich happy voelt, dat geeft gelijk weer energie en hoop!!!

Ik geniet elke dat van mijn paard als ik hem met zijn maatjes lekker in de wei zijn "ding" zie doen, dan kom ik elke dag even lekker knuffelen en wat lekkers geven........ Ik ben heel blij dat ik hem nog heb......
Ik hoop ook dat je nog heeeeeeeel laaaaaaang van je mooie flash kan genieten!
En met die zorgenkindjes vooral extra genieten op de momenten dat ze "even niets bijzonders" hebben ;).

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:31

Respect voor iedereen met een zorgenkind! _/-\o_

Ik vind het knap dat je zo veel moeite en geld in een dier kan leggen, ook al weet je dat hij (misschien) nooit meer 100% is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 16:06

Helemaal gelijk Paperboy dat geeft zeker weer energie en hoop.
Ik hoop ook dat jij nog heel lang en de andere hier van hun paard mogen genieten met zo´n min mogelijk nare gebeurtenissen.

xxBentexx het gaat aan één kant ook vanzelf ze zijn zo bijzonder daar vecht je samen voor.
Dank je wel :)

rosslover daar mag je blij om zijn en hoop dat je er nooit één treft.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:35

Nog meer bokkers met zorgenpaardjes. Nou ik meld me ook hier maar.
Wat een ellende hebben jullie ook meegemaakt, wel allemaal verzekerd???

Elk jaar is er wat met mijn merrie. Helaas te veel om op te noemen. Kwam door een veel te lage weerstand.

Afgelopen zomer is ze hoefbevangen geweest, en gelukkig de laatste keer toen we foto's bij de kliniek hebben laten maken was ze helemaal genezen verklaard!!! Echt een wonder want ze liep zo verschrikkelijk slecht.
Denk je dat te hebben gehad, heeft ze in de herfst gas en zandkoliek gehad met erge koorts, 41,5. Ze heeft toen een hele week niks gegeten en lag ze echt op het randje.
Gelukkig gaat het nu weer beter, alleen moet ze nog steeds heel veel aankomen, buikje heeft ze wel alweer, alleen je kan der ribbetjes tellen en ze is nog ingevallen. Werd al gewaarschuwd dat het lang ging duren maar maak me best zorgen. Ben van plan een deze weken de DA weer langs te laten komen. Wel is ze heel vrolijk en blij dus dat is wel een pluspunt.

Mijn merrie in 2006, nog helemaal kerngezond en goede weerstand.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jessicauvita op 14-05-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:36

Hebben jullie dat nou trouwens ook, dat je je zo schuldig voelt terwijl je der zelf niks aan kan doen |(

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 01:17

JessicaChico wat een prachtige fjord heb je en wat moeilijk voor je dat ze op het moment niet lekker in haar vel zit.
Hopelijk valt het mee, zoals je zegt is ze vrolijk dat scheelt.
En als je gezegt is dat het lang gaat duren, misschien is het nog tekort tijd.
Maar je word er gek van als je weer je da moet bellen.
Hopelijk is ze snel weer helemaal het vrouwtje, sterkte :(:)
Ik kan ondertussen een hoop zelf doen, heb verschillende medicijnen in de koelkast staan voor als het nodig is.
Maar je wilt je dier gewoon elke keer als je komt goed zien zijn.
Dat gaat niet en daar zijn we ons bewust van, maar het is niet makkelijk ;( .
Ik heb het gevoel van schuldig voelen niet , wel het gevoel van een enorme machteloosheid en de pijn of het niet lekker zijn willen overnemen.
En over bezorgdheid niet te spreken, lig echt nachten wakker als flash niet goed in haar velletje zit.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 01:48

Mijn paard is wel verzekerd maar niet voor het probleem wat ze heeft.
Kan de da kosten en medicijnen niet verhalen op de verzekering helaas.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:50

Ooh dat is echt heel vervelend als je daarvoor niks uitbetaald krijgt. Het kost allemaal zo veel. Is er geen mogelijkheid dat je haar uitgebreider kan laten verzekeren?

