Ik mis het rijden niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Ik mis het rijden niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:20

2009 raakte mijn haflinger geblesseerd, hiervoor reed ik haar zo'n 4 x in de week recreatief. Haflinger bleef geblesseerd en verhuisde in maart naar een zorgboerderij. Ondertussen had ik al een opvolger aangeschaft, een veulen van nu 11 mnd. Het laatste jaar heb ik nauwelijks gereden, af en toe eens een manegepony gepakt, maar nee, dat vond ik niks.
En nu zit ik: Ik mis het rijden helemaal niet :? Ik rij vanaf mijn 10e (ben nu 30). Ik heb nog een pony waar ik normaal aangespannen mee rij (nu even niet ivm veulen) en dat mis ik dus wel, ik kan niet wachten tot ze zover is dat ze weer voor de wagen kan.
Misschien moet Maddy (die van 11 mnd) maar een mencarierre krijgen dan?

Mensen die dit herkennen?

Dennis

Re: Ik mis het rijden niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:25

Ik heb ook jaren onder het zadel gereden, beetje er bij gaan mennen, minder gaan rijden, nog een beetje meer gaan mennen.

En nu rij ik eigenlijk helemaal niet meer.
Ik zit er soms 5 minuten op als de meiden die mijn pony's onder het zadel rijden iets niet voor elkaar krijgen om te kijken waar het aan licht. Maar niet omdat ik graag wil rijden. Binnenkort een pony van iemand anders zadelmak maken. Erg leuk, maar niet zo zeer door het rijden, maar omdat ik het leuk vind om jonge pony's af te richten (en of dat nu onder het zadel is of voor de wagen maakt mij niet zo heel veel uit).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:26

Nouja, maddy is een ontzettend leuk dier, leuk karakter, leuk uiterlijk, kan heerlijk met dr tutten, maar ze is aangeschaft als toekomstige rijpony. Nou zegt dat niks natuurlijk, kan dr tzt ook voor de wagen (laten) beleren, maar ik vind het zo raar dat zomaar die knop kennelijk om is?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:27

Ja ik herken dit jammer genoeg ook .Ik heb mijn paard december in moeten laten slapen en nu heb ik nog niets.Ik ben wel opzoek maar ook niet zo heel intensief.Het rijden mis ik nu niet maar misschien ook dat je je erop insteld dat je niets hebt.De verzorging mis ik wel maar wat ik ook niet mis is de bezorgheid.Voor mij in mijn hoofd is het rustiger.Ik ben altijd zo bezorgd om mijn dieren misschien wel te.Als de hond maar 1 x aan de diaree is of kucht zou ik zo naar de DA gaan.Met mijn paard had ik dat ook ben altijd zo bang dat ik het niet goed doe of dat het niet mee goedkomt.Die rust heb ik nu wel maar toch wil ik wel weer een pony/paard.Dan denk ik weer ik mis mijn paard nog zo soms was ze heel vreemd maar ik kon er zo mee omgaan .Je wist bijna wat ze dacht en wat ze ging doen en als ik nu een nieuwe paard moet je toch weer leren kennen. /3

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:29

Hier nog iemand: ben met 2,5jaar beginnen rijden. En ben pas 6mnd geleden gestopt omdat ik het echt niet meer kan. Maar ik mis het af en toe. Maar heb nu een nieuwe passie, mennen, en dat vind ik heerlijk om te doen.
Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 01-05-11 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:34

Ik ben jarenlang heel fanatiek wedstrijdruiter geweest en altijd gedacht dat ik zou blijven rijden totdat ik er dood af zou vallen. Maar nu, gestopt met de wedstrijden, vind ik clickertraining en vrijheidsdressuur heel leuk en lange teugelwerk. Heb 3,5 jaar terug ook een veulen erbij gekocht om te gaan rijden met nog steeds de wedstrijden in gedachten en mijn andere paard dat niet leuk vond.

