sport of leedvermaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

sport of leedvermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:56

je word zo moe van sommige topics dat ik me zelf langzamer hand er aan op vreet!

nu weer over 2 race paarden die overleden zijn en dat er zo veel paarden in de race sport overlijden...
tja bij de slacht niet?

dan heb je ook nog duizenden topics met comentaar. Wat voor beelden maar die onder die tak wel als ''normaal'' worden gezien
Dresuur: Stang en trens, allerlei hulp teugels, sporen.
Springen: scherpe bitten zware ruiters en liefst een hindernis nog hoger als het paard zelf.
Western: Paarden die te jong worden ingereden.

dit zijn een paar voor beelden zo even te noemen omdat hier toch wel de meeste commentaar op komt...

maja wat is paard rijden dan? Een soort van leed vermaak? wij vinden het tenslotte leuk :+
Of nee een paard is een last dier dus er voor gemaakt? Dat zijn koeien en ezels ook maar daar rijd je ook geen dressuur proef mee?

ik snap het af en toe niet meer en iedereen heeft maar commentaar en gedaagd zich als zijnde natuural of iets in die trant.

Wie kan mij dit uit leggen ?

Zelf rijd ik ook paard. maar mijn paard mag wel 23 uur van de 24 paard zijn. Maar krijgt ook rustig een keer een ''niet bokt waardige'' tik als ze zich niet gedraagd. of heb een keer een spoortje om als ze niet voor mijn been wil zijn. maar we zijn wel beste maatjes en niet een gemiddelde ruiter die je op veel pension stallen tegen komt: borstel over paard, op zadel, rijden en weer naar huis..

hoe denken jullie hier over?

Sabinee__

Re: sport of leedvermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:59

Ik snap eigenlijk niet zo goed waar je naar toe wilt ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:00

Kan het alleen maar met je eens zijn. Lees ze niet eens meer. Ook die topics over Totilas. Wordt er wel 10 bladzijden over doorgezeurd. Vraag me zelfs soms wel eens af of de mensen die dat soort topics openen of in reageren wel een leuk leven hebben. Of dat ze alleen maar kunnen zeuren en zagen over iets.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:03

Vind het erg dat je als mishandelaar of slechte ruiter word gezien omdat je je paardje een flinke tik geeft omdat hij steigerd ... Ook vind ik het erg dat je zo een naam krijgt omdat je dan eens met hulpteugel rijd... Een paard behandel je toch met respect zolang hij jou met respect behandeld ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:06

@ Mglii Hier op bokt is dat voor een aantal dus niet normaal. Dan ben je direct al een mishandelaar.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:18

@Mglii, dat ligt eraan waarom het paard steigert. 9 van de 10 keer als uiting van pijn (mooi voorbeeld te vinden op Bokt, m'n dramapaard met slof gereden) of aangeleerd vanwege slechte rijkunst (gas geven en remmen tegelijk).
Als het om een dominante brutale aap gaat, hoor je me niet. Die moet je aanpakken. Duidelijk met timing en dan hoef je dat wrs nooit weer te doen. Als je een goed leider bent hoef je bijna nooit te straffen. Met hulpteugels heb ik meer moeite omdat ze te vaak worden gebruikt door ondeskundige handen maar weet ook dat je soms gewoon voor veiligheid moet kiezen en dat dan bijv. een Thiedeman een uitkomst is.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:24

Marion71 schreef:
@Mglii, dat ligt eraan waarom het paard steigert. 9 van de 10 keer als uiting van pijn (mooi voorbeeld te vinden op Bokt, m'n dramapaard met slof gereden) of aangeleerd vanwege slechte rijkunst (gas geven en remmen tegelijk).
Als het om een dominante brutale aap gaat, hoor je me niet. Die moet je aanpakken. Duidelijk met timing en dan hoef je dat wrs nooit weer te doen. Als je een goed leider bent hoef je bijna nooit te straffen. Met hulpteugels heb ik meer moeite omdat ze te vaak worden gebruikt door ondeskundige handen maar weet ook dat je soms gewoon voor veiligheid moet kiezen en dat dan bijv. een Thiedeman een uitkomst is.

Ja in mijn geval ging het om een heel erge dominante pony zodus :) Ja ik bedoel niet dat je altijd zzo brave ruiter bent die alleen een hulpteugel gebruikt die echt help. Maar vind het spijtig dat door mensen die het slecht gebruiken een hulpteugel als marteltuig gezien word ...

