Halsstrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofiexx

Halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:24

Hee bokkers!

Ik heb een probleem, een van de manege ponys waar ik altijd wedstrijd op rijd kan ik maar niet haar hals laten strekken. Ook met het rijden in de les zelf na de galop etc lukt het niet.
Ik rijd haar nageefelijk en aan de teugel, schuif haar uit etc, maar ze doet het gewoon echt niet.

Heeft iemand tips??

en om haar in de rechter galop goed te laten aanspringen, dit lukt lang niet altijd. Ze is niet zo groot en rijd ook bij de beginners die enkel een galop rondje doen met iemand ernaast lopend. Als je ernaast loopt kan ik haar niet goed laten aanspringen, en dat kind lukt het ook niet. laatst in de les lukte het mij ook niet meer en eerst altijd wel!

Alvast bedankt

2vragen dus;
1. Hals strekken
2. Rechtergalop goed laten aanspringen.

Doeii <3

HBZ

Re: Halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:05

Hallo,

Ten eerste is het moeilijk om een pony wat aan te leren als er verschillende mensen op rijden, dan worden de comando's vaak door elkaar gehaald en snap de pony het niet.

Heb je misschien ook een fimpje van het rijden op de pony?

Dan kan ik alles beter beoordelen en je tips geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:13

Het is dus heel duidelijk dat de pony niet nageeflijk of aan de teugel is, als de pony dat wel was zou die en gewoon kunnen halsstrekken, en de rechtergalop kunnen.

Voordat een paard in de nageeflijkheid kan komen moet het eerst verticaal en horizontaal in balans zijn, dat betekend dat het paard een actieve achterhand moet hebben die draagt ipv. stuwt(horizontaal) en dat het paard rechtgericht moet zijn. Wat betekend dat het paard op beide zijden nageeflijk kan worden.

Ook kan dit alleen bereikt worden met goed passend tuig en een paard wat geen verdere lichamelijke ongemakken heeft.
Aangezien het tuig op een manege vaak niet meer dan redelijk is is het moeilijk om te verwachten dat het paard uiteindelijk nageeflijk kan worden.

Waar je je mee bezig kunt houden wanneer je rijd is dat je vriendelijk voor de pony bent, dus geen gekneed of 'gespeel' met de teugels maar vriendelijke zachte meegaande handen. Ontspan zelf, dan is het fijn als je het kan bereiken dat de pony in het koppie wel kan ontspannen :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:02

als je paard zijn hals niet kan strekken is er meestal iets mis met de rug,
vraag de eigenaar of hi een osteopaat laat langskomen om even tekraken ofzo.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:38

Wat gebeurt er als je haar nageeflijk met aanleuning rijdt, en je geeft een centimeter teugel (of een halve centimeter) en je drijft haar met je been er naartoe?
Ik denk dat je het daar moet zoeken, gewoon wachten tot ze die halve centimeter naar voren komt en weer dezelfde druk op het bit neemt. Als ze sneller gaat lopen door je been weer even terugnemen naar het oude tempo. En als ze die halve centimeter niet oppikt, zoek het dan nog kleiner, dat je net iets druk verminderd en wacht tot zij weer dezelfde druk aanneemt, dan komt de volgende halve cm. enz.
Soms is het makkelijker op een grote volte, net als nageven. Succes!

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 16:36

Hallo bedankt;) even een reactie op een paar dingen die jullie zeiden;

De pony heeft pas geleden nog een nieuw zadel gekregen, Ik kan haar wel degelijk netjes aan de teugel rijden, en ze strekt haar hals wel een beetje maar lang niet ver genoeg. Op ieder wedstrijdpapiertje van mij staat pony hals verder laten strekken. En met een wedstrijd heb je niet erg lang de tijd om in te rijden.