Maar geloof niet dat het ooit zover komt. Hij is nu 4 en ik doe grondwerk en vrijheidsdressuur en wil hem dit jaar met lange teugel beginnen. Volgend jaar als hij 5 is was mijn plan hem in te rijden. Mss ga ik dat doen, mss niet. Heb ondertussen zoveel andere dingen die mijn tijd vragen dat ik niet zeker weet hoe de boel gaat lopen.
Ach, en de paarden hebben het prima naar hun zin met z'n 2-en. Ze krijgen hun aandacht, natje en droogje en vinden het prima zo. Merk alleen wel dat de jonge wel heel graag iets met/voor je doet maar weet nog niet hoe ik het ga doen allemaal.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:39

Hier meldt zich nog iemand *

Ik heb het niet in zo'n mate als jij het hebt, dat even vooropgesteld. Ik ben eind Februari gestopt met de manegelessen en sinds 12 april een eigen paardje. Vroeger wilde ik het liefst elke dag uren rijden, dat weet ik nog goed. Maar nu heb ik mijn eigen paardje, waar ik volgende week pas een zadel voor heb en ik vind wat ik nu doe (beetje wandelen, longeren, poetsen enzovoorts) ook wel goed. Ik heb wel zin om te rijden, dat wel, maar alleen af en toe en daar blijft het bij.

Mijn paardje lijdt er niet onder. Staat lekker 24/7 buiten met haar weidemaatje. Vroeger heeft ze veel koersen moeten rennen en nu mag ze het dus rustig aandoen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:40

Door fysieke belemmeringen heb ik een paar jaar nauwelijks kunnen paardrijden. Heb in die periode veel NH/freestyle gedaan. Ben later gaan mennen omdat ik toch iets wilde waarmee ik nog actiever (en wellicht ook weer wedstrijdsport) met de paarden om kon gaan. Vond mennen eerst doodeng :o later ontzettend leuk :D en nu dus nog steeds heel erg leuk, zou niet meer zonder willen.

Maar...miste het paardrijden vreselijk. Zeker toen bleek dat het weer (een beetje) kon. Maar ik had pony's in een stokmaat waar ik niet op kan rijden. Heb dus Rizanta gekocht om en te rijden en te mennen. En die combi is voor ons super.

Dus hier geen knop om ben ontzettend blij en gelukkig dat we weer lekker kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-05-11 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:40

Ik herken het ook wel :) Ik heb fanatiek gereden tot mijn 16e (nu 19), toen moeten stoppen met rijden op de manege omdat ik het niet meer kon betalen. Toen kreeg ik op mijn 17e een bijrijdpaard want ik miste het rijden toch wel een beetje.. Na 10 weken bijrijden heeft dit paard op buitenrit met mij haar been gebroken (niet mijn schuld) en daar ben ik nog altijd helemaal kapot van. Ik deed zó voorzichtig met haar, en dan tóch nog dit.. Dan ben ik er zo een die haar kop in de wind gooit en denkt nou, als het zo moet, dan maar niet meer.. Dat is nu 2 jaar geleden. Ik mis het rijden totaal niet, ook al zou ik graag nog eens een strandrit maken :)
Ik vind alles er naast veel lekkerder om te doen, lekker klootviolen, beetje longeren aan de dubbele longeerlijn, wandelen.. Ik ben ook gek op het 'mak maken' van jonge paarden. Ik zou wel heel graag nog met Vrijheidsdressuur aan de gang willen gaan, aan de lange lijnen leren werken en ik wil in de toekomst nog gaan mennen :) Maar erop zitten? Nee die behoefte is er niet meer zo..

Ben trouwens op deze manier wel een verzorgster van een heel zeldzaam ras, hier in de omgeving. Ik denk dat ik een van de weinige verzorgsters ben hier die niet wil rijden!
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 01-05-11 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:41

Ik rijd sinds een jaar niet meer, er zijn vlagen dat ik het wel mis ( bosritten ) maar dressuur of springen niet echt nee.. Ben voornamelijk bezig met grondwerken, en vind het prima :) .

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:44

Heel herkenbaar.... Ooit was ik een fanatiek wedstrijdruiter en omdat mijn merrie veel last had van blessures heb ik haar 12 jaar geleden laten dekken om een opvolger voor haar te hebben. Een droomveulen gefokt, zwart, bloedje mooi, goede bewegingen, mooie bouw, fijn te rijden goede afstamming.......