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:25

FriesWytske schreef:
@ Mglii Hier op bokt is dat voor een aantal dus niet normaal. Dan ben je direct al een mishandelaar.

Inderdaad , heb ook al veel slechte commentaren gelezen hier op bokt ...

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:57

Mglii____ schreef:
FriesWytske schreef:

Inderdaad , heb ook al veel slechte commentaren gelezen hier op bokt ...

Je bent al een mishandelaar volgens sommige mensen @ bokt als je een paard vooruit schopt als die begint te draaien en gek te doen
Heilige boontjes hun paarden doen zeker nooit wat :+

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:49

altijd als ik naar mijn pony toe ga,
dat is elke dag omdat ze gewoon aan huis staat,
altijd borstel ik haar erg en kroel haar ondertussen ook vaak even achter haar oor.
zadel haar dan op en ga rijden, sws eerst serieus,
dan kan ze soms ook heeel vervelend zijn, dus moet ze heus wel een schop of tik krijgen.
daarna altijd lekker even buitenritje ofzo maken
ik vind dat je wel de baas over je eigen pony moet zijn toch? :)

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:53

Mglii____ schreef:
Marion71 schreef:

Ja in mijn geval ging het om een heel erge dominante pony zodus :) Ja ik bedoel niet dat je altijd zzo brave ruiter bent die alleen een hulpteugel gebruikt die echt help. Maar vind het spijtig dat door mensen die het slecht gebruiken een hulpteugel als marteltuig gezien word ...

mag ik de link van die topic?

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:53

van die mn drama paard met slof gereeddeen.?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:37

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:52

Volgens mij is het echt een paarden wereld "ding"

Vroeger op de manege al werd er eerder negatief over andere ruitertjes gesproken dan positief.
Nu, een leven verder, werk ik in de paarden en is het nog steeds niet anders.

Eerder "oh kijk haar nou, ze trekt aan de teugel"
Ipv "oh kijk, zij heeft een mooie stille zit".

Wat er nou mis is in de paarden wereld dat de misgun factor hoger is dan de gun factor?
Ik denk zelf te veel vrouwen bij elkaar :o :=

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:50

zodiacje schreef:
Volgens mij is het echt een paarden wereld "ding"

Vroeger op de manege al werd er eerder negatief over andere ruitertjes gesproken dan positief.
Nu, een leven verder, werk ik in de paarden en is het nog steeds niet anders.

Eerder "oh kijk haar nou, ze trekt aan de teugel"
Ipv "oh kijk, zij heeft een mooie stille zit".

Wat er nou mis is in de paarden wereld dat de misgun factor hoger is dan de gun factor?
Ik denk zelf te veel vrouwen bij elkaar :o :=

Jaloezie?
De eigenschap van de mens anderen eerder de grond in te boren, want dat is makkelijker dan een compliment te geven? Op moeten kijken tegen anderen en zich moeten spiegelen aan een ander die meer heeft, die het beter doet, een duur paard heeft? Ontevreden met wat men zelf heeft?
Voorts de druk van winstpunten halen op wedstrijden en niet tevreden zijn met een 3e, 4e of 5e plaats?

En dan die bagger die hier soms wordt geventileerd door onkunde, niet ter zake doende, paardonvriendelijke adviezen, men hoort bijvoorbeeld het woord join-up en dat is dan ineens de oplossing voor veel dingen, terwijl het een site zou kunnen zijn waar mensen elkaar echt zouden kunnen helpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:48

Denk ook dat het vooral jaloezie is. Merk het zelf ook wel bij een paar meiden die ik ken. Die kunnen dan geen positief iets tegen je zeggen. Alleen maar negatief. Ben zelf ook wel eens jaloers op sommige mensen. Maar durf hun dan ook wel een compliment te geven. En zeg het dan ook eerlijk. Gun andere mensen hun plezier. Dat zouden er veel meer moeten doen.

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:33

Ik vind het verschrikkelijk dat alles maar beter beter beter en beter moet gaan in de wedstrijdsport.
Het paard kan meer dit doen, het hoofdstel kan nog duurder, en de trailer ooknog wel..
Wanneer leren mensen weer eens van hun paard te genieten, en daar hun voldoening uit te halen i.p.v helemaal happy te worden van jaloerse blikken etc.
Gun elkaar gewoon een gezond paard en geniet zelf eens even !