Verder heb ik een aantal filmpjes van haar, ik zal hier een link zetten; het is een youtube filmpje http://www.youtube.com/user/Sofiexxx2?f ... RTb30THsJg
er zijn nog veel meer filmpjes van haar, kijk maar even op mn kanaal;) Ik rijd nu wel netter op haar moet ik zeggen, kan haar beter nageven als ze wil inbuigen etc. Op de allereerste foto van de link zie je haar nieuwe zadel, dit past haar beter en ligt veel mooier..

Kwa de galop; ze heeft de rechter galop altijd lastig gevonden, maar eerst kon ik haar goed laten aanspringen, maar omdat niemand anders daar oplet en haar gewoon laat doorgaan lukt het mij nu ook niet meer helaas:(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:30

En dat nieuwe zadel past niet, het is te groot en ligt te ver naar voren. Dat belemmerd de schouders.
Op de foto zie je ook dat de pony niet nageefijk is maar alleen maar een krulletje heeft, dat zijn twee heel verschillende dingen, in de krul is absoluut nog geen nageeflijkheid.

Dat ze de rechtergalop niet kan betekend dat ze niet recht is, en een paard wat niet recht is kan de rug nooit volledig loslaten, dus het paard kan niet in nageeflijkheid lopen, omdat het vallen op de binnen of buitenschouder gecompenseerd moet worden en dat gebeurt door o.a. spanning in de rug.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:59

idd zie ik ook een pony lopen die niet nageeflijk is. loopt wel wat in een krulletje maar niet nageeflijk.
dus daar eerst nog maar eens aan gaan werken, dan zal het hals strekken vanzelf ook beter worden.

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:04

Met galop aanspringen moet je:

Doorzitten
Om je binnenbeen houden
en dan als je aan wil springen moet je je rechterhand van de hals halen
en je buitenbeen achter de singel

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:30

eerst een halfe volte maken en dan in die volt aanspringen
over dat hals strekken is proberen om een kwartier met lange teugels stappen
werkte bij mij ook

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:46

Hee, bedankt voor jullie reacties; ik wilde nog zeggen dat ik op die fotos en filmpjes haar nog niet zo reed als nu, nu geef ik haar meer mee en loopt ze WEL nageefelijk.
En voor xsimoontjee dat weet ik zelf ook wel.

ik vind ook dat je vanuit die ene foto niet goed ziet of het zadel daar goed ligt. het lag namelijk niet te ver naar voren dat lijkt alleen maar.
Ik hoopt goede reacties te krijgen die echt helpen, eerst kreeg ik die , maar na het filmpje krijg ik alleen meer kritiek dat is niet de bedoeling van dit topic! Ik vraag om tips. heb zelf gezegd dat ik de pony nu beter kan nageven en netter rijd, heb geen recenter filmpje.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:53

Hier graag een slotje, ik vraag de manege eigenaar en mn instructrice me te helpen, die kunnen dat beter dan via de computer.
Alsnog bedankt voor de paar reacties die echt wilde helpen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:55

sofiexx schreef:
Hee, bedankt voor jullie reacties; ik wilde nog zeggen dat ik op die fotos en filmpjes haar nog niet zo reed als nu, nu geef ik haar meer mee en loopt ze WEL nageefelijk.
En voor xsimoontjee dat weet ik zelf ook wel.

ik vind ook dat je vanuit die ene foto niet goed ziet of het zadel daar goed ligt. het lag namelijk niet te ver naar voren dat lijkt alleen maar.
Ik hoopt goede reacties te krijgen die echt helpen, eerst kreeg ik die , maar na het filmpje krijg ik alleen meer kritiek dat is niet de bedoeling van dit topic! Ik vraag om tips. heb zelf gezegd dat ik de pony nu beter kan nageven en netter rijd, heb geen recenter filmpje.

Het paard loopt niet nageeflijk en dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen.
Het paard KAN namelijk niet nageven.

Dat het alleen maar zo lijkt is een slappe smoes, het is overduidelijk dat het zadel te ver naar voren ligt.

Om wat met tips te kunnen doen moet je wel kritisch durven te kijken. Wees realistisch, lees je in over de natuurlijke scheefheid en over zadels.