De merrie is ingeslapen sinds 2 jaar, opvolger is al weer 11 jaar :o maar als ik alles bij elkaar opgeteld 1 jaar gereden heb is dat denk ik veel. Ik heb haar ingereden op haar 4e met hulp van iemand maar na een half jaar ben ik een andere weg ingeslagen omdat ik er geen lol meer in had.

Ik speel graag met haar of lees samen een boekje in de wei (nou ja ik lees en zij probeert het boek uit mijn handen te trekken of met haar hoef de blz om te slaan :+ ), we doen wel eens grondwerk, ze kan kunstjes en rare dingen. Best zonde eigenlijk van een goed gefokt KWPN dressuurpaard ;) :')

De laatste tijd heb ik al helemaal geen tijd meer voor haar, dat is best jammer en nu staat ze veel met haar maatjes in de wei en kom ik appeltjes brengen poetsen en in de wei wat klungelen. Ik mis het rijden niet en ben zelfs op het punt dat ik denk (en laat ik hopen dat dat nog minimaal 20 jaar duurt) dat als zij er niet meer is ik niet eens meer aan een paard ga beginnen :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:51

Hier nog 1, althans, mijn paard is pas een week weg... :+
Op mijn 6de begonnen, vanaf mijn 9de 3x in de week rijden en vanaf mijn veertiende een eigen paard. Vanaf toen 13 jaar lang 1 of 2x in de week privéles gehad en elk weekend op concours: dressuur, springen en Sgw.

De afgelopen paar maanden kon ik mij al niet meer opbrengen om wedstrijden in te schrijven en het rijden ging mij tegenstaan. 31 maart alles te koop gezet en binnen 2 weken was alles verkocht.

Misschien krijg ik er wel spijt van, de tijd zal het leren!

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:24

tjaa ik houd heel erg van rijden maar mn verzorgpony heeft een veuletje en nu kan ik ook niet rijden.
en nu kan ik juist lekker een band opbouwen met het andere paardje :D

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:45

Aangezien dit meer een PP topic is dan RUI verplaats ik het even.

RUI-->PP

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:52

meldt zich hier nog eentje.
Vroeger altijd fanatiek gereden (rij als sinds 1976), door weer en wind naar de paarden, 3 eigen paarden gehad en degene die ik nu nog heb is als 3 jarige bij me gekomen en nu 18 en nog fit.

Maar ik ben het rijden een beetje zat, al sinds een jaar of 3, ik hoef niet meer zo nodig. Vind het heel leuk om te frummelen en NH grondwerk te doen maar het doordeweeks moeten trainen om in het weekend leuke dingen te gaan doen vind ik niet leuk meer.

Ik ben nu voornemens om te gaan mennen om dr nog wat te doen te geven. Ik word ook een dagje ouder en ik denk ook dat ik geen paard meer koop na deze, ik ga wel bijrijden als ik ooit de kriebels mocht krijgen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:57

Ik ben 14 jaar en heb tot ong. Mn twaalfde gereden op manege en even op mn shet. Ik mocht niet op de manege en een eigen shet, dus heb voor shet gekozen, nog tijdje verzorg feiezen gehad maar ivm tijdgebrek mee gestopt, bijna een half jaar niet gereden. Ik mis het niet maar vind het wel nog heel erg leuk denk ik! Maarja mennen vind ik denk ik leuker en de sfeer met ritten etc vind ik veel fijner, geen concurrentie naja leuke concurentie en een gezellige sfeer en geen haat of altijd maar beter willen zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:02

Ik kan het me wel voorstellen. Ik vond rijden als kind/ puber altijd heel belangrijk. Kon ook écht geen weekje zonder. Maar nu rijd ik even 2 weken niet en ik vind het eigenlijk wel prima. Heeft er ook mee te maken dat ik heel erge last van mijn rug heb en daardoor niet meer zo lekker kan rijden, maar ook het rijden opzich mis ik niet super erg. Ik ga weer naar de fysio binnenkort, en ik zit er zelfs over te denken om met haar te overleggen of ik niet een tijdje zal stoppen om mijn lichaam rust te geven om te herstellen. Nou, daar had ik een paar jaar terug écht niet aan gedacht :P En sowieso wordt het volgend jaar met studie + studentenvereniging/ werk/ zang- en dansles én op mezelf wonen waarschijnlijk toch teveel om ook nog te rijden, dus misschien stop ik dan gewoon tijdelijk, zodat ik het ook meer ga waarderen als ik dan wel weer een keertje rijd :)