Uvita is nu al een halfjaar na haar ziek zijn , niet op gewicht en nog steeds een halve wintervacht. Poets me een slag in de rondte haha overal liggen haren maar lijkt wel of er op een bepaalde plekken de haren er niet af willen.

Kreeg gisteren een vaccinatie herinnering dat ze eind mei weer moeten, dus dan laat ik Uvita denk ook gelijk helemaal nakijken,en misschien wel de nodige testen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 00:05

Nee dat kan nu niet meer aangezien ze het blijvend heeft, denk dat de verzekeringspakketten hier ook niet zo uitgebreid zijn zoals in Nederland.

Flash zit ook nog niet in haar zomervacht.
Terwijl ik hoor dat de paarden in Nederland allemaal al hun vacht zijn verloren.
Het process gaat goed en ze glimt als een spiegel dus daar maak ik me geen zorgen over.
En zover ik me kan herinneren is Flash elk jaar pas eind mei begin juni uit haar wintervacht.
Haar wei grenst aan een bergrivier en snachts is het nog best fris.

Je zou natuurlijk meten je da kunnen vragen voor wat testjes jij kent je paard het beste om te weten of dat echt nodig is.
Vergeet niet dat Uvita (mooie naam trouwens) heel erg ziek is geweest en dat het inderdaad veel tijd nodig heeft op te revalideren.
Dat had Flash ook na de tekenbeet, weet hoe ongerust je bent op dit moment :(:) .
Neem aan dat je haar wel goed ontwormt, en misschien wel beter een beetje slank ivm een nieuwe aanval hoefbevangenheid.
Heb je een foto van hoe ze nu is?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:45

tinkermarie schreef:
ook ik heb een zorgenkind
ik heb haar sinds januari en ben al bijna 2 dzuiend euro armer aan da kosten ivm onverklaarbare kreupelheid in draf

nu blijkt ze artrose te hebben.....weten we sinds 2 weekjes...
en staat z eop speciaal beslag en krijgt ze glucosamine

daarnaast heeft ze zomerexceem in lichte mate..
maar dat blijkt in de loop der jaren erger te worden....

Fijn dat je nu wel de oorzaak hebt gevonden, maar zeker balen dat ze artrose heeft! Wat zijn de verwachtingen nu ze op speciaal beslag staat en glucosamine bijgevoerd?
Heeft ze veel last van de zomereczeem? Ik merk bij mijn mini dat het wisselend is, ook afhankelijk van de plaats. Waar hij vandaan kwam heeft hij 2 jaar geleden al zn manen er af geschuurd, vorig jaar bij mij heeft hij licht geschuurd maar goed onder controle te houden met shampoo, en dit jaar weer iets erger dus nu weer shampoo en speciaal zalfje van de DA. Het is ook erg afhankelijk van de conditie van je paard, toen Joppie zich niet lekker voelde kreeg hij ook meer last van zn eczeem.

@ Blensink, no worries, hoef je geen sorry voor te zeggen ;) Namen wisselen kan de beste overkomen, je bent tenslotte ook maar mens haha :D

@Paperboy, wauw jij hebt zeker ook heel wat voor je kiezen gehad! Jammer dat het zo heeft moeten lopen maar fijn dat je paardje nog ‘gewoon’ weidepaardje kan zijn en je hem dit ook gunt :)

@JessicaChico, Nee Joppie is niet verzekerd (mijn NRPS merrie trouwens ook niet).
Balen van jouw paardje! Er was geen sprake van kanteling van het hoefbeen bij de HB?
Ik zou inderdaad gewoon bloedonderzoek laten doen bij het enten, met de meest belangrijke punten. Misschien komt er wel uit dat ze een bepaald tekort heeft oid waardoor ze moeilijk uit haar vacht komt.
Al is het maar voor je eigen gemoedsrust denk ik dan altijd maar.