Is er een manier om met haar de nageeflijkheid te bereiken? O ja, absoluut. Maar die is niet realistisch... je zou dan een goede zadelmaker moeten laten komen om voor haar een goed zadel aan te laten passen en je zou privé lessen van buitenaf moeten nemen om te leren rechtrichten en te leren wat echte nageeflijkheid is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:01

sofiexx schreef:
Hier graag een slotje, ik vraag de manege eigenaar en mn instructrice me te helpen, die kunnen dat beter dan via de computer.
Alsnog bedankt voor de paar reacties die echt wilde helpen.

Als je je ogen opent zal er een wereld voor je open gaan van hoe het ook kan.... het zou dus jammer zijn als je ze op deze jonge leeftijd al sluit.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:34

Ben het met Air eens, je zadel ligt echt veel te ver naar voren. Het ligt over de schouder heen en belemmert de bewegingsvrijheid van je pony. Op de filmpjes is de pony inderdaad niet nageeflijk, ik weet niet hoe je nu rijdt omdat je geen recenter filmpje hebt. Als een pony goed aan de teugel is volgt hij je hand naar voren, dus dan zou halsstrekken geen probleem moeten zijn. De filmpjes zijn erg onduidelijk maar ik zie op het filmpje ook een pony die niet buigt en niet goed stelling aanneemt. Als je 1x op de week op een manegepony rijdt is het gewoon heel moeilijk om hem soepeler te krijgen, er rijden teveel verschillende mensen op die het eigenlijk allemaal nog niet kunnen. Daar ligt waarschijnlijk ook het probleem van het niet goed aanspringen in de rechtergalop. Als je paard niet rechtgericht is is dat ontzettend moeilijk voor hem, hij kan het dan gewoon niet.
Je hebt inderdaad gelijk dat je instructrice je beter kan helpen dan de computer, maar realiseer je wel dat leren paardrijden heel veel tijd kost en je nog een lange weg te gaan hebt. Neem goedbedoelde adviezen aan, van kritiek kun je leren.
Je opmerking aan xSimoontjee komt erg onvriendelijk over. Zij geeft je ook een goedbedoelde tip, dat jij dat al weet kan zij niet weten.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 06:42

misschien eens een nieuw filmpje maken, dan kunnen we zien of je ze nu wel nageeflijk rijd, want dan zou het ook eigenlijk geen probleem moeten zijn om hals te strekken.

ik zie trouwens niet echt kritiek in je topic. ik zie vooral tips en aanwijzingen waarmee je je pony zou kunnen verbeteren, het is maar hoe je het wilt lezen.

vraag ook eens aan degene die je les geeft of ze wel goed nageeflijk loopt en wat voor tip krijg je van die persoon mee om goed aan te springen in galop?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:57

Air, ik lees in jouw bericht alleen maar NIET NIET NIET. Kun je ook zeggen wat de TS WEL moet doen? In haar rijden bedoel ik.

hake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:34

Als je geen hulp wilt dan ook geen vraag stellen....
Mensen bedoelen het goed...

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 23:18

Hallo,

Allereerste de reactie naar xsimoontjee bedoelde ik niet vervelend.

Ik heb de foto beter bekeken, en gezien dat op die foto inderdaad het zadel te ver naar voren ligt. Maar normaal is het gewoon een goed passend zadel.
Verder heb ik al aangegeven dat die fragmenten in het youtube filmpje wat ouder zijn en ik haar nu al anders rijd, had gewoon geen recenter filmpje, vind het erg vervelend dat hoevaak ik dit blijf herhalen, jullie telkens hetzelfde zeggen. maar, alsnog bedankt voor de reacties.
Ook kreeg ik te horen; neem les buiten af, en laat de rug kraken. Het is een Manege pony, dus dit is niet mogelijk.
Ook blijf ik erbij dat ik mn instructrice beter om hulp kan vragen omdat zij het op dat moment ziet en me naar mijn mening dus beter kan helpen dan via de computer met oude filmjes.
maar wel, bedankt voor de reacties

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:26

Ja je instructrice moet je die om hulp vragen ?? zij kan toch zowiezo zelf al zien in de les dat het niet goed gaat met deze punten dan kan ze toch ook zelf actie onder nemen

Ik vind helaas dat er maar weinig manege's zijn die ook echt naar de paarden kijken.