Ik heb trouwens ook al járen een verzorgpony waar ik niet meer op rijd. Ik krijg vaak genoeg de vraag of ik dat niet erg vind. Nou nee, ik zie haar niet als rijdier, heb ik nooit echt gedaan ook eigenlijk :))

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:11

Ik herken het ook
maar ik vind het belangsrijkst en leukste om gewoon lekker bezig te zijn ipv het rijden
dus met een beetje poetsen en voeren heb ik nu ook veel genoegen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:02

Rijden heb ik al vrijwel een jaar niet gedaan. Maar eigenlijk al twee jaar niet actief meer.
Ik mis het in de bak rijden helemaal niet alleen het buitenrijden wel.
Mogelijk zal ik in de toekomst wel weer op/achter mijn jonge pony gaan. Maar dat duurt dan nog twee jaar. ;)
Ik ben nu bezig met grondwerk en vind dat prima. Dus echt missen doe ik het niet. Wil binnenkort als ik tijd heb wel weer het wandelen buiten doen in plaats van rijden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:19

Bij mij is het net achterstevoren... ik mis het dus wel! Lekker lang op een zadel hobbelen met een stoer paard onder je... *ZUCHT!*

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:21

Mis het ook totaal niet ;) op het laatst ging ik maar op zoek naar een pony waar ik niet op hoefde te rijden want grondwerk enz vond ik veel leuker. Ben inderdaad ook gaan mennen, en kan ook niet wachten tot ik op pad kan met kar en tuig :D Mis het rijden totaal niet, zou hij geblesseerd raken dat ik er niet op kan rijden, no problem :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:25

Ik rijd ook nog maar heel weinig en mis het niet. Ik heb vier paardjes thuis staan en ben eigenlijk altijd al zo bezig met de verzorging en alles er om heen dat ik per dag genoeg paarden-uren maak zonder te rijden. Ik zou mijn paarden wel missen, maar ik heb gemerkt dat ik prima zonder rijden kan.

Wat betreft je pony, gewoon op laten groeien en dan kun je er inderdaad een men/rijdpony van maken en dan kun je er alle kanten mee op!

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:28

Ik herken het ook wel. Heb 1 paard van 18 en 1 pony van 27- beide worden nog af en toe gereden. Ik heb 2 jaar geleden een veulen gekocht voor de wedstrijden. Mijn merrie heeft ook nog een veulen gekregen vorig jaar. Maar merk dat ik eigenlijk net zo graag wandel, vrijheidsdressuur, poets en tut. Ik vind het heel leuk om de jonge paarden in een veilige omgeving op te laten groeien. Ben supertrots dat ze samen binnen 5 minuten op de trailer staan. Ik merk wel dat ik geen zin meer heb in het 'moeten trainen'. Ook als ik op wedstrijden kom dan stoor ik me vreselijk aan de gestreste medemens die hun paard vreselijk aanpakken. Dus ik weet het ook even niet. Vooral toch omdat het met jonge paarden natuurlijk toch wel veilig blijven. Maar ja om nou 4 paarden te houden om wat kunstjes te leren hihi- mijn man wordt niet goed... :(:)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:30

Ik heb m'n hele leven gereden tot m'n 20e ben nu 22 en ik mis het wel maar aan de andere kant ook weer niet. Ik was te verwend met eigen paarden waardoor ik nu geliever niet meer op manegepaarden/pony's voor één keer in de week wil rijden maar bijna elke dag 3 uur op de manege zijn daar heb ik echt geen tijd meer voor en geen zin meer in.
Aan de andere kant ben ik wel bang dat als ik op m'n 25e oid weer wil beginnen en een verzorgpaard ga zoeken ik een heleboel verleerd zal zijn...

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:09

Ook ik ben nu 30 en rijd bijna niet meer, ben nu meer van de buitenritjes.
Die vind ik nog heerlijk, en dan ook gewoon met mijn oude vertrouwde pony.
Niks geen poespas meer in de bak. Al dat gestress. nee lekker het bos in.
Heerlijk