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:58

Cmon als je t zo gaat bekijken is zelfs rijden leed vermaak,

Onder juist gebruik, vind ik wélke hulp dan ook, gewoon kunnen! Alsof de sportpaarden 24/7 afgetrapt worden met sporen :') De meeste paarden worden goed gereden, één uurtje vaak en daarnaa lekker gevoerd etcetc dus zie ik t probleem niet van een uurtje perdag S&T, sporen, slofteugel, scherpe bitten.. blabla

Ik vind t eerder vies ongezond voor t paard om te rijden zonder zadel, liggen trekken aan een simpel bit(looshoofdstel) de heledag op stal/stand, afgetrapt worden (met of zonder sporen), geslagen worden totdat ze niet meer kunnen, een zwaargewicht op de rug enzo, dát moet geregeld worden.

Veel mensen zie ik ook reageren 'geniet van je paard ipv.. '
Ik rij iedere maand wedstrijd, genoeg paarden rij ik met sporen, 2 paarden met S&T, en mijn rijpaarden springen zeker zo een 20 tot 60cm hoger dan dat ze zelf zijn. Maar ik ga ook minimaal 4 keer per maand op uitrit, lekker crossen met de ponys, genieten van die knol onder je en de natuur om je heen... t hoeft niet altijd alleen streng of alleen lief te zijn, vind ik.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:55

heb ook al vaak vol verbazing topics gelezen waarin een hoop onzin reakties staan. Veel mensen hebben al gelijk hun mening klaar zonder eerst goed te lezen en na tedenken. Misschien een tip voor deze mensen: Verplaats je eerst even goed in de situatie, denk dan eerst na wat reëel is en vooral haalbaar. Ik ben gek met paarden, maar het blijft uiteindelijk voor mij een dier. Ik doe er een hoop voor om het mijn paarden naar de zin te maken, maar verwacht dan wel dat ik er plezier van heb. Heb ze niet staan om er naar te kijken. Als dat betekend dat er een hulpteugel aan te pas moet komen of een keer een tik of schop dan is dat zo. En ze worden er echt niet slechter van. Heb vroeger van m'n ouders ook vaak zat een tik gehad als ik niet luisterde. Maar ja, ook dat mag tegenwoordig niet meer.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:08

Mijn tip:

Heb je een gedragsprobleem met je paard: Zoek goede instructie.
Heb je rijproblemen: Zoek goede instructie.
Mankeerd je paard wat: Bel de DA.
Wil je erbij horen: Praat mee met de mensen die toppers hebben.
Wil je afgebrand worden: Open een topic op Bokt.

Om een goed oordeel te krijgen of te geven moet je het zien/voelen/mee maken.

:(:)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:55

Ik verplaats dit topic van WD naar PP aangezien het daar beter past :)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:21

Ik ben het helemaal met je eens TS!!
Mijn paard is mijn pronkstuk met alles wat gewoon niet te beschrijven is.
Maar als hij niet luisterd krijgt hij ook wel eens een tik.. Maar dan wordt ik nog niet meteen voor paardenmishandelaar uitgemaakt.. Als een klein kind niet luisterd krijgt die toch ook n tik op de handen.. Dan worden de ouders toch ook niet meteen voor kindermishandelaar uitgemaakt..
Maar ik blijf erbij dat mijn paard mijn maatje is mijn alles.. En dat ik hem zo'n fijn en paardwaardig leven wil en kan geven ;)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:49

Aparte discussie. :o . Ik denk dat er een groot verschil is tussen een aantal zaken. Een paard een tik geven als het paard niet luistert dat kan. Ik wil dan wel zeker weten van mezelf dat ik a. duidelijk ben geweest in mijn communiceren naar het paard zodat ik zeker weet dat mijn signaal (bewust) genegeerd wordt, b. de druk opbouw alvorens er een tik volgt zodat het paard de keuze heeft om te reageren bijopbouwende druk c. genoeg tijd in training, oefening en opvoeding stop alvorens een paard een tik te geven of stevig aan te pakken.

Wat veel mensen stoort, en mij ook, is dat er ook veel mensen (in de paardensport) zijn die niet fatsoenlijk communiceren en trainen met hun paard maar wel hoge verwachtingen stellen. Dit zijn mensen die schoppen, slaan en dwingen zonder het eerst op een andere manier te proberen en zonder zich af te vragen of ze zelf duidelijk zijn geweest in hun hulpen, hun communicatie en of het paard de ruiter uberhaupt genoeg vertrouwd om ervoor te gaan samen.

Natuurlijk is voor iedereen ook het doel van het paardrijden heel persoonlijk en divers. ;)