Veel succes verder natuurlijk , en hopelijk gaat het steeds beter en beter

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 09:19

Nee, daar heb je gelijk in, idd ziet de instructrice het zelf ook, maar dat ik vraag of ze er even extra op kan letten.
Ik vind dat ze op mijn manege goed naar de paarden kijken, zodra er een zadel niet goed ligt wordt het omgeruild met een ander zadel. Zodra er een paard wat dunner worden lopen ze minder en worden er andere dingen gezocht om ze weer te laten aansterken, etc.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:39

ivm hals niet willen strekken,
wss is ze niet ontspannen genoeg, als een paard gespannen is gaat hij z'n hals niet strekken.

Mits je op een manegepaardje rijd denk ik dat het moeilijk is om onspannen te gaan rijden omdat er niet veel mensen zo met haar rijden

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:26

Moderatoropmerking:
De TS stelt hier een vraag en hoopt op goede tips. Afkraken, aanvallen en negatief doen, daar help je de TS niet mee. Graag alleen reageren als je ook nuttige tips kunt geven waar de TS wat mee kan.

RT-->YRT

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:25

omdat ik dacht dat jullie misschien nog handige tips hadden.

Nou ik wil mezelf graag inspannen om het voor andere mensen en mezelf en de pony makkelijker te maken.

en als laatste, dat weet ik, maar dat was met het oude zadel met het nieuwe kom ik precies bij haar buik, en het is niet iedere dag. niet eens iedere week.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:47

Tylermen schreef:
Als het een manege pony is, dan zou ik zo blijven rijden, straks is het gelukt en dan beginnen andere mensen weer wat anders te doen, dan zijn heel je inspanningen voor niks.
Met die negatieve instelling zul je weinig bereiken. Vervelend voor je, maar het is toch niet nodig deze op anderen over te brengen?
Ik heb zelf met een manegepony in de M1 gereden. Deze pony liep 4 uur per dag met allerlei verschillende ruiters, ik reed hem 1x per week als ik geluk had. Toen waren er nog geen F-proefjes, we reden gewoon tussen de wedstrijdpaarden. Het is dus best mogelijk iets te bereiken met een manegepony, het is gewoon een kwestie van instelling van de ruiter. En je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik had ook maar 1x per week les en las dus veel theorie in boeken, dat was iets dat ik zelf kon regelen.

@ TS: Nog een tipje wat betreft het halsstrekken. Je zegt dat ze wel een beetje strekt. Probeer op dat punt tot waar ze wil strekken weer dezelfde aanleuning te krijgen als je hebt zonder halsstrekken. Zodra ze weer wat meer druk op het bit aanneemt probeer je weer of ze iets verder wil strekken. Het is hierbij belangrijk dat ze goed op je been reageert. Rij daarvoor veel overgangen. Als je gewoon aan het rijden bent en niet halsstrekt, probeer dan je pony met haar neus meer naar voren en naar beneden te rijden. Stel je een stip op de grond voor, ongeveer een meter voor haar neus, en probeer haar daar naartoe te krijgen met haar neus.
Hartstikke goed van je dat je probeert te verbeteren op een manegepony! Jammer dat sommige mensen geen tips geven en alleen maar opnoemen wat er niet goed is. Dat is een beetje het nadeel wanneer je een filmpje plaatst. Iedereen kan dingen opnoemen die niet goed zijn. We staan allemaal op de "ladder van verbetering" en we willen allemaal een trapje omhoog. Het zou veel knapper zijn van die mensen als ze je konden helpen en opbouwende kritiek gaven. Succes ermee!